0laf Skrevet onsdag kl 20:39 Skrevet onsdag kl 20:39 (endret) DukeNukem3d skrev (2 timer siden): Den listen med "eksperter" i FN er noe av det mest useriøse jeg har sett. Ikke et fnugg av objektivitet å spore. Man bør i det minste kunne forvente at et slikt utvalg består av objektive folk som ikke har valgt tydelig side i saken. Reem Alselem er vel nesten hakket verre enn Albanese, og flere på den listen har kommet med uheldige uttalelser Dette er altså ekspertene som har undersøkt forholdene i israelske fengsler, trolig har de ikke en gang vært der, de har samlet sammen "vitnemål" fra pro-palestinske medier, og kokt sammen en rapport basert på det Så undrer man hvorfor ikke Israel ønsker den typen eksperter? Man må gjerne snakke om "uavhengige eksperter", men disse folka er altså det FN anser som uavhengige, og FN-sjef Guterres er jo ikke så aller verst anti-semittisk i noen av sine uttalelser selv Endret onsdag kl 20:41 av 0laf 6 2
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 21:00 Skrevet onsdag kl 21:00 19 minutes ago, 0laf said: Reem Alselem er vel nesten hakket verre enn Albanese, og flere på den listen har kommet med uheldige uttalelser Dette er altså ekspertene som har undersøkt forholdene i israelske fengsler, trolig har de ikke en gang vært der, de har samlet sammen "vitnemål" fra pro-palestinske medier, og kokt sammen en rapport basert på det Så undrer man hvorfor ikke Israel ønsker den typen eksperter? Man må gjerne snakke om "uavhengige eksperter", men disse folka er altså det FN anser som uavhengige, og FN-sjef Guterres er jo ikke så aller verst anti-semittisk i noen av sine uttalelser selv Reem Alsalem har utmerket seg som anti-LGBT, det er ikke bra, det er ikke det, men hva ellers er det hun har gjort som er så ille? 1 1
Snikpellik Skrevet onsdag kl 21:05 Forfatter Skrevet onsdag kl 21:05 «Under et arrangement i Det hvite hus i dag overleverte utenriksminister Rubio et notat til president Trump. Etter å ha lest notatet sa Trump: «Jeg ble informert om at vi er nær en avtale i Midtøsten – så de vil trenge meg snart, så jeg må fatte meg i korthet.» 4
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 21:07 Skrevet onsdag kl 21:07 Imaginacíon skrev (5 minutter siden): Reem Alsalem har utmerket seg som anti-LGBT, det er ikke bra, det er ikke det, men hva ellers er det hun har gjort som er så ille? Poenget er at det ikke er nøytrale aktører. De har for lengst flagget sin ubetingede støtte til Palestina i konflikten. Tipper du ikke ville stolt på en granskningskommisjon ledet av MIFF heller. Det må gå ann for FN å finne faktisk nøytrale eksperter. 3 5
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 21:08 Skrevet onsdag kl 21:08 2 minutes ago, Snikpellik said: «Under et arrangement i Det hvite hus i dag overleverte utenriksminister Rubio et notat til president Trump. Etter å ha lest notatet sa Trump: «Jeg ble informert om at vi er nær en avtale i Midtøsten – så de vil trenge meg snart, så jeg må fatte meg i korthet.» Jeg tror faktisk det går mot en avtale. Det er grunn til å være forsiktig optimist. 1
DukeNukem3d Skrevet onsdag kl 21:39 Skrevet onsdag kl 21:39 Imaginacíon skrev (31 minutter siden): Jeg tror faktisk det går mot en avtale. Det er grunn til å være forsiktig optimist. Her tror jeg vi faktisk kan være enige, la oss håpe på en avtale som får slutt på krigen! 3
Maabren Skrevet onsdag kl 21:46 Skrevet onsdag kl 21:46 On 10/7/2025 at 7:35 PM, Ballalaika said: Flere intervjuer med aktivister fra flotillaen På en skala fra en til ti, hvor troverdige fremstår disse folkene, sånn generelt? Enda verre enn eg hadde forventa, troverdigheten havner i minus. Håper virkelig Israel setter neste runde med blokadebrytere i fengsel minst 1 år, gjerne meir. 5
Populært innlegg BadCat Skrevet onsdag kl 22:31 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 22:31 NRK sitter i møte og vurderer om de skal endre Urix til Palestinix eller Palastina Propagandax. Maken til envinklet propagandamaskin skal man lete lenge better. 9 2 3
Populært innlegg FrihetensRegn Skrevet onsdag kl 22:44 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 22:44 BadCat skrev (11 minutter siden): NRK sitter i møte og vurderer om de skal endre Urix til Palestinix eller Palastina Propagandax. Maken til envinklet propagandamaskin skal man lete lenge better. Hele NRK er en ren propagandamaskin. Det vil være bedre for nyhetsformidlingen og mindre feilinformasjon om NRK ble lagt ned. 10 1
Populært innlegg 0laf Skrevet onsdag kl 23:00 Populært innlegg Skrevet onsdag kl 23:00 Israel and Hamas sign complete ceasefire agreement which will go into effect across the Gaza Strip on Thursday, October 9, at 12 PM EEST (Cairo Time), according to the Saudi Al-Hadath New Agency. 9 2
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 23:21 Skrevet onsdag kl 23:21 (endret) 24 minutes ago, 0laf said: Israel and Hamas sign complete ceasefire agreement which will go into effect across the Gaza Strip on Thursday, October 9, at 12 PM EEST (Cairo Time), according to the Saudi Al-Hadath New Agency. Gratulerer Palestina, Israel og hele verden med våpenhvileavtale. Endret onsdag kl 23:25 av Imaginacíon 4
Imaginacíon Skrevet onsdag kl 23:42 Skrevet onsdag kl 23:42 En stor dag for hele verden, men spesielt for Gaza. Her er noen som er spesielt glade. https://x.com/gazanotice/status/1976064799646835101 2 1
BadCat Skrevet torsdag kl 00:13 Skrevet torsdag kl 00:13 Hele verden faktisk. Mange ønsker total utslettelse den ene eller andre veien. De er nok ikke enige. Man legger et lite lokk på hatet, så er man like langt innen kort rid. 4 2
Imaginacíon Skrevet torsdag kl 00:47 Skrevet torsdag kl 00:47 32 minutes ago, BadCat said: Hele verden faktisk. Mange ønsker total utslettelse den ene eller andre veien. De er nok ikke enige. Man legger et lite lokk på hatet, så er man like langt innen kort rid. Jeg er forsiktig optimist, men at folkemordet stopper, om enn for bare en stund, er stort. 3
Populært innlegg DukeNukem3d Skrevet torsdag kl 01:07 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 01:07 (endret) Det er ikke noe folkemord at Hamas taper en krig de selv starter og velger å gjemme seg bak sivilbefolkningen. Det er egentlig utrolig at folk er så forkastelige at de forsvarer sivile skjold indirekte/direkte. Men håper på fredsavtale ja Hvis det virkelig pågikk et folkemord så skulle jo en slik avtale være en no-brainer for Hamas for å få slutt på det, så noe med historien deres skurrer jo kraftig der. Endret torsdag kl 01:09 av DukeNukem3d 8 3
BadCat Skrevet torsdag kl 01:55 Skrevet torsdag kl 01:55 Quote Nå er det viktig at alle parter følger opp sin del av avtalen, slik at vi kan starte på den lange veien mot varig fred og trygghet for befolkningene i såvel Palestina som Israel. Norge står klar til å bidra der vi kan, sier utenriksministeren. Jeg greier ikke å se for meg noen som oppriktig tror på varig fred mellom disse partene. Heller ikke ved å snike inn "den lange veien not" foran. 3 1
Populært innlegg BadCat Skrevet torsdag kl 02:03 Populært innlegg Skrevet torsdag kl 02:03 1 hour ago, Imaginacíon said: Jeg er forsiktig optimist, men at folkemordet stopper, om enn for bare en stund, er stort. Nå gjør du det igjen. Du holder preken i "vi er alle enige om at"-menigheten. Vi lever ikke i en slik verden. 8 1 1
JK22 Skrevet torsdag kl 04:09 Skrevet torsdag kl 04:09 0laf skrev (4 timer siden): Israel and Hamas sign complete ceasefire agreement which will go into effect across the Gaza Strip on Thursday, October 9, at 12 PM EEST (Cairo Time), according to the Saudi Al-Hadath New Agency. Så Hamas har i effekten kapitulert, selv om det er for tidlig å si om detaljene i våpenstillstandsenigheten som deles i flere faser, kunne tilfredsstille alle parter omkring Hamas` skjebne. Som jeg hadde sagt; Trump lytter på penger fremfor ideologi og oljesjeikene hadde det største brekkjernet i verden - som de tok i bruk etter Qatar-angrepet. Biden lykte ikke fordi han hadde altfor israelvennlige rådgivere og fordi Iran fremdeles utgjorde en sterk faktor, men etter Iran var beseiret og helt ydmyket samtidig som Hizbollah er utslått og houthiene sterkt desimert hadde de geostrategiske forholdene endret seg. Dette skaper en åpning - som Netanyahu ved grov uforstand kastet bort slik at oljesjeikene gikk sammen og si "nok!" Og dette ville ikke ha vært mulig uten Trumps korrupsjon som gjør ham meget lyttebart, og hans tyranni som gjør at han kan ignorere hans rådgivere og kongressen uten konsekvenser. Korrupsjon gjør fred mulig. Dette er helt absurd og så sårende; ennå er det presist hva som måtte til, bare USA kunne stoppe Israel og alle ser det. Netanyahu hadde kastet bort alle muligheter om en rask seier i to år, og endt opp med å snu en edel sak hvor en krig var utløst av monstrøse forbrytelser begått mot tusener av sivilister, av dette 815 døde, 200 bortførte og 3,000 skadde - om til en enorm PR-katastrofe uten sidestykke for det israelske folket. Dette er en mesterpresentasjon som det finnes altfor få av i verdenshistorien. Dette kan Netanyahu aldri tilgis for selv om han hadde brutt den iranske "ringen" omkring Israel ved å knuse palestinerne, ta ut Hizbollah som en militærmakt, ydmyket houthiene og sist satt Iran i vanære. Men samtidig som Israel nådd sin topp som militærmakt, vet alle at det bare skyldes USAs hjelp og det gav ikke Israel respekt - derimot, det gav dem forakt og mistro, spesielt etter Qatar-angrepet. Alle gisler, død som levende, skal overbringes til Israel 72 timer etter våpenstillstanden tre i kraft, det vil si mandag i neste uke. Deretter må Hamas avvæpnes og dette må verifiseres, da dette er et sentralt krav fra israelerne og amerikanerne som oljesjeikene ikke har store problemer med, og som Erdogan hadde sett seg nødt til å respektere. All palestinsk motstand burde opphøre i Gazastripen, som burde underligges et protektoratstyre hvor arabermaktene vil ha råderett på, helt presist hva Netanyahu ikke ønske, men er blitt tvunget til å akseptere. Vet ikke hva det var oljesjeikene sa til Trump - men de hadde helt sikkert sagt; "vi vil stoppe all oljetilførsel og stenge alle bankkonti med dollar om du ikke gjør noe meningsfullt". DET vil få Trump til å reagere. 5 1
Rhabagatz Skrevet torsdag kl 05:04 Skrevet torsdag kl 05:04 (endret) 5 hours ago, Imaginacíon said: En stor dag for hele verden, men spesielt for Gaza. Jeg tror ikke vi skal tro for mye på dette her. I realiteten er det en gisler-for-fanger, våpenhvile og en viss tilbaketrekking. Dette er en midlertidig avtale som Trump har presset Israel til å godta (og som Israel har presset Hamas til å godta gjennom krigshandlinger). Utfordringen har hele tiden ligget i kravet om at Hamas skal kapitulere og oppløses. Jeg tror ikke vi er noe nærmere det, og tviler på at det er noe Hamas noensinne kommer til å akseptere. Det er neppe et realistisk krav. I dagens situasjon vil det alltid være noen palestinere som vil kjempe videre. Det beste, realistiske utfallet er at Hamas splittes, på samme måte som vi så med IRA. Men det er et steg på veien. Hvis man klarer å kjøle ned konflikten over en lengre periode, vil motstandskampen ebbe ut. Se på kurderne i Tyrkia. Veien til fred går gjennom langvarig våpenhvile, eller "hudna" som Hamas kaller det. Endret torsdag kl 05:19 av Rhabagatz 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå