Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet
Red Frostraven skrev (5 minutter siden):

Siden som tapte hva..? Tapte konflikten som forsøkte å hindre etnisk rensing..?

Svar på alle spørsmålene.

Det går ikke an å sammenligne deres skjebne med tyskere eller grekere/tyrkere, av så mange regelrett åpenbare grunner.

De ville blitt renset raskere uten krigen, og gjerne mistet Gaza og vestbredden også.

Enda er spørsmål; hva ble lovet dem av de britiske okkupantene, og hva var deres mandat -- de siste som styrte landet de bodde på før Israel..?

Palestinerne tapte konflikten som oppstod i kjølvannet av britenes uttrekning av Palestinamandatet og annonseringen av FNs delingsplan, som startet som en en borgerkrig, og deretter utviklet seg til en krig mellom Israel og araberstatene. 

Hadde den palestinsk-arabiske siden vunnet, ville etter all sannsynlighet jødene blitt drept eller fordrevet fra territoriet og deres etterkommere ville ikke fått muligheten til å flytte tilbake.   

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
ParadiseCity skrev (5 timer siden):

Det eneste landet i regionen som har kapasitet til å ta i mot så mange flyktninger er Israel, forøvrig er det de som kontrollerer alle grenseoverganger. Hvorfor tar ikke Israel i mot palestinske flyktninger ?  
Foretrekker Israel at 20 000 barn skulle dø på Gaza fremfor å gi de beskyttelse fra både krigen og Hamas i Israel?. Hvorfor foretrekker Israel å drepe barn fremfor å gi de beskyttelse fra Hamas? 

At Israel har kapasitet til å ta inn 1-2 millioner flyktninger er en påstand jeg ikke har en formening om substansen i. At Israel er det eneste landet som kan ta i mot flyktninger blir en påstand jeg ikke har en formening om substansen i. Om problemet blir lindret i tilstrekkelig ved at verdenssamfunnet kjører inn med ressurser, logistikk,osv har jeg heller ikke en formening om.

Hvorfor ble dette et punkt? Israel har blitt bedt om å ta de i mot men nekter?

Vanskelig å svare på et spørsmål når premissene ikke er redegjort for.

Det fremstår kanskje som en del av en føljetong hvor prinsipielle spørsmål ol bare blir møtt Israel Israel Israel. Som nok forsterker et inntrykk av drivkraften er mer kritikk og hat av Israel enn omsorg for palestinere.

Endret av Ballalaika
  • Liker 5
Skrevet
Tussi skrev (43 minutter siden):

Det har mye å si hvem som har makten, for hvis Gaza ikke utgjør en trussel mot Israel, vil ikke Israel ha noen argumenter igjen for lkke å gi Gaza frihet 

Edit: Dette er jo også grunnen til at de internasjonale sanksjonene som er mot Israel, kommer av landets adferd på Nettopp VB, det det per nå er en moderat til lav terrortrussel mot israelere 

De er jo ikke akkurat noen trussel mot Israel nå.   De er ikke mer farlige for Israel en gullfisk-bolle med vann, men Israel velger altså å fortsette å skyte inn i den bollen.  Spesielt når de mater gullfisken.   Det er et ord for det - sadisme.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

Reddet av Gud.
image.png.1a753d1361e52a38064d166d62307ad6.png

At 6:30 a.m., which was around sunrise, rockets were noticed in the sky. Around 7:00 a.m., a siren warned of an incoming rocket attack, prompting festival goers to flee. Subsequently, armed militants, dressed in military attire and using motorcycles, trucks and powered paragliders, surrounded the festival grounds and indiscriminately fired on individuals attempting to escape. Attendees seeking refuge in nearby locations, such as bomb shelters, bushes, and orchards, were killed while in hiding. Those who reached the road and parking were trapped in a traffic jam as militants fired at vehicles. The militants executed some wounded individuals at point-blank range as they crouched on the ground.

524195746_1285236002959692_3256784453026

AP spiller på tre minnekonserteri Tel Aviv 14.08.25 for de drepte, de bortførte og Matan Kido. En av de er Nova Healing Concert.

Following the Nova Healing concert, Astral Projection will also perform at two parties later that night: one at "The Place" and another at "Gagarin". 

Bare å velge og vrake i arrangement den dagen.

Fra i fjor på Nova Healing Concert.

English is widely spoken in Tel Aviv. You will have no trouble communicating in English, especially in tourist areas and with people working in hospitality and tourism. While Hebrew is the official language, English is commonly used in signage, government services, and is taught in schools from a young age. 

Å kjøpe seg billetter til arrangementet derimot. Det er et annet kapittel. Man kommer til ei side med "kråketegn". Det kan vel ha noe med at det er "for the people of Israel" og ikke for outsidere.
https://www.to-mix.co.il/product/novapark-2025/

The Israeli rock, pop and indie meet here with the trance, in new and exciting connections through unique arrangements created especially in collaboration with leading artists and prominent trance creators.

Man må i alle fall ha reisegodkjennelsen i orden.
https://new.embassies.gov.il/norway/en/announcements/important-information-travelers-israel-eta-il-requirement

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)

USA:

En ny Gallup-måling viser at 60% av voksne i USA er negative til Israels militære handlinger på Gazastripen.

Målingen viser også at Netanyahu får sin mest negative vurdering siden han første gang ble inkludert i Gallup-målingene i 1997.

Det er enorm forskjell mellom republikanske og demokratiske velgere. 71% av Trumps partis velgere støtter handlingene, mens kun 8% av demokratiske velgere gjør det. Støtten blant republikanere har økt bittelitt siden september, mens den har sunket kraftig blant demokrater og independents.

Skillelinjene er også tydelige når det kommer til kjønn og alder; det er menn over 55 år som støtter Israels militære handlinger klart mest.

Støtten er klart minst blant unge mennesker mellom 18 og 34, der kun 9% er støttende.

32% in U.S. Back Israel's Military Action in Gaza, a New Low
https://news.gallup.com/poll/692948/u.s.-back-israel-military-action-gaza-new-low.aspx

Americans’ approval of Israel’s military action in Gaza has fallen 10 percentage points since the prior measurement in September, and it is now at 32%, the lowest reading since Gallup first asked the question in November 2023. Disapproval of the military action has now reached 60%.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
Ballalaika skrev (1 time siden):

At Israel har kapasitet til å ta inn 1-2 millioner flyktninger er en påstand jeg ikke har en formening om substansen i. At Israel er det eneste landet som kan ta i mot flyktninger blir en påstand jeg ikke har en formening om substansen i. Om problemet blir lindret i tilstrekkelig ved at verdenssamfunnet kjører inn med ressurser, logistikk,osv har jeg heller ikke en formening om.

Hvorfor ble dette et punkt? Israel har blitt bedt om å ta de i mot men nekter?

Vanskelig å svare på et spørsmål når premissene ikke er redegjort for.

Det fremstår kanskje som en del av en føljetong hvor prinsipielle spørsmål ol bare blir møtt Israel Israel Israel. Som nok forsterker et inntrykk av drivkraften er mer kritikk og hat av Israel enn omsorg for palestinere.

Mye ord, ingen svar på mitt spørsmål …

#Fortsettåro

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
3 hours ago, Snikpellik said:

Eksempelvis har Nederlands antiterror-myndigheter nylig erklært Israel som en trussel mot nasjonal sikkerhet, på grunn av deres påvirkningsoperasjoner som søker å ramme det nederlandske demokratiet og den internasjonale domstolen i Haag.

Det er faktisk enda verre.

Mye av beslutningen henger sammen med rapporten fra utredningen av "fotballprogromene", der Maccabi-fans ble fremstilt som uskyldige ofre for jødehat. Da har hele det Israelske propagandamaskineriet siktet inn på Nederland, og nedelandske politikere gitt i fella. I ettertid har det kommet frem av fotballfansene oppførte seg som hooligans flest, og fikk lokal motstand.
Men nederlenderne er åpenbart rystet over hvordan Israelerne manipulerte nyhetsbildet.

En lignende sak har i disse dager, med det fransk-jødiske koret som ble kastet ut av et fly i Valencia. I følge andre passasjerer var det en gjeng drittunger som drev med hærverk. De fikk gjentatte advarsler, men lederne, som var tidlig i tjueårene var ikke særlig hjelpsomme. De ble kastet ut, noe som i seg selv forteller en del om oppførselen, som var så ille at piloten valgte å tilkalle politiet.  

Endret av Rhabagatz
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Skrevet (endret)
VifteKopp skrev (1 time siden):

Palestinerne tapte konflikten som oppstod i kjølvannet av britenes uttrekning av Palestinamandatet og annonseringen av FNs delingsplan, som startet som en en borgerkrig, og deretter utviklet seg til en krig mellom Israel og araberstatene. 

Hadde den palestinsk-arabiske siden vunnet, ville etter all sannsynlighet jødene blitt drept eller fordrevet fra territoriet og deres etterkommere ville ikke fått muligheten til å flytte tilbake.   

Palestinerene ble møtt av krav om at en minoritet innvandrere skulle få regjere halve landet deres -- vel vitende om at sionistene hadde ambisjoner om å utøve etnisk rensing av Palestinerene på sitt land, som ikke var del av FN-avtalen, men som ville vært resultatet.

Det var også en høyst urettferdig avtale, gitt både befolkning og eierskap.

---

Sionistene så på en tostatsløsning som et midlertidig springbrett for å opprette stor-Israel.

Etnisk rensing fra sionistisk hold ville vært resultatet uansett.

---

Om en andel av innvandrerne som kom under britisk okkupasjon måtte flytte tilbake til Europa og Soviet, så ville jo det ikke vært like gale for dem som dagens resultat er for Palestinerene.

De hadde land å flytte til med ressurser til å sikre samme rettigheter som den øvrige befolkningen, land ansvarlige for konflikten deres med Palestinerene -- Storbritannia, Frankrike og Russland.

Storbritannia visste hva som ville skje, visste om ambisjonene til sionistene, men brydde seg ikke om konsekvensene av sin egne politikk, ovenfor befolkningen de okkuperte.

https://www.declassifieduk.org/when-britain-aided-israels-ethnic-cleansing-of-palestine/

---

Jeg kjøper ikke argumentet ditt om at etnisk rensing er greit fordi det hypotetisk sett kunne skjedd noe lignende med andre -- spesielt ikke når de ville kommet langt bedre ut av det om de måtte forlate et selvstendig Palestina og returnere til Europa.

Jeg er spesielt kritisk fordi Storbritannia hadde et løfte og en plikt ovenfor Palestinerene, dom.moralsk strekker seg lengre enn okkupasjonen -- fordi resultatene som fulgte var både kjente, og et direkte resultat av politikken deres og brutte løfter ovenfor folket de okkuperte.

...

Nabolandene har ingen ansvar for den etniske rensingen som startet før 1948, og det er ingen moralsk forankret begrunnelse for at Palestinerene skulle fordrives -- i at jøder kunne blitt fordrevet om de mislykkes sin etniske rensing av motparten.

Two wrongs doesn't make one right:

Moralske vesener er forpliktet til å være moralske, uavhengig av om andre er det.

Ballalaika skrev (1 time siden):

At Israel har kapasitet til å ta inn 1-2 millioner flyktninger er en påstand jeg ikke har en formening om substansen i. At Israel er det eneste landet som kan ta i mot flyktninger blir en påstand jeg ikke har en formening om substansen i

Hvor mange mennesker bodde i Gaza i 1946 og hvor mange flyktninger tok de i mot..?

Hva med Jordan..?

Det skorter utelukkende på viljen.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 3
Skrevet
ParadiseCity skrev (15 minutter siden):

Mye ord, ingen svar på mitt spørsmål …

#Fortsettåro

Mulig du burde følge andres eksempel ved å blokkere meg om det er vanskelig å få til saklige svar til det jeg sier. Dette blir bare barnslig.

Det er ingen spørsmål i innlegget ditt. Bare masse påstander.

• Liker 3
Skrevet
Red Frostraven skrev (21 minutter siden):

Hvor mange mennesker bodde i Gaza i 1946 og hvor mange flyktninger tok de i mot..?

Hva med Jordan..?

Det skorter utelukkende på viljen.

Man noterer seg at i stedet for å svare på spørsmålet:

Ballalaika skrev (2 timer siden):

Hvordan hindrer å stille Hamas for retten dette?

Så kommer du med et god mann økseskaft svar til noe helt annet jeg skriver.

#KentHovind

• Liker 3
Skrevet
Ballalaika skrev (7 minutter siden):

Mulig du burde følge andres eksempel ved å blokkere meg om det er vanskelig å få til saklige svar til det jeg sier. Dette blir bare barnslig.

Det er ingen spørsmål i innlegget ditt. Bare masse påstander.

Igjen, hvorfor klarer du ikke å svare på spørsmålet mitt? Hvorfor tar ikke Israel inn flyktninger fra Gaza, da spesielt kvinner og barn? 

Du bare ror deg rundt spørsmålet. Klarer du ikke å svare på det trenger du heller ikke å svare med bare masse svada som ikke er relevant til mitt spørsmål. Just sayin

#Myeroingiskjærgården

• Liker 3
Skrevet
ParadiseCity skrev (Akkurat nå):

Igjen, hvorfor klarer du ikke å svare på spørsmålet mitt? Hvorfor tar ikke Israel inn flyktninger fra Gaza, da spesielt kvinner og barn? 

Du bare ror deg rundt spørsmålet. Klarer du ikke å svare på det trenger du heller ikke å svare med bare masse svada som ikke er relevant til mitt spørsmål. Just sayin

#Myeroingiskjærgården

For det første, spørsmålet ditt er strengt tatt ikke relevant for det jeg skriver. Spørsmålet ditt er mao en delvis avsporing ifht det jeg skriver. Jeg skylder deg mao inget svar. Du er ikke noen posisjon til å avkreve svar fra meg.

For det andre er spørsmålet ditt bare en masse påstander som premiss.

Hvis du var så opptatt av hva jeg mener så hadde adressert manglene i spørsmålet ditt. Det gjør du ikke. Så da fremstår det bare som et forsøk på å avspore.

• Liker 1
Skrevet
Ballalaika skrev (3 minutter siden):

For det første, spørsmålet ditt er strengt tatt ikke relevant for det jeg skriver. Spørsmålet ditt er mao en delvis avsporing ifht det jeg skriver. Jeg skylder deg mao inget svar. Du er ikke noen posisjon til å avkreve svar fra meg.

For det andre er spørsmålet ditt bare en masse påstander som premiss.

Hvis du var så opptatt av hva jeg mener så hadde adressert manglene i spørsmålet ditt. Det gjør du ikke. Så da fremstår det bare som et forsøk på å avspore.

ParadiseCity skrev (11 minutter siden):

#Myeroingiskjærgården

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet

EU-kommisjonen har fremmet forslag om å delvis kaste ut Israel fra forskningssamarbeidet Horizon. Et slikt vedtak krever tilslutning fra 15 land som har minst 65% av EU-befolkning. Begrunnelsen er Israels sabotasje av humanitær hjelp til Gaza.

Blir dette vedtatt, tror jeg at snøballen vil begynne å rulle. 

• Innsiktsfullt 4
Skrevet
Rhabagatz skrev (15 minutter siden):

EU-kommisjonen har fremmet forslag om å delvis kaste ut Israel fra forskningssamarbeidet Horizon. Et slikt vedtak krever tilslutning fra 15 land som har minst 65% av EU-befolkning. Begrunnelsen er Israels sabotasje av humanitær hjelp til Gaza.

Interessant å se hvordan USA ville reagert hvis Europa begynner med mer og mer sanksjoner mot Israel. 
Trump-regjeringen har jo et veldig fiendtlig syn på Europa, så kan vel fort bli reaksjoner der men hvor mange europeiske broer er de villig til å brenne for å støtte Israel.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Red Frostraven skrev (1 time siden):

Palestinerene ble møtt av krav om at en minoritet innvandrere skulle få regjere halve landet deres -- vel vitende om at sionistene hadde ambisjoner om å utøve etnisk rensing av Palestinerene på sitt land, som ikke var del av FN-avtalen, men som ville vært resultatet.

Det var også en høyst urettferdig avtale, gitt både befolkning og eierskap.

---

Sionistene så på en tostatsløsning som et midlertidig springbrett for å opprette stor-Israel.

Etnisk rensing fra sionistisk hold ville vært resultatet uansett.

Og jødene var redde for at araberne ville utrydde dem.  

Så frykten for annihilasjon var tilstede på begge sider, og resultatet ble krig. En krig Israel vant, og som vi har lært fra historien: to the victor go the spoils. 

Sitat

Om en andel av innvandrerne som kom under britisk okkupasjon måtte flytte tilbake til Europa og Soviet, så ville jo det ikke vært like gale for dem som dagens resultat er for Palestinerene.

De hadde land å flytte til med ressurser til å sikre samme rettigheter som den øvrige befolkningen, land ansvarlige for konflikten deres med Palestinerene -- Storbritannia, Frankrike og Russland.

Storbritannia visste hva som ville skje, visste om ambisjonene til sionistene, men brydde seg ikke om konsekvensene av sin egne politikk, ovenfor befolkningen de okkuperte.

Etter at europeerne gjennom århundrene hadde forsøkt å bli kvitt jødene - først gjennom ulike pogrommer, henrettelser, utvisninger, og til slutt via historiens største industrialiserte massedrap Holocaust - ble det åpenbart for jødene at det ikke var trygt for dem i Europa, selv om fascistene ble beseiret. Feks. ble hundrevis av jøder som returnerte til Polen etter krigen massakrert, og i Sovjet fortsatte forfølgelsene av minoriteter til langt ut i den kalde krigen. 

De måtte altså ha sitt eget land, noe de fikk av FN, men som araberne umiddelbart motsatte seg, og det ble krig. Denne delen av historien er viktig for pro-palestinere å lære, fordi det betyr at Israel ikke har noen planer om å gi opp sitt nasjonale prosjekt, selv om syv land går til angrep samtidig. Altså må alle palestinske statsbyggingsprosjekter skje rundt dagens Israel, med mindre maktbalansen på en magisk måte endres i favør palestinerne.  

Sitat

Jeg kjøper ikke argumentet ditt om at etnisk rensing er greit fordi det hypotetisk sett kunne skjedd noe lignende med andre -- spesielt ikke når de ville kommet langt bedre ut av det om de måtte forlate et selvstendig Palestina og returnere til Europa.

Jeg sier ikke at etnisk rensning er greit, jeg sier at det er det som ofte skjer når to ulike folkegrupper kriger om samme territorium og den ene folkegruppen vinner. Det skjedde senest i Kaukasus i 2023, da Azerbaijan etnisk rensket Artsakh for hundre tusen armenere. 

Sitat

Jeg er spesielt kritisk fordi Storbritannia hadde et løfte og en plikt ovenfor Palestinerene, dom.moralsk strekker seg lengre enn okkupasjonen -- fordi resultatene som fulgte var både kjente, og et direkte resultat av politikken deres og brutte løfter ovenfor folket de okkuperte.

Hva Det Britiske Imperiet lovet eller ikke lovet på 30-tallet er totalt irrelevant i dag. Det imperiet eksisterer ikke lenger, og dagens Storbritannia har tilnærmet ingen innflytelse over området. 

Sitat

Nabolandene har ingen ansvar for den etniske rensingen som startet før 1948, og det er ingen moralsk forankret begrunnelse for at Palestinerene skulle fordrives -- i at jøder kunne blitt fordrevet om de mislykkes sin etniske rensing av motparten.

Two wrongs doesn't make one right:

Moralske vesener er forpliktet til å være moralske, uavhengig av om andre er det.

Moralske vesener er mer opptatt av hva som er mulig å få til i den virkelige verden enn hypotetiske salongdiskusjoner om rettferdighet. Noen kaller det konsekvensialisme. 

Her er et stykke fakta om den virkelige verden: Israel kommer aldri til å la millioner av palestinere få lov til å returnere til sine forfedres hjem (som i stor grad ikke eksisterer lenger) og bli borgere av staten Israel.

Du kan mene det er urettferdig, men slik er virkeligheten. Så i stedet for å kjempe for en fantasi - som right of return er - bør man i stedet argumentere for at disse etterkommerne får statsborgerskap i sine nye land hvor de er født og oppvokst så de får muligheten til å leve skikkelige liv der i stedet. 

Endret av VifteKopp
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (8 minutter siden):

Interessant å se hvordan USA ville reagert hvis Europa begynner med mer og mer sanksjoner mot Israel. 

Det er på høy tid å begynne og finne ut dette. 

• Liker 3
Skrevet
39 minutes ago, Rhabagatz said:

De driver mest med grønnvasking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...