Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Støyklager fra nabo


Gjest af8ef...465

Anbefalte innlegg

Gjest f846e...791

Dropp bassen. Det er sykt irriterende. Dropp høytalere montert på vegg i små lydkasser (badet ditt) hvor rørene dine antakeligvis leder ekstremt mye lyd i tillegg til dårlig etasjeskille. 

Argumenter som "man vet jo ikke om man skal ha fest på forhånd" er for dårlig. Du vet at det skal være stille etter et visst tidspunkt. 

Om du ikke plages av at andre bråker er det antakeligvis fordi de andre har tilpasset seg å bo sammen med andre. 

Anonymous poster hash: f846e...791

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde en gang en nabo som klaget over at katta gikk over gulvet og lyden som kom fra DVD-spilleren. Da mener jeg fra DVD-spilleren, ikke lyden fra filmen. Lyden fra filmen var ikke på. 

Han begynte å terrorisere meg med å sette på salmer tidlig på morgenen veldig høyt, og gå ut av huset. 

Lenke til kommentar

Har bodd under støyende naboer selv, og det kan være helt forferdelig plagsomt. Det kan påvirkes av konstruksjonen i bygningen. Dessverre er det ikke så lett for alle å gjøre noe med konstruksjonen. Det er også litt urimelig at man skal bruke penger på tiltak for noe som forårsakes av noen annen. Og selv da, er det ingen garantier for at det blir bedre.

Musikk på badet bør begrenses til et minimum. Etter 23 skal det ikke være musikk noe sted. Det er helt greie regler å forholde seg til. Vil man mer på natta, får man ta det ute et sted. Tenkt også på at du lager lyd når du tråkker på gulvet. Bruk gjerne litt myke innesko eller myke sokker, evt. tepper.

Kan også være en idé å bli bedre kjent med naboen din. Akkurat nå høres det ut som om naboskapet har blitt veldig negativt.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Verm skrev (8 timer siden):

Musikk på badet bør begrenses til et minimum. Etter 23 skal det ikke være musikk noe sted. Det er helt greie regler å forholde seg til. Vil man mer på natta, får man ta det ute et sted. Tenkt også på at du lager lyd når du tråkker på gulvet. Bruk gjerne litt myke innesko eller myke sokker, evt. tepper.

Dette er 100% bullshit.

Du har lov til å leve et vanlig liv i ditt eget hjem uten at andre kan pålegge deg begrensninger innenfor din del av huset.

Dersom din aktivitet skal være "forbudt" så må den være til "unødvendig eller urimelig ulempe".

Å høre på musikk er en helt normal og dagligdags aktivitet som alle beboerne er fritt til å gjøre som de selv ønsker, og så lenge det skjer på normale lydnivåer. Dersom naboen har problemer med din helt normale gjøren og laden, er det da hen som skal flytte eller utbedre sin leilighet, ikke du. Regelene med "etter klokka 23" gjelder for festing og annen type støy som er ekstraordinær eller kan utføres andre tider på døgnet (støvsuging og ommøblering feks). Det gjelder ikke normale ting som at bikkja di ser en fuggel på terassen, ungen våkner og gråter, du ser på TV eller hører på musikk med normalt volum.

For å få et inntrykk av nivået retten legger til grunn for "unødvendig eller urimelig ulempe eller skade" kan man sjekke ut denne saken: https://bomidt.no/artikler/røyking-i-borettslag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 47d9b...447
On 10/2/2023 at 2:46 PM, Guest af8ef...465 said:

Det er absolutt ikke høy musikk om morgenen når jeg dusjer... Hører ikke musikken de minuttene. (hvorfor hører du på musikk da? jabba dabba irrelevant) Jeg blaster ikke musikk på morgenen, det er snakk om lavere volum enn du kan få ut av telefonen din uten høyttaler...

"jabba dabba irrelevant" at du har så høy musikk på om morgenen at naboen klager, og som du ikke engang har noen nytte av selv? Du er ikke så hensynsfull som du tror eller prøver å gi inntrykk av.

Anonymous poster hash: 47d9b...447

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Musikk, støvsuging osv har alltid vært "forbudt" mellom kl. 23 og 07 i samtlige av borettslagene jeg har bodd. Skal man ha høyere enn normalt nivå på lyden etter det, så sender man ut nabovarsel. Det samme gjelder om man har mye folk, eller oppussing o.l.

Når du sier "musikk" mener du da høy musikk eller bare ha på radioen i stua mens du leser en bok?

Borettslag har ikke lov å sette ned slike regler med mindre det de snakker om er "urimelig eller unødvendig skade eller ulempe". Terskelen her er høy.

Om man bor i borettslag så må man tåle at andre folk lever sitt liv, på sin måte, uten at man skal legge noen bådn på demmes livsførsel. Om man ikek kalrer det, så er man ikke skapt for borettslag eller andre boformer som er tett på andre.


Men alle vil at alle andre skal vise hensyn, Men å selv vise hensyn tila tnaboen liker musikk, eller visehensyn og ikke klage å syte om alt mulig er ikke like aktuelt. Meg Meg meg!!!

Endret av Zepticon
Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Når du sier "musikk" mener du da høy musikk eller bare ha på radioen i stua mens du leser en bok?

Er vel egentlig ingen fasit på det. Spørs helt på hvor lytt det er og hva toleransenivået til folk er. Som regel tåler folk fint litt støy og normal folkeskikk holder i lange baner.

Om man bare har på radioen i stua mens man leser en bok og det er sjenerende for naboen så har man enten på veldig høy lyd eller så er det sjeldent lytt.

Lenke til kommentar
Zepticon skrev (2 timer siden):

Å høre på musikk er en helt normal og dagligdags aktivitet som alle beboerne er fritt til å gjøre som de selv ønsker, og så lenge det skjer på normale lydnivåer. Dersom naboen har problemer med din helt normale gjøren og laden, er det da hen som skal flytte eller utbedre sin leilighet, ikke du. Regelene med "etter klokka 23" gjelder for festing og annen type støy som er ekstraordinær eller kan utføres andre tider på døgnet (støvsuging og ommøblering feks). Det gjelder ikke normale ting som at bikkja di ser en fuggel på terassen, ungen våkner og gråter, du ser på TV eller hører på musikk med normalt volum.

Eg er heilt einig i poenget ditt, men eg synes også at du no er for bastant den andre vege. 

Det som er heilt rett er at dei ulike behova skal vegast opp mot kvarandre. Vanleg livsutfolding slik at ein slepp å liste seg rundt på ullsokkar i total stillheit vil sjølvsagt vege tungt, opp mot at naboen må tole å høyre at ein har naboar. Det vil absolutt være eit argument for at musikk på badet som er høg nok til å overdøve lyden frå dusjen vil falle i retning av at det oppleves meir som unødig støy frå naboen, enn at det er nødvendig livsutfolding å høyre på musikk disse 10 minutta ein er i dusjen. For i slike tilfeller så er ikkje lenger snakk om eit normalt lydnivå. 

Tilsvarande så skal det være ei vurdering som ligg til grunn på dette med etter kl 23 reglar. Terskelen for kva naboen må tole er normalt langt lavare etter kl 23, men ting som ligg utanfor naboens kontroll som barnegråt om natta eller at brannalarmen blir utløyst vil sjølvsagt måtte vurderast på ein anna måte enn støy som er heilt unødvendig eller som ein med enkelheit kunne venta med til dagen etter. 

Eg vil også legge til at grannelova omtalar ikkje tidspunkt, der er det spørsmål om kva som er unødig eller urimeleg. Så om du veit at naboen jobbar nattevakt og søv på dagtid så kan det også vurderast som urimeleg å starte plenklipparen kl 9 om morgonen sjølv om det er heilt normalt i mange andre nabolag. 

Lenke til kommentar
RRhoads skrev (På 2.10.2023 den 1:24 PM):

Når man bor så tett som man gjør der du bor er det to ting som gjelder. Man må ta hensyn, og man må tåle litt lyder. 

Det virker som du tar hensyn, men det virker også som at naboen din er veldig sensitiv for lyder. Er man veldig sensitiv for lyder bør man ikke bo så tett på andre, og heller finne seg en enebolig. 

Jeg bodde faktisk et sted i enebolig hvor naboen over veien (som også bodde i enebolig) spilte høy musikk med bass. Jeg satt inni egen stue og det dirret der inne. Men jeg tror at lyden gikk via fjellet som boligene er bygget på / ved.

Heldigvis så tok disse hensyn og spilte aldri etter 23.00 (sjeldent etter 21.00). Sønnen i nabohuset trengte denne musikken for å roe ned hodet, mens jeg var lydsensitiv og trengte å ha det rolig. Det ble etter hvert en forståelse slik at begges hensyn ble ivaretatt.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...