Gå til innhold

Dobbel toll fra Aliexpress

drvcd

Anbefalte innlegg

Skrevet
asicman skrev (2 timer siden):

Det var frakt + MVA hos Adafruit. Så blir det dobbel MVA på dette og MVA på tollbehandlingen. Jeg har ikke faktura fra Adafruit for hånden men husker varene var noen og tjue USD (mulig jeg har husket feil), men faktura fra Posten er 695.

Da må jo avsender ha oppgitt helt feil verdi også, i tillegg til å "glemme" VOEC-nummeret. (når gebyret mellom 500 og 3000 er på 78kr har du altså betalt 617kr i mva, tilsvarende en verdi på 2468kr, eller ca. det tidobbelte. Kanskje de hadde oppgitt det du betalte i NOK, ca 240-250kr, som beløp i dollar?? 🤔)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Just now, sdf123 said:

Hva er beste måte å bestille fra Aliexpress på nå for å unngå dobbel toll?

Kjøp varer merket med choice sies det. Jeg har bestilt varer merket både med choice og uten og jeg har ennå ikke fått noe beskjed om toll. Ca 70 "bestillinger" i 2024-2025

• Liker 1
Skrevet
4 minutes ago, sdf123 said:

Er det sånn dere setter adressen i Aliexpress da?

Det trikset fungerer ikke lengre. VOEC skal være elektronisk registrert, og dette skal Aliexpress gjøre for deg. Det skjer automatisk. Det kan oppstå problemer når pakker skifter sporingsnummer underveis fra Kina (VOEC følger sporingsnummer), men det har ikke skjedd meg enda.

• Liker 1
Skrevet

Det stemmer. Alle som er med i voec-ordningen skal uoppfordret gjøre dette riktig og betale avgifter til norske myndigheter på dine vegne. Jeg har også handlet både med og uten choice fra aliexpress uten problemer. Når det er uten choice så pleier jeg å skrive i merknaden på bestillingen at de vennligst må huske på korrekt voec-registrering når de sender. Aner ikke om de en gang leser det, men foreløpig har det ikke blitt noe feil.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet
On 4/13/2025 at 9:33 PM, sdf123 said:

Hva er beste måte å bestille fra Aliexpress på nå for å unngå dobbel toll?

Og gjelder det også for Ebay?

På eBay kan du overhodet ikke gå ut fra at selgeren er VOEC-registrert. Det er enklere sånn, du må rett og slett alltid regne med å betale MVA og gebyr. Så kan det være en bonus om du slipper. 

Skrevet

Det er ikke selgere hos Ebay som er voec-registrert det er Ebay selv. Ebay legger på norsk mva på alt du handler der. Og de bruker 25% uansett om det er riktig sats eller ikke (det gjør helt sikkert andre plattformer også). Det er mulighet for å legge en påminnelse på handlene på Ebay også, det pleier jeg å gjøre. Men det har oftere skjært seg der enn hos Ali.

Skrevet

Første tilfelle av dobbelt krav hos ali nå 🥳 30 kr mva + 45 kr avgift til posten. Vare som ikke fantes med choice. Ba om riktig voec-registrering i merknaden men til ingen nytte.

Skrevet

Men i helvete da, ikke bestilt fra ali på en stund, tenkte jeg bare hadde uflaks med ene selgeren sist gang men nå ble alle varene pålagt moms fra jævla posten. Er det statens måte å forhindre folk å kjøpe ting fra utlandet på? «Ja vi lager en sånn fin løsning så vi kan snike til oss dobbel moms og samtidig hindrer vi folk å handle fra utlandet, genialt». Forbanna løkhoder! Null poeng å klage til hverken posten eller ali, posten har selvsagt ingen skyld og ali skjønner ingenting og forstår ikke hva voec er engang. Var det noen som hadde retningslinjer for å kreve tilbake momsen fra skatteetaten? Nå er jeg såpass provosert at om jeg må fylle ut 100 papirer og vente 4 år på tilbakebetaling skal jeg faen meg få de pengene tilbake!!!

Skrevet

Må sikkert ha advokat eller lik utdanning for at en skal få noe igjen. 
Posten hjelper deg ikke. 

Handler kun fra Temu, rett og slett fordi de har kontroll på moms. 

Skrevet (endret)

Ja blir å gå over dit selv, men må være noen måte å klage på denne driten? Noen høyere opp hos aliexpress som kan få tilbakemelding. Vurderer å kreve pengene tilbake fra ali med pakke ikke mottatt eller noe bare for å se hva som skjer. Ingenting blir jo endret om de ikke får med seg hvorfor de driter seg ut

Endret av discostu
Skrevet

Bestilte noe fra Japan (eBay) og skrev i kommentarfeltet at VOEC-nummeret måtte fylles inn. Fikk kopi av fraktseddel og ser at VOEC er registrert på ex-EORI. Er det samme som VOEC? Er ikke noe eget VOEC-felt på fraktseddelen/registreringa. (FedEx)

Skrevet
sedsberg skrev (8 timer siden):

Bestilte noe fra Japan (eBay) og skrev i kommentarfeltet at VOEC-nummeret måtte fylles inn. Fikk kopi av fraktseddel og ser at VOEC er registrert på ex-EORI. Er det samme som VOEC? Er ikke noe eget VOEC-felt på fraktseddelen/registreringa. (FedEx)

Om VOEC skal benyttes må avsender være registert i VOEC registeret. eBay er oppført i registeret, men usikker om det omfatter pakker fra Japan? 

Se på kvitteringen fra eBay om du er belastet norsk MVA? Er mva belastet skal avsender sende digital VOEC melding. Ved ankomst Norge er varen alt tollbehandlet, ingen ekstra gebyrer. Om det er varer som har toll kreves det ikke inn toll for varene. (Eksempelvis klær)

Er ikke avsender registert i VOEC registert, eller pakken ikke er korrekt forhåndsmeldt regnes pakken ikke som en VOEC sending. Da må en betale mva ved ankomst Norge, og eventuell fortolling. Det kreves også et gebyr fra transportselskapet.

Tråden omhandler AliExpress som er registert i VOEC registeret. Flere rapporterer de har blitt belastet Norsk mva ved kjøp fra AliExpress. Når pakken ankommer Norge vil det likevel bli belastet mva på nytt. (Og eventuell toll, om varetypen er tollbelagt. ) 

Om du har betalt Norsk mva til eBay, og blir belastet mva på nytt når pakken ankommer Norge vil det være tilsvarende problemstilling.

Inge Rognmo skrev (5 timer siden):

https://www.toll.no/no/bedrift/transport-og-tollager/hva-er-eori-nummer

Ser ikke ut som helt det samme, men får håpe det fungerer for Fedex...

I følge nettsiden står det: 

(..)EORI brukes ikke i Norge. Her har norske og utenlandske aktører enten organisasjonsnummer eller bedriftsnummer som identifiserer virksomheten i kommunikasjonen med Tolletaten.(..)

Ved at EORI ikke benyttes i Norge tviler jeg på det vil fungere å føre opp VOEC informasjon i feltet? Men, en kan håpe det vil fungere. 

Skrevet (endret)
On 5/2/2025 at 9:05 PM, toralfb said:

Om VOEC skal benyttes må avsender være registert i VOEC registeret. eBay er oppført i registeret, men usikker om det omfatter pakker fra Japan? 

Se på kvitteringen fra eBay om du er belastet norsk MVA? Er mva belastet skal avsender sende digital VOEC melding. Ved ankomst Norge er varen alt tollbehandlet, ingen ekstra gebyrer. Om det er varer som har toll kreves det ikke inn toll for varene. (Eksempelvis klær)

Er ikke avsender registert i VOEC registert, eller pakken ikke er korrekt forhåndsmeldt regnes pakken ikke som en VOEC sending. Da må en betale mva ved ankomst Norge, og eventuell fortolling. Det kreves også et gebyr fra transportselskapet.

Tråden omhandler AliExpress som er registert i VOEC registeret. Flere rapporterer de har blitt belastet Norsk mva ved kjøp fra AliExpress. Når pakken ankommer Norge vil det likevel bli belastet mva på nytt. (Og eventuell toll, om varetypen er tollbelagt. ) 

Om du har betalt Norsk mva til eBay, og blir belastet mva på nytt når pakken ankommer Norge vil det være tilsvarende problemstilling.

I følge nettsiden står det: 

(..)EORI brukes ikke i Norge. Her har norske og utenlandske aktører enten organisasjonsnummer eller bedriftsnummer som identifiserer virksomheten i kommunikasjonen med Tolletaten.(..)

Ved at EORI ikke benyttes i Norge tviler jeg på det vil fungere å føre opp VOEC informasjon i feltet? Men, en kan håpe det vil fungere. 

Det ble dobbel toll. FedEx krevde inn toll selv om eBay også krevde inn toll samt VOEC-nummeret var oppgitt på fraktseddel/info. Fikk kopi av denne av avsender.

Ser ut som det er FedEx som ikke benytter VOEC.

Endret av sedsberg
Skrevet
sedsberg skrev (7 timer siden):

Det ble dobbel toll. FedEx krevde inn toll selv om eBay også krevde inn toll samt VOEC-nummeret var oppgitt på fraktseddel/info. Fikk kopi av denne av avsender.

Ser ut som det er FedEx som ikke benytter VOEC.

Det er den som sender varene som er ansvarlig for at VOEC-nummeret settes i korrekt felt i den elektroniske informasjonen som følger sendingen. Hvis det ikke står i korrekt felt skal speditøren, i ditt tlfelle FedEx, betrakte informasjonen som manglende, og kreve inn momsen.

Det er den lille detaljen som skiller mellom "choice" og de andre fraktmetodene Aliexpress tilbyr. For "choice" er Aliexpress i følge dem selv den som både holder lager og sender pakkene, og da har de mye bedre kontroll på alt av dokumentasjon også.

Aliexpress er i utgangspunktet bare et utstillingsvindu, og der handler man med både små mann-konesjapper som har varelageret under senga i leiligheten og store selskaper som er vant med eksport. Da blir det mye rart når det gjelder hvordan varene blir sendt rundt i verden.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...