Gå til innhold

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk


Anbefalte innlegg

Når det gjelder kulde, ja så har vel dette vært og er fortsatt et problem nå også for drivstoff kjørende biler ... men satsingen er upåklagelig! Man trodde antakelig at klimaet hadde gitt seg med slike lave temperaturer som ikke er eldre enn for vel et 10 år siden. 

Flere elektriske busser sliter i vinterkulda. Mandag ettermiddag og tirsdag morgen ble en rekke avganger innstillet.

Tirsdag morgen var en rekke busser innstilt i morgenrushet i Oslo.

Det samme skjedde i går ettermiddag, med rundt 50 innstilte avganger.

«Feil på transportmiddelet», viste seg å være årsaken, før Ruter bekreftet at det er de elektriske bussene som ikke tåler kulden.

Det er Nordre Aker Budstikke som omtalte saken først.

– Det er kulden som gjør at rekkevidden på elbussene ikke er like god som ellers. Bussene går raskere tomme for strøm. Nå registrerer vi hva som skjer dag for dag, og så får vi finne ut hvordan man kan gjøre dette bedre fremover, kommenterer kommunikasjonssjef i Ruter, Cathrine Myhren-Haugen, til Nab.no.

Broom har fått bekreftet at dagens innstillinger også skyldes kulden og rekkevidde-problemer for elbussene. Totalt er det snakk om rundt 90 innstilte avganger.

Elektriske busser tåler ikke kulden – tas ut av trafikk | ABC Nyheter

Som tidligere nevnt så hadde man vært tjent med å bruke andre midler enn ren batteridrift for tyngre kjøretøyer.  - Vi kan suge hydrogen ut av luft | illvit.no (

TEKNOLOGI ENERGI  - Nå kan vi suge hydrogen ut av det blå

 

 

 

Endret av Wall Dorf
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste om noen busse her i byen som gikk tom også. Folk satt i minusgrader med is på rutene, til slutt gikk bussen tom og stoppet så folk måtte bare gå av og komme seg videre på egen hånd. Skal man kjøre elektriske busser må man vel ha et system som varmer opp batteriene eller oppbevare bussene varmt om natten så de ikke blir kalde. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette er jo miljøvennlig da.
Dieselbuss verst, elbuss bedre, elbuss med tomt batteri - best.

Så kan man spørre seg hvordan dette blir når batteriene har blitt 3-4 år :)
I tillegg er disse bussene helt håpløse når det kommer litt snø, som ble varslet av sjåførene i forkant:

https://www.ao.no/bussene-vi-har-na-skal-vi-ha-lenge-og-de-spinner-pa-vat-asfalt/o/5-128-665913

Sitat

Bussførerne, bussvaskerne eller bussmekanikerne er ikke en del av anskaffelsesprosessen.

Men vi blir jo alle spurt når bussene har ankommet om de ikke er fine og lukter godt. Alle liker vel lukten av ny buss?

 

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Så det er altså feil i overskriften, det er ingenting feil med bussene, innkjøperne har altså bare kjøpt for kort rekkevidde eller for få ladestasjoner/hurtigladere.

Når folk kjøper til eget bruk velger man noe som passer med litt margin på kaldeste dager, skjønner ikke hvorfor de skal velge absolutt minimum på slike busser. 

Og hvorfor ikke All Wheel Drive på elbusser så de kan komme seg bedre fram på vinteren, det er jo en liten ekstrakostnad når på elbiler og gir heller ikke særlig ekstra forbruk.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Kajac skrev (17 minutter siden):

Vi har hatt elektriske busser her i Bergen i noen år nå. Kan ikke huske å ha lest at det har vært spesielle problemer med dem. Kanskje det er Oslo/Ruter som har bestilt seg for dårlige busser? Litt som Posten gjorde da de kjøpte elektriske "postbiler" fra Arngren.net (ja faktisk).

Men som med alt nytt så er det vel sikkert noen barnesykdommer som må lukes ut. Tipper dette går seg til, det er tross alt første vinteren disse bussene er ute for. 

Hørt om Trolleybusser ?

https://www.elbil24.no/lading/elbussene-i-bergen-trenger-ikke-a-stoppe-for-a-lade/73379181

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kajac skrev (59 minutter siden):

Vi har hatt elektriske busser her i Bergen i noen år nå. Kan ikke huske å ha lest at det har vært spesielle problemer med dem. Kanskje det er Oslo/Ruter som har bestilt seg for dårlige busser? Litt som Posten gjorde da de kjøpte elektriske "postbiler" fra Arngren.net (ja faktisk).

Men som med alt nytt så er det vel sikkert noen barnesykdommer som må lukes ut. Tipper dette går seg til, det er tross alt første vinteren disse bussene er ute for. 

det blir vel sjelden veldig kaldt i Bergen om vinteren? I Oslo er det ofte -15 og lavere og problemet er vel verre jo kaldere det blir? 

Endret av Baranladion
  • Liker 9
Lenke til kommentar
22 minutes ago, torbjornen said:

I følgje artikkelen skal dette ha fungert bra. Er det sagt noko om korleis det gjekk med desse bilane (og kor mange postbod som fekk lungebetennelse)?

Vel posten bruker jo paxster idag, ihvertfall i storbyene, er ganske like som disse, er nok ganske kaldt for dem nå ja.

Endret av onkel_jon
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (3 timer siden):

I følgje artikkelen skal dette ha fungert bra. Er det sagt noko om korleis det gjekk med desse bilane (og kor mange postbod som fekk lungebetennelse)?

Nei, det gikk ikke så bra: https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/sterk-misnoye-rundt-postens-nye-el-biler/13580328/

onkel_jon skrev (3 timer siden):

Vel posten bruker jo paxster idag, ihvertfall i storbyene, er ganske like som disse, er nok ganske kaldt for dem nå ja.

Paxter er laget i Norge for norske forhold. Fungerer nok bedre enn de spanske golfbilene Arngren lurte Posten til å kjøpe.

Endret av Kajac
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (24 minutter siden):

Dette er 0% feil med elbussene, og 100% feil hos den inkompetente gjengen som har bestilt feile el-busser, satt de inn i feile ruter, og ikke testet ting grundig nok.

Problemet løses ved å kjøpe riktig type elbuss, til riktig type rute. 

Idiotien ligger i å bruke batteriet til oppvarming. En slik buss krever gjerne 50kW for å holde varmen i streng kulde. Er batteriet 200kWh brukes dette opp raskt.

Hiv inn noen propan ovner. En 11 liters flaske inneholder 160kWh. Så kan batteriet brukes til fremdrift

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (1 minutt siden):

Propandreven oppvarming av batteriet i en el-buss? Hva med Euro 6 dieselmotor i stedet? Velprøvd teknologi.

Med propan ovn kan du slippe eksosen rett inn i bussen og få 100% virkningsgrad. En diesel motor er så effektiv at den må jobbe ganske hardt for å gi nok varme. Yter motoren 100KW kontinuerlig tilfører man ca 220KW. Ca 25% av dette forsvinner i eksosen.

Da har man 70kW tilbake. Noe går i ladeluftkjøler, noe i oljekjøler, resten kommer ut i høytemperatur kjølevann. Aner ikke varmebalanse men tipper at ca 15% av tilført varme kommer ut i kjølevann. Det er vel ca 30KW

Slike busser har ofte tilleggsvarmere på 30-40KW

Fordelen med diesel er at man får en total virkningsgrad som er mye høyere enn 40% Nærmere 60% i mitt tilfelle

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...