Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Usikker på sambo!


Anbefalte innlegg

BRis00 skrev (10 timer siden):

Blir nok å gå for det sistnevnte.

panzerwolf skrev (10 timer siden):

TS, ikke bli i et forhold for barnas skyld. Barn har det stort sett mye bedre med to potensielt lykkelige foreldre på hver sin kant enn to definitivt ulykkelige foreldre sammen.

Hvis avgjørelsen til TS er å avslutte, så er det viktig å få til en god avslutning. Samarbeidet dere skal ha etter et brudd starter med hvordan forholdet avsluttes. Jeg ville planlagt og vurdert den samtalen om brudd ekstremt godt. Det kan feks være taktisk lurt å si at du avslutter fordi du føler forholdet er ferdig, istedenfor å legge skylden over på henne og si at forholdet avsluttes fordi hun holder på som hun gjør. 

Så lenge det ikke er innrømmet eller bevist at hun har vært utro, så vil det faktisk være din avgjørelse at du ønsker å tre ut av forholdet, og da er det ikke sikkert det er smart å legge skylden over på henne. Hun kommer til å gå rett i forsvar og legge skylden tilbake på deg, og da er dere igang. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (1 time siden):

Hvis avgjørelsen til TS er å avslutte, så er det viktig å få til en god avslutning. Samarbeidet dere skal ha etter et brudd starter med hvordan forholdet avsluttes. Jeg ville planlagt og vurdert den samtalen om brudd ekstremt godt. Det kan feks være taktisk lurt å si at du avslutter fordi du føler forholdet er ferdig, istedenfor å legge skylden over på henne og si at forholdet avsluttes fordi hun holder på som hun gjør. 

Så lenge det ikke er innrømmet eller bevist at hun har vært utro, så vil det faktisk være din avgjørelse at du ønsker å tre ut av forholdet, og da er det ikke sikkert det er smart å legge skylden over på henne. Hun kommer til å gå rett i forsvar og legge skylden tilbake på deg, og da er dere igang. 

Enig i det du skriver.

Takk for tips 🙂

Lenke til kommentar
BRis00 skrev (33 minutter siden):

Enig i det du skriver.

Takk for tips 🙂

Du må forresten først finne ut hva du vil da. Hvis det er slik at du ønsker at forholdet skal fortsette, men at situasjonen ikke er holdbar slik den er nå, så kan du sette deg ned med henne, forklare hvordan det som skjer påvirker deg, og at du vurderer sterkt å avslutte fordi du ikke orker å ha det sånn. En slik samtale bør ende med at det er noen klare mål for hva du må gjøre men ikke minst hva hun må gjøre, for at tillitten i forholdet kan gjennopprettes og opprettholdes. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest 7ede6...5e4

At dama "plutselig" begynner å dra på byen, feste med venner og andre menn osv er jo tidenes varsellampe. Ikke nødvendigvis på at hun er utro, men at hun søker ut, og ikke inn. Altså, hun forlot deg mentalt og begynte å dra ut å feste og på nach før det var snakk om utroskap, og hun søker noe annet enn deg. Det er det jeg tror du burde fokusere på i forhold til videre samtaler. Det kan være hun søker en bekreftelse du ikke gir, at hun tar deg for gitt, eller du tar henne for gitt. Småbarnslivet er hardt og går ut over både psyke og kropp, som kan få de fleste til å tvile på seg selv.

Det som er dumt for henne er at gresset ikke er grønnere, og hun er som småbarnsmor lite attraktiv som annet enn en flørt. Har lest flere som angrer bittert for at de ikke forsto at det har skjedd mye på de 10 årene de har vært "borte" fra markedet. (de har blant annet blitt ti år eldre og fått 2 vedheng). De skal ut og leve livet som om de er 25 år igjen, og tror at en mann som er 35 og fremdeles singel er interessert i langvarig forhold med alenemor med 2 barn. Det er verdensmesterskap i selvbedrag. Hun aner nok dette og vil derfor ha både i pose og sekk.

Spørsmålet her er hva du føler, og hva du vil. Er dette et tilitsbrudd, eller kan du forstå og akseptere det? Det kan ikke jeg svare på, og det avhenger jo en del av hvordan hun oppfører seg, og hva hun faktisk gjør og kommunisere. Ut fra det jeg skriver er det nok det første, og det er i såfall rett for deg.

Den eventuelle utroskapen er i hovedsak urelevant her mener jeg. Om det hadde vært sånn at hun lå med en på jobben, hadde utroskap vært temaet, men her er det ikke det. Her søker hun aktivt etter noe. Hadde det vært på jobb hadde hun ikke søkt, men kanskje gradvis lurt seg selv og (kanskje) angret bittert etterpå.

Det som er greit da er at det er _noe_ å jobbe med, men da må hun være på en plass at hun vil jobbe (noe du indikerer at hun ikke vil). Jeg og samboer har hatt flere runder med "this si it" men vi kom til slutt frem til at: "Vi elsker hverandre faktisk", og "Jeg vil ikke leve halve livet uten barna!". Det var nok til at vi kom på rett spor igjen, og har vært der de siste 3 årene. (Barn 4 og 6 år). Det var den oppvåkningen som gjorde av vi ble mer tilfreds med egen utilfredshet, og innså hva vi virkelig ville og ønsket; nemlig å være en familie. Da ble plutselig oppvask, støvsuging, økonomi og alt det andre vi kranglet om ikke så viktig.

Hos oss er det lite festing, og har vært det hele tiden, men samboer drar på lønningspils og jobbfester osv, og en og annen greie med venner. Men aldri nach langt på natt. Hadde det blitt en plutselig endring i oppførsel så hadde jeg reagert.

Men denne samtalen kommer ikke av seg selv. En av oss måtte sette ganske hardt til, og så må den andre plukke opp signalet tydelig. Men om din samboer er "ute" er hun kanskje ikke interessert i å plukke opp signalet ditt, eller har andre motivasjoner for å trenere prosessen. Familievernkontoret er en fin plass å starte, eventulet parterapi. Men igjen det avhenger at hun ikke allerede er mentalt "ute".

Sørg for at bruddet er så pent som mulig. Spis kameler til du spyr, for ungene sin del. Å ha en god relasjon til barnemor er helt nødvendig og sparer deg for mye sorg.

Fra det øyeblikket det er over, er ditt fokus på barna, og at du er et godt eksempel ovenfor dem. Men ikke vær dum. Du kjenner samboer og har sikkert en anelse om hvordan hun vil være ved et evt brudd. Dvs sammarbeidsvillig og fair, eller egoistisk drittsekk. Ved sistnevnte, dokumenter alt, ta opptak fra samtaler og avtaler dere gjør. Det er helt nødvendig dersom det blir kranglig om barna, da menn desverre har dårlig rettsikkerhet ift barnefordeling. Om hun søker ut og kanskje ikke er så gira på å være mamma hele tiden kan du gjøre noen gode avtaler her, kanskje i bytte mot at du er vellvillig ift økonomi og bosted.

Du burde uansett begynne å planlegge for brudd:
- Barnefordeling: Hva vil du her? Jeg ville for eksempel ha ønsket å ha barna mest mulig.
- Økonomi:
- Hus og hjem:
- Gjerne skaff juridisk hjelp og råd så du vet hva som er dine rettigheter både med barn og økonomi.
- Familievernkontoret kan hjelpe her også.

Men som det sies rett over her: DU må fine ut hva DU vil gjøre fremover. Kan du, og vil du, stille klokka tilbake 1-2 år? Eller er du også ferdig med henne.

Anonymous poster hash: 7ede6...5e4

Lenke til kommentar
BRis00 skrev (På 4.1.2024 den 10:02 PM):

Flere innspill? kjenner jeg må ta en avgjørelse veldig snart. Uansett takk for støtten så langt, av de som som har støttet meg oppi dette. :)

Ikke for å være slem, men tror du at dama di har funnet seg andre fordi du sliter med å ta avgjørelser alene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (9 timer siden):

Ikke for å være slem, men tror du at dama di har funnet seg andre fordi du sliter med å ta avgjørelser alene?

Hehe nei det er ikke grunn. Alltids greit med innspill fra andre før man tar store avgjørelser i livet. Ser ikke på det som en svakhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er egentlig en ganske klassisk situasjon. Dama føler seg "lei" eller hun har tittet over ett eller annet gjerde og sett noe som kanskje kan friste henne, noe nytt og spennende. Hun jobber nå med å sette opp denne sitasjonen etter hun har kommet seg bort fra deg. I mellomtiden passer du godt til å betale regninger, gjøre husarbeid og what not. Og hvis mannen ikke har fulgt med i hele tatt blir han en dag møtt med ferdig pakkede bager i gangen og ny mann allerede på plass.

Kanskje har hun kommet til veis ende med deg med tanke på hva hun kan få ut av deg av midler og ressurser. Funker de gamle taktikkene hennes fortsatt for at hun skal få sin vilje eller alltid har siste ordet i alle saker? Det er utrolig hvor utspekulerte og kalkulerte kvinner kan være. Den største feilen er vel kanskje å gjøre alt hun sier, hvis det er tilfelle. Det får det til å føles enkelt for henne, men egentlig vil de ha en de kan forandre litt på, en badboy de føler de må temme. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (1 time siden):

Det er egentlig en ganske klassisk situasjon. Dama føler seg "lei" eller hun har tittet over ett eller annet gjerde og sett noe som kanskje kan friste henne, noe nytt og spennende. Hun jobber nå med å sette opp denne sitasjonen etter hun har kommet seg bort fra deg. I mellomtiden passer du godt til å betale regninger, gjøre husarbeid og what not. Og hvis mannen ikke har fulgt med i hele tatt blir han en dag møtt med ferdig pakkede bager i gangen og ny mann allerede på plass.

Kanskje har hun kommet til veis ende med deg med tanke på hva hun kan få ut av deg av midler og ressurser. Funker de gamle taktikkene hennes fortsatt for at hun skal få sin vilje eller alltid har siste ordet i alle saker? Det er utrolig hvor utspekulerte og kalkulerte kvinner kan være. Den største feilen er vel kanskje å gjøre alt hun sier, hvis det er tilfelle. Det får det til å føles enkelt for henne, men egentlig vil de ha en de kan forandre litt på, en badboy de føler de må temme. 

Tipper at den andre ser på hun som kun et potensiell ligg.

Jeg kommer til å bli ganske ressurssterk. Nei hun får heller aldri siste ordet. Jeg står på mitt om det må til. Men jeg har endret meg mye for henne. Jeg var på måte en hun måtte "temme". Jeg endret meg fordi jeg alltid vil det beste for de jeg er glad i. Jeg har alltid tenkt på henne når jeg har tatt avgjørelser som kan påvirke henne.

Uansett det hun har gjort blir å føre til noe jeg er sikker på hun vil angre på etterhvert.

En ting her som ikke er nevnt er at jeg har pakket bagen to ganger tidligere. Hun har lovt på tro og ære at hun skal forandre seg, og at det aldri har vært noe med noen andre.

Jeg har gitt henne sjanser. Det jeg har sagt har ikke blitt respektert. Uansett nå har jeg brukt ekstra tid på denne avgjørelsen. Det jeg har gjort før, er at jeg bestemt meg "for fort", for så å bli overtalt.

Nå er jeg lei

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
BRis00 skrev (2 timer siden):

Hehe nei det er ikke grunn. Alltids greit med innspill fra andre før man tar store avgjørelser i livet. Ser ikke på det som en svakhet.

Ok.

Uansett er det vanskelig å gi konkrete tips når vi kun har en liten versjon av hva som har hendt. Hvis vi antar at hun har vært utro, så vet vi jo ikke forløpet. Ikke har vi hørt hennes versjon heller.

Det er mange ganger utroskap ikke har vært slutten på et forhold, og folk har klart å komme seg over det og videre, sterkere sammen.

Det dere bør gjøre, er å sette dere ned sammen og snakke ut om ting, og bli enige om hva dere gjør videre, og hvordan. Barn bør ikke være grunnen til at man holder sammen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
majer skrev (56 minutter siden):

Rart at han fyren slettet henne da han fikk samboer.

Ja, intensjon er ikke noe å si på. Det sa jeg til sambo. Men hun sa bare "at hun ikke tenkte over det"

En annen ting er at jeg oppdaget det ved at hun screenshottet det. Så at han la henne til fikk hun til å reagere.

Er mange screenshot fra mange ulike sosiale medier. Så hun driver å går på profilene hans på sosiale medier ofte.

Endret av BRis00
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (1 time siden):

Ok.

Uansett er det vanskelig å gi konkrete tips når vi kun har en liten versjon av hva som har hendt. Hvis vi antar at hun har vært utro, så vet vi jo ikke forløpet. Ikke har vi hørt hennes versjon heller.

Det er mange ganger utroskap ikke har vært slutten på et forhold, og folk har klart å komme seg over det og videre, sterkere sammen.

Det dere bør gjøre, er å sette dere ned sammen og snakke ut om ting, og bli enige om hva dere gjør videre, og hvordan. Barn bør ikke være grunnen til at man holder sammen.

Jeg er ikke typen uansett til å godta noe utroskap, og det vet hun godt selv.

Likevel så vet jeg ikke om hun har vært det, eller planlegger å være det. Men ut fra svarene her og andre plasser, så tyder mye på det.

Det siste du skrev er jeg enig i. Har som nevnt snakket med henne før jul, og da var bagen pakket. Jeg valgte å tro på henne. Men så har jeg tenkt og tenkt og så oppdaget jeg flere løgner som nevnt i åpningsinnlegget. Løgnene i seg selv er ikke så "ille". Problemet er at løgnene fortsatt handler om den personen hun driver å snakke med, og at hun oppsøkte han bare noen dager senere på den festen.

 

Endret av BRis00
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest cf8dc...182

Syntes det er altfor mye fokus på at MENN alltid skal svelge kameler ved brudd osv.

Hvorfor det? Hvis damene har lyst å lage et rent helvete for deg, så klarer de det uansett hvor mange kameler du svelger.

Sørg for at barna blir tatt hånd om, merker du at barnemor holder på med omsorgssvikt, så rapporterer du.
Er hun bare en dårlig mor og gir dårlig oppdragelse? Well sucks to be your kids.

Folk har lett for å alltid si det som gir mest "mening" fordi det er så fint å ikke være i den situasjonen og bare snakke fra utsiden som om man holder alle kortene foran seg. Men i realiteten gjør man ikke det.

Du gjør det som føles riktig for deg og barna, ingen andre kjenner deg eller din situasjon.
Vil du gå til krigsstien så gjør det, jeg vet at jeg hadde gjort det i din situasjon og du kan banne på at ungene skulle få vite hvordan mor de har når de først forstår konsekvensene ved mors handlinger.

Det dummeste jeg ser er når foreldre prøver å skåne barna sine for alt her i verden. 
La barna få føle på verden, og urettferdigheten som er i den.

 

nå som alt det negative er sagt.
Sørg for at du legger deg om natta med god samvittighet er mitt tips.
Er først når du ikke gjør det lenger at du har sunket ned på motparten sitt nivå.

Er ikke noe galt enten eller ofc.. For vi er tross alt mennesker

Anonymous poster hash: cf8dc...182

Lenke til kommentar
Gjest 7ede6...5e4
Gjest cf8dc...182 skrev (6 minutter siden):

Syntes det er altfor mye fokus på at MENN alltid skal svelge kameler ved brudd osv.

Hvorfor det? Hvis damene har lyst å lage et rent helvete for deg, så klarer de det uansett hvor mange kameler du svelger.

Sørg for at barna blir tatt hånd om, merker du at barnemor holder på med omsorgssvikt, så rapporterer du.
Er hun bare en dårlig mor og gir dårlig oppdragelse? Well sucks to be your kids.

Folk har lett for å alltid si det som gir mest "mening" fordi det er så fint å ikke være i den situasjonen og bare snakke fra utsiden som om man holder alle kortene foran seg. Men i realiteten gjør man ikke det.

Du gjør det som føles riktig for deg og barna, ingen andre kjenner deg eller din situasjon.
Vil du gå til krigsstien så gjør det, jeg vet at jeg hadde gjort det i din situasjon og du kan banne på at ungene skulle få vite hvordan mor de har når de først forstår konsekvensene ved mors handlinger.

Det dummeste jeg ser er når foreldre prøver å skåne barna sine for alt her i verden. 
La barna få føle på verden, og urettferdigheten som er i den.

nå som alt det negative er sagt.
Sørg for at du legger deg om natta med god samvittighet er mitt tips.
Er først når du ikke gjør det lenger at du har sunket ned på motparten sitt nivå.

Er ikke noe galt enten eller ofc.. For vi er tross alt mennesker

Anonymous poster hash: cf8dc...182

Siden jeg nevnte kameler så antar jeg det er en henvisning til hva jeg skreiv. Når jeg sier svelg kameler så mener jeg at så lenge du og barnemor kommer til en felles enighet og avtale om fordeling av barn og middler, så ville jeg vurdert hvor mye feildeling jeg kan godta for å oppnå enighet som jeg tjener meg på lang sikt.

Mødre har en klar fordel i tvistesaker når det gjelder barn. Det er ingen tvil om det og forskjellsbehandlingen i rettsvenset er kvalmende. I misshandligssaker er det til og med uttalt som formildende omstendighet at overgriper er mor(!!), som igen fører til redusert straff i slike saker. Rettsvesenet behandler mor som primær og far som sekundærforsørger. Så om det ender i retten så stiller du svakere enn om dere forhandler og lager en avtale dere to og en advokat. For på advokatkontoret kan du smøre henne så mye du vil med å si fra deg møbler, hunden bilen eller hva søren. Men i retten er du fanget.

Om det er en krig du ønsker å starte må du selv kalkulerere om risikoen ved å pushe frem en konflikt er verdt prisen.

Selvsagt om det er direkte omsorgssvikt så må det opp og frem, men feks samværssabotasje osv er typiske ting kvinner slipper unna med fordi hele systemet er drevet av og for kvinner. Uansett hvor du henvender deg med slike saker er det en overvekt av kvinner, og disse er desverre like idioter som menn er når det gjelder forskjellsbehandling. Som man blir man rett og slett ikke tatt like seriøst, noe det er ørten saker som viser. Om kvinner saboterer samvær, null konsekvens. Om mann saboterer samvær så etterlyses han internasjonalt for kidnapping (satt på spissen).

Hele poenget mitt er jo nøyaktig det du skriver i siste del: Ikke synk ned til hennes nivå, for da taper du.

Det handler ikke om å skjule noe fra barna, men å opptre som et godt eksempel og ikke la seg rive med i en drittslengingskamp der far og mor bruker ungene som slagmark for egne problemer. Om mor prater dritt om far, mens far overhode ikke oppførere seg som dritt så forstår ungene at mor lyver. Men om far henger seg på drittslengingen så gir han mor rett i at han er en dritt. Du skal ikke lyve for å beskytte mor, men heller ikke pushe på ungene en fortelling om alt det gale hun har gjort. Når dem spør så svarer du saklig og ærlig, uten å forsøke å sverte henne.

Og som du sier, oppføre seg sånn at man kan legge seg med god samvittighet.

Anonymous poster hash: 7ede6...5e4

Lenke til kommentar
BRis00 skrev (På 5.1.2024 den 12:08 AM):

Fatter ikke at det er mulig å være så uærlig. Det er nok de tankene jeg har hatt nå i det siste. Er det virkelig mulig å lyge på den måten? å være så svikaktig?

Min erfaring er at dette er noe damene er ekstremt gode på. Min erfaring er at damer er MER utro enn menn, i alle fall ikke mindre, men absolutt mye flinkere til å holde det skjult og lyve om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje det har noe å gjøre med at det er "lettere" for damer flest å være utro enn menn pga tilbud og etterspørsel? Damer har generelt mer å velge i blant det motsatte kjønn og får mer oppmerksomhet enn det menn gjør. Er bare å ta Tinder som et eksempel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...