Gå til innhold

Svenske tilstander på vei til Norge


Anbefalte innlegg

plankeby skrev (På 29.9.2023 den 4:48 PM):

Vil folk ha endring må man få ræva ut av stolen og engasjere seg.

Ikke bare tastetrykk på et diskusjonsforum. - Det blir bare å grave sin egen grav. 

Ja du mener de som faktisk har stemt på FrP, så vi slipper dette i Norge?

Det var vel ikke så værst med FrP sin restriktive innvandringpolitikk allikevel?

Endret av _R2D2_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bastu skrev (7 timer siden):

Det politiet først og fremst etterspør er tilgang til forsvarets databaser samt overvåking av sivile beskyttelsesobjekter, bl.a. parlamentsbygningen og regjeringsbygningene. De kan også støtte på ulykkessteder og søk etter savnede personer, eller ved grenseovervåking og helikoptertransport.

Samtidig som at politet beviselig har feilet grundig i sin strategi og regelrett dummet seg ut, det er jo nettopp derfor at både politikere og folk nå nærmest krever sterkere lut.

Bastu skrev (7 timer siden):

De utsendte soldatene skal imidlertid aldri utsettes for risiko eller settes i voldelige situasjoner.

Det skal kun være forbeholdt folk som bor i disse områdene liksom, virker temmelig nyttesløst.

Bastu skrev (7 timer siden):

Överbefälhavaren Micael Bydén sier han bare ser et scenario der militæret vil støtte politiet med væpnet makt i nær fremtid. Det handler heller ikke om gjengkriminalitet, men om såkalt hybrid krigføring i høy beredskap. Omtrent som da de «grønne mennene» dukket opp på Krim-halvøya i 2014.

Vil anta at han undervurderte omfanget av gjengproblematikken, som de fleste andre der borte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (På 29.9.2023 den 16.48):

Vil folk ha endring må man få ræva ut av stolen og engasjere seg.

Ikke bare tastetrykk på et diskusjonsforum. - Det blir bare å grave sin egen grav. 

Folk flest er opptatte med ting som jobb, familieliv, relasjoner, fotballtrening, vedlikehold av seg selv og bosted, helgefyll og andre rekreasjonsmåter. Om en ikke NAVer fulltid er det moderne samfunnet lagt opp til en mer tidsbegrenset tilværelse, således overlater folk ymse samfunnspørsmål til politikerne, i den tro om at de har sånn noenlunde peiling på hva de driver med. I tillegg er hovedmediene ofte den primære informasjonskilden for folk som hverken har interesse eller tid til å henge på forumer eller oppsøke alternative nettsteder med andre tilnærminger til aktuelle virkelighetsbeskrivelser. I tillegg har vi den polariserte debatten som gjerne er full benektelse versus overdrivelse av problemene knyttet til innvandring som helhet.

Et stort savn som vi har hatt i Sverige, og resten av Vest-Europa forøvrig, er en edruelig og løsningsfokusert diskusjon fremfor idelogiske ytterpunkter som ikke tolererer trynet på hverandre. Resultatet blir da at folk flest ikke innser realitene før det er for sent, samt ikke har mange muligheter til å gjøre så mye. Prøver en å snakke åpent om det kan det hende at en får venstreradikale på nakken som skruppeløst vil true og sabotere livet til folk, eller blir utfryst av familie, venner eller kolleger.  På den andre siden er det partier og forsamlinger som ikke tar fem øre for å straffe alle innvandrere for det et fåtall av dem bedriver med. Med andre ord er dette litt av en floke, eneste måten å få løst dette er en bred politisk erkjennelse om at siste tiårs system ikke virker, og sette inn nødvendige og rettferdige tiltak deretter. Da må folk våge å kritisere politikken høylytt, uansett om det er upopulært i visse kretser. Nå kan det virke som at dette er i ferd med å skje i Sverige, en kan alltids håpe at politikerne tilpasser seg men det sitter nok langt inne.

 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (5 timer siden):

 

"Compared to North America or Europe, illegal drug use is highly taboo in Japan, and drug users are shunned from society. Even celebrities caught with drugs can suffer dire consequences to their reputations and careers"

Dette er virkeligheten rusmisbrukere står ovenfor i Japan og andre land i Øst-Asia. Vi trenger liknende her i Vesten, vi må ha en folkeopinion som må ha samme intoleransekultur som i Øst-Asia hvor man må slå hardt ned på all tilløp på rusmisbruk med sosiale tabuer. Bare da kan vi hindre det verste. Og dette må skje i alle ledd i et samfunn fra topp til tå. 

https://www.vice.com/en/article/xg8q7k/how-stigma-created-japans-hidden-drug-problem

Hm det har vel ikke gått så bra? For meg hørtes det ut som en trist virkelighet de står ovenfor. Slike holdninger fører ofte til at mennesker som har brukt ulovlige rusmidler ikke tør å oppsøke helsehjelp, fordi de frykter straff. 

Både Norge og Sverige føre begge en av Europas strengeste ruspolitikk, samtidig topper de statistikken for antall overdosedødsfall per år. https://www.statista.com/statistics/1066573/drug-induced-deaths-europe/

Siden du er en iver etter å bruke anekdotisk argumentasjon, kan du få lese noen anekdoter fra et litt annet perspektiv https://straffskader.no/#kampanjen

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
.Simen skrev (1 time siden):

https://www.vice.com/en/article/xg8q7k/how-stigma-created-japans-hidden-drug-problem

Hm det har vel ikke gått så bra? For meg hørtes det ut som en trist virkelighet de står ovenfor. Slike holdninger fører ofte til at mennesker som har brukt ulovlige rusmidler ikke tør å oppsøke helsehjelp, fordi de frykter straff. 

Både Norge og Sverige føre begge en av Europas strengeste ruspolitikk, samtidig topper de statistikken for antall overdosedødsfall per år. https://www.statista.com/statistics/1066573/drug-induced-deaths-europe/

Siden du er en iver etter å bruke anekdotisk argumentasjon, kan du få lese noen anekdoter fra et litt annet perspektiv https://straffskader.no/#kampanjen

Ingenting tyder på at min bror hadde brukt rusmidler inntil den nevnte ulykken hendt, og det var ofte hasjlukt - foreldrene hadde gjentatte ganger prøvd å gripe inn, ingen i hans omkrets var holdt i uviten så snart misbruket kom ut, og mor var gjentatte ganger rasende og sagt fra at han hadde kommet i dårlig selskap i Oslo, som var hennes hjemby før hun giftet seg med faren og flyttet ut. Han var velstående, populært og selskapssykt som klarte å skjule misbruket som bare var snakk om milde rusmidler, fra omgivelsene selv etter han hadde blitt avslørt. Problemet med "å oppsøke helsehjelp", er at det må skje frivillig, og selv om det var et stort kollektiv press, nektet broren - helt til da han ble arrestert etter narkofunn han hadde prøvd å smugle fra et annet land. Det var først etter å ha blitt satt i tvungen forvaring han kunne få hjelp, og det tok ham flere år. Men rusmisbruket som hadde sluttet, satt dype og varige spor i ham. 

Dette skyldes bruk av milde rusmidler som visse vil legalisere, uten å realisere at misbruksskadene varieres fra menneske til menneske, og at det kan lede til forverring som når man vil prøve seg på hardere midler, eller når man ikke klarte å slutte av seg selv. I USA er det oppdaget at meget mange rusmisbrukere er originale mennesker i alle yrkesgrupper og aldergrupper, ikke narkomane som i virkeligheten utgjør en meget liten del av rusmisbrukere. Min bror var ikke en narkomane, han var en rusmisbruker. Narkomane er de synlige, mens flesteparten - rusmisbrukere - forbli usynlig helt til ulykken rammer dem. Det er flere titalls millioner rusmisbrukere i Vesten. Disse ofte forklarer problemer for seg selv, for familie og for folk omkring dem, og det er ikke mangel på saker hvis rusmisbruk ledet til forbrytelser, voldshandlinger, ulykker og seksuelle overtredelser i meget mange land. 

Ingenting har virker så langt, så man må da ser mot landene hvor rusmisbruk har blitt holdt ned. Etter min mening er det fordi det det moderne samfunnets liberalisering og individualisme har fulgt til at mange fikk for mye frihet, broren dro til Oslo fordi han følt hans familie hemmet ham for mye og for å unngå det nærliggende lokalsamfunnet. Han valgt å trosse morens advarslene og mine advarsler, for jeg hadde skolegang i Oslo i flere år og blitt kjent med de mørke sider av hovedstaden. Men broren som var alltid skjødesløst og selvstendig, fant seg venner som sakte, men sikkert førte ham inn i et belastende miljø. Så snart moren fikk rede på dette gjennom slektninger, kom det flere ganger til konfrontasjoner mellom broren og foreldrene. I mellomtiden kunne jeg ikke være der i lang tid, og dermed visst lite om dette i mange år fram til en gjenforening hendt ved århundreskiftet. Da kom det til konflikt mellom meg og ham, da jeg merket at han var altfor impulsivt, respektløst og nedlatende - slik at jeg måtte kaste ham ut av min bolig flere ganger. Han var ikke lenge å kjenne igjen. Han returnert til hans vanlige form etter å ha blitt løslatt - etter mange år i fengsel. 

Men da var det for sent.

Meget mange familier og omgangskretser har blitt preget av det samme som sett med broren, og det som hendt ham hørt til det normale, ikke unntak. I slutten tapte rusmisbrukeren som hadde satset alt og mistet altfor mye. 

Jeg er forresten en fanatisk avholdsmann, dette er min eneste last. 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (32 minutter siden):

Ingenting tyder på at min bror hadde brukt rusmidler inntil den nevnte ulykken hendt, og det var ofte hasjlukt - foreldrene hadde gjentatte ganger prøvd å gripe inn, ingen i hans omkrets var holdt i uviten så snart misbruket kom ut, og mor var gjentatte ganger rasende og sagt fra at han hadde kommet i dårlig selskap i Oslo, som var hennes hjemby før hun giftet seg med faren og flyttet ut. Han var velstående, populært og selskapssykt som klarte å skjule misbruket som bare var snakk om milde rusmidler, fra omgivelsene selv etter han hadde blitt avslørt. Problemet med "å oppsøke helsehjelp", er at det må skje frivillig, og selv om det var et stort kollektiv press, nektet broren - helt til da han ble arrestert etter narkofunn han hadde prøvd å smugle fra et annet land. Det var først etter å ha blitt satt i tvungen forvaring han kunne få hjelp, og det tok ham flere år. Men rusmisbruket som hadde sluttet, satt dype og varige spor i ham. 

Dette skyldes bruk av milde rusmidler som visse vil legalisere, uten å realisere at misbruksskadene varieres fra menneske til menneske, og at det kan lede til forverring som når man vil prøve seg på hardere midler, eller når man ikke klarte å slutte av seg selv. I USA er det oppdaget at meget mange rusmisbrukere er originale mennesker i alle yrkesgrupper og aldergrupper, ikke narkomane som i virkeligheten utgjør en meget liten del av rusmisbrukere. Min bror var ikke en narkomane, han var en rusmisbruker. Narkomane er de synlige, mens flesteparten - rusmisbrukere - forbli usynlig helt til ulykken rammer dem. Det er flere titalls millioner rusmisbrukere i Vesten. Disse ofte forklarer problemer for seg selv, for familie og for folk omkring dem, og det er ikke mangel på saker hvis rusmisbruk ledet til forbrytelser, voldshandlinger, ulykker og seksuelle overtredelser i meget mange land. 

Ingenting har virker så langt, så man må da ser mot landene hvor rusmisbruk har blitt holdt ned. Etter min mening er det fordi det det moderne samfunnets liberalisering og individualisme har fulgt til at mange fikk for mye frihet, broren dro til Oslo fordi han følt hans familie hemmet ham for mye og for å unngå det nærliggende lokalsamfunnet. Han valgt å trosse morens advarslene og mine advarsler, for jeg hadde skolegang i Oslo i flere år og blitt kjent med de mørke sider av hovedstaden. Men broren som var alltid skjødesløst og selvstendig, fant seg venner som sakte, men sikkert førte ham inn i et belastende miljø. Så snart moren fikk rede på dette gjennom slektninger, kom det flere ganger til konfrontasjoner mellom broren og foreldrene. I mellomtiden kunne jeg ikke være der i lang tid, og dermed visst lite om dette i mange år fram til en gjenforening hendt ved århundreskiftet. Da kom det til konflikt mellom meg og ham, da jeg merket at han var altfor impulsivt, respektløst og nedlatende - slik at jeg måtte kaste ham ut av min bolig flere ganger. Han var ikke lenge å kjenne igjen. Han returnert til hans vanlige form etter å ha blitt løslatt - etter mange år i fengsel. 

Men da var det for sent.

Meget mange familier og omgangskretser har blitt preget av det samme som sett med broren, og det som hendt ham hørt til det normale, ikke unntak. I slutten tapte rusmisbrukeren som hadde satset alt og mistet altfor mye. 

Jeg er forresten en fanatisk avholdsmann, dette er min eneste last. 

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Anekdotisk_bevisføring

  • Liker 4
Lenke til kommentar
JK22 skrev (9 timer siden):

Jeg er forresten en fanatisk avholdsmann, dette er min eneste last. 

Du vil straffe alle for en manns misbruk ? Forstår du ikke at at å overlate denne økonomien til kriminelle organisasjoner vil gjøre alt mye verre ? Synd med bror din, men under regulering vil skattepengene gå tilbake til behandling å det vil ikke være noe hinder i lovverket til å søke hjelp som det er nå, vi kan fjerne stigmaet som du vil ha, der rusmisbruket forblir usynlig å ubehandlet i flere år, men jeg vil ha det frem i lyset, så de få som faktisk får problemer kan få hjelp, ikke for å være frekk, men løsningen din er klin kokos å livsfarlig. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Du vil straffe alle for en manns misbruk ? Forstår du ikke at at å overlate denne økonomien til kriminelle organisasjoner vil gjøre alt mye verre ? Synd med bror din, men under regulering vil skattepengene gå tilbake til behandling å det vil ikke være noe hinder i lovverket til å søke hjelp som det er nå, vi kan fjerne stigmaet som du vil ha, der rusmisbruket forblir usynlig å ubehandlet i flere år, men jeg vil ha det frem i lyset, så de få som faktisk får problemer kan få hjelp, ikke for å være frekk, men løsningen din er klin kokos å livsfarlig. 

Det hjelpe ikke. Det hjelpe ikke i det hele tatt! Ser på Nederland! Ser på Portugal! Der hadde de prøvd seg med liberalisering for å få ned rusmisbruket, men dette gikk galt fordi det ikke finnes en vilje for å regulere og kontrollere rusmidlene som forresten må være ikke-skadelig for aksept på medisinsk grunnlag. Legene er enda mer strengere fordi de er meget godt kjent med følgene av ulovlige og kunstige rusmidler. I flere amerikanske delstater har de prøvd seg på det, men der hadde man klarte å reise et meget strengt reguleringssystem som ikke overla ansvaret til rusmisbrukeren - og etter sist nytt ser det ut at dette kan fungere langt bedre enn i de nevnte landene. 

"Klin kokos" er å ha overdrevet toleranse og overla alt til rusmisbrukeren, omgivelsene må inn i bildet med en strenghet som trenges som når en far må håndtere et krakilsk barn - med regler, reguleringer og forbud i fornuftige ordninger for å stoppe videre rus og bearbeide samfunnskonsekvensene. 

I Øst-Asia viser de vegen; kollektiv strenghet er det eneste som ikke har blitt utprøvd. All rus er egentlig skadelig i seg selv, og det finnes ingen menneskerett for å ruse seg på skadelige substanser. 

Disse kriminelle organisasjonene oppsto ikke med narkosmugling, det er historisk sett ikke sett et eneste tilfelle hvor organisert kriminalitet hadde oppstått omkring en eneste bestemt inntektskilde. De trenger ikke å overleve på å tilfredsstille selvopptatte og dumme nek som ikke maktet å takle hverdagslivet. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (24 minutter siden):

Det hjelpe ikke. Det hjelpe ikke i det hele tatt! Ser på Nederland! Ser på Portugal! Der hadde de prøvd seg med liberalisering for å få ned rusmisbruket, men dette gikk galt fordi det ikke finnes en vilje for å regulere og kontrollere rusmidlene som forresten må være ikke-skadelig for aksept på medisinsk grunnlag.

Både Portugal og Nederland har langt færre overdosedødsfall enn Norge, de er langt fra perfekte, men bedre enn her i nord hvor vi prøver å opprettholde krigen mot folks frihet til å velge selv.

JK22 skrev (28 minutter siden):

"Klin kokos" er å ha overdrevet toleranse og overla alt til rusmisbrukeren

Det er jo akkurat hva jeg sier, å akkurat sånn du vil ha det. Tror du virkelig at nulltoleransen din funker når man forbyr all rekreasjonell bruk ? Man får et svart marked, svart økonomi og langt flere problemer enn du får med et lovlig regulering marked. 

 

JK22 skrev (31 minutter siden):

All rus er egentlig skadelig i seg selv, og det finnes ingen menneskerett for å ruse seg på skadelige substanser. 

Folk må få lov til og gjøre som de vil så lenge de ikke skader noen andre enn seg selv. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JK22 skrev (21 timer siden):

Det er flere land som har brukt denne løsningen som sagt, og disse er i Øst-Asia. Der har de æreskodeks, sosialkontroll, familiære miljødanning, streng myndighetshåndtering og sosialpolitikk som tar sikte på å avverge uheldige konsekvenser sammen med velferdspolitikk. 

"Compared to North America or Europe, illegal drug use is highly taboo in Japan, and drug users are shunned from society. Even celebrities caught with drugs can suffer dire consequences to their reputations and careers"

Dette er virkeligheten rusmisbrukere står ovenfor i Japan og andre land i Øst-Asia. Vi trenger liknende her i Vesten, vi må ha en folkeopinion som må ha samme intoleransekultur som i Øst-Asia hvor man må slå hardt ned på all tilløp på rusmisbruk med sosiale tabuer. Bare da kan vi hindre det verste. Og dette må skje i alle ledd i et samfunn fra topp til tå. 

Høres litt ut som kanselkulturering...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JK22 skrev (1 time siden):

 

I Øst-Asia viser de vegen; kollektiv strenghet er det eneste som ikke har blitt utprøvd. All rus er egentlig skadelig i seg selv, og det finnes ingen menneskerett for å ruse seg på skadelige substanser. 

Det har blitt utprøvd i over 50 år, og det har vært totalt mislykket. Mener du oppriktig at et øst asiatisk land som Filippinene har "vist veien" når det kommer til ruspolitikk? https://www.vg.no/dinepenger/i/QmQWqq/fn-skal-granske-filippinenes-krig-mot-narkotika

Det er mye som er skadelig her i verden. Overvekt er en av de største helsemessige utfordringene vi har, men vi straffer ikke mennesker som spiser junkfood for det om. Samme med alkohol, som totalt sett er det mest skadelige rusmiddelet vi har.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Både Portugal og Nederland har langt færre overdosedødsfall enn Norge, de er langt fra perfekte, men bedre enn her i nord hvor vi prøver å opprettholde krigen mot folks frihet til å velge selv.

 

Men langt flere rusmisbrukere en Norge i forhold til innbygger tall..

Jeg har bod i Nederland, det er ikke noe nytenking med frislipp... egentlig er det resignasjon..

skaftetryne32 skrev (1 time siden):

 

Folk må få lov til og gjøre som de vil så lenge de ikke skader noen andre enn seg selv. 

Si det til barn som vokser opp med foreldre som er rusmisbrukere..

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
18 hours ago, bzzlink said:

Selv om de skulle ha rulleblad så kan vi vel ikke nekte dem å komme hit som arbeidssøkende?
Eller hvordan skulle det fungere? Jeg er ikke advokat, så vi har kanskje noen lover/forskrifter å lene oss på?

Sverige endrer nå lovene slik at politiet får samme mulighet som sikkerhetstjenesten til å hemmelig avlytting av "antatt" kriminelle. Trenger ingen bevis eller mistanke. 

Stortinget i Norge kan selvsagt lage nye lover eller endre eksisterende lover for å ta hånd om tilsvarende trussel i Norge.
 
Videre må grensene bemannes og stoppe alle "mistenksome" personer (uansett statsborgerskap) på grensen. Politiet må inspisere bagasje og telefoner om nødvendig.

Selvsagt er dette profilering, men det er helt nødvendig for å ta ondet ved rota. 


https://www.svd.se/a/159drK/polis-far-nytt-vapen-mot-gangen-vi-ar-redo

image.thumb.png.2d5bc852b3b4b13378a982ec66e1b2d1.png

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Sverige endrer nå lovene slik at politiet får samme mulighet som sikkerhetstjenesten til å hemmelig avlytting av "antatt" kriminelle. Trenger ingen bevis eller mistanke. 

Stortinget i Norge kan selvsagt lage nye lover eller endre eksisterende lover for å ta hånd om tilsvarende trussel i Norge.
 
Videre må grensene bemannes og stoppe alle "mistenksome" personer (uansett statsborgerskap) på grensen. Politiet må inspisere bagasje og telefoner om nødvendig.

Selvsagt er dette profilering, men det er helt nødvendig for å ta ondet ved rota. 


https://www.svd.se/a/159drK/polis-far-nytt-vapen-mot-gangen-vi-ar-redo

image.thumb.png.2d5bc852b3b4b13378a982ec66e1b2d1.png

Dette her er ikke bra. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sitat

Omsätter hundratals miljarder

Ett 40-tal klaner med 100-tals personer i en rad svenska städer omsätter varje år hundratals miljarder kronor, uppger han:

– I en rapport från EU-kommissionen konstateras att den svenska kriminaliteten årligen omsätter halva Sveriges statsbudget. Det är hundratals miljarder kronor. I och med att den kriminella verksamheten är så omfattande rent ekonomiskt så behöver den en väldigt välutvecklad struktur, säger Wahlström.

Syke greier. Link her (Aftonbladet)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
the 3 X skrev (42 minutter siden):

Nei, det er vel bedre å la de kriminelle og deres advokater ha frie tøyler...🙄

greia er jo at de nå kan avlytte hvemsomhelst i samfunnet, uten at det foreligger mistanke om noe kriminelt.

med andre ord, kan benyttes til å avlytte alt mulig rart.

nå ser vi hvordan dynamikken virker, først dommedagsprofetier, mobilisering av militæret, "trygling" om politi-bistand fra naboland, osv. i en stor gryte man rører rundt i, som åpner for metoder mest kjent fra Nord-Korea og andre regimer vi vanligvis ikke liker.

  • Innsiktsfullt 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...