Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

11 hours ago, barfoo said:

Snittkøyrelengd for norske personbiler er ca. 12000km. Elbiler bruker rundt regna 20kWh/100km. Snitteffekt på elbilen blir altså ca. 275W fordelt utover døgnet. Fordeler vi det på 12 timer tilgjengeleg ladetid blir påkrevd ladeeffekt rundt rekna 500W for å dekke køyrebehovet til typisk bilist.

Har du elbil som du har forsøkt å lade de siste dagene ? Jeg vil gjerne dele litt erfaringer som elbileier som ikke helt passer med din beskrivelse.

Jeg hadde behov for å lade bilen i går. Plugget meg da i anlegget her, og etter lastdelingen fikk jeg ca 4kW fra stolpen. Lest av i ladeappen. Bilen rapporterte derimot at 1kW gikk i batteriet.

Differansen skyldes at batteriet var så kaldt at bilen startet varme av batteriet. Det sugde altså rundt 3kW, og sånn var det i fler timer.

I normaltilstand (når man ikke har behov for å varme batteriet) er det også en del tap når man lader. Man regner visst at 10 % til 30 % går tapt ved lading. Jo lavere ladeeffekt, jo større tap mellom strømnettet og batteriet.

Det er altså ikke så lett at man kan se på antall km kjørt i snitt på bilparken, og snitt forbruk på disse kilometerene. Langt mer strøm går, og langt mer effekt forsvinner når man lader. I tillegg er det mange som benytter seg av funksjoner i bilen for å starte oppvarming før kjøretur. Dette trekker mye strøm på vinteren, og da ønsker man gjerne at man trekker fra nett og ikke fra batteriet for å spare slitasje på batteriet samt at man ikke mister rekkevidde.

Endret av MegaMann2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (1 time siden):

Betyr lite når de ikke plasserer en ovn i enden. Har selv kjøpt ett slik rekkehus 

Når det blir krig så vil alle som ikke har det ønske at de hadde både pipe og ovn, begge delene er helt essensielt for beredskapen, i tillegg til ved,vann og tørrmat.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (37 minutter siden):

Det holder ikke å være over 10 kw en time. Her er det snittet mellom de 3 høyeste timene som teller. Så du kan ha en time med 11, en time med 10, og en med 8.99, da er du under 10. Men det er veldig surt å komme over den siste dagen, gjort det selv. 

Og disse 3 timene må også være på ulike dager.

Så om du har 1 time på 11 kWh og 23 timer på 10.99 kWh den ene dagen, så teller dette bare som 1 time på 11 kWh for beregningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, barfoo said:

Meh. Nei. Snittkøyrelengde er 12000km i året. Med elbil som bruker 20kWh/100km er det 2400kWh i året - eller 6.5kWh per døgn. Det er snitteffekt på 275W...

275W er mindre enn eg sparte ved å bytte frå glødepærer til LED-lys. Problemet er altså ikkje el-biler, men at folk lader på full effekt når dei ikkje treng det. Det er med all respekt å melde ting som vil gå seg til, m.a. gjennom effekttariffen.

Til samanlikning har eg snitteffekt på ca. 1kW på oppvarming i dag - eller ca. 4-gangen av elbilen... Og det er i ei lita leilighet.

Joda, men folk må venne seg til å lade på 1800W på nattestid, og ikkje 11kW på dagtid. I tillegg vil du ved tilbakemating faktisk kunne stabilisere nettet med elbiler.

Det er godt å se fakta fremfor fordommer :) Jeg har selv alltid gjort dette i over 10 år nå.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, MegaMann2 said:

Jeg hadde behov for å lade bilen i går. Plugget meg da i anlegget her, og etter lastdelingen fikk jeg ca 4kW fra stolpen. Lest av i ladeappen. Bilen rapporterte derimot at 1kW gikk i batteriet.

Jepp - og for å repetere meg sjølv: den store fordelen er om netteigar kan styre når du får stor effekt. Då kan dei bruke det til lastbalansering for å unngå store peaker i nettet. Dagens ordning har store mangler.

  

15 minutes ago, MegaMann2 said:

Det er altså ikke så lett at man kan se på antall km kjørt i snitt på bilparken, og snitt forbruk på disse kilometerene. Langt mer strøm går, og langt mer effekt forsvinner når man lader.

Sjølv om du dobler det til 40kWh/100km frå nettet så er fasiten at det er relativt lite. Vi har plass til det i nettet, men problemet er effekttopper. Det er når panelovnen, varmtvatnet, elbilladeren og middagen står på fullt. Det kan vi redusere med smartgrid, t.d. ved å kutte elbilladinga i tjue minutter, skru av panelovnane i ti minutter og vente med å varme vatnet til du spiser middag. Det er tiltak du ikkje vil merke på grunn av treghet, men som vil kunne fordele lasta utover døgnet, slik at toppane blir mindre.

19 minutes ago, Powertrainer said:

De kan være det men i noen kommuner er de både produsent og netteier, men det er ikke poenget mitt. Poenget er at kraftkommuner tar ut utbytte, og når budsjettet går til kultur og oppgradering av parkområder så hjelper det veldig lite på strømkapasiteten i de tusen hjem.

Netteigar skal vere juridisk skilt frå annan aktivitet, med separate budsjett, og inntekta er altså regulert av RME/NVE. Kommunen tek ut utbytte frå kraftproduksjon, ikkje nettdriftsdelen. Så at kommunen tek ut utbytte har ingenting med nettutbygging å gjere.

Endret av barfoo
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Jarmo said:

Blir spennende tider fremover når nesten alle busser, lastebiler, anleggsmaskiner, ferger og båter osv. skal over på strøm..

Og gassanlegg skal over på landstrøm. Beslutningstakere er så kloke.

Likevel er den store elefanten i rommet hvorfor vi har betalt enorme summer i nettleie i flere titalls år mens utviklingen av nettet har vært på et minimum.

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (24 minutter siden):

Netteigar skal vere juridisk skilt frå annan aktivitet, med separate budsjett, og inntekta er altså regulert av RME/NVE. Kommunen tek ut utbytte frå kraftproduksjon, ikkje nettdriftsdelen. Så at kommunen tek ut utbytte har ingenting med nettutbygging å gjere.

Når netteier er helt eller delvis kommunalt eid og det øvrige er statseid så har det noe å si.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jarmo said:

Sjekket lokale her. Inntekt på 1.37 mrd, overskudd før skatt 360 mill, etter skatt 280 mill, utbytte 280 mill. Eiere er lokale kommuner og Gjensidige. De kunne altså satt ned nettleie med minst 300 mill, eller forsterket nett for 300 mill og fortsatt hatt bra overskudd. Men de har jo monopol og kan kreve hva de vil.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (51 minutter siden):

 

Netteigar skal vere juridisk skilt frå annan aktivitet, med separate budsjett, og inntekta er altså regulert av RME/NVE. Kommunen tek ut utbytte frå kraftproduksjon, ikkje nettdriftsdelen. Så at kommunen tek ut utbytte har ingenting med nettutbygging å gjere.

Det du skriver her stemmer ikke, Nordvest Nett AS, eiet av Vestnes og Ørskog Kommuner har tatt ut utbytte i alle år, for 2022, samlet kr. 34 mill. av en omsetning på 134 mill. 2022 var et spesielt år da de hadde svært store finansinntekter som følge av et salg, men ser en på de foregående år går ca. halvparten av overskuddet etter skatt til utbytte til eierne.

Ser en på NACE-bransje: 35.130 - Distribusjon av elektrisitet, finner jeg eksempelvis BKK som tok ut 400 mill. i utbytte i 2022. Det største av de alle, Eidsiva Energi AS, tar ut milliardutbytter år om annet, 1,5 milliarder i utbytte i 2022.

Så overskuddet går ikke alene med til å forbedre nettet, på langt nær.

Endret av Windfarmer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hva har snitteffekt på elbil med saken her å gjøre?

Temaet er lading ikke forbruk og snitt bilen bruker i drift. 

Jeg kverulere og tar i litt nå: Tar man å beregner snitforbruk av alt man bruker så sier det ingenting på belastning. 

Det er nevnt 275 watt. Det er ikke slik at elbilen bruker 275 watt under lading. Altså 0.275 kW i timen... 

Elbil under lading bruker lett mer en hel bolig bruker av strøm til oppvarming pr time. Altså 3,5-5 kWt.

Klarer ikke forstå at dagens system ville håndtert større andel elbiler. Det vesle steget i kostnad på effekttrinn tror jeg få bryr seg om. Særlig når man har bil i premium klassen... 

Endret av plankeby
Så skrivefeil på 275 kWt endret 0.275
Lenke til kommentar
kremt skrev (19 minutter siden):

Sjekket lokale her. Inntekt på 1.37 mrd, overskudd før skatt 360 mill, etter skatt 280 mill, utbytte 280 mill. Eiere er lokale kommuner og Gjensidige. De kunne altså satt ned nettleie med minst 300 mill, eller forsterket nett for 300 mill og fortsatt hatt bra overskudd. Men de har jo monopol og kan kreve hva de vil.

Samme eier for kraftproduksjon og nettselskap?

Slik som her: https://www.nrk.no/vestfoldogtelemark/skagerak-energi-om-utbytte-kritikk_-_-koblingen-blir-litt-sokt-1.16672025

  • Liker 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, plankeby said:

Hva har snitteffekt på elbil med saken her å gjøre?

Fordi det er effekten du må lade med for å dekke dagleg køyring - 6-10kWh per døgn.

12 minutes ago, plankeby said:

Det er nevnt 275 watt. Det er ikke slik at elbilen bruker 275 watt under lading. Altså 275 kW i timen... 

Nei, men om du f.eks. lader over 12 timer så vil du ikkje trenge å lade med større effekt enn 6-700W. Dei fleste biler står parkert over natta. Forøvrig 275kW i timen... det gir ikkje meining. 1W i en time er 1Wh. 275W i ein time er 0.275kWh.

12 minutes ago, plankeby said:

Elbil under lading bruker lett mer en hel bolig bruker av strøm til oppvarming pr time. Altså 3,5-5 kWt.

For det første - kW er effekt, kWh (kWt) er energi. 1kWh er 1kW i ein time, eller 2kW i ein halvtime. For det andre så er det ingen grunn til at du må lade med høg effekt. Bilen står stortsett i ro, uten å lade, store delar av døgnet. Med betre system kan bilen lade når det er kapasitet i nettet!

T.d. koker veldig mange middag samtidig - kutt ut elbilladinga i dei to timane! Eller reduser ladeeffekten frå 7kW til 2kW.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er kun nettdelen, kraftproduksjon er utenom. Sjekket nettleia nå, det er enorme økninger. På 1.5 år har kapasitet 2-5 per mnd gått fra 127,50 til 225. En 77 % økning på 1.5 år. Det er ganske imponerende. Tidligere betalte man 2375,- per år og brukte så  mye effekt man ville. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (12 timer siden):

Snittkøyrelengd for norske personbiler er ca. 12000km. Elbiler bruker rundt regna 20kWh/100km. Snitteffekt på elbilen blir altså ca. 275W fordelt utover døgnet. Fordeler vi det på 12 timer tilgjengeleg ladetid blir påkrevd ladeeffekt rundt rekna 500W for å dekke køyrebehovet til typisk bilist.

Fantasitall som kun er rett den 15. mai når varmeapparat ikke brukes til oppvarming eller kjøling. (En smule overdrevent.)

Har man overskudd i batterikapasitet, så bruker man av dette til å gjøre turen mer behagelig i for av varme/avkjøling. Uansett må fuktighet fjernes fra kupeen for å hindre ising på vinduer.
Og ingen batterier gir 100% energi tilbake av hva man har ladet. Særlig ikke i kulden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (9 minutter siden):

Lede AS hadde i 2022 en driftsmargin (resultat før skatt) på en halv milliard av en omsetning på ca. 2,5 milliard. Dette skulle bli ca. 20%. Jeg ser at de fleste nettselskaper opererer med svært gode driftsmarginer, driftsmarginer en ellers bare ser i narkotikahandel. Så denne bransjen er overhodet ikke godt regulert, de gjør akkurat som de vil siden de facto er monopolvirksomheter.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, toreae said:

Fantasitall som kun er rett den 15. mai når varmeapparat ikke brukes til oppvarming eller kjøling. (En smule overdrevent.)

Joda. For all del. Men sjølv om du ganger det med fire så er det ikkje snakk om veldig mykje energi - 20-30kWh per døgn, eller 1kW snittlast.

Problemet i nettet vinterstid er peaklast, altså toppane. Ikkje produksjonskapasitet eller energimengde per døgn, men momentaneffekt. Dei toppane er t.d. når alle kjem heim og skal lage middag. Elbil, oppvarming og varmtvatn er type laster som kan flyttast til andre tider på døgnet, og elblil kan i tillegg effektregulerast.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (5 minutter siden):

Lede AS hadde i 2022 en driftsmargin (resultat før skatt) på en halv milliard av en omsetning på ca. 2,5 milliard. Dette skulle bli ca. 20%. Jeg ser at de fleste nettselskaper opererer med svært gode driftsmarginer, driftsmarginer en ellers bare ser i narkotikahandel. Så denne bransjen er overhodet ikke godt regulert, de gjør akkurat som de vil siden de facto er monopolvirksomheter.

Ingen tvil om det at Staten, Fylkeskommuner og kommuner håver inn med bøtter og spann.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...