Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (4 minutter siden):

Det er bare lading til få. Og hvordan skal en begrense det til de få? Og hvordan skal vi fordele timene? 

Poenget er at DIN topp er når du lader. Og jo flere som kommer inn med elbiler jo flere slike topper får vi, til slutt lager det krøll. Som nevnt vill de fleste drite i slikt også å lade når det er billigst, mange automagisk. Da får vi ett giga problem da alle slår på sin topp til samme tid. Det er ganske enkelt matematisk dette. Som sagt råder jeg deg til å se på dine egne tall og innse at du lager en gigantisk topp når du lader. 

Og siden du etter endeløse oppfordringer ikke har gjort det kan jeg jo vise mine, så kan du jo foreslå hvor jeg kan plassere 12kW uten å få en topp i mine 24 timer: 

image.png.25187139197fc9bfbbb1befb77707f68.png

 

Også må du klare å se forbi hele nettet, det er masse lokale problemer. 

Gratulerer, du har en peak kl 20, når strømnettet generelt har høy belastning.
Jeg har en peak kl 02, når strømnettet har lavest belastning.
Så får du klappe deg selv på skulderen over at du har lavere peak :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sk0yern skrev (3 minutter siden):

Gratulerer, du har en peak kl 20, når strømnettet generelt har høy belastning.
Jeg har en peak kl 02, når strømnettet har lavest belastning.
Så får du klappe deg selv på skulderen over at du har lavere peak :)

Ja jeg har ca 1/4 av din peak, så det er lett å forstå hvem som belaster nettet... Min peak er innenfor normalforbruket også. Ditt er LANGT utenfor. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja jeg har ca 1/4 av din peak, så det er lett å forstå hvem som belaster nettet... Min peak er innenfor normalforbruket også. Ditt er LANGT utenfor. 

Det er som å argumentere for at det er smartere å kjøre en knøttliten bil i rushtiden, istedenfor en buss midt på natta.
Hvem er med på å lage kø, bussen eller bilen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (2 minutter siden):

Det er som å argumentere for at det er smartere å kjøre en knøttliten bil i rushtiden, istedenfor en buss midt på natta.
Hvem er med på å lage kø, bussen eller bilen?

Det er ikke det samme i det heletatt, det er mer som å kjøre 4 biler mot 1. Men analogien er håpløs. Jeg lader og holder meg innenfor snittbrukeren, du gjør ikke. Du er langt utenfor og betaler også derfor mer i nettleie enn meg. Fremover kommer jeg til å holde meg under 5kW for alle timer, må bare få opp styringen igjen. Da betaler jeg minstepris, for jeg bidrar minst til kostnader i nettet.

Lenke til kommentar

Problemet ditt, er at du tror det er bedre å bruke 5kW døgnet rundt, enn å bruke 3kW i peak hours, og 12kW i tider der det er lavt forbruk.
At din graf er flat er totalt likegyldig, når lasten ellers i nettet følger en sinus-kurve.
Dette handler ikke om din og min graf, det handler om hvordan belastninger i hele områder totalt ser ut.
Du må gjerne kjempe for at alle bør ha helt flatt forbruk, lykke til sier jeg bare.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sk0yern skrev (Akkurat nå):

Problemet ditt, er at du tror det er bedre å bruke 5kW døgnet rundt, enn å bruke 3kW i peak hours, og 12kW i tider der det er lavt forbruk.
At din graf er flat er totalt likegyldig, når lasten ellers i nettet følger en sinus-kurve.
Dette handler ikke om din og min graf, det handler om hvordan belastninger i hele områder totalt ser ut.
Du må gjerne kjempe for at alle bør ha helt flatt forbruk, lykke til sier jeg bare.

Nei det er ikke problemet mitt, det er hele poenget. 5kW er innenfor normalforbruket og skaper ingen økning i nettet. 12kW er langt utenfor normalforbruket og skaper økning. Det er ganske lett å forstå at dette skaper høyere kostnader i nettet, det er bare til å se på nettavgiften. Den er høyere ved 12 enn 5, LES høyere kostnader. 

Om alle har en jevn kurve i normalforbruket så får vi ingen topper og ingen bunner, vi får en kraft som er jevn og innenfor det nettet klarer å levere. Det er helt topp! Det er det som er ønskelig, bare ring NVE og forhør deg. Jeg står med NVE jeg, så lykke til DEG sier bare jeg og lykke til med kostnadene 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Eftersom inte alla kunder kommer få ett flatt förbruk av uppenbara orsaker så är det rätt troligt att det är en fördel att en del bruker mer effekt under tider når belastningen på nettet är lav.

Ja, innenfor en forsvarlig grense. Det har jeg vell sagt 747383875 ganger nå. Men uforsvarlige effekter utenfor normalforbruket blir straffet med høy kostnad. Og med god grunn.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
21 minutes ago, Salvesen. said:

Ja, innenfor en forsvarlig grense. Det har jeg vell sagt 747383875 ganger nå. Men uforsvarlige effekter utenfor normalforbruket blir straffet med høy kostnad. Og med god grunn.

Tror du missar att bedrifter också bruker ström och att det faktiskt brukes mindre ström på natten än på dagen. 

Att effekt faktorn är oberoende av hvis du bruker ström når det er minst eller mest belastning på nettet är inte heller speciellt logiskt. 

Total effekten i nabolaget blir också lik hvis 5 personer bruker 10 kW och om 10 personer bruker 5 kW.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (5 minutter siden):

Tror du missar att bedrifter också bruker ström och att det faktiskt brukes mindre ström på natten än på dagen. 

Att effekt faktorn är oberoende av hvis du bruker ström når det er minst eller mest belastning på nettet är inte heller speciellt logiskt. 

Total effekten i nabolaget blir också lik hvis 5 personer bruker 10 kW och om 10 personer bruker 5 kW.

 

Misser ikke at det brukes mindre effekt på natten jeg. Men høy effekt skaper problemer og kostnader i nettet. Derfor betaler vi kapasitetsledd

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Misser ikke at det brukes mindre effekt på natten jeg. Men høy effekt skaper problemer og kostnader i nettet. Derfor betaler vi kapasitetsledd

Men det gör ju ikke nödvändigtsvis det. 2 st som laddar elbilen på natten på hög effekt belastar ju nettet mindre än 10 person som laddar elbilen på lav effekt hela kvällen. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

Men det gör ju ikke nödvändigtsvis det. 2 st som laddar elbilen på natten på hög effekt belastar ju nettet mindre än 10 person som laddar elbilen på lav effekt hela kvällen. 

 

Problemet er bare at vi har over 500 000 elbiler og det øker i ett stort omfang. Noen lokalområder er stappet fult av elbiler og lokalnettet sliter. Da er det bedre å lade jevnt i de periodene med lavere forbruk enn at alle klasker på med full pupp i den billigste strømtimen som mange gjør. Det er enkelt forståelig og det er lett å se at førstnevnte er billigst i nettavgifter, og det med god grunn.

Ønsker en å bruke mye effekt må en betale prisen og det er fair.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Problemet er bare at vi har over 500 000 elbiler og det øker i ett stort omfang. Noen lokalområder er stappet fult av elbiler og lokalnettet sliter. Da er det bedre å lade jevnt i de periodene med lavere forbruk enn at alle klasker på med full pupp i den billigste strømtimen som mange gjør. Det er enkelt forståelig og det er lett å se at førstnevnte er billigst i nettavgifter, og det med god grunn.

Ønsker en å bruke mye effekt må en betale prisen og det er fair.

Men du har enda ikke fått med deg at alle ikke "klasker full pupp" på likt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Salvesen. said:

Problemet er bare at vi har over 500 000 elbiler og det øker i ett stort omfang. Noen lokalområder er stappet fult av elbiler og lokalnettet sliter. Da er det bedre å lade jevnt i de periodene med lavere forbruk enn at alle klasker på med full pupp i den billigste strømtimen som mange gjør. Det er enkelt forståelig og det er lett å se at førstnevnte er billigst i nettavgifter, og det med god grunn.

Ønsker en å bruke mye effekt må en betale prisen og det er fair.

Greit det kan vara ett problem i en del områden samtidigt som det i andra områden är helt oproblematiskt. 

Hvis man tar bort det lokala nettet i en del tillfällen är det också bättre hvis folk ladder tregt på natten jämfört med hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (3 minutter siden):

Greit det kan vara ett problem i en del områden samtidigt som det i andra områden är helt oproblematiskt. 

Hvis man tar bort det lokala nettet i en del tillfällen är det också bättre hvis folk ladder tregt på natten jämfört med hele tiden.

Ja de aller fleste områder sliter ikke nå, men de begynner og det må planlegges ombygginger i god tid for fremtiden og en må få inn penger til kostnadene.

Ja jeg er ikke i mot treg lading på natten jeg, tvert i mot. Men jevn og lav effekt(totalt) døgnet rundt er best.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Venter enda på tall, benekter du at mange ikke lader når strømmen er billigst som tilbys av de mange 'smart lader' appene og hardware?

Det benekter jeg ikke, de lader da fordi strømmen er billigst - systemet virker altså etter hensikten. Videre har mange boligkompleks reguleringer mot hovedforbruk nettopp for å styre forbruket/effekttoppene.

Om det snur helt om, og at det blir for høyt forbruk på natterstid vil strømmen bli billigere på dagtid eller ettermiddag. Smartladerne vil automatisk lade bilene da istedet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Det benekter jeg ikke, de lader da fordi strømmen er billigst - systemet virker altså etter hensikten. Videre har mange boligkompleks reguleringer mot hovedforbruk nettopp for å styre forbruket/effekttoppene.

Om det snur helt om, og at det blir for høyt forbruk på natterstid vil strømmen bli billigere på dagtid eller ettermiddag. Smartladerne vil automatisk lade bilene da istedet.

Strømmen er ikke billigst når effekten er lav.... Strømmen prises etter auksjoner... Er umulig å diskutere med dere

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (Akkurat nå):

Strømmen er ikke billigst når effekten er lav.... Strømmen prises etter auksjoner... Er umulig å diskutere med dere

Du har rett i det, men netteier kan vel også justere nettleien etter forbruk, og enn så lenge er nettleien lavere på natten

Når det er sagt er hele strømsystemet dysfunksjonelt. Dette er du vel enig i?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (2 minutter siden):

Du har rett i det, men netteier kan vel også justere nettleien etter forbruk, og enn så lenge er nettleien lavere på natten

Når det er sagt er hele strømsystemet dysfunksjonelt. Dette er du vel enig i?

Nei nettleien er ikke lavere på natten om en bruker mye effekt, for mye effekt har store kostnader. Så derfor betaler en mer for effekten. Men for strømmen betaler en mindre, samt i helg. 

Strømnettet er ekstremt komplekst, og styring av forbruk er også ekstremt komplekst. Derfor er det enklest med enkle tiltak som jevn og lav effekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...