Gå til innhold

Halloween, bare tull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (12 minutter siden):

Det er jo helt konge. Jeg kjøper inn alt for mye godteri, og så kommer det noen få, beskjedne barn som tar èn twist hver. Så nå kan jeg gå og gumle søtsaker på langs og tvers i en uke framover. Mye mindre styr enn jula er det også.

Jeg kjøper inn masse godteri selv, og skrur av lyset.

-det kom ingen unger i år heller, kjære!

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (29 minutter siden):

(Det er mulig at det er et eller annet på søndagen før eller etter allehelgensdag.)

Det er/var visst en tradisjon å besøke gravene på søndagen, pynte dem og tenne lys. Som gjør at blomsterbutikkene har en mulighet til å være med. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 timer siden):

Mulig jeg bare er gretten, men jeg har ikke barn selv og jeg er ikke så veldig glad i barn heller. Foreldrene som er med barna sine på tiggerunde i nabolaget må forstå at slett ikke alle gidder å bunkre opp med godteri for å gi det bort til andre som forstyrrer dem midt i sofakosen. 

Jeg ser det hele tiden, over alt. Spesielt gjelder dette mødrene. Barna skal selvsagt få lov til å bruke dobbelt så lang tid på og legge matvarer på samlebåndet i butikken og mødrene ser bakover i køen og smiler på en måte som gir intrykk av at hun tror alle synes dette er søtt. 

For egen del er dette bare irriterende. 

Jeg blir ikke provosert av det du skriver, jeg har venner som blir provosert av det du skriver her inne. Hvorfor driver du å flyr rundt her inne og skriver ting noen blir provosert av da?

Lenke til kommentar
Barny Aråstad skrev (12 minutter siden):

Jeg blir ikke provosert av det du skriver, jeg har venner som blir provosert av det du skriver her inne. Hvorfor driver du å flyr rundt her inne og skriver ting noen blir provosert av da?

Vennene dine er nok ikke provoserte nok til at dem sier i fra selv, så da går det nok greit ser jeg for meg :) 

At DU ikke blir provosert er jo bra. Er det ellers noe du lurer på så send meg gjerne en PM :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (6 timer siden):

Så får det bare være at noen barnløse grinebitere sutrer på internett.

Du skal faktisk ikke være så sikker på at de er barnløse. Man er vel ikke nødt til å like Halloween selv om man har barn. Det er jo høyst forskjellig fra by til by, sted til sted hvor vanlig dette er. Dattera mi på 28 går all inn for sin egen datter på 8. Mens her vi bor (annet sted) så ser vi knapt noen Halloween - barn. 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Mulig jeg bare er gretten, men jeg har ikke barn selv og jeg er ikke så veldig glad i barn heller.

Uten barn stopper samfunnet, har du tenkt over det? Derfor skal andre tåle hylingen som av og til oppstår. Akkurat butikken er noe unødvendig å ta med barna til for å "leke butikk" med bitteliten handlevogn. Men det er også folk som ikke har barnevakt mens de skal på butikken (skilte, alenemødre...)

Julebukk er litt koseligere enn Halloween-vampyr. Og de tok til takke med små belønninger som en appelsin eller en kjedelig kjeks. Nå har jeg aldri opplevd at noen i proft vampyrkostyme banker på døra, men lever jo i redsel for at det en dag vil skje.

Lenke til kommentar
Nepa skrev (Akkurat nå):

Uten barn stopper samfunnet, har du tenkt over det?

Ja, det sier seg jo selv. Men det betyr ikke at jeg bør like at dem må hamre på dørene for å tigge godteri. Jeg tipper at barn klarer og formere seg når dem blir voksne uten at dem har gått Halloween og tigget godteri. vertfall hos dem som ikke tydelig har sagt at dem faktisk ønsker besøk. 

Merk at jeg ikke er mennneskevond ovenfor barna her. Det er foreldrene som må våkne litt og forstå at ikek ALLE liker unger i samme grad som dem selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (5 timer siden):

Allehelgensdag (All Hallows Day) er dagen etter Halloween (All Hallows Eve). Så det er i dag.
Ettersom den protestantiske kirken ikke driver med helgener, så feires ikke allehelgensdag lenger her.
(Det er mulig at det er et eller annet på søndagen før eller etter allehelgensdag.)

Det er no vel ikkje heilt rett. Det er ein viss tradisjon for å setje lykter på gravene for å minnast dei som har døydd.

Lenke til kommentar

Jeg syklet gjennom gågata her jeg bor, og det var masse folk der. Jeg tror ikke noen ringte på, selv om jeg på hjemveien så et par folk gående i gata der jeg bor. 

Kan hende noen synes dette er artig, og det er helt i orden. Allikevel, det å gi godteri til fremmede, velstående mennesker som ringer på døra og ellers ikke har noe å bidra med, det gir ingen mening. 

Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (12 timer siden):

Allehelgensdag (All Hallows Day) er dagen etter Halloween (All Hallows Eve). Så det er i dag.
Ettersom den protestantiske kirken ikke driver med helgener, så feires ikke allehelgensdag lenger her.
(Det er mulig at det er et eller annet på søndagen før eller etter allehelgensdag.)

Det feires første søndag i November i den norske kirke, med tenning av lys og opplesning av navn på de som har gått bort det siste året i soknet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
unik42 skrev (16 timer siden):

 

Så får det bare være at noen barnløse grinebitere sutrer på internett.

Hva er i veien med dere som absolutt må sette merkelapper på folk fordi de ikke ønsker å markere Halloween ? Når ble det godtekjøpplikt til andres unger?  Jeg blir ganske forundra over intoleransen til enkelte "voksne" som digger Halloween, jeg håper ikke dere lærer ungene den samme intoleransen. 
Jeg har ikke noe behov for å markere Halloween, men betyr det at jeg ikke unner unger å ha det moro ? Nei, jeg sponser gjerne Halloweenarrangementer unger skal ha, og spør man unger om de ønsker Halloweenfest/arrangement sammen med venner/klassekamerater eller å fly rundt og ringe på dørene til folk, så håper jeg du ikke blir snurt av at ungene heller vil ha fest/arrangement. 

I disse dager er det mye snakk om de fattige og de som knapt har råd til mat, er det riktig av de å prioritere godteri til andres unger når de knapt har nok penger til mat til seg selv?
Og, man kan også fokusere på utenforskap, der noen ikke blir invitert til å bli med, hva synes du om det ? 
Da er det bedre at man har Halloweenfest på skoler, fritidsklubber og andre steder der man kan møte opp uten at det koster noe, det vil si der alle bli invitert, som f.eks. på denne ungdomsskolen i Bærum :
Ungdomsskole har Halloween-feiring for å hindre utestenging - VG

Ikke glem at mange har babyer som skal sove, da passer det dårlig med ringing på dørene hele kvelden, eller hvis man har en gneldrebikkje som skal varsle så fort noen nærmer seg. 
Noen sliter med angst, mange demenssyke bor hjemme, psykisk utviklingshemmede bor ofte i boligområder for at de skal være en del av samfunnet (det bor ei noen hus bortenfor meg, hun er ganske selvhjulpen, men blir fort litt sint og banner og roper mye når hun er ute og går. Men hun er helt harmløs og jeg hilser og prater med henne når jeg møter henne).
Dette er mennesker som kan bli redde når de får folk på besøk som er utkledd i stygge/skremmende kostymer, osv.

Jeg har inntrykk av at det er de voksne Halloweentilhengerne med barn som er mest mugne på folk som ikke ønsker å markere Halloween, så da kan man jo spørre seg hvem som er mest grinebitere !


 

   

Endret av Mentos2
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mentos2 skrev (38 minutter siden):

Hva er i veien med dere som absolutt må sette merkelapper på folk fordi de ikke ønsker å markere Halloween ? Når ble det godtekjøpplikt til andres unger?  Jeg blir ganske forundra over intoleransen til enkelte "voksne" som digger Halloween, jeg håper ikke dere lærer ungene den samme intoleransen. 
Jeg har ikke noe behov for å markere Halloween, men betyr det at jeg ikke unner unger å ha det moro ? Nei, jeg sponser gjerne Halloweenarrangementer unger skal ha, og spør man unger om de ønsker Halloweenfest/arrangement sammen med venner/klassekamerater eller å fly rundt og ringe på dørene til folk, så håper jeg du ikke blir snurt av at ungene heller vil ha fest/arrangement. 

I disse dager er det mye snakk om de fattige og de som knapt har råd til mat, er det riktig av de å prioritere godteri til andres unger når de knapt har nok penger til mat til seg selv?
Og, man kan også fokusere på utenforskap, der noen ikke blir invitert til å bli med, hva synes du om det ? 
Da er det bedre at man har Halloweenfest på skoler, fritidsklubber og andre steder der man kan møte opp uten at det koster noe, det vil si der alle bli invitert, som f.eks. på denne ungdomsskolen i Bærum :
Ungdomsskole har Halloween-feiring for å hindre utestenging - VG

Ikke glem at mange har babyer som skal sove, da passer det dårlig med ringing på dørene hele kvelden, eller hvis man har en gneldrebikkje som skal varsle så fort noen nærmer seg. 
Noen sliter med angst, mange demenssyke bor hjemme, psykisk utviklingshemmede bor ofte i boligområder for at de skal være en del av samfunnet (det bor ei noen hus bortenfor meg, hun er ganske selvhjulpen, men blir fort litt sint og banner og roper mye når hun er ute og går. Men hun er helt harmløs og jeg hilser og prater med henne når jeg møter henne).
Dette er mennesker som kan bli redde når de får folk på besøk som er utkledd i stygge/skremmende kostymer, osv.

Jeg har inntrykk av at det er de voksne Halloweentilhengerne med barn som er mest mugne på folk som ikke ønsker å markere Halloween, så da kan man jo spørre seg hvem som er mest grinebitere !


 

   

Helt enig. 
 

Som tidligere hundeeier gjennom 14 år kjenner jeg meg litt igjen. Man tror at alle vil hilse på hunden din. Hunden din går bort til fremmede for å hilse, å de fremmede smiler og klapper hunden, rett og slett fordi dem ikke vil være grinebitere å si at dem ikke vil/tør/har interesse av å klappe hunden. 

Mange trekker seg unna hunden når den kommer i nærheten og er tydelig redde. Selv om det bare er en valp. 

Så hva gjør man som hundeeier med dette? Jo, man forhindrer at hunden kommer i kontakt med andre mennesker så fremt dem ikke spør om dem kan få klappe den.

Det samme må åpenbart gjelde folk med barn. Jeg skjønner at man er glad i barnet sitt og vil uten spørsmål slenge seg under bussen for dette barnet. Det er forståelig. Jeg ville også gjort dette for min egen hund. Men ikke forvent at andre bryr seg om barnet ditt! 

Det at jeg ikke liker barn, betyr ikke at jeg er en enstøing, eller en som låser meg inne. Jeg er ikke nervøs og har ingen kjente sykdommer og har heller aldri hatt det. Jeg er faktisk over middels sosial og klarer meg helt fint. Jeg har mange hobbyer, er gift på det femtende året, har fast jobb og alt det der. 

Jeg er heller ikke alkoholiker eller pillemissbruker. 

Jeg er veldig glad i dyr og spesielt hunder. Men barn ønsker jeg ikke noe relasjon til. Å sitte barnevakt har jeg aldri noensinne gjort (alene). Hvorfor i alle dager skal jeg bruke MIN tid på å passe på andres unger? Hvorfor skal JEG dra på butikken og kjøpe godteri for at DINE barn skal kunne frotse gratis godteri? 

kanskje vi skulle hatt en nasjonal hundedag, hvor alle hundeeiere ringte på dører sent på kvelden for at hundene skulle få en godbit av sine naboer? Tror du alle hadde likt det? 

Jeg liker hunder og vi kommer kanskje til å kjøpe oss hund igjen, men jeg forstår også at dette er VÅR greie. Skal vi gjøre noe artig for hundene våre, så gå en tur, dra på hundetreff der andre hundeeiere frivillig har møtt opp eller gjør andre ting. 

Jeg tror mange med barn har vanskelig med å ta inn over seg at andre ikke liker barn på samme måte måte som dem selv. Det kan godt være at DU synes at barna dine er søte og veloppdragne hvor all sprell dem gjør er artig og underholdende. Men det er vel mange eksempler på at foreldre ser seg blinde på sitt eget avkom. 

Til slutt vil jeg utdype at jeg ikke er menneskevond ovenfor barn. Jeg HATER ikke barn. Jeg kan gjerne smile og leke med et barn, selv om det blir litt "påtatt". Det er ikke barna som er problemet. Det er heller ikke et stort problem for min del. Jeg har gjennom mange år skapt en naturlig avstand fra barn. Ingen spør meg om å sitte barnevakt. Folk bare skjønner at barn ikke er min greie. 

Det er i stor grad foreldrene til mange av barna som irriterer meg mest. Ta med barna på tur i skogen eller andre ting i steden for å tigge godteri hos naboer sent på kvelden. Ikke la deg styre av samfunnspresset om at halloween er noe man MÅ igjennom samt utføre. Vær den som skiller deg litt ut og skap andre verdier for barnet ditt.

Endret av Bjerknez
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Nepa skrev (12 timer siden):

Julebukk er litt koseligere enn Halloween-vampyr. Og de tok til takke med små belønninger som en appelsin eller en kjedelig kjeks. Nå har jeg aldri opplevd at noen i proft vampyrkostyme banker på døra, men lever jo i redsel for at det en dag vil skje.

Det har jeg. Ikke at jeg ble skremt, men.. Det hadde aldri vært feiret Halloween i området jeg bodde før det plutselig ble en greie. Vi hadde da en 3-åring i hus, og visste ikke engang at det var noe Halloween (så lite ble altså det feiret). Det var vel midt under barne-TV, like før 3-åringen skulle legge seg at det ringte på døren. Nysgjerrig som han var løp han for å lukke opp døren, spent på om det var bestefar som kom på besøk. Vi satt inne i stua. Der var det innsyn til gangen, men ikke til entrêen og utgangsdøren. Det som hendte var at han åpnet døren, og så ser vi ham krabbe febrilsk baklengs på alle fire i forskrekkelse. Jeg løp bort, løftet ham opp, og gikk for å åpne døren igjen (som han hadde lukket). Der stod det 3 varulver som skulle ha godteri. De var vel rundt 10 år gamle, med sin mor stående 8-10 meter bakenfor. Noe sånn som dette så de ut (3 stk i litt ulike varianter, mener de hadde pels også - ikke skjorte):

Kids Deluxe Blue Werewolf Costume | Werewolf costume kids, Wolf ...Scary Realistic Werewolf Costumes Quad | Buy Best Scary Realistic ...

Jeg sa til ham at det bare var noen som kledde seg ut, og fant noe godteri til dem, men gutten ble vettskremt og sluttet å løpe for å åpne døren et par uker etterpå. Jeg ble ganske irritert på det der etterpå. Man vet aldri hvem som lukker opp døren når man ringer på til fremmede, så å kle seg ut slik er dumskap deluxe. Det kan være små barn som ikke får sove etterpå, eller en gammel bestemor med dårlig hjerte.

Allehelgens er greit nok det (hvor man kan gå på graven og minnes de døde). Halloween, slik det feires, er et latterlig konsept, hvor noen lar det gå sport i å se skumlest mulig ut. Noen lager til stor-arrangement (som om det ikke er nok av ting å drasse ungene rundt på fra før). God butikk for handelsstanden er det derimot. Hva med at unger kan finne på ting selv? Er de sluttet å gå på besøk til hverandre? Bortsett fra om det er arrangert av foreldrene? Siste jeg hørte var en skole som hadde opprettet lekegrupper på 4 barn, med egen Facebook-gruppe hvor foreldrene var medlemmer. Tanken er at disse 4 skal besøke hverandre ettermiddagstid. På FB var det en forelder som fikk skryt for å ha "satt standarden". Denne forelderen hadde stelt istand slik at alle 4 barna kunne bake sine egne pizzaer, og etterpå var det fremvisning av familiens slange (kjæledyr). Herlighet! Er det ikke bare å sende barna ut for å leke med de andre som er ute i gaten? Men..  det er jo ingen som er der lengre!?!? Slutt å sy slike puter under armene på ungene. La dem finne på ting selv. Slipp dem utenfor døren så de kan gå å ringe på til vennene i gata (slik vi gjorde da vi var små). Vi fikk ikke engang lov til å være innendørs hvis det ikke var for at det regnet ute, og da var det kun ett sted det var lovlig å oppholde seg; på lekerommet (og ikke i stuen). Ute fant vi på alt mulig som utviklet fantasi og kreativitet, og evnen til å omgå ulike typer og håndtere situasjoner som oppstod - uten å hanke inn nærmeste voksne autoritet for hver minste ting. Av og til ble noen spyttet på, slo seg, eller kalt for en bæsj. Noen ganger var det uenighet om hva vi skulle finne på, og noen ganger endte det med et lite basketak. Men en time senere fant vi ut at det var litt for kjedelig å ikke kunne leke sammen, så da ble vi venner igjen. Slik fant vi selv ut at det lønner seg å komme frem til enighet i sammen, uten å kalle hverandre for noe eller bruke fysisk makt. De som fortsatte med slikt - det var de som ble de virkelige tullingene. 

Endret av Fustasjeopphengsforkobling
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Virker som det varierer veldig avhengig av hvor man bor.  Her i nabolaget i en mindre by gikk småbarn rundt i grupper sammen med en voksen fra kl 18-20, kun enkelte tenåringer kom forbi.  Var vel en 40 stk innenom totalt.  Plager meg ikke, men så var de også hyggelige, sa pent takk og god kveld. 

Men joda, er forsåvidt også enig i at der ikke er nogen god grunn til at vi skal feire Halloween. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...