Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas


Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Nei, det sier jeg ikke i det hele tatt. Det jeg svarte på er påstanden din om annektering:

Midlertidig militær okkupasjon er selvfølgelig legitimt i mange tilfeller.

Ja  slik jeg ser det så er det selvsagt helt ulogisk å returnere Golanhøydene før en har en fredsavtale på bordet 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
24 minutes ago, Daskeladde said:

Jepp merkelig hvordan ekstremistene mener ruZZland må få beholde alt de okkuperer i angrepskriger men Israel må gi fra seg alt de har beholdt etter utallige forsvarskriger mot de arabiske hordene. 

Hvem har sagt det i tråden her, eller er dette tidenes dårligste forsøk på stråmann?

Det som derimot flere har sagt at annektering av land ikke er innafor, da loven(e) er (bør være) like for alle (ref. potensiell ICC avgjørelse). 

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
0laf skrev (12 timer siden):


Det er ikke vanskelig å forstå dette, uten at jeg er enig.

Israel, og israelere, har blitt utsatt for et grusomt terrorangrep.

At man frakter inn store mengder nødhjelp til det som av mange israelere oppfattes som de samme folka som angrep Israel, og som holder en haug med gisler, oppleves selvfølgelig urettferdig.

Når man ser støtten Hamas har, hvordan det jubles og deles ut godteri til barna når hordene kommer tilbake med døde og levende gisler ..... så skal man i ettertid hjelpe de med mat, vann og alt mulig annet.

Selv min personlige mening er at man burde kuttet all nødhjelp, dersom den kun gikk til Hamas og de som støtter Hamas.

Den eneste grunnen til at jeg er i mot å stanse nødhjelpen til Gaza, er på grunn av barna og de få palestinerne som ikke støtter Hamas, resten kunne gjerne sulte i hjel for min del.
Dessverre er det umulig å skille ut barn og de som ikke støtter Hamas i forhold til nødhjelp, slik at det er bedre at alle får hjelp, enn ingen, men jeg har ingen problemer med å forstå israelere som mener de ikke bør gi nødhjelp til Gaza.

På den andre siden, så er nok også israelere inneforstått med at dersom det var omvendt, så ville  ikke palestinerne sendt så mye som en pose erter til Israel, det eneste de ville sendt, var bomber og raketter.

Det er to sider av saken her.

Palestinere har også blitt utsatt for mye grusomt av Israel i årrekke. Palestinere visste at ting kom til å bli verre når BN og regjeringen kom til makten igjennom valg. 

Man ser israelere juble over ulovlig bosetting, drap, tortur mm. 

Både palestinere og israelere er utsatt for massiv propaganda. Hver gang  Israel gjør noe mot palestinere styrker det propagandaen og motsatt. Det er et stort hat mot hverandre. Med en enda mer hatfull ledelse på begge sider som forverrer situasjonen. 

Jeg kan forstå at Israel føler på urettferdighet når andre land setter ned foten, setter krav til dem mm. Man gjør det ikke for å hylle Hamas eller skade Israel, men hjelpe sivilbefolkningen og Israel.

De fleste forstår det at umenneskelig behandling av palestinere vil skape fler terrorister og potensielt flere Hamaser. Propagandaen de blir servert om at Israel er onde blir styrket. 

Ønsker Israel å jobbe mot å snu det bør de behandle sivile palestinerene godt, vise dem at det er ikke Israel som er de onde, men Hamas. Men Israel gjør det motsatte og gir dermed fra seg mye og bidrar stort til at konflikten forverres/fortsetter.

Hat avler hat, vold avler vold. Israel har langt mer resurser, kunnskap og midler til å snu dette. Selvsagt, det hadde hjulpet om Hamas la ned våpnene, men det hadde ikke løst alt og det vet vi ikke skjer. Hatet til israelere må kanaliseres mot Hamas. Ikke de sivile.

De farligste menneskene er de som ikke har mer å tape. Eneste måten Israel kan få makt over Gaza slik de holder på nå, er å slite ut befolkningen så mye at de ikke klarer å kjempe mer. Men ingen god og varig løsning. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Den norske delegasjonen i Melodi Grand Prix ble i enkelte israelske medier hengt ut som "antisemitter" (!) fordi de norske artistene snakket med nederlandsk media. Israelske medier fremstilte et klipp av artistene som svarer en nederlandsk journalist som at de "nektet å snakke med israelske medier", og at de derfor er "antisemitter".

Eurovision: Norge stemplet som antisemitter i israelske medier
https://www.vg.no/rampelys/i/xm3Ajp/eurovision-norge-stemplet-som-antisemitter-i-israelsk-media

Sitat

NRK måtte be om ekstra sikkerhet rundt sin delegasjon etter å ha fått antisemittiske påstander kastet på seg i israelske medier under Eurovision-uken i Malmö.

– Det var svært ubehagelig. Både skremmende og trist, sier NRKs delegasjonsleder Stig Karlsen til VG.

– Her ble vi uthengt i noen av de største mediene i Israel med bilde og video av oss, og med fabrikkerte påstander stikk i strid med våre verdier, forteller Karlsen.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Planen til Israel slik jeg oppfatter det er å rykke inn i Gaza, nedkjempe en del av Hamas og frigjøre gisler. Etter det kan det tenkes at de enten trekker seg ut igjen helt eller delvis, eller det kan være at de vil okkupere Gaza.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

Den norske delegasjonen i Melodi Grand Prix ble i enkelte israelske medier hengt ut som "antisemitter" (!) fordi de norske artistene snakket med nederlandsk media. Israelske medier fremstilte et klipp av artistene feilaktig, og hevdet at de "nektet å snakke med israelske medier".

Eurovision: Norge stemplet som antisemitter i israelske medier
https://www.vg.no/rampelys/i/xm3Ajp/eurovision-norge-stemplet-som-antisemitter-i-israelsk-media

 

Kan ta med begrunnelsen bak også, som er de påfølgende setningene:

image.thumb.png.4bed1589e545cc52149501557a4e21b8.png

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Aviene said:

main-qimg-f8a0c2a9b3e33ada0462cbf68b3bd8

Det riktige av Israel vil være å ta tilbake gaza og vestbredden, gje palestinere valget mellom å leve i Israel i fred med jødane samt sende resten til Jordan da det var det opprinnelige området tildelt palestinerene. Dødsstraff for alt av Hamas osv. Så blir det fred.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Maabren said:

Det riktige av Israel vil være å ta tilbake gaza og vestbredden, gje palestinere valget mellom å leve i Israel i fred med jødane samt sende resten til Jordan da det var det opprinnelige området tildelt palestinerene. Dødsstraff for alt av Hamas osv. Så blir det fred.

Hvem skal gi Hamas dødsstraff?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Tussi skrev (12 minutter siden):

Når vi snakker om å forstå historien forøvrig

Screenshot_20240523_115033_Chrome.jpg

Kilde: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000246215

Det ser for øvrig ut til at flere (i hvert fall Mexico) stemte for men trakk senere tilbake sin stemme.

Det ser også ut til at det er en del byråkratisk babbel i det hele som gjør at det kan misforstås til å være en kritikk av Israel for opptøyer og begrensinger i området rundt al Aqsa-moskéen, mens det litt utydelig også er påstander om at det utelukkende er en muslimsk "plass" uten noen tidligere kristen eller jødisk historie.

Det er fort gjort å lese første delen og så ikke få med seg de mer "gjemte" paragrafene lenger ned i dokumentet.

Så jeg utelukker ikke at det også kan være at land (som eksempelvis Mexico) har misforstått og stemt på noe som var noe mer enn de trodde de stemte på.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Israel har endelig, etter måneder med amerikansk press endelig godtatt å ta imot humanitær hjelp til havna i Ashdod direkte fra Kypros, skriver CNN. Dette er gode nyheter.

Sitat

As part of the US discussions with the Israelis, US officials also made a series of “specific requests” with regard to humanitarian aid that they have agreed to implement, according to the official.

One of these requests included helping facilitate aid distribution by getting the Israelis to agree to allow aid scanned in Cyprus to be sent directly to the Israeli port of Ashdod, bypassing Egypt.

https://edition.cnn.com/middleeast/live-news/israel-hamas-war-gaza-news-05-21-24/index.html

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
UglaSukk skrev (15 minutter siden):

"US intelligence indicates that Israel has only killed 30 to 35% of Hamas fighters who were members of the Palestinian group's military wing before October 7, POLITICO reported on Tuesday. "

https://news.antiwar.com/2024/05/22/us-thinks-israel-has-only-killed-30-35-of-hamas-fighters/

 

Så USA mener Israel har drept mellom 7500-10500 Hamas-terrorister.

Det er potensielt nesten bare halvparten av tallet Netanyahu hevder (14.000).

Endret av Snikpellik
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
UglaSukk skrev (5 minutter siden):

"US intelligence indicates that Israel has only killed 30 to 35% of Hamas fighters who were members of the Palestinian group's military wing before October 7, POLITICO reported on Tuesday. "

https://news.antiwar.com/2024/05/22/us-thinks-israel-has-only-killed-30-35-of-hamas-fighters/

 

Så mellom 10 og 17 000, det var anslått 30-50000 medlemmer. Håpet de dreper flere, slike folk kan man ikke ha gående fritt rundt 

Endret av Tussi
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Tussi skrev (15 minutter siden):

Så mellom 10 og 17 000, det var anslått 30-50000 medlemmer. Håpet de dreper flere, slike folk kam man ikke ha gående fritt rundt 

USA anslo at de hadde mellom 25-30.000 soldater før krigen:

"The U.S. estimated that the group, an American-designated terrorist organization, had between 25,000 and 30,000 fighters before the war" - Wall Street Journal

30% av 25.000 er 7500
35% av 30.000 er 10500

... så mellom 7500 og 10500 blir da USAs påstand.

Hvis vi antar USAs etterretning har rett (noe de pleier å ha om slikt) så kan vi da kanskje anta rundt 9000 drepte Hamas-soldater hvis vi skal legge oss omtrent på midten av anslaget deres.

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (4 minutter siden):

image.png.4a48afbdccdde18f7c53626ec0a5b037.png

Snikpellik skrev (14 minutter siden):

Så USA mener Israel har drept mellom 7500-10500 Hamas-terrorister.

Det er potensielt nesten bare halvparten av tallet Netanyahu hevder (14.000).

Det står jo i artikkelen du fant linken til Wall Street Journal i.

image.png.c851c9cd9b5000b2023b9554dc4909a1.png

Dette var i januar.

image.png.7b9f7f5ac251cd9259776e80aa004e03.png

https://www.timesofisrael.com/us-said-to-believe-israel-killed-just-20-30-of-hamas-terrorists-in-gaza-fighting/

Israel har muligens tatt et par flere Hamas-medlemmer av dage siden den gang da. Tror du ikke?

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Aviene skrev (8 minutter siden):

image.png.4a48afbdccdde18f7c53626ec0a5b037.png

Det står jo i artikkelen du fant linken til Wall Street Journal i.

image.png.c851c9cd9b5000b2023b9554dc4909a1.png

Dette var i januar.

image.png.7b9f7f5ac251cd9259776e80aa004e03.png

https://www.timesofisrael.com/us-said-to-believe-israel-killed-just-20-30-of-hamas-terrorists-in-gaza-fighting/

Israel har muligens tatt et par flere Hamas-medlemmer av dage siden den gang da. Tror du ikke?

Jeg tror at når USA nå kommer med en ny uttalelse og andre tall, så er dette oppdaterte opplysninger og basert på hva de mener .

Jeg tror også Hamas kan ha rekruttert mange siden 7. oktober.

https://www.politico.com/news/2024/05/21/biden-admin-hammering-israel-military-strategy-gaza-00159262

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 minutter siden):

Jeg tror at når USA nå kommer med en ny uttalelse og andre tall, så er dette oppdaterte opplysninger og basert på hva de mener .

Helt enig. Det er derfor jeg poengterte at dette er "gamle" tall (altså... subjektiv påstand, relativt sett er dette gamle tall). Jeg er litt opptatt, men et kjapt søk gjorde ikke at jeg fant noe nyere enn de påstandene fra januar.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...