Gå til innhold

Betalt åpenbart for mye for en vare?


Anbefalte innlegg

Er en litt merkelig situasjon.

En kompis av meg er fingernem og liker å snekre litt her og der.

Han hadde fått et spisebord fra sine foreldre, som kostet 13.000kr i 2018.
Jeg hjalp han å hente dette et par år tilbake. På veien hjem falt bordet av hengeren ( det er 400meter kjørevei og den ble ikke festet ordentlig )  Uansett, den havnet med toppen ned og skrapte seg ordentlig opp. Dype kutt ++

Bordet havner så i garasjen og blir stående der et års tid.  Så får han beskjed om å kaste det, jeg hjelper til å rydde i garasjen og sier at kan du ikke bare pusse bordet, og beise det ? Så vil det jo se ut som drivved.

Så gjorde vi det, pusset det jævlig dårlig, spikka litt flere "groper" og beiset det i en mørk farge.

Kona hans ville ikke ha det, så jeg sier spøkefullt. Legg det ut på Finn.no til 70.000kr og si at du har et Vintage spisebord  ( hadde nettopp sett et lignende bord på finn som jeg da fnyste over og tenkte. Herregud så tragisk teit at noen kjøper slike bord ) 

Anyways..Alle glemmer det og annonsen lå ute i litt over en mnd.

Så plutselig kommer han løpende kl 23 på en fredag, halvveis i søvne sier han " Det kommer en dame i morgen å vil kjøpe bordet "
Jeg tenkte det var tull men ville likevel se dette i action..Så vi møtte damen som faktisk møtte opp..  Selvfølgelig i en G-wagon med 2 polakker og en varebil på slep.

Hun "prutet" ved å si " hmm det var litt mindre enn jeg trodde..jeg gir deg 50.000kr"   kompisen min sa bare " ja ok" og fikk faen meg vippset 50.000kr.

Han lå våken noen kvelder i etterkant..Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd.
Før det plinget inn en melding fra samme dame, og det første han tenkte var " nå har hun innsett at dette bare er et vanlig bord fra bohus og skal ha penga tilbake"  

Men neida.. Dama spurte om han ikke hadde flere bord, for hun hadde nemlig en venninne som skulle ha 2 slike bord.
Så needless to say.. Han løp til bohus, kjøpte 2 eikebord, festet de til hengerfeste og skrapte de bortover grusveien foran husene våre i en 30 minutter.  Pusset de kjapt, slang på en mørk beis.

Og solgte hvert bord for 80.000kr når de kostet 10k hver.

Du trodde kanskje det stoppet der?  Neida.. Dette fortsatte 5 ganger til...
På under 2 mnd har han tjent oppimot 450k på disse bordene.

Dette er nå en stund siden, men jeg tenker jo likevel på det.
Er det faktisk ingenting som tilsier at de kan komme å kreve noe tilbake? De har jo villig betalt ekstreme summer

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, DIYDari said:

Er en litt merkelig situasjon.

En kompis av meg er fingernem og liker å snekre litt her og der.

Han hadde fått et spisebord fra sine foreldre, som kostet 13.000kr i 2018.
Jeg hjalp han å hente dette et par år tilbake. På veien hjem falt bordet av hengeren ( det er 400meter kjørevei og den ble ikke festet ordentlig )  Uansett, den havnet med toppen ned og skrapte seg ordentlig opp. Dype kutt ++

Bordet havner så i garasjen og blir stående der et års tid.  Så får han beskjed om å kaste det, jeg hjelper til å rydde i garasjen og sier at kan du ikke bare pusse bordet, og beise det ? Så vil det jo se ut som drivved.

Så gjorde vi det, pusset det jævlig dårlig, spikka litt flere "groper" og beiset det i en mørk farge.

Kona hans ville ikke ha det, så jeg sier spøkefullt. Legg det ut på Finn.no til 70.000kr og si at du har et Vintage spisebord  ( hadde nettopp sett et lignende bord på finn som jeg da fnyste over og tenkte. Herregud så tragisk teit at noen kjøper slike bord ) 

Anyways..Alle glemmer det og annonsen lå ute i litt over en mnd.

Så plutselig kommer han løpende kl 23 på en fredag, halvveis i søvne sier han " Det kommer en dame i morgen å vil kjøpe bordet "
Jeg tenkte det var tull men ville likevel se dette i action..Så vi møtte damen som faktisk møtte opp..  Selvfølgelig i en G-wagon med 2 polakker og en varebil på slep.

Hun "prutet" ved å si " hmm det var litt mindre enn jeg trodde..jeg gir deg 50.000kr"   kompisen min sa bare " ja ok" og fikk faen meg vippset 50.000kr.

Han lå våken noen kvelder i etterkant..Skjønte ikke helt hva som hadde skjedd.
Før det plinget inn en melding fra samme dame, og det første han tenkte var " nå har hun innsett at dette bare er et vanlig bord fra bohus og skal ha penga tilbake"  

Men neida.. Dama spurte om han ikke hadde flere bord, for hun hadde nemlig en venninne som skulle ha 2 slike bord.
Så needless to say.. Han løp til bohus, kjøpte 2 eikebord, festet de til hengerfeste og skrapte de bortover grusveien foran husene våre i en 30 minutter.  Pusset de kjapt, slang på en mørk beis.

Og solgte hvert bord for 80.000kr når de kostet 10k hver.

Du trodde kanskje det stoppet der?  Neida.. Dette fortsatte 5 ganger til...
På under 2 mnd har han tjent oppimot 450k på disse bordene.

Dette er nå en stund siden, men jeg tenker jo likevel på det.
Er det faktisk ingenting som tilsier at de kan komme å kreve noe tilbake? De har jo villig betalt ekstreme summer

En fin liten vandrehistorie.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
54 minutes ago, Dubious said:

Da er 90% av det vi kjøper i butikker svindel. 

Overpris og svindel er ikke nødvendigvis det samme.

Hvis f.eks. Bohus selger et bord av massiv eik så er det svindel hvis det viser seg å være av sponplate.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (4 timer siden):

Men neida.. Dama spurte om han ikke hadde flere bord, for hun hadde nemlig en venninne som skulle ha 2 slike bord.
Så needless to say.. Han løp til bohus, kjøpte 2 eikebord, festet de til hengerfeste og skrapte de bortover grusveien foran husene våre i en 30 minutter.  Pusset de kjapt, slang på en mørk beis.

Det er slik ein skapar ekte kunst. 🙂

Om kjøparen kan kome tilbake med eit krav om tilbakebetaling kjem veldig ann korleis det har blitt markedsført.
Det finnes ingen fast definisjon på kva som kan selgast som vintage, men ein litt vanleg definisjon er at ein vintage gjenstand bør være meir enn 20 år gamal, og over 100 år gamalt for å kunne kallast antikk.
Sjølve ordet vintage kjem frå fransk og latin og betyr noko slik som vinhøst eller druehøsting, og var vel eigentleg mest eit ord for vellagra vin.

Dette eksemplet tenderer mot svindel dersom kjøparen har blitt lurt til å tru at dette var eit gamalt orginalt bord som har blitt slitt på naturleg måte. Ein ekstra høg pris kan være med på å villede kjøparen på at dette er noko betre enn eit vanleg bord.
Selgaren hadde vært på mykje tryggare grunn om bordet vart solgt som vintage-stil eller liknande.

Den andre måten å sjå det på er at dette er prisen for å bearbeide bordet. Sjølv om det var ein smal sak for deg å kompisen å slite ned bordplata og deretter pusse å beise bordet så er ikkje dette ein jobb som alle får til.
Om borda har blitt bearbeida ved å slepe dei langs grusveg i ein heil halvtime så er dette ganske kraftig bearbeiding. Skulle du utført dette arbeidet i garasja så tilsvarar nok denne raske løysinga mange kveldar om du skulle gjort dette med anna verktøy.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, The Avatar said:

Det er slik ein skapar ekte kunst. 🙂

Om kjøparen kan kome tilbake med eit krav om tilbakebetaling kjem veldig ann korleis det har blitt markedsført.
Det finnes ingen fast definisjon på kva som kan selgast som vintage, men ein litt vanleg definisjon er at ein vintage gjenstand bør være meir enn 20 år gamal, og over 100 år gamalt for å kunne kallast antikk.
Sjølve ordet vintage kjem frå fransk og latin og betyr noko slik som vinhøst eller druehøsting, og var vel eigentleg mest eit ord for vellagra vin.

Dette eksemplet tenderer mot svindel dersom kjøparen har blitt lurt til å tru at dette var eit gamalt orginalt bord som har blitt slitt på naturleg måte. Ein ekstra høg pris kan være med på å villede kjøparen på at dette er noko betre enn eit vanleg bord.
Selgaren hadde vært på mykje tryggare grunn om bordet vart solgt som vintage-stil eller liknande.

Den andre måten å sjå det på er at dette er prisen for å bearbeide bordet. Sjølv om det var ein smal sak for deg å kompisen å slite ned bordplata og deretter pusse å beise bordet så er ikkje dette ein jobb som alle får til.
Om borda har blitt bearbeida ved å slepe dei langs grusveg i ein heil halvtime så er dette ganske kraftig bearbeiding. Skulle du utført dette arbeidet i garasja så tilsvarar nok denne raske løysinga mange kveldar om du skulle gjort dette med anna verktøy.

Det er da masse produkter i møbelkjeder som er merket eller beskrevet som vintage, og de er helt nye. Jeg tipper det er juridisk innenfor så lenge det er "vintage-stil" på produktet. Om kjøperen vil ha en gammelt bord, så må de faktisk undersøke det spesifikt.

Lenke til kommentar
23 hours ago, DIYDari said:

Hun "prutet" ved å si " hmm det var litt mindre enn jeg trodde..jeg gir deg 50.000kr"   kompisen min sa bare " ja ok" og fikk faen meg vippset 50.000kr.

Nå er vel beløpsgrensen for Vips 5.000,- kroner, stemmer ikke det?

Hvordan fikset man da vipsingen av 50.000,- ? 

Endret av arne22
Lenke til kommentar
arne22 skrev (6 minutter siden):

Nå er vel beløpsgrensen for Vips 5.000,- kroner, stemmer ikke det?

Hvordan fikset man da vipsingen av 50.000,- ? 

Beløpsgrensen på 5k er for å betale uten avgifter.
Grensen gjelder i døgnet, så det er ingen vits å dele opp beløpet. 

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Sjørøver said:

Jeg har fått betalt 80k over finn selv, de tar bare ett gebyr. 

Du verden. Det ser faktisk ut som at dere har rett. Beløpsgrensene nederst på siden tyder vel faktisk på det.

Da lærte man jo noe nytt. (Og det er jo en god grunn til å være med på diskusjon.no)

https://vipps.no/produkter-og-tjenester/privat/send-og-motta-penger-med-vipps/send-og-motta-penger-med-vipps/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Skrøne eller ikke...

Det første bordet var en tilfeldighet. Hell i ulykke. 

Den påfølgende bordene var "håndverk", "kunst"... kall det hva du vil. Men de bordene var endret til noe unikt. 

Noen kaster maling på et lerret og kaller det kunst, lerret og litt maling koster ikke 10.000kr.

Slepe et eikebord etter bilen på en grusvei, slipe og olje det etterpå....

 

 

 

 

Lenke til kommentar

Så lenge man er ærlig, så er det ingenting i veien for å ta høy pris. Folk kjøper jo f.eks. brus som koster kanskje 80% mer på kiosken i stedet for i butikken ved siden av.

Hvert bord blir jo unikt også, og "vintage"-ordet har virkelig markedet (både selgere og mote-kjøpere) ødelagt.

Er denne historien sann, så må jo uansett særlig disse andre kjøperne ha skjønt at de lages på en eller annen måte. Er vel ikke akkurat så mange som har en haug med gamle, like bord stående i garasjen 😅

Lenke til kommentar

har ikke noe behov for å fortelle skrøner historier på et forum.

Saken er reel og meget virkelig.
naboen tok likevel kontakt med forbrukerrådet før helga og venter svar der.

Eneste vi har fått googlet oss frem til og som virket reelt er at man skal være litt obs på slike transaksjoner da det kan oppfattes som næringsvirksomhet og man må kunne forklare seg dersom det blir behov for det.

Nå er dette som sagt en stund siden nå, men naboen/kompis har enda til gode å bruke disse pengene og er kommet i en situasjon der han ønsker å bruke de, men har latt være bare i påvente på om det faktisk ville vært noe som gjør at man kan få et reelt krav tilbake. 
Det siste man vil som en vanlig mann i gata er vell å få skriv fra en finansfrue med tid og penger på hånd som står der med advokaten på døra.

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (20 minutter siden):

har ikke noe behov for å fortelle skrøner historier på et forum.

Saken er reel og meget virkelig.
naboen tok likevel kontakt med forbrukerrådet før helga og venter svar der.

Eneste vi har fått googlet oss frem til og som virket reelt er at man skal være litt obs på slike transaksjoner da det kan oppfattes som næringsvirksomhet og man må kunne forklare seg dersom det blir behov for det.

Nå er dette som sagt en stund siden nå, men naboen/kompis har enda til gode å bruke disse pengene og er kommet i en situasjon der han ønsker å bruke de, men har latt være bare i påvente på om det faktisk ville vært noe som gjør at man kan få et reelt krav tilbake. 
Det siste man vil som en vanlig mann i gata er vell å få skriv fra en finansfrue med tid og penger på hånd som står der med advokaten på døra.

Tror ikke kjøperen kommer noen vei,  forutsatt at annonsen ikke inneholdt direkte løgn.

Kunst er ekstremt avhengig av tilbud og etterspørsel.  En flaske gammel udrikkelig vin kan være verdt tusener den ene dagen og null den neste. Kunst er i samme kategori.

Det er aldri snakk om produksjonsverdi og normal avanse, kun et opphypet navn. Derfor er dette et høyrisiko marked.
Mye bedre å investere i reelle verdier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (8 timer siden):

Eneste vi har fått googlet oss frem til og som virket reelt er at man skal være litt obs på slike transaksjoner da det kan oppfattes som næringsvirksomhet og man må kunne forklare seg dersom det blir behov for det.

Skattereglane er ei heilt anna problemstilling. 

Forskjellen mellom hobby og næring er om aktiviteten er egna til å gi overskot, det er ingen definert beløpsgrense.
Sjølv om aktiviteten er rekna som eigna til å gi overskot så er det likevel eit unntak for aktivitet som har hobbypreg eller som er rein eingongshending. Det fyrste salget var nok ei slik eingongshending, kjøpet av to nye bord for å gjere det same mot forteneste gjer nok at dette kan blir vurdert som skattepliktig inntekt.

Når ein omsetter for meir enn 50 000 kr så skal ein normalt også registrere seg i meirverdiavgiftsregisteret, her er det eit unntak for kunst men ikkje for kunsthandtverk. Kva kategori disse borda kjem i er eg ikkje heilt sikker på men eg heller mot at det er brukskunst og dermed momspliktig.
Og for å gjere det meir komplisert så er det i tillegg ei 5% kunstavgift.

Det mest korrekte er å oppgi dette på skattemeldinga og la skatteetaten ta stilling til om dette er skattepliktig eller ikkje, det sagt så er sannsynlegheita for å blir oppdaga og få straffeskatt ganske liten men alikevel ein risiko å ta.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...