Gå til innhold

Polestar 2 eller Jaguar I-Pace?


Grum

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skaffet meg en Polestar 2 for noen måneder siden, og er fornøyd så langt! Vil anbefale deg å sjekke innom Polestar club Norway på Facebook. Der er det veldig kjekt felleskap der du får svar på alt du lurer på. Bruk gjerne søkefunksjonen, siden det meste er svart på før.

Ja, det er noen kjente feil som muligens kan dukke opp på denne bilen. Men det virker som at det er enkelte som har fått en skikkelig mandagsbil. De aller fleste opplever ingen problemer.

Siden du er vant med Tesla, så er det verdt å nevne at appen til Polestar ikke er så bra, mange klager på den, spesielt fra de som har hatt Tesla tidligere. Opplever selv litt tilkoblingsproblemer nå og da, men ingen langvarige problem. Får jevnlige oppdateringer på app og i bil, og synes at Polestar gjør en grei jobb. Det går sakte men sikkert oppover 🙂 Vel å merke, så har jeg hatt bilen i noen måneder, men jeg har fulgt med på Polestar i flere år. Derfor var jeg veldig komfortabel med å velge Polestar 2 når jeg endelig skulle kjøpe ny bil! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, Sjørøver said:

Crossover er bare noe svada greier folk kan klistre på alt de vil.

Begrepet dukket vel opp i USA. Det kom gjerne fra at en gang i tiden var SUV noe som var basert på et body-on-frame karosseri, gjerne fra en pickup. Så kom mer kompakte biler med tilsvarende generelle funksjon og form (dog gjerne mindre), men basert på unibody konstruksjon slik andre personbiler ble bygd.

Nå er det vel svært få personbiler i europa som er body-on-frame konstruksjon, så etter den definisjonen er det alle meste en crossover. Med mindre du bedriver modifikasjon av biler med tilpassede overbygg er neppe distinksjonen fryktelig intressant lengre.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
12 hours ago, AL123 said:

I likhet med SUV, MPV, Coupe etc. Poenget mitt var at EQC ikke er spesiellt lav for denne type bil, og at påstanden om at den er lav pga at de har hengt batteriet under en diesel SUV er direkte tåpelig.

Så vidt jeg kan se er bakkeklaringen for EQC ca 14cm. Jeg vil si det er litt lavt for biltypen og er 2.5cm mindre enn GLC har. Så batteriet har nok spist litt av bakkeklaringen, men det er jo feil å si at batteriet bare er 'hengt under' ja

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 16.10.2023 den 10:55 PM):

Polestar er etter min mening den elbilen som ser best ut. Kjører veldig bra, omtrent på nivå med modell 3. Interiøret er vakkert men så som så kvalitet. Sykt digg med ekte skinn. Praktisk med hengerfeste som tar 1500kg.

Reg2000 skrev (På 16.10.2023 den 11:22 PM):

Har flere bekjente med polestar som alle skryter av bilen. Den hadde barnesykdommer det første året etter lansering men det er borte nå. Synes også den kanskje er den elbilen som ser best ut. Bilia er også gode på service. Vi har tenkt på å gå for en polestar etterhvert. 

 

Har for det meste kun hørt skryt fra bilen. Men har lagt merke til 3 ting som kan være greit å tenke over.

-Min bror hadde bilen i bestilling før den ble lansert, så vi gikk å kikket på den i Showrommet i Oslo. Min bror er både lang og avrundet. Midtkonsollen tok mye plass slik at den opplevdes mindre en den burte. (Han likte heller ikke "2cm" ramme rundt skjermen.). Han kansellerte bestillingen.

-I testen som LinusTectTips hadde (Mulig ligger på Short Circuit kanalen dems) - Så klagde han som kjørte den av han slet med å ha god kjørestilling eller noe slikt på grunn av B-pilaren tror jeg det var. Han fikk ikke hvilt venstre arm der han normalt får gjort det i andre biler. Han er av den lengre typen, slik at setet ble litt lenger bak.

-Bjørn Nyland nevnte i siste test runde han hadde av den nye versjonen av bilen for noen uker siden, at Polestar var eneste bilen han ikke fikk brukt USB minnenepenn sin til å spille musikk, som funker i alle andre biler han tester (Inkl. Volvo og Lotus sine, alle 3 lages av Geely, og Volvo er samme grunnpakke som Polestar). Så liker man slikt så kan det være ett stort nei.

 

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (5 minutter siden):

-Bjørn Nyland nevnte i siste test runde han hadde av den nye versjonen av bilen for noen uker siden, at Polestar var eneste bilen han ikke fikk brukt USB minnenepenn sin til å spille musikk, som funker i alle andre biler han tester (Inkl. Volvo og Lotus sine, alle 3 lages av Geely, og Volvo er samme grunnpakke som Polestar). Så liker man slikt så kan det være ett stort nei.

Jeg smiler litt når jeg leser disse kommentarene. Kunne ikke falt meg inn en gang som et behov utover Bjørn Nyland som ønsker å spille låter som er tilgjengelig for kommersiell bruk uten å betale avgifter. Selv da burde det være lett å legge på mobilen. Menmen.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
50 minutes ago, Nimrad said:

Tesla X har da mye høyere bakkeklaring? Kan vel heises opp til over 20 cm mener jeg å huske.

Det kommer an på. Viktigst er nok at den har luftfjæring som kan løfte bilen slik at den kommer opp på ca 20cm. Jeg vet ikke om den laveste er en normal eller en senket modus men nedre grense er litt over 14cm slik som EQC.

Maks hevet modus er gjerne ikke noe man skal kjøre rundt med og er der hovedsaklig for å forsere hindringer, så hvorvidt det løste problemet eller ikke kommer an på hvilket problem og om det ble forutsett av føreren slik at bilen ble hevet.

Men ja muligheten til å heve bilen er jo en fordel, men 14 cm som normal bakkeklaring er fortsatt i minste laget for en SUV type bil, men i hvilken grad det er et problem er jo veldig avhengig av hvor man kjører. De fleste SUVer er jo i praksis brukt som en vanlig bil, utelukkende på vanlig vei så da er det jo ikke så relevant. Men skal man forsere litt snø og dårlige hytteveier kan man nok med hell tenke seg litt om.

Jeg tenker jo at normal bakkeklaring for en SUV burde ligge nærere 20 enn 15cm, og bør gjerne kunne heves også over det for nødsfall. (Alltid greit å ha noe mer å gå på i høyden enn det du faktisk kjører med i tilfelle man setter seg på noe mer snø eller kommer ut for en litt større stein en forventet.)

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Jeg tenker jo at normal bakkeklaring for en SUV burde ligge nærere 20 enn 15cm, og bør gjerne kunne heves også over det for nødsfall. (Alltid greit å ha noe mer å gå på i høyden enn det du faktisk kjører med i tilfelle man setter seg på noe mer snø eller kommer ut for en litt større stein en forventet.)

Kansje kjøpe seg en Hummer EV med 31 cm bakkeklaring?

Med vekten på elektriske biler blir det vel uansett et problem med offroad bruk?

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Iki said:

Kansje kjøpe seg en Hummer EV med 31 cm bakkeklaring?

Med vekten på elektriske biler blir det vel uansett et problem med offroad bruk?

Nå er jo faktisk offroad ikke et tema i norge. Det er ikke lov med motorferdsel i utmark, så akkurat det begrenser seg selv. Først og fremst er behove å komme seg over en og annen snøfonn og veier med mye stein og dype hjulspor. Samt gateparkering om vinteren. (noen gang opplevd å sitte fast i det som en gang var slapsete snø som ble til is ved gateparkering?)

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (8 timer siden):

Har for det meste kun hørt skryt fra bilen. Men har lagt merke til 3 ting som kan være greit å tenke over.

-Min bror hadde bilen i bestilling før den ble lansert, så vi gikk å kikket på den i Showrommet i Oslo. Min bror er både lang og avrundet. Midtkonsollen tok mye plass slik at den opplevdes mindre en den burte. (Han likte heller ikke "2cm" ramme rundt skjermen.). Han kansellerte bestillingen.

-I testen som LinusTectTips hadde (Mulig ligger på Short Circuit kanalen dems) - Så klagde han som kjørte den av han slet med å ha god kjørestilling eller noe slikt på grunn av B-pilaren tror jeg det var. Han fikk ikke hvilt venstre arm der han normalt får gjort det i andre biler. Han er av den lengre typen, slik at setet ble litt lenger bak.

-Bjørn Nyland nevnte i siste test runde han hadde av den nye versjonen av bilen for noen uker siden, at Polestar var eneste bilen han ikke fikk brukt USB minnenepenn sin til å spille musikk, som funker i alle andre biler han tester (Inkl. Volvo og Lotus sine, alle 3 lages av Geely, og Volvo er samme grunnpakke som Polestar). Så liker man slikt så kan det være ett stort nei.

 

Jeg følte at Alex i LTT ikke vurderte Polestar 2 ordentlig når han hadde den testen. Mesteparten han klagde på er ting som går på vane, og er noe man må bli vant til. Jeg er også lang, og brukte ca. én uke på å bli vant til ny sittestilling i Polestar 2. Kjørte deretter den forrige bilen, og den var blitt vond å kjøre i forhold. 

Musikk via USB fungerer utmerket, ifølge facebook-gruppa. Bare å installere appen Audiowagon. Grunnen til at det ikke fungerte før var at det rett og slett ikke hadde kommet en app for denne funksjonaliteten. Apper som skal installeres på Polestar 2 må tilpasses til Android Automotive, dette tar tid. Og Polestar har heletiden hatt fokus på nett-tjenester, f.eks Spotify. Man kan ikke blidgjøre alle 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (19 timer siden):

Jeg smiler litt når jeg leser disse kommentarene. Kunne ikke falt meg inn en gang som et behov utover Bjørn Nyland som ønsker å spille låter som er tilgjengelig for kommersiell bruk uten å betale avgifter. Selv da burde det være lett å legge på mobilen. Menmen.

Det enkleste er musikk via USB.

Bruker dette selv da jeg hater å spille musikk via mobilen. Alt av varslinger osv avbryter hele tiden, og bare irriterer, har hendt at musikken ikke kommer tilbake også. Av det forskjellige jeg har prøvd i flere biler så får jeg ikke valgt sanger osv som jeg ønsker fra skjermen i bilen, men må gjøre det på telefon. Dette både direkte mot bilen, og via Android Auto.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (2 minutter siden):

Det enkleste er musikk via USB.

Bruker dette selv da jeg hater å spille musikk via mobilen. Alt av varslinger osv avbryter hele tiden, og bare irriterer, har hendt at musikken ikke kommer tilbake også. Av det forskjellige jeg har prøvd i flere biler så får jeg ikke valgt sanger osv som jeg ønsker fra skjermen i bilen, men må gjøre det på telefon. Dette både direkte mot bilen, og via Android Auto.

Hehe, du skal få lov til det. Men det er veldig rart i mitt hode. Vi har streamingtjenester, du kan skru mobilen i kjøremodus automatisk. Men noen foretrekker altså å kopiere DRM-frie(?) sanger på etellerannet vis inn på en fysisk USB-stikk fra PC-en, ta den med ut i bilen og plugge inn. Det klarer jeg virkelig ikke forstå.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 16.10.2023 den 2:20 PM):

Har du prøvd å sjekke forskjellige leverandører av forsikring? Har aldri betalt så mye for mine Teslaer. Betaler vell ca 1000 kroner nå for en plaid

Dette må vel være gjennom noe fagforenings ordning? Selskap har du? Betaler ca 1200 for min model 3 22 med kun 8k km i året hos gjensidige

Endret av nacario
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hehe, du skal få lov til det. Men det er veldig rart i mitt hode. Vi har streamingtjenester, du kan skru mobilen i kjøremodus automatisk. Men noen foretrekker altså å kopiere DRM-frie(?) sanger på etellerannet vis inn på en fysisk USB-stikk fra PC-en, ta den med ut i bilen og plugge inn. Det klarer jeg virkelig ikke forstå.

Jeg har godt over 1000 CDer, og mye av det er ikke å finne på streaming tjenester. De har nok blitt bedre på ting, men når jeg testet for noen år siden så var ikke alle album av artister tilgjengelig, og plutselig forsvant ting også. Strømmetjeneste er bra for de som liker slikt, ikke for meg, og en del andre. Valgfrihet heter slikt, selv om enkelt liker å klage på at andre ikke gjør som man selv gjør.

Ikke trenger jeg å gjøre noe annet enn å sette meg i bilen å kjøre heller.

Greit å informere om slikt for de som trenger det, og god å lese det Gravitass skriver at Polestar har fikset det.

Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (20 minutter siden):

Strømmetjeneste er bra for de som liker slikt, ikke for meg, og en del andre. Valgfrihet heter slikt, selv om enkelt liker å klage på at andre ikke gjør som man selv gjør.

Poenget er vel at man på et tidspunkt må innse hvor verden går. Du får ikke lenger spilt av kassetter i biler. Og det er vel noen år siden CD-spiller også var helt ut. Det er bare et tidsspørsmål før dette også er helt ut.

Alle strømmetjenestene jeg har prøvd kan også spille av lokale filer på et vis, selv om jeg har gått bort fra det for 2-3 år siden selv.

AndersT2 skrev (20 minutter siden):

Jeg har godt over 1000 CDer, og mye av det er ikke å finne på streaming tjenester.

Det går fint an å spille av lydfiler lokalt fra mobilen altså.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Nimrad said:

Det går fint an å spille av lydfiler lokalt fra mobilen altså.

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet her. USB med lagret musikk står plugget i en USB port med helt standard filformater over helt standard masselagringsgrensesnitt. Hvorfor skal dette være noe som helst problem? Hardwaren for å støtte dette brukes jo også til masse annet så det er jo ingen grunn til å fjerne det. Sammenligningen med kasetter eller CD spillere er urimelig siden de krever dedikert hardware.

Å spille av musikk fra mobilen betyr at du nå må bruke mobilen som UI fremfor bilens UI.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (3 minutter siden):

Jeg skjønner ærlig talt ikke hva som er problemet her. USB med lagret musikk står plugget i en USB port med helt standard filformater over helt standard masselagringsgrensesnitt. Hvorfor skal dette være noe som helst problem? Hardwaren for å støtte dette brukes jo også til masse annet så det er jo ingen grunn til å fjerne det. Sammenligningen med kasetter eller CD spillere er urimelig siden de krever dedikert hardware.

 Jeg sier ikke det er noe problem, men bruken er både forsvinnende liten og tilhører fortiden, så jeg skjønner at det ikke prioriteres. Hardware? Joda, det kreves fysisk tilkobling. De fleste biler ordner det fint med at USB-C ladeporter også har datamuligheter, men det er ikke nødvendigvis gitt at det blir tilfelle i all fremtid.

sverreb skrev (8 minutter siden):

Å spille av musikk fra mobilen betyr at du nå må bruke mobilen som UI fremfor bilens UI.

Ikke nødvendigvis. CarPlay / Android Auto

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...