Gå til innhold

Ville du valgt 100k lavere i lønn for lengre kontrakt?


Gjest 2f719...5a8

Anbefalte innlegg

Gjest 2f719...5a8

Hvis du fikk velge mellom en stilling som bare har 2.5 måneders kontrakt og en med 6 måneders, men den på 6 måneder betaler 100k mindre i årslønn. Hva ville du ha valgt? Begge mener det er mulighet for forlengelse. Den siste kontrakten jeg hadde varte også 2.5 måneder og de mente også det var mulighet for forlengelse, men slik ble det ikke. Hva bør jeg satse på?

Anonymous poster hash: 2f719...5a8

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
30 minutes ago, Guest 2f719...5a8 said:

Hvis du fikk velge mellom en stilling som bare har 2.5 måneders kontrakt og en med 6 måneders, men den på 6 måneder betaler 100k mindre i årslønn. Hva ville du ha valgt? Begge mener det er mulighet for forlengelse. Den siste kontrakten jeg hadde varte også 2.5 måneder og de mente også det var mulighet for forlengelse, men slik ble det ikke. Hva bør jeg satse på?

Kjapp runde på kalkulatoren. Du vil på de 2.5 mnd tjene totalt ca 20000 mer på den korte kontra den andre kontrakten. Så da blir jo spørsmålet om den lengre kontrakten er verdt mer enn 20000 i "sikkerhet". En fugl i hånda etc. (jeg ville i et selgers marked valgt pris foran varighet, mens i et kjøpers marked det motsatte. Så markedet du er i er veldig relevant).

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Salvesen. said:

Begge kontraktene er jo håpløse, så jeg hadde absolutt valgt den me høyest lønn

Innen eks it konsulentoppdrag er nå 6 mnd mer normen enn unntaket. Tidligere var 12 mnd normen. Håpløst, nei, trist, ja. Antar man ser det samme i midlertidig engasjement etc.

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde vurdert det litt ut fra hvor mye man tjente i denne jobben.

Om årslønnen er spesielt lav så virker jo den lengre avtalen mer fristende, men om det ikke skulle være noe problem så hadde den korte vært den sikreste.

Lenke til kommentar
Gjest 2f719...5a8
1 hour ago, ps5 said:

Kjapp runde på kalkulatoren. Du vil på de 2.5 mnd tjene totalt ca 20000 mer på den korte kontra den andre kontrakten. Så da blir jo spørsmålet om den lengre kontrakten er verdt mer enn 20000 i "sikkerhet". En fugl i hånda etc. (jeg ville i et selgers marked valgt pris foran varighet, mens i et kjøpers marked det motsatte. Så markedet du er i er veldig relevant).

Selgers marked er når arbeidsgiveren har mer makt og kjøpers marked er når arbeidstakeren har mer makt? Eller er det motsatt? Utdanningen jeg har tatt er nytteløs på dette tidspunktet (IT) og jeg har bare jobbet i diverse prosjektjobber som ikke har noe særlig sammenheng med hverandre. Føler ikke jeg har overtaket her.

Valget blir mellom å tjene 122k på 2.5 måneder eller 240k på 6 måneder. Jobben for 122k er også rett ved der jeg bor og den til 240k må jeg reise kollektivt mellom 2 soner.

Hva vil se best ut på CV’en?

 

Anonymous poster hash: 2f719...5a8

Lenke til kommentar
Gjest 2f719...5a8
1 hour ago, Iki said:

Jeg hadde vurdert det litt ut fra hvor mye man tjente i denne jobben.

Om årslønnen er spesielt lav så virker jo den lengre avtalen mer fristende, men om det ikke skulle være noe problem så hadde den korte vært den sikreste.

480k vs 580k

Anonymous poster hash: 2f719...5a8

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Guest 2f719...5a8 said:

Selgers marked er når arbeidsgiveren har mer makt og kjøpers marked er når arbeidstakeren har mer makt? Eller er det motsatt? Utdanningen jeg har tatt er nytteløs på dette tidspunktet (IT) og jeg har bare jobbet i diverse prosjektjobber som ikke har noe særlig sammenheng med hverandre. Føler ikke jeg har overtaket her.

Valget blir mellom å tjene 122k på 2.5 måneder eller 240k på 6 måneder. Jobben for 122k er også rett ved der jeg bor og den til 240k må jeg reise kollektivt mellom 2 soner.

Hva vil se best ut på CV’en?

(Reise)tid er penger, og 2 soner er vel noe sånt som 6000 (10000 om du regner med skatt) så her ville jeg bare kjørt på med den korte og håpet på bedre tider før sommeren.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (1 time siden):

Går du arbeidsledig etter de 2,5 måneden har det også sin kostnad, vs 6 mnd for hvor du kjøper deg mer realistisk tid til finne en enda bedre løsning enn disse to alternativene :)

får vell penger fra nav når man ikke jobber og støtten er beregnet på hva man har tjent , logiken sier vell hva enn som sørger for best dekning fra nav når man må søke om dagpener. 

Lenke til kommentar

Hvilken bransje er dette? Hvor lett er det for deg å finne en ny jobb ila 2,5 måned?

Innebærer ene jobben mer reisetid og utgifter knyttet til dette enn den andre? Jeg kan selv lett gå opp ~100.000 i årslønn hvis jeg sier opp jobben og starter et sted i Oslo, men det innebærer 1.5 - 3 timer i bil hver dag i reising. Kontra 20-30 minutter i dag.

Lenke til kommentar
Mato skrev (47 minutter siden):

får vell penger fra nav når man ikke jobber og støtten er beregnet på hva man har tjent , logiken sier vell hva enn som sørger for best dekning fra nav når man må søke om dagpener. 

Støtten er vel 60 og no prosent av lønn? Og Nav i disse dager er ekstremt treige med å betale ut noe som helst. Må fort beregne 2-3 måneder før du får noe penger fra NAV.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 2f719...5a8 said:

480k vs 580k

Dvs en forskjell på ca. 5.400 kr/måneden etter skatt. 

Som andre har påpekt bør man ta med forhold som pendlerkostnader og hvor lett du tror det blir å finne nytt oppdrag etterpå om det skulle bli nødvendig og hvor bra din økonomiske situasjon takler et bortfall av inntekt osv.. 

1 hour ago, Guest 2f719...5a8 said:

Selgers marked er når arbeidsgiveren har mer makt og kjøpers marked er når arbeidstakeren har mer makt?

Det er du som er selger (du selger din arbeidskraft), så hvis situasjonen er slik at at du kan velge og vrake i tilbud kalder man det for "selgers marked" da selgeren i større grad bestemmer pris og betingelser da kjøper har vanskelig å finne "varen" andre steder.  Selgers marked er det du ønsker det skal være - og som det langt på vei har vært innen IT i mange år, men hvor nogen nok merker at det går litt andre veien nå. 

Lenke til kommentar
Mato skrev (1 time siden):

får vell penger fra nav når man ikke jobber og støtten er beregnet på hva man har tjent , logiken sier vell hva enn som sørger for best dekning fra nav når man må søke om dagpener. 

Inntekten beregnes enten siste 12 måneder eller siste 36 måneder og det er vanlig at man ikke får med seg siste lønning. Så det vil avhenge av hva slags inntekt man har hatt tidligere.

 

ParadiseCity skrev (1 time siden):

 Må fort beregne 2-3 måneder før du får noe penger fra NAV.

Det tar ca en måneden for NAV å behandle dagpengesøknader hvis saken er klar når den blir plukket opp og man ikke trenger noe dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Gjest 2f719...5a8
1 hour ago, Sydvest said:

Hvilken bransje er dette? Hvor lett er det for deg å finne en ny jobb ila 2,5 måned?

Innebærer ene jobben mer reisetid og utgifter knyttet til dette enn den andre? Jeg kan selv lett gå opp ~100.000 i årslønn hvis jeg sier opp jobben og starter et sted i Oslo, men det innebærer 1.5 - 3 timer i bil hver dag i reising. Kontra 20-30 minutter i dag.

IT og det kommer mest sannsynlig til å være vanskelig å skaffe jobb etter endt kontrakt.

Den som betaler 100k mindre men med lengre kontrakt innebærer reiseutgifter.

Anonymous poster hash: 2f719...5a8

Lenke til kommentar
ParadiseCity skrev (1 time siden):

Støtten er vel 60 og no prosent av lønn? Og Nav i disse dager er ekstremt treige med å betale ut noe som helst. Må fort beregne 2-3 måneder før du får noe penger fra NAV.

image.png.e70fd2bd05abd7fefc402113379536aa.png

image.png.333cd2a36e3c91d6383efbc9e5fd5988.png

om jeg ikke husker feil kan du søke før du blir ledig, så det er fult mulig og planlegge framm i tid om man vet med sikkerhet at man blir ledig fra en viss dato. 
 

høyere lønn vill bety mere i dagpenger, så om man vet at man ikke har noe og gå til så er det ivertfall noe og ta til vurdereing. 

Lenke til kommentar

Ville du ha fått ett greit beløp dagpenger om du velger kontrakten på 2,5 måneder og du blir arbeidsledig etter denne perioden? Dvs har du ett greit grunnlag å beregne dagpenger på? Om ja ville jeg ha gått for den korte kontrakten med høyere lønn, om svaret er nei ville jeg gått for den lengre kontrakten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (7 minutter siden):

image.png.e70fd2bd05abd7fefc402113379536aa.png

image.png.333cd2a36e3c91d6383efbc9e5fd5988.png

om jeg ikke husker feil kan du søke før du blir ledig, så det er fult mulig og planlegge framm i tid om man vet med sikkerhet at man blir ledig fra en viss dato. 
 

høyere lønn vill bety mere i dagpenger, så om man vet at man ikke har noe og gå til så er det ivertfall noe og ta til vurdereing. 

Viktig å nevne at det ikke Beregnes for inntekt over 6G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 2f719...5a8
9 minutes ago, Kron said:

Ville du ha fått ett greit beløp dagpenger om du velger kontrakten på 2,5 måneder og du blir arbeidsledig etter denne perioden? Dvs har du ett greit grunnlag å beregne dagpenger på? Om ja ville jeg ha gått for den korte kontrakten med høyere lønn, om svaret er nei ville jeg gått for den lengre kontrakten.

Jeg har ikke krav på dagpenger så det bli eventuelt tilbake på sosialhjelp.

Anonymous poster hash: 2f719...5a8

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...