Gå til innhold

Krigen mellom Israel og Hamas

Melding lagt til av Uderzo,

Vennligst ikke post politiske memes, det har kun en negativ effekt på diskursen, gjentagelser kan føre til advarsler.

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Ballalaika skrev (5 minutter siden):

Hører du sier det.

Resten av innlegget ditt er jo ikke noe svar på substansen i det jeg skriver. Mulig grunnen til at du synes spørsmålene er dårlig er at du ikke helt forstår dem. IDK.

Det verbale "regnestykket" du har laget, (jeg tolker det at man ikke greier å se at Hamas kapitulerer som noe positivt som at i prinsippet er enige med Hamas - at lidelsene på Gaza er prisen man er villig å betale om alternativet er å risikere å avslutte "motstandskampen"), funker ikke. Det er nettopp det, bare retorikk. Det er ingenting å svare på. Kanskje du skal slutte å prøve og legge retoriske feller for folk du er uenig med og faktisk heller fokusere på substans.

Endret av Ole-Br
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Ole-Br skrev (2 minutter siden):

Det verbale "regnestykket" du har laget, (jeg tolker det at man ikke greier å se at Hamas kapitulerer som noe positivt som at i prinsippet er enige med Hamas - at lidelsene på Gaza er prisen man er villig å betale om alternativet er å risikere å avslutte "motstandskampen"), funker ikke. Det er nettopp det, bare retorikk. Det er ingenting å svare på. Kanskje du skal slutte å prøve og legge retoriske feller for folk du er uenig med og faktisk heller fokusere på substans.

Vanskelig å fokusere på substans når substans skal pjattes vekk med floskler. Sorry.

• Liker 2
Skrevet

Jeg husker en IDF representant som ble tatt i å si at en kalender, skrevet på arabisk , var en Hamas vaktliste, men det viste seg å være en helt vanlig vaktliste for sykehuset.  En israelsk minister spredte en video av palestinere som visstnok faket skader. Dette viste seg å være en kortfilm spilt inn i Libanon.

Med dette i bakhodet, hvor er bevisene for dette kommandosenteret som skulle befinne seg under det største sykehuset på Gaza?

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Om man våknet i morgen og leste på nyhetene at Israel har godtatt å trekke seg helt ut av Gaza, gir fullstendig selvstyre og kontroll til palestinerne, stanser bosettingene og anerkjenner Palestina som en selvstendig stat med Øst-Jerusalem som hovedstad – på en skala fra 1 til 10: hvor mye av en gledens dag ville det vært?

• Liker 5
Skrevet
1 hour ago, Tussi said:

Det er antisemittisme og jødene MÅ ha en egen stat,, andre sjal selvsagt ha like rettigheter,  men historien har vist, jødene kan IKKE stole på.andre.

Forøvrig, VG fjernet ikke innlegget

En annen mente at å ødelegge minnesteiner for norske jøder var legitim israelkritikk

Israelkritikk my ass

Problemet er når antisemittisme prøver, lykkes langt fra alltid, å gjemme antisemittisme bak antisionisme

Problemet er at Israel er ein "middelalderstat". Israel og israelere har aldri klart å skilje stat, religion og "etnisitet". Det siste i anførselsteikn då svært mange israelere er europeiske invandrare. (Som ser ned på dei jødane som alltid har budd i landet.) Difor klarer Israel heller ikkje å ha like rettar for alle statsborgare i landet.

Utan Israels herjinger så hadde jøder i alle fall i europa kunne levd ganske så trygt. Og største trusselen mot det jødiske samfunnet hadde vært asimilasjon slik det er i USA i dag der dei lever trygt. 

• Liker 4
Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (1 time siden):

Nei. Du får øredøvende stillhet fordi spørsmålene dine er dårlige.

Spørsmålene er gode nok til at man oppretter brukerkonto ens ærend for å ikke svare på spørsmålet mitt.

Just sayin'. Lolz.

Endret av Ballalaika
  • Liker 3
Skrevet
Ballalaika skrev (25 minutter siden):

Spørsmålene er gode nok til at man oppretter brukerkonto ens ærend for å ikke svare på spørsmålet mitt.

Just sayin'. Lolz.

Ah, spennende. Sist jeg ble anklaget for noe lignende var det visstnok en annen som hadde opprettet "meg" som bruker, mens nå er jeg visst selv en som har opprettet en annen bruker. Om ikke annet har jeg i det minste fått litt autonomi. Jeg har aldri anklaget noen for dette selv. På seg selv kjenner man vel som vanlig andre.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
Ole-Br skrev (4 minutter siden):

Ah, spennende. Sist jeg ble anklaget for noe lignende var det visstnok en annen som hadde opprettet "meg" som bruker, mens nå er jeg visst selv en som har opprettet en annen bruker. Om ikke annet har jeg i det minste fått litt autonomi. Jeg har aldri anklaget noen for dette selv. På seg selv kjenner man vel som vanlig andre.

Sa ikke det var deg. 

• Hjerte 1
Skrevet
ParadiseCity skrev (På 27.4.2025 den 20.14):

Netanyahu sitter med makten, han vil aldri akseptere fred uansett, for da er han ferdig. Jeg tror han genuint frykter fengselsstraff i Israel og at en eventuell ny israelsk regjering kan finne på å utlevere han til ICC.

Her ligger mye av motivet tror også jeg. Redd seg selv, på bekostning av tusenvis av menneskeliv.

Utrenskningen av palestinere som har begynt for lengst er sannsynligvis en bredere politikk. Det jubles og man spiser marsipankake mens nedslaktingen pågår.

Én stk. kritisk bemerkning fra et land, så er hele det landet pr.def antisemittisk i israels øyne. 

Det finnes et uttrykk "det unner jeg ikke min verste fiende." Noen har moral og samvittighet nok til å vegre seg for bruk av overdreven vold. Israel er ikke en av dem. Det minste påskudd de er kreative nok til å finne på der gir de seg selv god samvittighet til å fortsette masse-drapene.

Uansett hvor mye Hamas har begått av terrorisme så er faktisk utrenskning av en hel folkegruppe totalt uakseptabelt.

• Liker 4
Skrevet (endret)
Ole-Br skrev (13 timer siden):

Typisk fremstilling etter en klisjé om et sjenerøst Israel i fredsforhandlinger og et Palestina som sier 'nei'. Det var ingen sjenerøs avtale. Det vet alle som har lest detaljene. Det handlet heller ikke bare om territorie, men også om skjevfordelt bevæpning. Det er selvfølgelig også forskjell på å anerkjenne Israel og å anerkjenne Israel som en jødisk stat. Det er ikke bare retorikk, men forhindrer fordrevne palestinere i å returnere og kan gjøre det umulig for palestinere å i det hele tatt bosette seg i Israel. Og hva er Israel? Israel har spist av Palestina i tiår, tross grensene fra 67. Israelsk side har aldri gått til fredsbordet for å trekke seg tilbake til FNs 67-grense. Deres fredstilbud inkluderer fortsatt okkupasjon.

Hva mener du med "forhindrer fordrevne palestinere i å returnere"? 
Det er jo akkurat dette som gjør at det aldri blir fred. Man må innse at staten Israel eksisterer. (Og der bor det jo allerede 2mill+ arabere. Så noen har fått lov til å bo i Israel.)

Men ingen andre "flyktninger" har tilsvarende "rett til å returnere". Hvorfor skal palestinere på død og liv bosette seg i Israel? Det skipet har seilt for lenge siden, og et slikt krav har man aldri hatt opp mot andre folkegrupper. Hvorfor er palestinere så spesielle?

Skulle de 13-15 millioner tyskerne som ble fordrevet etter 2. verdenskrig har "rett til å returnere" til polen++?  Og hører aldri noen som mener Armenere har rett til å flytte tilbake til områdene i Tyrkia etter det armenske folkemordet.

Og minst like mange jøder ble fordrevet fra andre arabiske land rundt opprettelsen av Israel.

Man må innse at Israel som stat eksisterer og starte der.
Å ønske seg tilbake til før 1948 slik mange palestinere ønsker er utopi, og vil i praksis innebære folkemord på jøder. 
Det er bare å se rundt i landene rundt Israel. Det er DER man finner intensjon om folkemord, ikke hos Israelere.

Og det siste er faktuelt feil.
Mange fredsforslag har tatt utgangspunkt i 1967-grensene, dog med noen små praktiske endringer, men hvor landområder blir kompensert for og vel så det.

PS: 
Ref det siste er forsøkene etter Camp David-avtalen et eksempel på dette:
"Proposed in the fall of 2000 following the collapse of the Camp David talks, The Clinton Parameters included a plan on which the Palestinian State was to include 94-96% of the West Bank, and around 80% of the settlers were to become under Israeli sovereignty, and in exchange for that, Israel would concede some territory (so called 'Territory Exchange' or 'Land Swap') within the Green Line (1967 borders). The swap would consist of 1–3% of Israeli territory, such that the final borders of the West Bank part of the Palestinian state would include 97% of the land of the original borders.[41]"
https://en.wikipedia.org/wiki/Israeli–Palestinian_peace_process

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 4
Skrevet
obygda skrev (1 time siden):

Denne var interessant :

https://www.vg.no/nyheter/i/qPBzlm/svensk-tv4-aktivistfartoey-paa-vei-til-gaza-skal-ha-blitt-angrepet-i-internasjonalt-farvann

image.png.a4ac91d62c51158b9b902accdd9febfc.png

Det er KUN Israel som har interesse i å ramme skipet - så man må vel nesten anta at Israel igjen har operert utenfor egne grenser?

Det var et Hamas kommandosenter i baugen på det skipet.

Her kan Israel ha overspilt litt, jeg tviler på at EU land er veldig begeistret for at israelerne nå aktivt bomber skip i høyt trafikkerte skipsruter innenfor den EU maritime sonen. Tenk furoren hvis for eksempel Houthiene hadde gjort det samme.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet
leifeinar skrev (9 minutter siden):

Overspillt? Det er et terrorisme

Har du tenkt tanken på at disse aktivistene indirekte støtter Hamas? IDK. 

/s 

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)

IDF prøver å presse Netanyahu til å få fortgang i planene om å overta ansvaret for nødhjelp inn på Gaza, samt å sørge for at løslatelse av gislene har høyeste prioritet:

"The IDF in recent days has recommended that the Israeli government approve the resumption of humanitarian aid deliveries to the Gaza Strip, regardless of a hostage deal with the Hamas terror group, in a bid to avoid starvation among the Palestinian civilian population, according to military officials who briefed reporters earlier this week.

The IDF has made it clear to the political echelon that resuming the entry of aid will soon be necessary to avoid violations of international law and future legal problems for commanders taking part in the military operation."

og

"The military official said that the IDF’s most important mission remains returning the 59 hostages still held by Hamas in Gaza, roughly two dozen of whom are presumed alive, while collapsing the terror group’s rule over the Strip was secondary, contrary to the position of Prime Minister Benjamin Netanyahu, who said on Thursday that “victory” over the terror group, not the return of the hostages, was the supreme objective of the war in Gaza."

https://www.timesofisrael.com/idf-planning-major-shift-in-gaza-aid-delivery-in-bid-to-thwart-hamas-diversion/

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Skrevet
leifeinar skrev (39 minutter siden):

Overspillt? Det er et terrorisme

Ja uten tvil er det terrorisme, men mange europeiske ledere har sett gjennom fingrene på hva som foregår på Gaza, at Israel nå angriper sivile fartøy «inne» i EU kan tvinge frem en reaksjon Israelerne kanskje ikke så for seg. 
Det vil heller ikke overraske meg om Israel ekspanderer konflikten inn i Europa i form av sabotasjeaksjoner og angrep mot politikere i europeiske land de anser som fiendtlige mot Israel. Norge, Irland og Spania står øverst på den listen (Hva var det som skjedde i Spania denne uken?)Det israelske regimet er ekstremt på alle måter og utrolig irrasjonelt så jeg  tror de kan finne på mye rart i tiden fremover.

• Liker 4
Skrevet

Der går jo masse nødhjelps konvoier fra Norge og Europeiske land til Ukraina. Hva om Russland plutselig angrep en av dem mens de var i Polen. Da hadde det blitt skikkelig bråk.

• Liker 7
Skrevet
ParadiseCity skrev (22 minutter siden):

Ja uten tvil er det terrorisme, men mange europeiske ledere har sett gjennom fingrene på hva som foregår på Gaza, at Israel nå angriper sivile fartøy «inne» i EU kan tvinge frem en reaksjon Israelerne kanskje ikke så for seg. 
Det vil heller ikke overraske meg om Israel ekspanderer konflikten inn i Europa i form av sabotasjeaksjoner og angrep mot politikere i europeiske land de anser som fiendtlige mot Israel. Norge, Irland og Spania står øverst på den listen (Hva var det som skjedde i Spania denne uken?)Det israelske regimet er ekstremt på alle måter og utrolig irrasjonelt så jeg  tror de kan finne på mye rart i tiden fremover.

Er mange likheter mellom Israel og USA - så irrasjonelt høres ut som et korrekt ord i denne situasjonen.

Det som forundrer er jo hvor svart/hvitt mange ser på Gaza konflikten. F.eks i denne tråden ser jeg jo at dersom man driver med humanitær hjelp så stemples man automatisk som Hamas sympatisør eller ennå verre - en Hamas terrorist. Litt sånn at åpner man døren for å hjelpe en palestiner så er man automatisk en fiende av Israel.  Det er vannvidd det hele og på mange måter minner det om en religiøs sekt. Og religion er jo en del av konflikten her og da tar mange på seg sine egne briller og ser verden slik som Trump ser verden vil jeg tro.

Personlig synes jeg det fremstår som terrorisme - og selv om man skulle støtte en av partene så er det jo slik at all form for terrorisme utsetter sivile for fare.  Og Israel har jo vist med denne walkie talkie saken tidligere at de er villige til å utsette andre lands sivile befolkning for terror - sånn sett er de jo ikke noe bedre enn Hamas som også gjør det samme.

Denne galskapen må ta slutt.

• Liker 4
Skrevet
Tussi skrev (13 timer siden):

Skal jeg linke til da propalestinske demonstranter masjerte mot jødiske nabolag i Europa? Var det også israelkritikk? Hvorfor tror du europeiske jøder drar til Israel i dagens situasjon?

Demonstrasjon (fredelig) er ok bruk av ytringsfrihet.

Europeiske og nord-amerikanske jøder kommer til Israel pga generøse ordninger med subsidiert leie, nedsatt skatt etc

https://www.nbn.org.il/aliyah-rights-and-benefits/

Og ikke minst narrativet om det hellige land, Judea

Illegale bosettere får ekstra fordeler som billigere huslån og mindre skatt

https://www.dw.com/en/israel-lures-settlers-with-financial-incentives/a-16487892

Her er forresten videoen om kvinnen i New York som ikke var en demonstrant, men bodde i nabolaget. Ble feilaktig oppfattet som pro-palestinsk pga at hun ikke ville bli filmet, og deretter jaget av hundrevis av ortodokse jøder som liksom skal leve etter helt andre idealer…

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...