Gå til innhold

Elbiler er med å overbelaste strømnettet, vintertid.


Anbefalte innlegg

Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Nei nettleien er ikke lavere på natten om en bruker mye effekt, for mye effekt har store kostnader. Så derfor betaler en mer for effekten. Men for strømmen betaler en mindre, samt i helg. 

Strømnettet er ekstremt komplekst, og styring av forbruk er også ekstremt komplekst. Derfor er det enklest med enkle tiltak som jevn og lav effekt. 

Vi har lavere nettleie på natt. Noe som bidrar til økt lyst å lade bilen da. Så om jeg lader på 11 kW i en time, eller 2kW i fem timer spiler liten rolle for meg. Trolig spiller det liten rolle for netteier også fordi alle ikke lader på samme tid, men alle lader mellom kl. 22 og kl 0600, så totalen blir den samme, og trolig også fordelt av seg selv.

Problemet oppstår i boligkompleks som har effektregulering der folk forventer fulladet bil om morgenen, men så har systemet strupet ladehastigheten og bilen har bare plutselig bare 50%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trulss skrev (3 minutter siden):

Vi har lavere nettleie på natt. Noe som bidrar til økt lyst å lade bilen da. Så om jeg lader på 11 kW i en time, eller 2kW i fem timer spiler liten rolle for meg. Trolig spiller det liten rolle for netteier også fordi alle ikke lader på samme tid, men alle lader mellom kl. 22 og kl 0600, så totalen blir den samme, og trolig også fordelt av seg selv.

Problemet oppstår i boligkompleks som har effektregulering der folk forventer fulladet bil om morgenen, men så har systemet strupet ladehastigheten og bilen har bare plutselig bare 50%.

Ja lavere nettleie for energi leddet, men ikke effektleddet. Det slår inn om du lader med høy effekt på dag eller natt. Om du lader på 11kW så kan du ende opp med kapasitetledd 3 hos meg, det er noen forskjell mellom selskapene. Det gir 100-200 ekstra i nettleie pr måned avhengig av hvilket ledd du ender på uten ladingen. For netteier spiller det stor rolle, da de tjener mer penger i tillegg spiller det rolle for planleggingen av utvidelse av nettet. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (7 minutter siden):

Ja lavere nettleie for energi leddet, men ikke effektleddet. Det slår inn om du lader med høy effekt på dag eller natt. Om du lader på 11kW så kan du ende opp med kapasitetledd 3 hos meg, det er noen forskjell mellom selskapene. Det gir 100-200 ekstra i nettleie pr måned avhengig av hvilket ledd du ender på uten ladingen. For netteier spiller det stor rolle, da de tjener mer penger i tillegg spiller det rolle for planleggingen av utvidelse av nettet. 

Om man blir rammet av høyt effektledd så kan det likevel lønne seg.

For netteier spiller det liten rolle fordi alle ikke lader bilen hver dag. Noen lader to ganger i uken, noen kanskje bare en gang i uken osv. Akkurat som med potetkokingen.  Men jeg skjønner hvor du vil...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trulss skrev (3 minutter siden):

Om man blir rammet av høyt effektledd så kan det likevel lønne seg.

For netteier spiller det liten rolle fordi alle ikke lader bilen hver dag. Noen lader to ganger i uken, noen kanskje bare en gang i uken osv. Akkurat som med potetkokingen.  Men jeg skjønner hvor du vil...

Tja, det kommer jo an på mange faktorer. Jeg lader 3-400kWh per måned, det gir meg 30-40 kroner spart om jeg kun lader natt/helg. Ved å lade på lav effekt sparer jeg 2-300 kroner per måned. Det aller beste er jo å kombinere begge :) Så kommer jo strømprisen inn fra siden, her er det jo ofte store forskjeller. 

 

Det spiller stor rolle for netteier om folk lader med høy effekt, jo. Bare se energidagene og delen om kraftbehov feks. Det er en stor utfordring i Norge og frem mot 2030 kan vi gå tom for Kraft kapasitet. I tillegg til store kostnader i nettet. Det er dog ikke drevet av elbil alene, men det er en økende bekymring for netteiere og Norge. 

Lenke til kommentar

Det er enkelt å løse fordi man ikke trenger subsidiere og legge tilrette for energikrevende industri som datasentre og batterifabrikker. Mange av disse blir trolig ikke noe av siden det blir for dyrt å produsere i Norge uansett og derfor vil ikke problemet eksistere. Men det enorme overskuddet kraftprodusentene skaper kunne godt å ha gått til å bygge ut istedet for utbytter og direktørlønninger med mer. Staten tjener seg søkkrik mens vanlige folk flås. Faktisk er denne politikken så usmakelig at folk reagerer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

De får väl få till en bra prising som faktiskt tar hänsyn till nettkapaciten i området vid varje tidspunkt. 

Som det er nu går det ikke att veta når det er bäst att lade och jag antar att det varierar enormt mellan områden. Effektledet är veldig trubbigt och ström prisen tar ikke hänsyn till det lokala nettet. 

Lenke til kommentar
On 1/7/2024 at 4:25 PM, Saltkorn said:

De aller fleste jeg kjenner som har elbil har funnet ut at 3kw er mer enn nok til deres daglige bruk. Jeg selv lader med 2kw tre/fire ganger i mnd.

Fåtall som lader hjemme med 11kw bryr seg ikke eller kjører ekstremt mye hver dag

Jeg lader også på rundt 2-3kw og har gjort det siden 2013, selv om jeg siste 3-4 år har kunnet lade raskere. Og jeg lader hovedsaklig fra kl. 1-2 på natta (all styringen jeg bryr meg med). Alle jeg kjenner med elbil på jobb lader også med lav effekt hjemme.

Men mange stolper på parkeringsplasser og parkeringshus rundt om kring gir ofte opp til 22Kw. Også har man alle på stortinget som lader i stortingsgarasjen.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...