Gå til innhold

Synes du alle som jobber 100% fortjener et julebord dekket av arbeidsgiver, uansett om de er offenlig eller privat ansatt?


Gjest 1306b...b19

Anbefalte innlegg

Gjest 1306b...b19

Hei, dette lurer jeg oppriktig på:

Synes du at alle, (uansett type lovlig registrert arbeidsgiver), fortjener å få et påskjønnelse i form av et betalt julebord fra arbeidsgiver?

Jeg jobber i helsesektoren i en av landets 10 største kommuner, og her må vi betale for alt rundt julebordet selv.

Synes du at alle burde få et skarve julebord dekket av arbeidsgiver  (som den eneste påskjønnelse i løpet av året)  eller bør vi som er statlig/fylkeskommunalt/kommunalt ansatt bare tenke at: "Nei, slike frynsegoder hører bare den private sektor til"?

Anonymous poster hash: 1306b...b19

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Føler kanskje julebord er litt gammeldags og personlig synes jeg ikke det er så gøy lengre. Likte det mer før. Jeg setter heller mye mer pris når jobben min tar meg med på fjellet for å kjøre ski (og så klart den fylla som kommer med, men den er jo valgfri).

Jeg synes absolutt at de fleste yrker fortjener en årlig feiring, om det er julebord eller "kick-off" eller hva de velger å gjøre. Det er noe som kan hjelpe å få de som jobber der til å føle seg mer tatt vare på, og det kan hjelpe å bygge samhold blant de ansatte. Å betale for det selv kan fortsatt gjøre gode ting for samholdet, men det gjør jo absolutt at de ikke føler seg prissatt.

Hvordan man skal løse det blir vanskelig. Pengene må komme fra et sted. I mange bedrifter er det jo lett å ta det fra kundene, men det er ikke like lett eller riktig å gjøre i helsesektoren. Å gjøre det påkrevd via lov er ikke sikkert gir ønsket effekt heller.

Jeg synes også de som jobber under 100% fortjener å få delta. Har man en fast prosent (eller jobber ofte nok til at det tilsvarer det over et år,  la oss si fra 20% og oppover) så føles jeg det er riktig å inkludere de.

Men å fortjene det og å ha krav på det er jo to ulike ting.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er få ting som er så billig for arbeidsgiver for å få ansatte til å føle seg verdsatt/eindomsansvar slik som sosiale arrangementer som f.eks. julebord. Det å øke lønn for å holde ansatte i jobben for samme lojalitet er mye dyrere.

Jeg synes derfor at det arbeidsgiver bør spandere på julebord, selv om det er det offentlige, fordi det som oftest er mye billigere enn alternativet; frafall av folk du har brukt penger på å lære opp.

Ledere som er uenige er enten dumme, tenker kortsiktig, eller er i nærheten av konkurs.

Endret av shockorshot
  • Liker 5
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (55 minutter siden):

Ikke noe man får av arbeidsgiver er gratis. Du jobber for det. 

Så klart, men så lenge du ikke går ned i lønn, og følger samme progresjon du ville gjort, så vil jo ekstra goder som julebord komme som ekstra for det arbeidet du gjør uansett. Det kommer jo fra bedriftens regnskap uansett ja, men akkurat som man kan forhandle seg til høyere lønn så kan man forhandle seg til flere goder. Og som @shockorshot sier så er det nok ganske effektivt for å skape samhold og 'lojalitet' kontra lønnsøkninger. Trivsel har mye å si og sosiale arrangementer som julebord, sommerfest, hytteturer holder veldig mange fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

tja, jeg skjønner at staten ikke driver med sånt , selv om de faktisk ofte gjør det, kommer bare ann på hvor i staten man jobber virker det som, og helsesektoren har lite penger så da blir det lite ekstra på de annsatte, sånn er det bare. 

jeg jobber i det private og vi har ikke julebord, men hovdgrunnen er at den største bulken med ansatte jobber i reise avdelingen og det er upraktisk og samle alle som bor spredt i hele norge, samt vi har avelinger fra bergen til oslo, så enten måtte vi hatt et julebord på 6-7 plasser eller samlet alle, en annen grunn er at minst 1/3 del altid er på jobb enten offshore eller på et landannlegg, en annen grunn er nok og kostnaden, et julebord for 200 annsatte selv om de må betale reise og overnatting selv er ikke billig.  vi skal dog ha en julelunch på jobben, om dette er noe de gjør i de andre avdelingen vet jeg ikke, men vi har hatt det som en tradisjon før vi fusjonerte inn et støre selskap så det ønsket vi og forsette med i vår avdeling. 

og julebord er ikke så kjekke når man jobber i store bedrifter, en plass jeg jobbet før var vi vell 300+ når alle kom med følge ble det veldig stort og upersonelig

Lenke til kommentar
Gjest 1306b...b19 skrev (På 11.11.2023 den 2:40 AM):

Synes du at alle burde få et skarve julebord dekket av arbeidsgiver  (som den eneste påskjønnelse i løpet av året)  eller bør vi som er statlig/fylkeskommunalt/kommunalt ansatt bare tenke at: "Nei, slike frynsegoder hører bare den private sektor til"?

Problemet er at alt de som jobber i det offentlige skal ha av påskjønnelser, må betales av alle andre i form av skatt. Jeg syns ikke det er rettferdig, at alle som jobber i det private, skal måtte betale for de som jobber i det offentliges julebord. 

Julebord i det private, betales av arbeidsgiver
Julebord i det offentlige, betales av deg og meg. 

Julebord for alle offentlig ansatte i Norge vil koste 660 000 000kr hvis en beregner 1000kr per pers. 


 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Jobber i offentligsektor, egenandel på 150kr, det kan jeg overleve. Men alkoholen er dyr, og det er ikke lov å nyte medbrakt grunnet skjenkebevilgningen som kan ryke. Ble tatt av en vekter på sommerfesten i det jeg forsøkte å smugle inn noen halvlitere 😅
 

Gjest 1306b...b19 skrev (På 11.11.2023 den 2:40 AM):

betale for alt rundt julebordet selv.

Dere må stå for alle utgifter? 🤯

Lenke til kommentar

Nei.

Av alle plikter arbeidsgiver har, og bør få, og alle rettigheter arbeidstakere har så er det å skjenke de ansatte grenseløs dritings helt gratis LAAAANGT nede på listen.

Julebord, slik det tradisjonelt gjennomføres, er forbundet med en ekstremt pinlig ukultur. Det er noe privatpersoner gjerne må holde på med på privaten, men det har ingen ting i et arbeidsliv å gjøre. 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (10 minutter siden):

Problemet er at alt de som jobber i det offentlige skal ha av påskjønnelser, må betales av alle andre i form av skatt. Jeg syns ikke det er rettferdig, at alle som jobber i det private, skal måtte betale for de som jobber i det offentliges julebord. 

Julebord i det private, betales av arbeidsgiver
Julebord i det offentlige, betales av deg og meg. 

Julebord for alle offentlig ansatte i Norge vil koste 660 000 000kr hvis en beregner 1000kr per pers. 


 

 

Det er jo forsåvidt sant, men samtidig burde vi argumentere for at hvis vi skal beholde folk i det offentlige må de også kunne i større grad matche fordeler som folk har i private selskaper for å være konkurransedyktige. 

Det er tross alt vi som sparer skatt på at folk gidder å jobbe i det offentlige. Jeg jobber i et IT selskap som fakturerer offentlig sektor haug av penger, tenk hvor mye de hadde spart ved å ansatte oss selv - men ingen gidder å jobbe for dritt betingelser. Resultatet av det er at det offentlige betaler mer for samme tjeneste gjennom private selskaper.

Det samme ser vi i helsesektorern hvor "de smarte" har begynt å jobbe for privat sektor, og det blir mangel på personell. Da blir det vi som enten sitter igjen med et dårligere tilbud eller dyrere regning fordi vi ikke gidder å gjøre offentlig sektor konkurransedyktig. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
MrL skrev (33 minutter siden):

Det er jo forsåvidt sant, men samtidig burde vi argumentere for at hvis vi skal beholde folk i det offentlige må de også kunne i større grad matche fordeler som folk har i private selskaper for å være konkurransedyktige. 

Det er tross alt vi som sparer skatt på at folk gidder å jobbe i det offentlige. Jeg jobber i et IT selskap som fakturerer offentlig sektor haug av penger, tenk hvor mye de hadde spart ved å ansatte oss selv - men ingen gidder å jobbe for dritt betingelser. Resultatet av det er at det offentlige betaler mer for samme tjeneste gjennom private selskaper.

Det samme ser vi i helsesektorern hvor "de smarte" har begynt å jobbe for privat sektor, og det blir mangel på personell. Da blir det vi som enten sitter igjen med et dårligere tilbud eller dyrere regning fordi vi ikke gidder å gjøre offentlig sektor konkurransedyktig. 

Ja, jeg er forsåvidt enig, men akkurat når det gjelder julebord tror jeg det er vanskelig for de som styrer og steller å argumentere for å bruke 0,5 til 1 milliard på fyll for de ansatte, av felleskapets lommer. 

Jeg ser ikke bort ifra at de pengene hadde vært spart inn på andre områder som mindre fravær og bedre arbeid fra de ansatte, men de tallene er ikke så lette å finne frem til, og ihvertfall ikke koble til utgiften med julebordet. 

 

Lenke til kommentar
17 minutes ago, Baranladion said:

Ja, jeg er forsåvidt enig, men akkurat når det gjelder julebord tror jeg det er vanskelig for de som styrer og steller å argumentere for å bruke 0,5 til 1 milliard på fyll for de ansatte, av felleskapets lommer. 

Jeg ser ikke bort ifra at de pengene hadde vært spart inn på andre områder som mindre fravær og bedre arbeid fra de ansatte, men de tallene er ikke så lette å finne frem til, og ihvertfall ikke koble til utgiften med julebordet. 

 

Sosiale arrangementer er det billigste du kan gjøre for å få en ansatt til å føle seg verdsatt på jobben og få lavere turnover. Det koster så latterlig lite i forhold til andre alternativer. 

Hva tror du er billigst? Gi 10k i lønnsøkning per ansatt (noe jeg ville sett på for lavt i min jobb) eller spandere på noen sosiale arrangementer i løpet av året typ julebord?  Det verste er at den ansatte som oftest får vesentlig større lyst til å jobbe videre i jobben av det sosiale arrangementet jobben spanderer enn de 10k du gir.

Det å finne nyansatte og lære dem opp koster utrolig mye. Jeg vet i min bransje (som er viktig for det offentlige) tar det opp mot to år før man begynner å tjene penger på den ansatte. Der har du det tredje alternativet.

Endret av shockorshot
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har vært i julebord i et relativt lite firma - det var kjekt og "intimt", i kontorlokalene rigget til fest!

Jeg har også vært i julebord et svært firma jeg var konsulent hos - det var ikke veldig kjekt, 1000 mann på hotell og buffé, lite sosialt tross folkemengden.

 

Synes det er litt traurig av arbeidsgiveren deres å ikke betale for gildet, men i helsesektoren finnes det jo angivelig ikke penger. Ikke engang penger nok til å bygge ferdig et sykehus. Så da er det vel i hvertfall ikke nok penger til å spandere julebord på alle ansatte.

Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Sosiale arrangementer er det billigste du kan gjøre for å få en ansatt til å føle seg verdsatt på jobben og få lavere turnover. Det koster så latterlig lite i forhold til andre alternativer. 

Det er ikke det billigste man kan gjøre, men det er helt klart en positiv faktor, at bedriften viser at de setter pris på sine ansatte. 

shockorshot skrev (2 timer siden):

Hva tror du er billigst? Gi 10k i lønnsøkning per ansatt (noe jeg ville sett på for lavt i min jobb) eller spandere på noen sosiale arrangementer i løpet av året typ julebord?  Det verste er at den ansatte som oftest får vesentlig større lyst til å jobbe videre i jobben av det sosiale arrangementet jobben spanderer enn de 10k du gir.

Det er helt klart billigere å spandere øl, middag og litt innleid musikk på en ansatt, enn å gi hen 10k ekstra i lønn, men om du gir den ansatte valget mellom  øl, middag, innleid musikk eller det å få 10k ekstra i lønn så tror jeg du skal ha rimelig godt betalte ansatte før de velger det førstnevnte. 

En bedrift som ovenfor sine ansatte sier "Dere, vi dropper bonusen/lønnsøkningen på 10k i år, og kjører julebord isteden", tror jeg ville fått svært lite positivt igjen for det. 

Men nå er det ikke dette vi diskuterer. VI diskuterer om det offentlige skal ta seg råd til å spandere julebord eller andre sosiale happenings på sine ansatte. Jeg mener de absolutt fortjener det, men jeg vet ikke om det er riktig at jeg skal betale for det. Det samme tror jeg mange andre mennesker også tenker. 

Derfor, så finner jeg det usannsynlig at mange politikere vil ta til ordre for å bruke en milliard på øl, middag og innleid musikk til alle offentlige ansatte, de politikerne ville fått mye mer kred hvis de hadde sagt de bruker en milliard på høyere lønn til de offentlig ansatte i feks sykepleien. Dessverre blir ingen av delene aktuelt, all den tid de store offentlige organene sprenger sine budsjetter hvert eneste år, og ikke får særlig mer midler. 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...