Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Har Breivik asperger?


Gjest da8a4...d0d

Anbefalte innlegg

Gjest da8a4...d0d

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/breiviks-psykiater-om-forklaring-jeg-har-aldri-sett-ham-slik/16367142/

Samtidig vil hun anbefale at Breivik utredes for Aspergers syndrom, noe hun og kollega Birgit Johansen sterkt mistenker at han har.

– Vi mener det ikke vil være mulig å vurdere Breiviks personlighet på en tilfredsstillende måte uten å først avklare hvorvidt han oppfyller kriteriene for en autismespekterforstyrrelse, sier hun.

– Men vi trenger hans samarbeid for å gjøre en sånn type utredning. Det er en stor prosess. Jeg kan ikke si at det ikke er relevant for risikoen. I enhver risikovurdering er vårt mål å prøve å forstå personen så godt vi kan. Da er dette en viktig brikke, sier hun.

Breivik selv har forklart at han har vurdert om han kan ha Aspergers syndrom, men at han landet på at det ikke kan stemme

Anonymous poster hash: da8a4...d0d

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest d3ca2...824

Selvfølgelig er han på spektrumet. Det er utenfor enhver tvil. Og jeg er selv autist.

Anonymous poster hash: d3ca2...824

Lenke til kommentar

Det er det er ikkje utenkjeleg at han har, men om han skulle ha Asperger så endrar det ingenting. Det er svært lite sannsynleg at han er autistisk nok til å være utilrekneleg, og det er svært lite sannsynleg at Breivik vil samarbeide. Om han får påvist ei diagnose så kan han potensielt få ørlitengrand forståing men ikkje nok til at det endrar noke. Breivik har tidlegare ikkje ynskja å samarbeide til ei psykologisk gransking. Han vil ikkje at handlinga skal kunne bortforklarast med at han er ikkje forstod kva han gjorde, og om han no ynskjer å få ei diagnose så kan vi ikkje vite om det er fordi han vil jukse seg til ei lauslating. 

Det er mykje som er gale med Breivik mentalt sett, om ham har asperger, lav IQ, eller berre sinsforvirra betyr svært lite. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest a3434...91c

Breivik har vel allerede blitt undersøkt temmelig grundig av psykiatere. Folk som selvfølgelig burde ha LAAANGT høyere ekspertise på sånne ting, enn noen som sitter her på Diskusjon.no regner jeg med. 

Så dette ser jeg overhodet ikke noe "poeng" i å diskutere her inne. Temmelig patetisk å tro at man virkelig kan komme med diagnoser på ande folk, basert på ting man leser i forskjellige aviser (eller får høre om på nyhetene) samtidig som kvalifisert helse-personell ville trengt god tid, og gjennomføre en rekke undersøkelser på Breivik, for å ha mulighet til å slå fast noe som helst.     

Anonymous poster hash: a3434...91c

Lenke til kommentar
Gjest b7aee...564

Jeg har vært i en langvarig konflikt med en som har asperger og opplever at han ikke klarer å sette seg inn i å forstå motpartens behov.

I jobb har jeg opplevd at en med aspergers har vært MYE mer oppmerksom på informasjon som gis i møter 

Anonymous poster hash: b7aee...564

Lenke til kommentar

Jeg har selv aspergers syndrom og er "stolt" av det. Det er like stor forskjell på folk med diagnosen som det er på folk uten. Om Breivik har aspergers forklarer ikke det den regelrette ondskapen og sadismen han utviste på Utøya. Om jeg skulle satt en diagnose på han som lekmann, heller jeg mer mot narsissisme/sosiopati. Noe som også kan stemme med det som har kommet frem av oppveksten hans. Det sagt så utelukker ikke aspergers syndrom de andre diagnosene. Men å fjerndiagnostisere folk er jeg prinsippiellt i mot. I min verden bør han ta sin straff som tilregnelig, og det mener jeg de aller fleste som utfører vold skal, uavhegig av diagnose. Å automatisk bli dømt til tvungen psykisk helsevern og få slippe ut "tidlig" fordi man har en diagnose syns jeg er en uting, og rett og slett urettferdig mot de som blir utsatt for vold.  

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest d3ca2...824
Gjest a3434...91c skrev (28 minutter siden):

Breivik har vel allerede blitt undersøkt temmelig grundig av psykiatere. Folk som selvfølgelig burde ha LAAANGT høyere ekspertise på sånne ting, enn noen som sitter her på Diskusjon.no regner jeg med. 

Så dette ser jeg overhodet ikke noe "poeng" i å diskutere her inne. Temmelig patetisk å tro at man virkelig kan komme med diagnoser på ande folk, basert på ting man leser i forskjellige aviser (eller får høre om på nyhetene) samtidig som kvalifisert helse-personell ville trengt god tid, og gjennomføre en rekke undersøkelser på Breivik, for å ha mulighet til å slå fast noe som helst.     

Anonymous poster hash: a3434...91c

Breivik ble erklært tilregnelig kun fordi det var enklere for alle parter.

Anonymous poster hash: d3ca2...824

Lenke til kommentar
Gjest d3ca2...824
Trippelure skrev (11 minutter siden):

Jeg har selv aspergers syndrom og er "stolt" av det. Det er like stor forskjell på folk med diagnosen som det er på folk uten. Om Breivik har aspergers forklarer ikke det den regelrette ondskapen og sadismen han utviste på Utøya. Om jeg skulle satt en diagnose på han som lekmann, heller jeg mer mot narsissisme/sosiopati. Noe som også kan stemme med det som har kommet frem av oppveksten hans. Det sagt så utelukker ikke aspergers syndrom de andre diagnosene. Men å fjerndiagnostisere folk er jeg prinsippiellt i mot. I min verden bør han ta sin straff som tilregnelig, og det mener jeg de aller fleste som utfører vold skal, uavhegig av diagnose. Å automatisk bli dømt til tvungen psykisk helsevern og få slippe ut "tidlig" fordi man har en diagnose syns jeg er en uting, og rett og slett urettferdig mot de som blir utsatt for vold.  

Jeg og har aspberger. Enig i at man burde få straff uansett tilregnlighet.

Grunnen til at jeg tror at Breivik er på spektrumet er hans svart hvitt oppfatning om hans ideologi. Folk med autisme er lettere å radikalisere fordi de søker hjelp på nettet oftere enn via mennesker. Da kan man havne i onde folk sine tanker.

Selvfølgelig er 99.999999% av oss autister ikke massedrapsmenn. Men overaskende mange med autisme har vært terrorister og skoleskytere.

https://psycnet.apa.org/record/2016-61678-005

This exercise tentatively suggests evidence of ASD in six of 75 included cases (8%) which is about eight times higher when compared to the prevalence of ASD found in the general population worldwide (motherjones.com). The 8% figure for individuals with ASD involved mass killings is a conservative estimate. In addition to the six cases which provide the 8% figure, there were 16 other cases with some indication of ASD. Crucially, ASD may influence, but does not cause, an individual to commit extreme violent acts such as a mass shooting episode.

Anonymous poster hash: d3ca2...824

Lenke til kommentar
Gjest d3ca2...824 skrev (33 minutter siden):

Jeg og har aspberger. Enig i at man burde få straff uansett tilregnlighet.

Grunnen til at jeg tror at Breivik er på spektrumet er hans svart hvitt oppfatning om hans ideologi. Folk med autisme er lettere å radikalisere fordi de søker hjelp på nettet oftere enn via mennesker. Da kan man havne i onde folk sine tanker.

Selvfølgelig er 99.999999% av oss autister ikke massedrapsmenn. Men overaskende mange med autisme har vært terrorister og skoleskytere.

https://psycnet.apa.org/record/2016-61678-005

This exercise tentatively suggests evidence of ASD in six of 75 included cases (8%) which is about eight times higher when compared to the prevalence of ASD found in the general population worldwide (motherjones.com). The 8% figure for individuals with ASD involved mass killings is a conservative estimate. In addition to the six cases which provide the 8% figure, there were 16 other cases with some indication of ASD. Crucially, ASD may influence, but does not cause, an individual to commit extreme violent acts such as a mass shooting episode.

Anonymous poster hash: d3ca2...824

Det kan godt hende at Breivik er på spekteret. Og jeg er klar over at mange av de som begår massevold og skoleskytinger også er på spekteret. Og at vi i mange tilfeller er lettere å radikalisere. Jeg holdt selv på å bli venstreradikal i ungdommen...  Men samtidig er jeg overbevist om at folk som begår sånne handlinger har et par diagnoser ekstra. For å begå slike handlinger må man mangle en viss form for grunnleggende empati, derav narsissisime/sosiopati.

Mange av de jeg kjenner på spekteret er mer medfølende enn den jevne nevrotypiker (folk uten en nevropsykologisk utviklingsforstyrrelse). Problemet de fleste på spekteret har er å uttrykke medfølelsen på en måte som andre kan forstå og som føles ekte ut for en selv. Jeg syns selv at folk flest uttrykker medfølelse på en overfladisk måte, og at det ofte ikke stikker særlig dypt i lengden. Og det tok meg lang tid selv å uttrykke medfølelse på en måte som føltes ærlig og ekte ut. Beklager om siste avsnitt avsporer tråden litt, men jeg brenner for å være åpen om diagnosen og kjempe mot fordommene mange på spekteret opplever. Jeg ønsker ingen å bli misforstått og forhåndsdømmt pga en diagnose, og håper de som kommer etter meg kan vokse opp i en mer tolerant verden enn jeg selv gjorde. 

Endret av Trippelure
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Gjest d3ca2...824 skrev (9 timer siden):

Grunnen til at jeg tror at Breivik er på spektrumet er hans svart hvitt oppfatning om hans ideologi.

Hvis det er kriteriet for asperger syndrom kan man kollektivt diagnosere store deler av Tysklands befolkning før, under og en god tid etter 2vk med asperger. Og det er jo en fornøyelig tanke, men jeg tror altså ikke en manglende evne til å se nyanser er alene et kriterie for å sette den diagnosen. Å se svart hvit på ting inkl egen ideologi, er folk helt fint kapabel til uten å være på det spektrumet.

Lenke til kommentar
Gjest d3ca2...824 skrev (13 timer siden):

Breivik ble erklært tilregnelig kun fordi det var enklere for alle parter.

Anonymous poster hash: d3ca2...824

Det var ikkje enklare at Breivik vart vurdert som tilregneleg. 
Det hadde vært mykje enklare om om Breivik vart erklært utilregneleg, for det fyrste så kunne ein då ignorert heile grunngjevinga frå Breivik som psykose og ikkje ei politisk ytring som Breivik ønska å fronte. Breivik sjølv ville være tilregneleg fordi han ikkje ville bli avskreven som ein sinnssjuk person som ikkje forstod kva han gjorde.

Straffemessig så hadde det i praksis også vært enklare om han vart vurdert som utilregneleg. Han ville då riktignok ikkje fått vanleg straff men han hadde utvilsomt blitt dømt til tvungen psykisk helsevern, og det hadde i realiteten blitt livet ut sjølv om han heilt teoretisk sett kan blir sluppen fri om han blir vurdert som frisk.

For dei etterlatte vil det også være lettare å forsone seg med at deira kjære vart drept av ein sinnsjuk person som ikkje forstod kva han gjorde enn å måtte leve med å vite at dei vart drept med viten og vilje av ein feiging som ikkje ein gong var i stand til å rette hatet sitt mot voksne.

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Korrekt! Alt heter bare autisme, eller rettere kalt autismespekterforstyrrelser. Det er en kjempebra endring da diagnosen var all over the place og veldig inkonsekvent. Nå er det også annerkjent at det er et spektrum, all hyllest til det. :)

Når det kommer til Breivik, er det ikke veldig fjernt å tenke at han kan klassifiseres innenfor dette nei. Flere av hans psykiatere, både under oppveksten (som 4-åring) og under rettsprosessen mente at han var autist.

For de som har litt innsikt i psykiatriske måleverktøy skåret jo også Breivik ekstremt lavt på mange sentrale målinger, herunder GAF skårene:

GAF-F på 23:

image.png.b6410244249f3eb5c8efdd621a6b8bfb.png

GAF-S på 2(!!): image.png.944864e3a8697a1de198fa0e4b388711.png

Endret av WallieOP
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låste denne emne
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...