Gå til innhold

Halloween, bare tull


Anbefalte innlegg

Ja dette varierer nok en del. Det er vertfall ingen som kommer på døra mi. Selv ikke når jeg har lysene på. Det er nok fordi jeg bor på et sted hvor alle kjenner alle (stort sett) og i sosiale sammenhenger har nok dem fleste fått inntrykk av at både jeg og madammen ikke ønsker besøk av barn som tigger godteri på døra. 

De fleste her respekterer det. Noen har selvsagt ytret at dem ikke forstår hvorfor dette er et problem når vi prates på lokale fester og i andre sammenhenger, men en gjenganger er at de som sutrer over at vi ikke lnsker besøk ytrer dette som oftest etter alkoholinntak. 

Altså ikke noe krangling overhodet, men man merker at enkelte er i mot mine ønsker. 

Som oftest tenker jeg mitt om disse menneskene og går videre. Jeg orker rett å slett ikke å diskutere med foreldre om hvordan den bør oppdra barna sine. Det kan fort ende stygt da man fort går i skyttergraven og tar på seg krenket hatten. 

Det ENESTE jeg krver av foreldre rundt om er at dem MÅ forstå at alle ikke forguder ungene dems på samme måte som dem selv. Derfor mener jeg man er ganske tom mellom øra nør man tar med seg barna og ringer på oss fremmede mens dem står og smiler og nærmest forventer et dem som åpner døra skal digge dette på samme måte som dem selv. 

Pass på deres egne ting, så skal jeg passe på mitt. Så enkelt er det. 

Å hvis barna deres løper forbi hekken min og hilser på meg, eller sparker en ball ved et uhell inn på tomten min er selvsagt ikke dette noe som helst problem. Jeg hilser og smiler tilbake og ballen skal dem selvsagt få hente. Jeg ønsker bare en viss distanse til barn. Jeg ønsker ikke at dem skal like meg såpass godt at dem jevnlig kommer inn på tomten min og leker med hund eller gjør andre ting. 

En dag jeg gikk ut var det tre barn som lekte med hunden jeg hadde. Det var en voksen hundt på 40kg. Som dem herjet veldig med. Jeg hlrte hunden begynte å bjeffe, noe som var unormalt, så jeg gikk ut. Dem dro den i halen og lekte røft med den. Jeg avbrøt leken sporenstreks og dem fikk en veldig klar beskjed om at dette ikke var greit uten å spørre meg først. Hunden kunne faktisk i værste fall ha skadet dem veldig. 

Jeg nevnte dette for foreldrene dems ved neste korsvei og da fortslte dem barna sine at hunden kunne være farlig for å skremme dem bort fra å gjøre dette igjen.... 

Hva pokker?? 

Hunden er da for pokker meg ikke farlig! Det handler ikke om det. Det handler om dems oppdragelse av barna og at dem ikke bare kan gå inn på en annen eiendom og begynne å leke med en stor hund uten å spørre. Men neida! Dette var selvsagt ikke dems feil. Det var hunden som var farlig.... 

Sorry... men enkelte foreldre er bare totalt blottet for veldig veldig mye. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
16 hours ago, BadCat said:

Jeg var på Halloweenfeiring på midten av 80-tallet Da var jeg klovn. Vi kledde oss ut, men vi jaktet ikke på knask. Det var saft, boller, pizza, sjokoladekake osv. Jeg hadde skotsk lærerinne, så det kan ha noe med det å gjøre.
 

Rart. Jeg la ikke merke til Halloween før jeg jobbet en høst i USA en gang midt på 90-tallet. Plutselig var det masse folk med rare kostymer rundt meg. Jeg forsto ikke noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at det fantes noe som hette Halloween på 80-tallet. Jeg gikk på barneskolen på 80-tallet og det var ikke engang snakk om dette overhodet. 

Jeg husker derimot at barna på skolen ofte gikk med bøsser for å samle inn penger til Redd Barna, Røde Kors etc. Også var det vel julebokk en gang i året, noe jeg selv aldri kan huske jeg var med på. Husker det var en ganske frivillig greie som ikke var en viktig del for oss barna vertfall. 

Hvert eneste friminutt på skolen var det lekeslossing som fort kunne bli mer alvorlig enn først ment. Kryning i snøen var dagligdags og den gangen så lærte man også at hvis man datt av husken så gjorde man det kun EN gang da man som oftest landet rett på asfalten. i dag får man ikke bruke huskestativet hvis ikke man har et "godkjent" underlag etc. 

Vi var rett og slett litt mer "robuste" før på alle måter. Alt var mer "ekte". Det var ikke sosiale medier, internett eller mobiltelefoner. Ble man mobbet (eller "tullet med" som det kaltes den gangen) så var det bare å ta igjen og eller fryse ut den personen som gjorde det. Som oftest løste det problemet. I dag skal man sladre og si ifra til voksne samt dra inn hele skoleledelsen etc.

Vi gjorde mye galt når jeg var liten også. Kanskje enda mer galt enn dagens ungdom gjør, men vi fikk også kjenne på konsekvensene. Husarrest var slett ikke gøy på 80-tallet når man ikke kunne ty til mobiltelefonen og knapt var det programmer på TV'en man kunne se. Ikke var det internett heller. DET var kjedelig!! 

Vi hadde en litt morsom episode på jobben her om dagen hvor jeg tok med en gammel Sony Discman (walkman kasettspiller) på jobb. Ho på 20 år fikk lyd i den da hun så play knappen, men hun fikk ikke til å "skippe" til neste sang.... 😄

__________

Neida... tidene forandrer seg og jeg befinner meg vel nå godt over halvveis i livet og merker at jeg har et helt annet syn på ting enn da jeg var yngre. En ting er sikkert. jeg er glad for at jeg ikke er ung i dag. jeg er glad for at jeg har den bagasjen jeg har. 

Tenk at min første PC var en IBM 286mHz med 1024kb (1 mb.) RAM og en ekstra stor hardisk som var på svimlende 40MB. Den hadde to diskettstasjoner (5 1/4 og 3 1/4) å printeren jeg hadde var en OKI ML380 24-pin. PC'en og printeren kostet meg den gang 22.000 kroner å jeg kjøpte den brukt av en lærer. Skjermen var en 15" CRT (bilderørsskjerm) med 640x480 oppløsning.

Jeg og en ting i min omkrets var dem eneste som hadde PC. Noen flere hadde Commodore 64 etc. men ikke skikkelig PC. Dette var selvsagt før Windows, så her brukte vi DOS 5.0. tekstbehandlingsprogrammet hette den gangen "Word perfect". Selvsagt var PC'en helt uten internett. Så sant jeg ikke dro en kabel fra telefoninntaket i andre etasje og koblet til modemet og ringte opp. 

Men da gikk tellerskrittene og det var svindyrt. Det var heller ikke stort å gjøre på internett den tiden. Man hadde noen startsider og noen aviser som VG fantes, men generelt var det lite man kunne bruke internett til, siden det ikke var noen andre som hadde PC heller. :) 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Bjerknez said:

Men da gikk tellerskrittene og det var svindyrt. Det var heller ikke stort å gjøre på internett den tiden. Man hadde noen startsider og noen aviser som VG fantes, men generelt var det lite man kunne bruke internett til, siden det ikke var noen andre som hadde PC heller. :) 

Fikk du ikke med deg at Brønnøysund Avis var først ute på nett:

https://www.nrk.no/nordland/bronnoysunds-avis-slo-dagbladet-i-1995-_-ble-norges-forste-nettavis-1.14931843

?

🙂

Endret av lada1
Lenke til kommentar
12 hours ago, GP950mAh said:

Det feires første søndag i November i den norske kirke, med tenning av lys og opplesning av navn på de som har gått bort det siste året i soknet.

Right. Jeg mente å huske at det var noe slikt sist jeg var involvert, for 40+ år siden.

18 hours ago, torbjornen said:

Det er no vel ikkje heilt rett. Det er ein viss tradisjon for å setje lykter på gravene for å minnast dei som har døydd.

Og det kan sikkert være lokale/familiære tradisjoner med å markere det på 1/11, uansett hvilken ukedag det faller på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...