Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Støyklager fra nabo


Gjest af8ef...465

Anbefalte innlegg

Gjest af8ef...465

Hei, bor i et sameie med 8 leiligheter, 4 nede og 4 oppe. Har bodd her i litt over 2 år nå. Har nesten helt siden jeg flyttet inn fått en del klager på støy fra naboen under meg, støyen det klages på er som regel i form av musikk eller fest. Det har skjedd et par ganger (2-3?) at jeg er enig i at det var berettiget. Da var det snakk om besøk/fest til litt utpå natten etter kl 23. Da har jeg som regel alltid prøvd å dempe litt eller avslutte. Så det er ok.

Men tingen er, dette har ikke skjedd ofte. Ganske fort etter jeg flyttet inn så fikk jeg også et spørsmål om jeg kunne si ifra et par dager før hvis jeg skulle ha fest. Jeg svarte at ok jeg skal prøve på det, men det er ikke alltid man vet det mer enn et par timer før man får besøk. Og terskelen til naboen på hva som er fest virker svært lav, besøk på kveld og musikk er nok. Det er ganske mange ganger at jeg har fått melding hvor h*n har spurt om jeg har fest og hvor lenge vi skal drive på. Har som regel svart på dette og prøvd å holde nivået nede. Jeg føler at jeg viser hensyn. Det har også skjedd at jeg har fått klage når jeg ser på film/serie. Har en liten lydplanke og en sub, suben er skrudd veldig lavt. Skrur da ned lyden.

Jeg prøver for det meste å ta hensyn, men jeg har blitt ganske lei, føler at jeg lever akkurat som normalt og bråker generelt svært lite. 95% av tiden er det veldig stille i leiligheten min. Jeg kan også få klage midt på lyse dagen for å høre på litt høy musikk mens jeg dusjer f. eks. Utenom kl 23-06 som det står i vedtektene så har jeg faktisk lov til dette. Jeg endte til slutt opp med å ignorere henne (ikke svare). Etter hvert ble jeg blokkert på facebook hvor vi har kommunisert. Jeg har alltid prøvd å svare hyggelig og hensynsfullt.

Utenom naboen under har jeg aldri fått en klage av noen andre, og jeg har også spurt om de har merket noe. Har alltid fått beskjed om at de nesten aldri hører noen ting. Naboen ved siden av meg kan også ha noen fester, og hun er som regel verre enn meg med musikk og besøk i stilletiden når det er fest, hun har aldri fått klage av naboen under henne. Ellers i nabolaget er jeg godt likt og har ingen disputer i livet mitt ellers. Jeg er en rolig person som ikke gjør veldig mye ut av meg eller er voldsom.

Dette toppet seg egentlig når jeg fikk melding i dag tidlig igjen på sms, fikk beskjed om jeg kunne skru ned musikken litt. Dette var da kjæresten min som var på badet fra kl 05.30 og hørte på musikk. Jeg hørte ikke nesten musikken mens jeg lå på soverommet mitt selv, jeg gikk så inn på badet for å sjekke hva støynivået faktisk var. Brukte en decibelmåler og målte et snitt på 58 dB. Da skjønner man at det ikke er snakk om høy musikk... Greit at det er tidlig, men jeg må faktisk kunne leve normalt i eget hjem uten å måtte trippe rundt på tå forbi naboen under tydeligvis er veldig sensitiv for støy. Så i dag svarte jeg nei og at jeg forbeholder meg retten til å høre på musikk i eget hjem. Dette kan umulig være til sjenanse for en vanlig person, jeg føler at jeg allerede tar mye hensyn.

Fikk da beskjed at h*n skulle sende klage til styret, hvor jeg forøvrig er styreleder. Dette med støy går jo mye på skjønn, men hvordan er jussen her? Må naboen dokumentere støyen for å kunne gjøre noe med det? Jeg mener man må tåle litt når man har valgt å bosette seg slik vi gjør, hører litt støy iblant selv fra naboer, men har nesten aldri falt meg inn å klage på det. 

Anonymous poster hash: af8ef...465

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom bygget har etasjeskille i treverk, er støy alltid et problem for de som bor i 1. etg rett under «støykilden». Både fottrinn, musikk og lyder fra skyvedørsgarderobe etc høres ofte godt. De som bor i 2. etg i slike bygg må derfor vise ekstra hensyn.

Jeg bodde tidligere i 1. etg. i et slikt bygg, men flyttet etterpå til et bygg med etasjeskiller i betong. Her er problemet minimalt.

Lenke til kommentar

(Ikke et svar på det juridiske).

Men når det kommer til musikk, kunne dere forsøkt å justere ned bassnivået et par hakk for å se om det hjelper for naboen, da dette er noe som ikke bare går igjennom etasjeskiller, men også i stor grad ørepropper og hørselvern. (Dermed er det ikke mulig å beskytte seg fra det om man vil en gang...). Har selv hatt en nabo som klagde på musikkspillingen min, og opplevde da det samme som deg, at lyden i min leilighet opplevdes som lav, men når jeg gikk ned til naboen for å høre, så hørte jeg bassen veldig tydelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest af8ef...465
zanta skrev (12 minutter siden):

Dersom bygget har etasjeskille i treverk, er støy alltid et problem for de som bor i 1. etg rett under «støykilden». Både fottrinn, musikk og lyder fra skyvedørsgarderobe etc høres ofte godt. De som bor i 2. etg i slike bygg må derfor vise ekstra hensyn.

Det er nok treverk ja, er klar over at lyden dessverre bærer godt nedover. Jeg føler at jeg er ganske hensynsfull.

blured skrev (4 minutter siden):

(Ikke et svar på det juridiske).

Men når det kommer til musikk, kunne dere forsøkt å justere ned bassnivået et par hakk for å se om det hjelper for naboen, da dette er noe som ikke bare går igjennom etasjeskiller, men også i stor grad ørepropper og hørselvern. (Dermed er det ikke mulig å beskytte seg fra det om man vil en gang...). Har selv hatt en nabo som klagde på musikkspillingen min, og opplevde da det samme som deg, at lyden i min leilighet opplevdes som lav, men når jeg gikk ned til naboen for å høre, så hørte jeg bassen veldig tydelig.

Står veldig lite bass på lydplanken med sub, men det er ikke den det klages på nå. Høyttaleren på badet er en Ikea Symfonisk, så der er det ikke mye bass å snakke om, kan evt prøve å justere litt i eq... Musikken som spilles er også veldig rolig. Når musikken står på har vi også helt vanlige lavmælte samtaler, trenger ikke å heve stemmen.

Anonymous poster hash: af8ef...465

Lenke til kommentar
Gjest af8ef...465 skrev (31 minutter siden):

Jeg prøver for det meste å ta hensyn, men jeg har blitt ganske lei, føler at jeg lever akkurat som normalt og bråker generelt svært lite. 95% av tiden er det veldig stille i leiligheten min. Jeg kan også få klage midt på lyse dagen for å høre på litt høy musikk mens jeg dusjer f. eks. Utenom kl 23-06 som det står i vedtektene så har jeg faktisk lov til dette.

For å ta det litt generelle fyrst.
At det er heilt roleg/stille nesten heile døgnet dei fleste dagar vil vanlegvis ikkje gjere opp for at det er støyete når dei fleste har størst behov for at det er stille. Folk flest har sin innsovningstid i tida rundt midnatt så støy i denne perioden går veldig utover søvnkvaliteten. Lyd er subjektivt, men når ein ligg under dyna og prøver å få sovne så er det veldig lett å fokusere på dei lydane som ein høyrer (vil her også legge til at det er få ting som er så irriterande som å høyre f.eks. musikk som er så dempa at du ikkje ein gong høyrer kva som blir spelt anna enn bass-rytmen og litt diskantlyd).
Ulempen med støy er sjølvsagt aller størst når ein prøver å få sovne enn den er på dagtid.

Det er svært uvanleg at det vil være lov å bråke mellom kl 06 og 23, dei fleste husordensreglar (og forsåvidt politivedtekter) presiserer berre at det er eit særleg krav til å ikkje bråke i tida mellom kl 23 og 06.
Grannelova § 2 formulerer det slik:

Sitat

Ingen må ha, gjera eller setja i verk noko som urimeleg eller uturvande er til skade eller ulempe på granneeigedom. Inn under ulempe går òg at noko må reknast for farleg.

I avgjerda om noko er urimeleg eller uturvande, skal det leggjast vekt på kva som er teknisk og økonomisk mogeleg å gjera for å hindra eller avgrensa skaden eller ulempa. Det skal jamvel takast omsyn til naturmangfaldet på staden.

I avgjerda om noko er urimeleg, skal det vidare leggjast vekt på om det er venteleg etter tilhøva på staden og om det er verre enn det som plar fylgja av vanlege bruks- eller driftsmåtar på slike stader.

Jamvel om noko er venteleg eller vanleg etter tredje stykket, kan det reknast som urimeleg så langt som det fører til ei monaleg forverring av brukstilhøva som berre eller i særleg grad råkar ein avgrensa krins av personar.

Altså at det som ikkje er nødvendig støy er eigentleg ikkje lov, men det skal gjerast ei konkret vurdering på om støyen er urimeleg (herunder ei vurdering av dine fordelar med livsutfolding sett opp mot naboens behov for å ikkje få sin nattesøvn forstyrra), at ein skal vurdere kva som er gjort for å avgrense støyen innafor ei fornuftig teknisk og økonomisk ramme, herunder er det nok mest relevant å vurdere kor høgt du speler og kva du har gjort for å redusere vibrasjonar.
Og til slutt så skal ein også vurdere kva som er forventa vanleg oppførsel på staden. Å bu i fleirmannsbustad innebærer at ein må tole å både høyre og sjå at du har naboar. Skal du leve heilt fritt for feststøy så må du flytte ut i skogen eller investere i bustad som er spesielt godt lydisolert.

Reint praktisk så vil ein dei fleste stadar konkludere med at:
-Feststøy er normal bruk av ein bustad, men at festing kvar helg og på vekedagane vil ligge utanfor det som er akseptabelt.
-At det er vanleg høflegheit å informere naboane om når du skal ha fest (eller skal uføre støyande arbeid) slik at naboen får ei moglegheit til å planlegge for dette.

 

Gjest af8ef...465 skrev (31 minutter siden):

Fikk da beskjed at h*n skulle sende klage til styret, hvor jeg forøvrig er styreleder. Dette med støy går jo mye på skjønn, men hvordan er jussen her? Må naboen dokumentere støyen for å kunne gjøre noe med det? Jeg mener man må tåle litt når man har valgt å bosette seg slik vi gjør, hører litt støy iblant selv fra naboer, men har nesten aldri falt meg inn å klage på det. 

Jo betre dokumentasjon ein har, jo betre sak har ein sjølvsagt.
Eit generelt råd i saker om nabostøy er ofte å ringe politiet fordi det då blir logga når politiet var der, korleis politiet vurderte støynivået, og kva politiet eventuelt foretok seg på staden. Så å ha ei vurdering av ein tredjepart vil sjølvsagt mykje betre dokumentasjon enn at ein nabo seier at det blir spelt høg musikk medan den andre naboen seier at det ikkje blir spelt høg musikk.
Det andre generelle rådet er at fleire naboar bør gå saman om å sende inn klager, også for at det ikkje skal være berre ord-mot-ord mellom to av sameigarane.

Kravet i sameigelova for at støy skal få konsekvensar (utover strengt brev frå styret) er:

Sitat

§ 13.
Misbrukar sameigar varig og trass i åtvaringar rådveldet sitt i sameiga til ugagn eller uhugnad for nokon medeigar, kan retten med dom gjeva medeigarane rett til å utløysa parten hans mot vederlag ein gong for alle. Vederlaget og fristen for utløysinga vert fastsett i domen. § 11 andre stykket gjeld tilsvarande.

Part som ligg til fast eigedom, kan ikkje utløysast etter denne paragrafen.

For misbruk som nemnt i fyrste stykke kan den skyldige dømast til å svara ei høveleg skadebot, endå om pengeskade ikkje er valda.

Den som klagar må vise til at sameigaren har fått åtvaringar (fleirtal så dermed minst to) og som til tross for dette ikkje tilpassar seg, for å kunne ta saka vidare å kreve tvangssalg (eventuelt å betale ei oppreising for ulempene til naboen).

Det er ikkje eit krav om at slike advarslar må kome via styret, men ein må kunne dokumentere (sannsynleggjere) at naboen som støyer har fått beskjed fleire gongar om at det er for mykje støy, og deretter så må ein klare å vinne fram i retten med sitt syn. Terskelen for å bli dømt til å selge eigen bustad og flytte ligg ganske høgt, så slike støykonfliktar vil ofte dra ut i tid.

Reint praktisk; så vil slike konfliktar ofte bli løyst ved at ein av partane flyttar frivillig. Enten at den naboen som synes det er formykje støy finn seg ein annan stad å bu, eller at den naboen som støyar regelrett sjikanert til å flytte. Det er tross alt begrensa kor hyggeleg det er å fortsette å bu der om det bankar på døra eller ringer ein telefon kvar helg kl 23.01 og i andre enden står naboen, styreleiaren eller politiet fordi dei har motteke nok ei støyklage.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Kan du ikke først prøve å sjekke selv hvor ille dette er? Avtal med naboen at du setter på musikk også sier hun i fra når hun mener det er plagsomt. Gå så ned til henne, og hør selv. Så blir hun med opp til deg og hører kanskje at det er såpass lavt at det ikke er noe å klage på (eller at det mangler noe i mellom etasjene). 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Noen tanker.

Ikea Symfonisk er et samarbeide med Sonos - og Sonos har masse bass/mellom-bass - rundt 56Hz-60Hz har den en skikkelig topp i frekvenskurven (jfr https://www.rtings.com/speaker/0-8/graph#23275/4559 ) Bass vil generelt forsterkes av rommet slik at den går lavere i frekvens enn den målte responsen (som er i lydabsorberende rom).  Er den veggmontert i tillegg kan du regne med at endel bass går rett inn i bygningskonstruksjonen.  Bad er jo gjerne keramikk-fliser rett på hardt underlag uten særlig isolasjon som kan dempe.

Bass måles dårlig av dB-måler på mobil (som bruker en svært enkel mic) eller generelt.  60 dB er "passe HØYT" for de fleste og noe som er mest passe på dagtid.  Steve Guttenberg (Audiophiliac på yoututbe) kjørte en poll blant sine seere (hifi-interesserte) og de fleste lå på 50-60dB til vanlig lytting.  Litt lavere enn han hadde forventet, men også ca der han selv lå. 

05:30 kanskje sette ned mot 50-40 dB eller teste å skru ned bassen maks. (De fleste leiligheter har husordensregler om stille periode 23:00-07:00)

Ikea viser ikke engang info om frekvens i sine produktdetaljer, bare masse svada snakk - utrolig dårlig!

Beste langsiktige oppgraderingen en kan gjøre av musikkanlegget heter enebolig 🙂

Eventuelt har jeg også hørt gode ting om TEK17 leiligheter, dvs nye leiligheter som er prosjektert etter 2017 og bygget etter TEK17 standard som inkl endel krav til lydisolering.  Kjenner en som har System Audio Legend 60.2 Silverback som går ned til 17Hz og han hevder naboene ikke hører noe - og lydnivået var absolutt mer enn jeg pleier.

Endret av Rune_says
korrektur, la til info ang Steve Guttenberg
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
panzerwolf skrev (31 minutter siden):

Kan du ikke først prøve å sjekke selv hvor ille dette er? Avtal med naboen at du setter på musikk også sier hun i fra når hun mener det er plagsomt. Gå så ned til henne, og hør selv. Så blir hun med opp til deg og hører kanskje at det er såpass lavt at det ikke er noe å klage på (eller at det mangler noe i mellom etasjene). 

Dette er et godt råd, trådstarter.

Siden dere også er på talefot kan mye løses gjennom diplomati, det er verre når kommunikasjonen har sviktet og det er full isfront.

Men med det sagt, jeg begynner å ane hva slags person(er) dette er og mitt råd etter 20 år med leie av boliger er at sånne mennesker blir svært sjeldent 100% fornøyd, skaden er alt skjedd for de. Det resulterer gjerne i at den som prøver å tilfredsstille den andre ender opp med å bli dritt lei til slutt og man slutter å kommunisere. Her er det tydelig at den minste lyd er nok til at hun får reaksjoner, det pleier å bli sånn når skaden alt har skjedd.

Mitt råd er å bare flytte, men det kommer an på om du må ha godt naboforhold eller ikke der du bor. Hvis du trives godt og vil fortsette å bo der kan du se om ikke personen under selv blir lei og flytter.

Personlig kunne jeg aldri bodd i disse to-manns husene man ser overalt.

Tror ikke du skal bry deg så mye om truslene hennes så lenge du har ditt på det rene at det faktisk er stille etter kl 23. Hvis du holder det rolig der oppe etter kl 23 har hun faktisk ingen ting å komme med, hva det norsk lov angår.

Lenke til kommentar
Rune_says skrev (8 minutter siden):

Bass måles dårlig av dB-måler på mobil (som bruker en svært enkel mic) eller generelt.  60 dB er "passe høyt" for de fleste og passelig på dagtid.

05:30 kanskje sette ned mot 50-40 dB eller teste å skru ned bassen maks.

60 dB kan også være ganske høgt, ofte så brukar ein eksempelet at det er same lydnivået som ein samtale.
Lyden blir sjølvsagt dempa av konstruksjonar, men om lyden blir målt til 60 dB inne på soverommet til naboen så er det sjølvsagt veldig høgt siden det då kan samanliknast med at det står to personar å pratar på soverommet, eller at nokon støvsuger med ein stillegåande støvsuger.

Eit vanleg parkettgolv demper rundt 8 dB, ei himling i taket demper omtrent 12 dB, og ei vanleg innerdør demper ca 15 dB.
Ein liten kuriositet er at etter byggereglane så er det krav om at brannalarmen skal ha ei lydstyrke på minst 60 dB inne på soverom, dette kravet nok er satt med tanke på at bebuaren skal våkne av alarmen.

Folkehelseinstituttet har ein rapport som tek for seg trafikkstøy, der framgår det mellom anna at lydnivået ikkje bør være over 30 dB inne på soverommet, og at eit lydnivå på maks 45 dB ikkje bør forekome oftare enn 10-15 gongar før det går utover søvnkvaliteten.
Eg er litt usikker korleis dette knytter seg til musikk, men eg trur nok vi trygt kan anta at rytmisk musikk bør bære godt under 30 dB for å ikkje være ei plage. Det er tross alt enklare å sovne til ein jamn dur enn av lyd med varierande lydstyrke.

Kor god (eller dårleg) lyddempinga i etasjeskillaren er kjem ann på fleire forhold, men det er ikkje sikkert at den isolerer så godt som ein trur. Sjølv om ein berre har ei lydkjelde på 60 dB så kan lyden som naboen høyrer være for høg i forhold til grenseverdiane for god søvn.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Guest af8ef...465 said:

Jeg prøver for det meste å ta hensyn, men jeg har blitt ganske lei, føler at jeg lever akkurat som normalt og bråker generelt svært lite. 95% av tiden er det veldig stille i leiligheten min.

Det er 168 timer i en uke. 5% av det er 8 timer. Hvis du støyforurenser i åtte timer i uken på en slik måte at naboene gjentatte ganger klager på deg, bør du flytte inn i enebolig. Og du er styreleder?! Jeg er glad jeg ikke har deg som styreleder, for å si det sånn.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Når man bor så tett som man gjør der du bor er det to ting som gjelder. Man må ta hensyn, og man må tåle litt lyder. 

Det virker som du tar hensyn, men det virker også som at naboen din er veldig sensitiv for lyder. Er man veldig sensitiv for lyder bør man ikke bo så tett på andre, og heller finne seg en enebolig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Å kutte ut musikk på badet burde da være en enkel sak. Å høre på høy musikk fordi man dusjer?! Kan tenke meg lydnivået som må til. Selv om det er lov midt på dagen ville jeg også opplevd det som ugreit hvis det skjedde ofte. 

Musikk på badet kl. 05:30 om morgenen? Når det er helt stille i en blokk / et leilighetskompleks bærer alle lyder langt. Kjapp google forteller meg at ca 60 desibel er sånn omtrent det vi tåler av støy fra naboen. Men ikke så tidlig på morgenen... 

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest af8ef...465
Gargantua skrev (1 time siden):

Det er 168 timer i en uke. 5% av det er 8 timer. Hvis du støyforurenser i åtte timer i uken på en slik måte at naboene gjentatte ganger klager på deg, bør du flytte inn i enebolig. Og du er styreleder?! Jeg er glad jeg ikke har deg som styreleder, for å si det sånn.

Ja nei 95% er jo ikke riktig så klart... Jeg har kanskje i snitt fått 1 klage i måneden, og det kommer så fort det er litt over et vanlig nivå, og da kan det være midt på lyse dagen, det har vært to-tre ganger mellom 23-07. Det er ikke slik at jeg "bråker" hver dag, det er så veldig sjeldent. Dette var første gang jeg har hørt noe på morgenen. Er styreleder ja, kun fordi ingen andre vil være, så det er en "påtvingt" rolle.

:utakt skrev (1 time siden):

Å høre på høy musikk fordi man dusjer?! Kan tenke meg lydnivået som må til.

Det er absolutt ikke høy musikk om morgenen når jeg dusjer... Hører ikke musikken de minuttene. (hvorfor hører du på musikk da? jabba dabba irrelevant) Jeg blaster ikke musikk på morgenen, det er snakk om lavere volum enn du kan få ut av telefonen din uten høyttaler... 

Det blir vanskelig å ha noen eksempler på akkurat hvordan det er, men dette dreier seg kun om en person. Ingen av de andre som er naboer over/under hverandre kjenner seg igjen i det jeg sier/gjør. De sier at man kan alltids høre noen lyder, men det er de innesluttet med at man må regne med.

Og det er jo som alltid en historie med to sider, det kan være at det er mye verre enn jeg tror, men det virker så søkt. Og hvis man skal henge seg opp i dB så lå nok musikken nærmere 50-55 dB enn 60. Det er andre kortvarige lyder som kommer når man ordner seg om morgenen. Jeg kan måle igjen når jeg er hjemme hva det faktisk lå på. Høyttaleren står oppå en vaskemaskin som igjen står på gummiføtter, så jeg vil ikke tro at det skal forplante seg noe særlig. Som sagt så kan jeg så vidt høre musikken på soverommet med døren på badet igjen. Rom-inndelingene er helt like.

Og nei jeg har absolutt ikke tenkt å bo her evig, regner med jeg har solgt innen to år.

 

Anonymous poster hash: af8ef...465

Lenke til kommentar

Jeg hadde en sånn hendelse en gang da jeg bodde i studentleilighet.
Viste seg at støynivået i seg selv generelt ikke var et problem da det faktisk ikke var høyt i det hele tatt, men at bassen forplantet seg veeeldig enkelt i bjelkene, da selv om bassen stod på laveste nivå.
Jeg anbefaler å sjekke om det er noe du kan gjøre med bassen dersom det er det som er problemet (noe jeg antar det er).

Hvis det ikke er bassen som er problemet så vil det være grenseløst irriterende for de at dere bare prater høyt også. Da får det bare være slik, og jeg ville nok ignorert. 

Lenke til kommentar

Jeg har selv måtte innse og akseptere at uansett hvor godt en prøver å tilpasse, skru ned, vibrasjonsdempe og ellers andre tiltak så fungerer det ikke å ha noen form for subwoofer når du har nabo under deg. Det blir plagsomt for de under om du skal ha noe form for glede av subben.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har en slik nabo selv, de er aldri med på dugnad og nekter å betale fellesutgifter på dugnad osv, men klage på alt og ingenting det skal de.

De klaget til styreleder om at "hele huset durer" pga viftene i en av datamaskinene mine (den står på 24/7) og nektet styreleder adgang for å sjekke lydnivået. Påstanden var også at jeg spilte høy musikk hele natten i Mai måned (når russebussene kjørte rundt med høytalere på taket).

Endte med at styreleder kom inn til meg for å sjekke lydnivået - han hørte meg hviske på 4 meters avstand mens pc'en gikk.

Det hele endte med at naboen under fikk seg en samtalen med styreleder og klar beskjed om å skjerpe seg samt en faktura på fellesugifter (dugnad) med beskjed om at hvis den ikke blir betalt vil borettslaget begjære leiligheten tvangsolgt for å dekke utgiftene.

Har ikke fått en eneste klage etter at de ble kraftig satt på plass av styreleder.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Be naboen montere doble gipsplater i taket, så kan du i verste fall montere noen lydabsorberende plater hos deg.

Hjelper kanskje ikke på bassen, men vet jo ennå ikke om det er det som er problemet.

Beste er nok å se om du kan være med inn hos naboen mens du har på musikk for å høre om det faktisk kan være plagsomt eller om det bare er en gæren person.

Lenke til kommentar

Du kan jo gjøre noe lignende Ts. Gi deg selv et dokument. Snakke med naboen med empati, forståelse og faktisk din forundring. For du kan faktisk ikke helt forstå at musikken og lydnivået kan være til såpass sjenanse. 

Derfor; foreslå om du kan få komme inn til denne nissen for å ta en sjekk. Da må du selvsagt skru på anlegget først..😆 Argumentet her kan være at du lurer på om dine høyttalere er dumt plassert i forhold til vibrasjoner osv..

Ett av flere scenarior kan skje.

- han ber deg holde deg unna, "du har faen ikke noe inni kåken min å gjørrra.."

- noe kan faktisk vise seg å stemme, subben din står dumt til, den forankrer mye støy nedover.

- det kan være pinlig lite smitte av lyd, og du kan jo da vise han original kilden fra din leilighet. Kanskje han innser sin egen sutrementalitet. Og hvis ikke, kan du som ovenstående si at du har tenkt til å forevise dette til styreleder også..

Lenke til kommentar
Kakeshoma skrev (38 minutter siden):

Be naboen montere doble gipsplater i taket....

Hjelper lite, så lenge lyden forplanter seg gjennom bjelkelaget. Jeg har bodd i 2 boliger med leilighet over meg og etasjeskille i treverk, en bygget ca 1995, den andre ca 2005. Begge var bygget med undertak med lydbøyler slik at gulvet oppe og taket nede ikke hadde fysisk sammenkobling, men det var til liten nytte, mye støy kom gjennom uansett. Mest trinnlyd, men også annen bevegelse på gulvet (skyvedørsgarderoben hørtes ut som et tog som passerte over meg), og lyd fra gulvplasserte høyttalere (sub). Det var også noe romlyd (fra TV, samtaler, pip fra micro etc), men det var ikke så merkbart. I eldre boliger, der gulvet oppe og taket nede er montert på samme bjelkelag, er dette enda mer merkbart. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...