Gå til innhold

Synes du alle som jobber 100% fortjener et julebord dekket av arbeidsgiver, uansett om de er offenlig eller privat ansatt?


Gjest 1306b...b19

Anbefalte innlegg

Nå er det sikkert forskjeller i det offentlige, men basert på min egen erfaring så har spesielt alkohol blitt kuttet kraftig ned på. Mener det er to enheter vi får, resten må vi betale for selv, og det er ikke nok alkohol til at det blir noe fyllefest. Og egenandel er vanlig.

Så at skattebetalerne er skadelidende at offentlig ansatte får et julebord, stiller jeg meg sterkt tvilende til. 

Det er kjipt nok i det offentlige og nå vil dere ikke unne oss litt julemat engang :lol:

Endret av Uderzo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 1306b...b19 skrev (På 11.11.2023 den 2:40 AM):

Hei, dette lurer jeg oppriktig på:

Synes du at alle, (uansett type lovlig registrert arbeidsgiver), fortjener å få et påskjønnelse i form av et betalt julebord fra arbeidsgiver?

Jeg jobber i helsesektoren i en av landets 10 største kommuner, og her må vi betale for alt rundt julebordet selv.

Synes du at alle burde få et skarve julebord dekket av arbeidsgiver  (som den eneste påskjønnelse i løpet av året)  eller bør vi som er statlig/fylkeskommunalt/kommunalt ansatt bare tenke at: "Nei, slike frynsegoder hører bare den private sektor til"?

Anonymous poster hash: 1306b...b19

Ønsker arbeidsgiver samhold og sosial relasjon mellom arbeidstakere ved å arrangere sosiale sammenkomster som julebord så betaler de for det. Dette er en gode for samholdet på arbeidsplassen og er ikke noe arbeidstaker skal belastes for.
Arbeidstakere kan så klart gjøre hva de ønsker på fritiden sin med hvem de måtte ønske, men personlig hadde jeg aldri brukt egne beskattede midler på dette. Julebord/samling rundt jul som jeg velger bruke penger på er med venner og arrangeres på privaten og har ingenting med jobben å gjøre.

Lenke til kommentar
Uderzo skrev (35 minutter siden):

Så at skattebetalerne er skadelidende at offentlig ansatte får et julebord, stiller jeg meg sterkt tvilende til. 

Nei, sikkert ikke, men hvis man skal banke det inn som en pålagt gode, så blir det en enorm post på statdbudsjettet som noen må forsvare. 

 

Uderzo skrev (36 minutter siden):

Det er kjipt nok i det offentlige og nå vil dere ikke unne oss litt julemat engang

Jeg betaler gjerne noe kos og julemat for offentlige ansatte via skatteseddelen, bare litt usikker på om det er absolutt alle jeg har lyst til å betale for ;) 

Lenke til kommentar
Baranladion skrev (46 minutter siden):

Jeg betaler gjerne noe kos og julemat for offentlige ansatte via skatteseddelen, bare litt usikker på om det er absolutt alle jeg har lyst til å betale for ;)

Deal With It GIFs | Tenor

 

Baranladion skrev (49 minutter siden):

Nei, sikkert ikke, men hvis man skal banke det inn som en pålagt gode, så blir det en enorm post på statdbudsjettet som noen må forsvare. 

Hadde du bare visst hva vi ellers bruker penger på, så hadde du ikke klagd på litt ribbe og en liten øl :p

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Synes at tilsette primært skal premierast med lønn, ikkje frynsegoder og variabel bonus. 

Det sagt så er eg einig i at julebord og liknande vil kunne være den aller billegaste måten å premiere dei tilsette på. Ved at arbeidsgivar betalar så får ein meir ut av pengane, om det hadde blitt betalt som lønn så må arbeidsgivar fyrst betale arbeidsgivaravgift og deretter må den tilsette betale skatt. 

Eit anna moment er at julebord har blitt problematisert dei siste åra på grunn av fyll og uheldige episodar. Særleg for dei som ikkje drikk eller som drikk lite så er ikkje julebord det som står høgast i kurs. Samtidig så meiner eg at det har blitt ein trend med at sjølv om du som tilsett får påspandert julebord (eller liknande) så møter ikkje folk opp fordi dei prioriterer fritid og eigne planar høgare enn sosialisering med kollegaer. Så julebord tener nok ikkje lenger den same funksjonen som det gjorde før, til det har arbeidstakarane blitt for ulike og eigenrådige til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Der jeg jobbet før slo de sammen julebord med seminar på avdelingsnivå. Vi dro med danskebåten/tysklandsbåten annethvert år. Siden man som konferansekunde på båtene fra Oslo kan starte klokka 9 om morgenen, på konferanselokalene mens båten ligger i land, kunne man få noe faglig ut av julebordet. (Fast buffet på vei ned og middag på vei hjem) 

Vi hadde også vanlig julebord for hele firmaet, men turene med båtene var fine synes i hvert fall jeg 

Lenke til kommentar

Lønn er viktig, men vel så viktig er det å føle seg verdsatt. Jeg er med på at det er jeg som betaler for hva de offentlige etatene foretar seg, og at skattepenger bør brukes effektivt, men  eksempelvis hjelpepleierne på gamleheimen som har en ofte utakknemlig og slitsom jobb, med urimelig lav lønn og ofte fæle arbeidstider, de synes jeg godt kan gjøres litt stas på før jul. Og det som et absolutt minimum. 

Hvis man bare føler seg som en i mengden som er lett å erstatte gidder man ikke stå på heller. Når det gjelder helsesektoren virker kommunene å være godt vant med å ha en jevn strøm av arbeidssøkere/lærlinger uansett så de bryr seg ikke om gjennomtrekk. Og mangler de personal ser det ut til at vikar-kontoen er utømmelig.

Lenke til kommentar

Julebord er oppskrytt og mer eller mindre gått ut på dato. Hvertfall for menn er det 1000 feller å gå i, skummelt bare å møte opp egentlig, "alt" man gjør kan tolkes feil. Sosiale happenings er også en billig måte for bedrifter å få folk til å føle tilhørighet og dermed holde seg på det samme firmaet i lang tid, uten å kreve noe. 

Lenke til kommentar

Trådstarter her. 

Jeg minnes tilbake til når jeg jobbet på IKEA på 90-tallet. Der fikk vi blant annet disse tre godene:

- en julegave hver verdt ca 800,-(et år et fotokamera husker jeg).

- dekket julebord (inkludert en drikke tror jeg det var)

- kaffe på arbeidsplassen fikk vi også. 

 

Her hvor jeg jobber i kommunen nå får vi ingen av de tingene. Kaffe må vi også kjøpe inn selv. 

Det jeg fikk av IKEA satte jeg stor pris på. Dette viser hvor meg hvor lite som skal til for å føle seg sett og verdsatt. 

Jeg skal forsåvidt si at julebord er ikke så lett å få til i turnusyrker. Men gratis kaffe i hverdagen kunne vært en bra start. 

Lenke til kommentar

Til trådstarter: Ja, det synes jeg. Det behøver ikke nødvendigvis være julebord, men at det settes av penger til lagbygging/sosiale formål. Offentlige ansatte kan ikke ta imot dyre gaver i jobben, men det har med korrupsjon å gjøre. Det er smålig hvis man ikke kan sette av et fast beløp til en type sosialt formål.

Innvendinger som omhandler alkohol er helt legitime. Det kan løses ved at alkohol kjøpes av den ansatte selv, eventuelt at man kan få en bong eller to. Det er vanskelig å forhindre at noen drikker for mye, men voksne mennesker må også lære seg å ta ansvar for egne handlinger, ikke minst når man er ute med kolleger og personer over og under seg selv i et ansatthierarki.

Lenke til kommentar
Gjest 148af...241
Krøvel Vellevoll skrev (På 15.11.2023 den 10:33 PM):

Jobber man i kommunen får man absolutt ingenting annet påspandert, så et julebord hadde vært en hyggelig måte for staten å vise at de setter pris på oss. Men så er det slik at staten tar oss for gitt, og alle sektorer går i dundrende underskudd, så det blir langt å se etter det julebordet. 

Kaffe på pauserommet!

Anonymous poster hash: 148af...241

Lenke til kommentar
Gjest 148af...241 skrev (10 minutter siden):

Kaffe på pauserommet!

Anonymous poster hash: 148af...241

Det er ikke alle kommunale arbeidsplasser med gratis kaffe på pauserommet. I kommunen jeg bor i, kjenner jeg til at ansatte selv må ordne seg ordne kaffe/te, eventuelt betale et tresifret månedsbeløp i "kaffeabonnement" på de større av kommunens arbeidsplasser. Er selvsagt frivillig for den enkelte ansatte om denne ønsker å benytte seg av tilbudet.

Lenke til kommentar

Alle arbeidsgivere bør invitere på gratis julebord, eller gi alle muliheten til å komme på det de som vil. Ikke alle liker julebord, husk det. Men for de som vil skal det i hvert fall være gratis mat og noe drikke til. For de som ikke liker julebord kan man finne på andre løsninger. La dem gjøre noe annet de liker, som å gå ut å spise en god lunsj eller hva som helst.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (1 time siden):

Det er ikke alle kommunale arbeidsplasser med gratis kaffe på pauserommet. I kommunen jeg bor i, kjenner jeg til at ansatte selv må ordne seg ordne kaffe/te, eventuelt betale et tresifret månedsbeløp i "kaffeabonnement" på de større av kommunens arbeidsplasser. Er selvsagt frivillig for den enkelte ansatte om denne ønsker å benytte seg av tilbudet.

helt sykt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er helt enig i prinsipielle avgjørelser som skal forhindre korrupsjon, som at kommunalt og statlige ansatte ikke skal kunne motta kostbare gaver i arbeidssammenheng, og er sterkt mot sløsing i det offentlige. Seriøse private aktører jeg har/har hatt profesjonelle forbindelser med, har gjerne en formulering som "egnet til å påvirke forretningsmessige avgjørelser" i antikorrupsjonsreglementet. Et fast, fastsatt og offentlig kjent moderat beløp til ansatte i det offentlige er innenfor hva som er å ta vare på ansatte, og også hva man nærmest tar som en selvfølge i privat sektor, og er verken sløsing eller egnet til korrupsjon.

Lenke til kommentar

Nei til julebord, julegaver, sommerfester, halv arbeidsdag på alt som heter "aften" og kaker ved bursdag!
Man bør egentlig bare møte opp daglig, jobbe sine tilmålte 7,5 timer og kommunisere utelukkende faglig på et minimalt nivå med sine med/motarbeidere og dra hjem. Og ikke få meg til å snakke om dette opplegget med gullklokke etter at noen har gjort dette i de samme korridorene gjennom x antall år, jeg liker jo ikke den typen klokke uansett! 

Eller... Kan det kanskje være litt stas?
Joda, Enkle Einar vil muligens ta en konjakk mer enn han burde, sjefen får kanskje litt ekstra hodepine i etterkant pga noen hendelser han helst skulle vært foruten og det ble kanskje sagt/gjort litt for mye på naschspielet.. Men nå har jeg vært på en del julebord oppgjennom og ser at man møter kollegaene sine i en radikalt annen setting. Man snakker med hverandre på en annen måte, og til og med sammen med mennesker fra avdelinger man kanskje ikke prater så mye med til vanlig. Dette kan også være positivt i de fleste tilfeller. De få ulempene jeg har sett gjennom de julebordene jeg har deltatt på er ikke i nærheten av å veie opp for alt det morsomme/positive som skjer der. 

Også er det dette med kostnader da..
Jeg vil tro at unødvendig sykefravær er en relativt mye høyere utgiftspost enn de festene vi snakker om her. 
Julebord/sommerfest koster kanskje 1000-1500 pr person i året? 
Ligger du på snittlønn i Norge er det altså dyrere for arbeidsgiver med 1 stk av våre egenmeldingsdager. (Og da kan vi tenke oss kostnaden hvis man må ha inn en vikar for å dekke fraværet vårt i tillegg) 

Hvis man spekulerer i at jo mer du trives på jobb, jo mindre bruker du egenmeldingene dine som "ekstra feriedager", så kunne du sannsynligvis kjørt sommerfest, høstfest, julebord og vårfest til en lavere kostnad enn hva det koster at man vandrer i gangene, blir avspist med null sosiale happenings og at årets julegave ble et gavekort i ditt navn til "generisk organisasjon nummer x" og din eneste grunn for å slite deg opp av senga hver dag for å dra på jobb er fastlønna.
For jeg er av typen som tror på at et kontor med kollegaer man faktisk kan le litt sammen med fungerer radikalt mye bedre enn et tilsvarende kontor hvor stemplingsur, hevede øyenbryn og oppvaskmøter er øverst på agendaen. 

Den joviale settingen er det lettere å oppnå når klokka har passer 16:00 og man slipper å tenke på det sykt kjipe Excelarket som må bearbeides, kunden som maser på telefonen eller det budsjettet som nekter å samarbeide med ønskene til direktøren. Og da er det mange av oss som gjerne vil ta seg et glass eller tre med litt av den røde vinen eller tilsvarende. :)

 

Forøvrig: om Enkle Einar er slitsom på julebordskvelden er det jo han som er problemet, ikke arbeidsgiver som forsøkte å gjøre noe hyggelig for de ansatte.

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (20 timer siden):

Nei til julebord, julegaver, sommerfester, halv arbeidsdag på alt som heter "aften" og kaker ved bursdag!
Man bør egentlig bare møte opp daglig, jobbe sine tilmålte 7,5 timer og kommunisere utelukkende faglig på et minimalt nivå med sine med/motarbeidere og dra hjem.

Ingen arbeidstaker forventer alle de tingene der, og de aller færreste arbeidstakere innfinner seg med beskrivelsen du har til slutt. Det finnes et hav av mellomting her, hvor julebord ikke trenger å bety noen verdens ting for hvordan arbeidsplassen er, eller hvordan arbeidsgiver behandler sine ansatte. 

Cyrio skrev (20 timer siden):

Også er det dette med kostnader da..
Jeg vil tro at unødvendig sykefravær er en relativt mye høyere utgiftspost enn de festene vi snakker om her. 
Julebord/sommerfest koster kanskje 1000-1500 pr person i året? 
Ligger du på snittlønn i Norge er det altså dyrere for arbeidsgiver med 1 stk av våre egenmeldingsdager. (Og da kan vi tenke oss kostnaden hvis man må ha inn en vikar for å dekke fraværet vårt i tillegg) 

hvor mange fester per år må en ansatt ha for å gå fra å bruke 10 egenmeldingsdager til å bruke kun 7? Hvis det holder med èn, så er det sannsynligvis lønnsomt ja. Hvis den ansatte må ha julebord, oktoberfest og sommerfest for å redusere egenmeldingsbruken så blir det kanskje dyrere. Jeg tror uansett det blir vanskelig å finne tall som støtter at fester med jobben = redusert bruk av egenmelding. 

Det er selvfølgelig summen av alt, som viser om arbeidsgiver bryr seg om og ønsker å ta vare på sine ansatte. Det betyr, at den støtten man får på jobb, følelsen man får av å bety noe på jobb, det sosiale samspillet mellom kollegaer på jobb, muligheten til å utvikle seg på jobb, små feiringer av gode prestasjoner på jobb og generelt hvordan man blir behandlet på jobb er de tingene som virkelig betyr noe. Så er det nok slik at dersom du har en arbeidsgiver som har fokus på de tingene, så er det nok også slik at det er julebord i bedriften. Sannsynligvis fordi bedriften gjør det veldig godt. 

Har man en shitty bedrift, et dårlig arbeidsmiljø, ledere som gir faen og folk som bare er der for å jobbe sine tilmålte 7,5 timer hver dag, for å kommunisere utelukkende faglig med sine med/motarbeidere så tror jeg det er lite vinning i å tenke at julebord er det vi må kjøre på med nå, for å skape en god bedrift, og som samtidig vil vise de ansatte at vi setter pris på dem. 

 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar
Cyrio skrev (På 17.11.2023 den 1:11 PM):

 

Flott innlegg! Enig med det du skriver. Og det stemmer ofte både i mer lavtlønnede og "manuelle" yrker i tillegg til kontor-yrker der folk ville hatt råd til å betale for slikt selv. Når jeg jobbet på lager/terminaler så var julebord og kick-off noe som ble snakket om hele tiden og folk gledet seg skikkelig, og i tillegg pratet om alle historiene fra forrige gang. Personlig var jeg litt care til selve arrangementene, men jeg likte det sosiale det bygget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...