Gå til innhold

Halloween, bare tull


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøleskap skrev (20 minutter siden):

Ah, det obligatoriske argumentet om at det er så teit fordi det er fra USA. Gjelder dette bare USA eller også andre land? Jula ble jo ikke akkurat oppfunnet i Norge, så håper vi ikke må droppe den også.

Om ikke den ble oppfunnet i Norge, så var hvertfall Julen godt etablert i Norge og Norden.

Jul er et fellesnordisk navn på den store hedenske festen som ble feiret omkring vintersolverv. Norden og England er de eneste områdene der det gamle hedenske navnet på solvervsfesten overlevde innføringen av kristendommen. 

https://snl.no/jul

Men ja, tradisjoner endres over tid, noen velger å ta andre sine tradisjoner til seg, mens andre velger å ikke gjøre det. Halloween er like viktig for noen her i landet som Jul er det for andre.  Alle må få feire de tingene man selv vil så sant man ikke plager andre folk med det. Når man går til det skrittet å utføre hærverk pga man ikke får godteri, da har det gått for langt. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
BadCat skrev (2 timer siden):

Ungene har gledet seg til dette lenge. Noen brus, småsjokolader og godteposer kan man avse.

Det tilsier at jeg må gå aktivt ut for å kjøpe inn godteri da jeg ikke har noe liggende hjemme. Nærmeste jeg har godteri er tyggegummi.

Heldigvis bor jeg i blokk i Oslo der ingen ringer på. Har vel bodd på 5 ulike steder siste 10 årene og ingen av de stedene har unger ringt på døren på halloween. Det er deilig.

Lenke til kommentar

Enig der. Virker som meg at de som virkelig klager er de som det faktisk går utover med hærverk/trakassering. Litt som den debatten som var her inne på forumet (eller /r/norge, husker ikke) der det var snakk om å ringe på og stikke av. Der noen gjorde det ofte. Så ille at det ble trakassering.

Så lenge man følger kardemomme-loven litt så er det meste okei

Lenke til kommentar

Er det heilt slutt på skikken med å gå julebukk? Her kjem det aldri nokon på døra i slikt ærend, enten det er 31/10 eller 31/12. Derimot pleier bøssebærarane for tv-aksjonen å dukke opp kvart år.

I gata der eg voks opp var det derimot vanleg at det kom born i kostymer som ville ha snop. Dette var på 80-talet.

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar
Inspector skrev (11 timer siden):

For egen del har jeg evakuert på hytta for å slippe nabolagets plageånder.

Du trenger bare slå av utelyset. 

Personlig mener jeg det aller verste med dette svineriet er denne bruk og kast mentaliteten, en kan si hva en vil om kaukende julebukker som kommer å skråler på døra med et shotglass i hånda, men i det minste er det den samme jævla nisselua som i fjor. 

Det er kort og godt så lite miljøvennlig som mulig er, de pisser vekk penger på kostymer som de bruker en gang, neste år er det noe nytt, og de pisser vekk mer penger som de enkelt kunne brukt på snop så hadde vi sluppet dette svineriet.

På tide å starte SAAN ? Stopp amerikaniseringen av Norge 🤣

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (8 timer siden):

Synes ikke det burde være OK å gjøre hærverk. De kan fint spørre om godteri men den vandalismen har jeg aldri syntes var ok.

Men kostymeparty er gøy da. Beste delen med Halloween

La barna gjerne ha kostymeball i barnehagen eller på lukkede arrangementer der det hører hjemme.

Offentlig tigging, hærverk og dødningehoder blant tenåringer som forstyrrer privatlivets fred, er noe helt annet.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 timer siden):

Hvis de ser at folk er hjemme , men ikke åpner, går det ofte hardt ut over postkassa ja…..

Mulig å spørre om hvor i landet du bor?

Der jeg bor, lite sted i Nordre Follo, så var skolen kjapt ute når dette ble innført for noen år siden og lagde regelen at ungene ikke skal ringe på hos de som ikke har satt ut Gresskar ved døren. Det har fungert veldig bra.

Var ingen som ringte på i går, og i de 2 foregående årene så var det samme jente som ringte på. Gidder uansett ikke åpne den dagen, men så det på ringedørkamera.

Kompis som normalt har pleid å ha delt ut, hadde ikke i år, da ungen er blitt for gammel, og ingen som ringte på der heller. Så det funker bra her hos oss.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (8 timer siden):

Ah, det obligatoriske argumentet om at det er så teit fordi det er fra USA. Gjelder dette bare USA eller også andre land? Jula ble jo ikke akkurat oppfunnet i Norge, så håper vi ikke må droppe den også.

Jo, julen har faktisk nordisk opphav, så å si at "Jula ble ikke akkurat oppfunnet i Norge" blir litt feil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (4 minutter siden):

Mulig å spørre om hvor i landet du bor?

Der jeg bor, lite sted i Nordre Follo, så var skolen kjapt ute når dette ble innført for noen år siden og lagde regelen at ungene ikke skal ringe på hos de som ikke har satt ut Gresskar ved døren. Det har fungert veldig bra.

Problemet ligger ikke i landsdelen. Årsaken er heller at familien har jobbet med barn og idrett i mange år. Dette må vi «betale» for nå. Et par familier i nabolaget med utfordringer på hjemmebane bidrar også.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Kjøleskap said:

Ah, det obligatoriske argumentet om at det er så teit fordi det er fra USA. Gjelder dette bare USA eller også andre land? Jula ble jo ikke akkurat oppfunnet i Norge, så håper vi ikke må droppe den også.

Skikken er ikke fra USA. Folk legger det for hat og setter følelser og antakelser foran fornuft og fakta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...