Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Noe kan synes å være knekt i hjuloppheng, noen tips?


Anbefalte innlegg

Kjørte bilen (Superb 2018-modell) ut av garasjen i dag, da kom det et slags kraftig dunk. I ettertid ser jeg at det må ha vært som om noe var «fastlåst» og så «løsnet», eller knakk/ble ødelagt. Jeg kjørte noen hundre meter, det gikk helt greit, men især ved passering av fartsdempere kom det en ekkel riste-/skrapelyd fra under venstre forhjul. Jeg kjørte tilbake og forsøkte å jekke opp bilen, men da bilen ble løftet opp, så fulgte ganske enkelt ikke hjulet med opp, så noe er åpenbart løsnet.

Legger ved et bilde fra da bilen var delvis jekket opp.

Noen som har tanker om hva som kan ha skjedd? Som nok nå synes åpenbart, har jeg ikke peiling på bil. Er et lite stykke til verksted, spørsmålet er jo også om jeg bør kjøre til verksted eller om andre løsninger må velges.

 

IMG_3756.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som "stempelstangen" i støtdemperen din har knekt eller blitt alvorlig skadet 😮 Det har jeg kun hørt om én gang tidligere. På bildet skulle den røde linjen vært rett; midten på nedsiden av demperen og på toppen skulle vært rett over hverandre, men som du kan se, så er de overhode ikke det.

Her må du nok få tauet bilen på nærmeste verksted. IKKE kjør med den, da utsetter du deg selv og andre for fare!!!

image.png

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Hvis du hadde tatt bilde av fjæra isteden for dekket så kunne man kanskje sett om den var knekt. å kjøre med knekt fjær går greit til verksted, kjørte i mange måneder uvitende om den var knekt på min bil før det ble oppdaget i PKK, men den var knekt helt nederst og ikke i midten.

Endret av bigggan
Lenke til kommentar

Takker for svar, alle sammen!

@Kajac Når det gjelder vinkelen, tror jeg det er som følge av at jeg jekket opp bilen litt, jeg mener vinkelen ble rett igjen da den ble jekket ned, men det viser kanskje hvor bruddpunktet er.

Ellers kjørte jeg altså et lite stykke uten problemer foruten lydene, så mulig jeg kan kjøre et par km til nærmeste verksted, men kan jo høre med dem. Men ev. tauing, er det bare å tilkalle Viking som jeg tror er den bilberger som er del av forsikringen?

Lenke til kommentar
General Sniff skrev (47 minutter siden):

Takker for svar, alle sammen!

@Kajac Når det gjelder vinkelen, tror jeg det er som følge av at jeg jekket opp bilen litt, jeg mener vinkelen ble rett igjen da den ble jekket ned, men det viser kanskje hvor bruddpunktet er.

Uansett hvor opp- eller nedjekket bilen er, så skal stempelstangen stå helt rett i støtdemperen. Det gjør den ikke på bildet ditt. Utifra bildet er jeg ganske sikker på du trenger ny støtdemper.

Lenke til kommentar

Oooo, gjettekonk!

Det kan se ut som at fjæra har flydd over øvre fjærskål og på førsteinntrykket er dette en støtdempertopp("fjærbeinslager") som har takket for seg.

Edit: jeg tolker det som at hele fjærbeinet blir med ned når man jekker opp bilen, fordi det ikke sitter fast i støtdempertårnet/chassie. Dette kan man kanskje se ved og åpne panseret og kontrollere innfestningene til støtdempertopp.

Mulig du ikke jekka høyt nok og det er bare snakk om en knekt fjær venstre foran(knekt helt i toppen).

Noe annet ville vært veldig uvanlig og overraskende. 

Endret av Mekker`n
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mekker`n skrev (15 minutter siden):

Oooo, gjettekonk!

Det kan se ut som at fjæra har flydd over øvre fjærskål og på førsteinntrykket er dette en støtdempertopp("fjærbeinslager") som har takket for seg.

Edit: jeg tolker det som at hele fjærbeinet blir med ned når man jekker opp bilen, fordi det ikke sitter fast i støtdempertårnet/chassie. Dette kan man kanskje se ved og åpne panseret og kontrollere innfestningene til støtdempertopp.

Mulig du ikke jekka høyt nok og det er bare snakk om en knekt fjær venstre foran(knekt helt i toppen).

Noe annet ville vært veldig uvanlig og overraskende. 

Noe uvanlig syn for meg også, vi får vente til fakta kommer frem :)

Lenke til kommentar

Er selvsagt mulig jeg ikke (turte å) jekke høyt nok opp, da jeg la merke til vinkelen, men mente jeg hadde tatt den mer enn høyt nok opp til at den burde begynne å følge med opp.

Ringte verkstedet, forklarte situasjonen og de mente det måtte være knekt fjær, da jeg både beskrev lyden/følelsen da skaden oppstod og hvordan den gav fra seg lyd da jeg passerte fartsdempere før jeg kom meg hjem igjen. Så jeg kjørte sakte noen km til verksted og fasiten var «knekt fjær og defekt fjærbeinslager», som ble fikser dagen etter, så ble ikke så ille som fryktet.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...