Gå til innhold

Er ungdomspartier en uting?


Anbefalte innlegg

skaftetryne32 skrev (15 minutter siden):

Jeg tror den hjernevaskingen som de russiske trollfabrikkene for eksempel driver med viser at man trenger ikke være ung for å la seg påvirke. Mange godt voksne mennesker som spyr ut den dritten de har lært av russiske trollfabrikker, eller influensere å gigaidioter som alex jones, eller andre onde tullinger som lyver for profitt eller bare for å terrorisere meningsmotstandere, barn er ikke de eneste ofrene, det er helt sikkert. 

Det er vel ikke helt usannsynlig at de deler samme politiske syn som sine foreldre heller. 

Gode poenger du kommer med der, jeg er ikke uenig i det hele tatt 👍 kjenner godt voksne som i «folk i 50-åra», som har vært innom universitet, som sluker alt trollfabrikkene produserer 😑😑😑

Godt poeng med foreldre. Tror de fleste i utgangspunktet tenderer mot å enten mene det samme som foreldrene eller veldig forskjellig. Med overvekt på førstnevnte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Min observasjon er at det er de med lav utdanning og lite metakognitiv erfaring som er mest påvirkelige, gjerne kombinert med et slags mindreverdighetskompleks og en arroganse som gjør det tilfredsstillende å være kontrovers og ubehagelig å ta feil.

Rene akademikere kan også være ubrukelige utenfor sitt snevre fagfelt, men det er vanskelig å kompensere for akademisk erfaring med livserfaring. Livets hare skole er en dårlig akkreditert skole.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Entern skrev (3 timer siden):

Godt poeng med foreldre. Tror de fleste i utgangspunktet tenderer mot å enten mene det samme som foreldrene eller veldig forskjellig. Med overvekt på førstnevnte.

Nemlig. Derfor trenger vi at venstresiden hiver seg i køya. De tok miljøspørsmålene på alvor og satset på karrierene i stedet, og nå ser vi hva det har ledet ledet til.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (43 minutter siden):

Min observasjon er at det er de med lav utdanning og lite metakognitiv erfaring som er mest påvirkelige, gjerne kombinert med et slags mindreverdighetskompleks og en arroganse som gjør det tilfredsstillende å være kontrovers og ubehagelig å ta feil.

Rene akademikere kan også være ubrukelige utenfor sitt snevre fagfelt, men det er vanskelig å kompensere for akademisk erfaring med livserfaring. Livets hare skole er en dårlig akkreditert skole.

De verste jeg kjenner er «halvstuderte røvere» som har et par påbegynte bachelor oppgaver e.l.

Rene «livets harde skole» folk jeg kjenner pleier ha beina på jorda og ha relativt fornuftige synspunkter, men merk at mange av disse er gamle folk nær eller i pensjonsalder og at fornuften kan ha mye med dét å gjøre 😅

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Neffi skrev (26 minutter siden):

Nemlig. Derfor trenger vi at venstresiden hiver seg i køya. De tok miljøspørsmålene på alvor og satset på karrierene i stedet, og nå ser vi hva det har ledet ledet til.

Ja det har du helt rett i. Man får ganske ofte inntrykk av at politikerne på venstresiden enten har glemt hva de skulle jobbe for, eller bare driter i det. Uansett om inntrykket stemmer eller ikke er ikke det en bra ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (14 timer siden):

Tenker det er en uting, og at vi helst bør forby unge mennesker å samle seg og snakke kritisk om samfunn og politikk.

Akkurat den setningen får meg til å tenke at det er en uting at det er ungdomspartier. Hadde det vært bedre om de var uten partitilhørlighet i starten, at det ble en mer åpen arena for diskusjon? Vi får nok bedre politikere av det på lang sikt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Leder i AUF prater jo nesten bare SV/R/MDG politikk.

Gavekort skrev (6 timer siden):

Min observasjon er at det er de med lav utdanning og lite metakognitiv erfaring som er mest påvirkelige, gjerne kombinert med et slags mindreverdighetskompleks og en arroganse som gjør det tilfredsstillende å være kontrovers og ubehagelig å ta feil.

Rene akademikere kan også være ubrukelige utenfor sitt snevre fagfelt, men det er vanskelig å kompensere for akademisk erfaring med livserfaring. Livets hare skole er en dårlig akkreditert skole.

Alle akademikere jeg kjenner er R/SV/MDG, gjerne aggressive og arrogante hvis de blir motsagt. "Vet du som snekker/kassadame/lastebilsjåfør bedre enn meg om noe liksom"

Lurer på hvorfor det er slik. Dette er jo politiske parti som ansvarlige politikere unngår å samarbeide med om de ikke absolutt må. God akademisk erfaring betyr på ingen måte at man skjønner noe av politikk, åpenbart.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (På 26.11.2023 den 7:48 PM):

Leder i AUF prater jo nesten bare SV/R/MDG politikk.

Alle akademikere jeg kjenner er R/SV/MDG, gjerne aggressive og arrogante hvis de blir motsagt. "Vet du som snekker/kassadame/lastebilsjåfør bedre enn meg om noe liksom"

Lurer på hvorfor det er slik. Dette er jo politiske parti som ansvarlige politikere unngår å samarbeide med om de ikke absolutt må. God akademisk erfaring betyr på ingen måte at man skjønner noe av politikk, åpenbart.

Er jo ekstra ironisk og på alle måter totalt feil når folk som stemmer sosialistiske partier føler og viser klasseforakt mot arbeiderklassen 😑🥴

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har en kompis som var med i auf fra ung alder. Da de begynnte å diskutere om å skaffe nye jagerfly til norge for å erstatte f16, så ble dette tatt opp i auf og, om bare praten rundt saken.

Kompisen min mente F-35 var for dyrt for norge, rest i gjengen han snakket med i auf til vanlig mente han hadde ekstreme meninger å frøs ham ut.

Tolk det dit man vil.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg er skeptisk til ungdomspartier fordi det på mange måter virker å bli en "politikerskole" der en får mindre erfaring utenfra politikken og i større grad blir "formet" som politiker. Det tror jeg bidrar til å skape eller utvide en klasse av politikere som har vært nettopp politikere hele livet siden ungdomstiden, og kan bidra til en usunn ensretting i partiene. I mine øyne er det i alle fall ikke et kvalitetsstempel at noen har vært og jobbet seg opp i "partiet" siden tenårene. Da har jeg mer sansen for de som har resonert seg frem til et politisk standpunkt og tilsluttet seg et parti etter å ha erfart litt, tar med seg erfaringer utenfra og som ikke har "partiet" som en følgesvenn gjennom livet. Slike mennesker er kanskje mindre pålitelige for partiet, men kanskje mer pålitelige for oss velgere. 

En kan si mye om MDG, men noe av det jeg syntes var litt sjarmerende med partiet i sin tid var hvor mange "uslepne" representanter de hadde. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...