Gå til innhold

Bethesda forsvarer Starfield. Har begynt å svare på negative Steam-anmeldelser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det blir jo enklere og enklere å forstå retro-entusiastene slik de tidligere gode spillutviklere leverer ting som dette.

Virker rett og slett som ambisjonene er for høye i forhold til evnen til å levere, og der man før klarte å ro det i land etter hvert blir det nå effektivt blokkert av ønsket om økonomisk gevinst som tvinger alt for tidlige utgivelser med dertil fall av omdømme og slike PR-stunt som dette som bare fører til ytterlige avkledninger. De eneste som det virker på nå er vel evige optimister.

Blir litt som Antennagate saken til Apple hvor de prøvde seg på "you're holding it wrong".

Jeg kjøper aldri spill lengre på release, for da er du temmelig garantert en betalende betatester i ganske lang tid.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Jeg gledet meg vilt til Starfield. Det tok omtrent 30 timer inntil jeg bare måtte innse at den store ekspansive verdenen bare var loadingscreens og fasttravel. Og space er jo bare en poengløs boks. Så det var synd.

Noen gode fokuserte quest-chains er det. Så skal prøve å komme meg mellom det når motivasjonen returnerer. Men sånn inntil videre, kombinert med SVETT performance - så blei dette en nedtur. Er 1% av det som gjorde Skyrim en tidløs klassiker. Dette spillet ble jo glemt før det var ferdig spilt.

Bommert. Prøv igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her tenker jeg de skyter seg litt i foten. Folket har talt, jeg gledet meg og noe helt sykt, men ble litt skuffa. Det er mye å gjøre å se, men spillet er litt uoversiktlig og ufokusert. Velger man kun å fokusere på story quests, og runder spillet på 30timer er det bra, men ikke så mye mer. Basebyggingen var noe jeg gleda meg til og brukte en hel helg på, bare for å ende opp med at bugs og dårlige systemer ødela alt jeg hadde bygd. Det var veldig krevende å lite oversiktlig. De forskjellige ressursene er et mareritt å holde styr på og man føler ikke noe særlig progresjon. Jeg fant gjerne et bra våpen noen timer inn i gameplayet som jeg brukte i 10-15 timer og deretter et jeg brukte resten av spillet. Ingen følelse av progresjon, som igjen gjør at en ikke engasjerer seg så mye i gameplayet. Alle armours ligner veldig på hverandre. Romskipbyggingen er gøy, men en er jo nesten ferdig med spillet før en har råd til et skikkelig skip, og når du har det, trenger du det ikke lenger. Jeg håper de lærer av sine feil fremover, og ikke "står på sitt" og korrigerer dem som ikke hadde den opplevelsen de hadde håpet på. En kan liksom ikke overtale noen til å syntes noe er gøy.
Lenke til kommentar

Samme greia med Blizzard og Diablo IV. Det er kjent som "damage control", og det vil ikke gjøre noe annet enn å backfire, og backfire på en brilliant måte. 

Når AAA utviklere slipper ut overprisa uferdig søppel på overprisa uferdig søppel gjentatte ganger så vil til og med normies som ikke følger med få nok etterhvert da penger gror ikke på trær og er i veldig begrenset antall. 

Skaff dere heller No Man's Sky, det er verdt pengene spesielt hvis det er på salg. :p 

Lenke til kommentar

HAr ikke spilt det, ei ingen planer om det (ble lei av spillet av å lese dev bloggene, men så på alt av trailers. Også ikke-E3 dingsen) men av det jeg leser har de ikke helt klart å levere det de lovte. Langt i fra.

Dette skulle liksom være det første, store spillet under Xbox/GP avdelingen og alt.

Mange klagde på BOTW sin tomhet, men der var det i hvert fall noe å drive uansett. Selv om det bare var litt koselig sightseeing.

NMS blir ikke så veldig kjedelig heller, selv med "tomme planeter".

Dette her virker passe desperat, ja. Men det beste er «Da astronautene dro til månen, var det ingenting der. De kjedet seg i hvert fall ikke.» biten.

Selvfølgelig kjedet de seg ikke! Først gikk de igjennom heftig fysisk trening og tung opplæring. Er snakk om høy utdannelse, god psykisk og fysisk form osv. En liste:

Be a U.S. citizen

Possess a master’s degree* in a STEM field, including engineering, biological science, physical science, computer science or mathematics, from an accredited institution.

Have at least two years of related professional experience obtained after degree completion or at least 1,000 hours pilot-in-command time on jet aircraft.

Be able to pass the NASA long-duration flight astronaut physical.

*The master’s degree requirement can also be met by:

Two years (36 semester hours or 54 quarter hours) of work toward a doctoral program in a related science, technology, engineering or math field.

A completed Doctor of Medicine or Doctor of Osteopathic Medicine degree.

Completion (or current enrollment that will result in completion by June 2021) of a nationally recognized test pilot school program.

Og så selve turen, da. Den kjennes nok godt på kroppen på vei vekk fra kloden i de ca 8 minuttene. Og så kommer vektløsheten. Og da må de trene mye for å beholde muskler. Fordøyelsen er ikke det samme og det kan lett gå på den mentale helsen siden å være der er da ikke helt normalt.

Så komme seg til bare Månen tar ca 2 dager? Planlegging, kontakt med sentralen, samarbeid med laget osv. Og selvfølgelig lande og utforske planeten/månen hvor en bitteliten feil kan koste deg og andre livet.

Det er ikke det samme som å trykke på noen analogspaker og knapper og la ting skje på en skjerm, nei.

De burde heller bruke PR avdelingen til å beklage til fansen at de ga ut et uferdig spill som ikke klarte å holde seg til de store forventningene.

På tide XB/GP folka tar litt kvalitetskontroll på de nye produktene sine. Først RedFall, så dette (dette virker da mye bedre, selvfølgelig).

=)

Lenke til kommentar

Ja dette her ble kortvarig glede, etter å ha fått spillet til å se noenlunde presentabelt ut på en OLED (noe det IKKE gjør i vanilla stand) så var det bare å saumfare etter QOL-mods.  Inventory systemet var så inni helvete grusomt at jeg holdt på å klikke. Moddere var raskt på ballen og ordnet opp. Noen fete missions her og der, men kort sagt er det "fast travel, the game"  Føles lite og isolert, ironisk nok.

Har ikke orket å spille igjennom historien enda da jeg mista interessen etter 32 timer +. Lar det modnes litt til tenker jeg :) 

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Problemet i dag er vel egentlig at man slipper ting ikke bare full av bugs men at det i tillegg er uferdig, sånn at du bare kan glemme å forhåndsbestille og betale noe uten å føle deg ført bak lyset. Man må jo vente nesten minst ett års tid før en kan forvente at en får en høvelig god spillopplevelse av de største nye titlene. Fallout 76, Cyberpunk 2077 og Starfield er jo greie eksempel.

Det bør jo omentrent holdes moderne kurs for spillutviklere der man har fokus på å lage mest mulig spillbare kode for en "early release" (les offisiell utgivelse) som er enklest mulig å bygge videre på samtidig som man har inntekt uten å miste omdømme ved at folk er happy nok med å spille starten til at de får resten av spillet.

Endret av vidor
  • Liker 2
Lenke til kommentar

For en trist utvikling Starfield har hatt.

Gang på gang har jeg innsett at realistiske scifi-spill er ting jeg ofte graviteter til. Og gang på gang har jeg sett på Steam-statistikken og ser at den ikke bedrer seg for spillet. Tiden kommer til å vise an og nå sitter vi snart med resultatet.

Bethesda er nok det selskapet jeg har forsøkt å forstå og tilgi så mange ganger at det blir småpinlig å tenke på.

Hva svarene på anmeldelser angår, ser jeg at det hele igjen må være en el. annen corporate beslutning.

"Intensjonen var å fremkalle en følelse av overveldelse"... ja vel, det er derfor at dere har holdt på med alle de lasteskjermene og sånt... Spør du meg er det en direkte innrømmelse av kardinal tabbe for B.

Overveldelse, innlevelse, immersion tåler svært dårlig avbrudd enten de er kinematiske sekvenser eller lasteskjermer, og hvis du lager et spill i 2023 (med drillioner av Gode eksempler!) fullstappa av avbrudd så er du enten genuint dum eller så prøver du å skvise en eldre spillmotor inn i en helt annen sjanger. Nå halter dette på begge bena og nå ser vi igjen at Bethesda er styrt av idiotisk griskhet hvor man tviholder på en hellig gral av en utdatert spillmotor (uansett hva de nå enn mener om at den er ny). Ja vel, da virker det som den siste spikeren i kista kommer til komme fra den samme "gode" spillmotoren. Som det sies er det graven som kommer til å rette den pukkelryggede..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...