Gå til innhold

Hvilken type jobb og utdanning for en som liker å lede?


Anbefalte innlegg

Jeg er ferdig med VGS studiespesialisering nå til sommeren og må begynne å tenke på hvor jeg vil søke meg inn. Først skal jeg ha ett år i Forsvaret hos GSV, men lurer fælt på hvilke studier jeg skal satse meg inn på.

På VGS har jeg hatt SSØ fag, så noe innen økonomi ser jeg for meg…

MEN så er jeg svært glad i å ta styring og det å organisere! Jeg elsker å arrangere, er bussjef for russegruppen min og er med i russestyret på skolen. Dette med ledelse er noe mange forbinder med meg også så tror jeg vil gjøre en god jobb som leder i en bedrift.

Hvilke utdanninger burde jeg satse meg inn på basert på dette? Ser for meg en master:-)

Setter pris på alle svar!

mvh Gutt 18 år

Endret av kristian05
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
kristian05 skrev (1 time siden):

Jeg er ferdig med VGS studiespesialisering nå til sommeren og må begynne å tenke på hvor jeg vil søke meg inn. Først skal jeg ha ett år i Forsvaret hos GSV, men lurer fælt på hvilke studier jeg skal satse meg inn på.

På VGS har jeg hatt SSØ fag, så noe innen økonomi ser jeg for meg…

MEN så er jeg svært glad i å ta styring og det å organisere! Jeg elsker å arrangere, er bussjef for russegruppen min og er med i russestyret på skolen. Dette med ledelse er noe mange forbinder med meg også så tror jeg vil gjøre en god jobb som leder i en bedrift.

Hvilke utdanninger burde jeg satse meg inn på basert på dette? Ser for meg en master:-)

Setter pris på alle svar!

mvh Gutt 18 år

Bachelor i økonomi og administrasjon, så bygger du på 2 års master i ledelse oppå det. Kanskje du i tillegg kunne involvere deg politisk. Da får du erfaring i å snakke for deg. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
leticia skrev (På 6.11.2023 den 10:16 PM):

Bachelor i økonomi og administrasjon, så bygger du på 2 års master i ledelse oppå det. Kanskje du i tillegg kunne involvere deg politisk. Da får du erfaring i å snakke for deg. 

skaper ivertfall en person som tro de har hele vettet om alt og kunskap om ingenting, typisk sånne som alle som ender opp og jobbe under hater og rømmer bedriftene de jobber i. 
 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest 3a1a2...ab1

Hvilke leder vil du være ? En skolert leder som tror at verden bare er svart og hvit og gjør alt for penger?

Eller en leder som kan det å lede. Være empatisk, forståelsesfull, men samtidig autoritær og en som folk respekterer?


Vil du være som nr 2, så må du inn å jobbe på bunnlinja og jobbe deg oppover.  De som har sett hele veien fra gulvet og til ledelsen er de som gjør suksess på menneskene. Er du en ledertype så vil du gå opp i gradene helt naturlig.

Alle kan få suksess økonomisk raskt, men du må som regel kjøre over noen tær.
 

Anonymous poster hash: 3a1a2...ab1

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Onkel_Stewart skrev (På 6.11.2023 den 8:59 PM):

Hør her gutt! 

Du har allerede skuta på rett kjøl. 

Forsvaret er en fantastisk plass for ambisiøse karer som deg sjøl. Befalskole, Krigsskolen o.l er perfekte utgangspunkt for en lederkarriere. Det finnes ikke grenser for hva du kan ta av utdanning i Forsvaret, og du kan virkelig gjøre det stort uten å måtte dynge deg ned i studiegjeld. 

Framtida di er lysere enn et klorbleika rumpehull, kamerat! 

Men én ting skal du bare ha klart for deg. Om du skulle ende opp som sjefen min en dag - så sier jeg deg allerede nå ; At på mandager er jeg fyllesjuk, så da møter jeg ikke opp. 

 

Løkke tell! 🫡

Støtter denne! Har selv en praksisnær lederutdanning fra Forsvaret, og da i form av befalsskole og flere nivådannede kurs. Jobbet i Forsvaret de siste ni årene, og det er et uendelig hav av utviklingsmuligheter. Nå tar jeg en sivil bachelor i beredskap og krisehåndtering, som i tillegg er perfekt å kombinere med nåværende stilling.

I Forsvaret satses du på fra dag èn, og om du er motivert så vil det belønnes. Har du vært på sesjon enda? 🙂

Eventuelt så kan jeg anbefale e ttudie som heter Organisasjonsteori og ledelse. Tar for de viktigste aspektene for ledelsesteori, og gir deg de beste forutsetninger og organisatoriske verktøy som du kan ta med deg videre. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ledelse er et fag, men det er bare relevant i ung alder hvis du kan lede et fagmiljø av noe slag. Du får ikke jobb som strategisk leder av noe rett etter skolen uansett. 

INDØK eller en av avartene fungerer veldig bra. Hvis Forsvaret vil satse på deg, gå for det. Aller viktigst er at du lærer noe nyttig. Organisasjon og ledelse kan jeg ikke annet enn å fraråde, det samme gjelder økonomi og administrasjon o.l. 

Det du lærer der fører ikke til en jobb du vil ha, med mindre du er en av aller beste i kullet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Maya14 skrev (17 timer siden):

Støtter denne! Har selv en praksisnær lederutdanning fra Forsvaret, og da i form av befalsskole og flere nivådannede kurs. Jobbet i Forsvaret de siste ni årene, og det er et uendelig hav av utviklingsmuligheter. Nå tar jeg en sivil bachelor i beredskap og krisehåndtering, som i tillegg er perfekt å kombinere med nåværende stilling.

I Forsvaret satses du på fra dag èn, og om du er motivert så vil det belønnes. Har du vært på sesjon enda? 🙂

Eventuelt så kan jeg anbefale e ttudie som heter Organisasjonsteori og ledelse. Tar for de viktigste aspektene for ledelsesteori, og gir deg de beste forutsetninger og organisatoriske verktøy som du kan ta med deg videre. 

det viktigste og lærer når man forlater forsvaret og drar inn en lederrolle i privat sektor er og huske at man lenger ikke er i forsvaret, har hatt et par exmilitere som ledere og når de skal kommandere ansatte som menig menn så blir det kjapt krasj. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Noen blir faktisk veldig gode ledere også..

joda, men om du jobber som leder må du og kunne faget du skal lede folk i, den biten får du ikke av en ren leder skole, finne et fag først og bygg på med leder kompetansen ved behov, iverfall om man sikter seg inn på yrker som ikke er rene kontor yrker, der har jeg null peiling på om fagkompetanse er nødvendig for og få en forståelse hvordan man skal lede. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mato skrev (43 minutter siden):

joda, men om du jobber som leder må du og kunne faget du skal lede folk i, den biten får du ikke av en ren leder skole, finne et fag først og bygg på med leder kompetansen ved behov, iverfall om man sikter seg inn på yrker som ikke er rene kontor yrker, der har jeg null peiling på om fagkompetanse er nødvendig for og få en forståelse hvordan man skal lede. 

 

Det kommer an på hva en driver med. Vi har mange ledere i vår bedrift som ikke har teknisk utdannelse. Men stort sett driver de med andre ting enn det tekniske. Er selv leder med teknisk utdannelse og erfaring i bunn. Det er vesentlig for å lede mine ansatte. Men betyr ikke at alle ledere må ha dette i bunn.

Lenke til kommentar
kristian05 skrev (På 6.11.2023 den 8:40 PM):

Jeg er ferdig med VGS studiespesialisering nå til sommeren og må begynne å tenke på hvor jeg vil søke meg inn. Først skal jeg ha ett år i Forsvaret hos GSV, men lurer fælt på hvilke studier jeg skal satse meg inn på.

På VGS har jeg hatt SSØ fag, så noe innen økonomi ser jeg for meg…

MEN så er jeg svært glad i å ta styring og det å organisere! Jeg elsker å arrangere, er bussjef for russegruppen min og er med i russestyret på skolen. Dette med ledelse er noe mange forbinder med meg også så tror jeg vil gjøre en god jobb som leder i en bedrift.

Hvilke utdanninger burde jeg satse meg inn på basert på dette? Ser for meg en master:-)

Setter pris på alle svar!

mvh Gutt 18 år

Forsvaret er en meget god plattform, men ledelse er mye mer enn å kommandere kanonføde.

Du må også ha kunnskap innen økonomi,strategi, psykologi, prosess, pedagogikk og  kommunikasjon langt over gjennomsnittet.

Lenke til kommentar

Utdanning er så mangt, personlig ville jeg og har gjort studert noe som interesserer meg. Ikke nødvendigvis en leder utdanning. Når en har oppnådd kompetansen kan en bygge på med lederutvikling. personlig har jeg gjort dette via kurs hos en privat tilbyder samt interne kurs i bedrift. Men en kan såklart ta en utdannelse også.

Poenget mitt er at jeg ville ikke kastet meg over økad om det ikke er retningen du ser for deg bare fordi du ønsker å bli leder.

Kun mine to cent etter å ha jobbet som leder de siste 5 årene uten noe utdanning relatert til dette.

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (4 timer siden):

Det kommer an på hva en driver med. Vi har mange ledere i vår bedrift som ikke har teknisk utdannelse. Men stort sett driver de med andre ting enn det tekniske. Er selv leder med teknisk utdannelse og erfaring i bunn. Det er vesentlig for å lede mine ansatte. Men betyr ikke at alle ledere må ha dette i bunn.

nei ikke all må ha det, men i mye bedrifter så er det et must, men de samme lederen uten teknisk erfaring kommer seg inn på toppnivå og har null snøring, og ofte forsvinner de like kjapt til neste bedrift, og slik ruller skolegutta rundt i arbiedsnorge hele karieren.

nå snakker jeg ut fra min personelig observasjon og det er nødvedigvis ikke slik over hele leksa, men føler det er mye skolebenk ledere, og da gjerne litt opp i systemet som sysner og hva gutta på gulvet skal gjøre og hvordan det skal gjøres, uten at det er mye fornuft i det.

Lenke til kommentar
Mato skrev (9 minutter siden):

nei ikke all må ha det, men i mye bedrifter så er det et must, men de samme lederen uten teknisk erfaring kommer seg inn på toppnivå og har null snøring, og ofte forsvinner de like kjapt til neste bedrift, og slik ruller skolegutta rundt i arbiedsnorge hele karieren.

nå snakker jeg ut fra min personelig observasjon og det er nødvedigvis ikke slik over hele leksa, men føler det er mye skolebenk ledere, og da gjerne litt opp i systemet som sysner og hva gutta på gulvet skal gjøre og hvordan det skal gjøres, uten at det er mye fornuft i det.

Ledelsesfilosofiene varierer også over tid, avhengig av hvilke trender som var på moten da de typiske «white-collar»- folkene turnerte på BI eller på NHH.
Nå gjelder klokkertroen på stordriftsfordeler (som av praktiske årsaker plutselig endrer seg til stordriftsulemper), mens ekstrem outsourcing er på vei på søppelhaugen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...