Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kan man glemme alvorlige traumer som barn, men ha vage minner?


Gjest 50e13...c4e

Anbefalte innlegg

Gjest 50e13...c4e

Kan man som barn glemme alvorlige traumer? 

Jeg har et sterkt minne som alltid kommer til meg. Vet ikke hvorfor.

Jeg er kanskje 6-7 år og er i en skog med mange tenåringsgutter. De har lurt meg med hjemmefra, og jeg er redd og vil hjem. 

Så husker jeg ikke noe mer før jeg kommer gående ned mot huset vårt og mamma er helt hysterisk fordi hun har lett etter meg. 

Det jeg vet er at en av de tenåringsguttene var etter meg på en seksuell måte og mamma måtte jage han bort en gang. 

Jeg lurer på om det skjedde noe i den skogen som jeg har fortrengt? Eller er det bare et dumt minne? Er det mulig å få hjelp med dette, for jeg sliter veldig uten at jeg forstår hvorfor. 

Anonymous poster hash: 50e13...c4e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 50e13...c4e
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Det er veldig lett for at en misforstår situasjonen når en er så ung. Har du snakket med noen av guttene i senere tid? 

Nei, vi flyttet da jeg var 10 år og så de aldri igjen. Husker ikke hvem de var engang bortsett fra at de gikk på ungdomsskolen/vgs. 

Vet at han ene red meg og at mamma grep inn og jaget meg bort. 

Anonymous poster hash: 50e13...c4e

Lenke til kommentar
Gjest 50e13...c4e skrev (4 timer siden):

Kan man som barn glemme alvorlige traumer? 

Ja. Det er en av hjernens finurlige forsvarsmekanismer. 
 

Gjest 50e13...c4e skrev (4 timer siden):

Vet ikke hvorfor.

Sannsynligvis triggere utløst av ulike sanseinntrykk.

Gjest 50e13...c4e skrev (4 timer siden):

Jeg lurer på om det skjedde noe i den skogen som jeg har fortrengt?

Det @Sjørøver skriver er like sannsynlig som at det faktisk skjedde noe konkret.

Gjest 50e13...c4e skrev (4 timer siden):

Er det mulig å få hjelp med dette

Ja, men du kan ikke regne med å få hjelpen fra det offentlige. Du må nok innom en privatpraktiserende psykolog. Mulig at hypnose kan være et fungerende verktøy her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 50e13...c4e skrev (17 timer siden):

Jeg lurer på om det skjedde noe i den skogen som jeg har fortrengt? Eller er det bare et dumt minne? Er det mulig å få hjelp med dette, for jeg sliter veldig uten at jeg forstår hvorfor. 

Anonymous poster hash: 50e13...c4e

Ville ha prøvd ut dette: Lær TRE, Trauma Release Exercises @oppmerksombevegelse.

Øvelsene "rister ut" traumer og spenninger som kan skyldes tidligere opplevelser som man kanskje ikke klarer å sette ord på i dag. Veldig enkelt å gjøre disse øvelsene når man får hjelp av en instruktør. 

 

Endret av logaritmemannen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
On 20.9.2023 at 11:58 AM, logaritmemannen said:

Ville ha prøvd ut dette: Lær TRE, Trauma Release Exercises @oppmerksombevegelse.

Øvelsene "rister ut" traumer og spenninger som kan skyldes tidligere opplevelser som man kanskje ikke klarer å sette ord på i dag. Veldig enkelt å gjøre disse øvelsene når man får hjelp av en instruktør. 

 

Dette kan sikkert virke rimelig sprøtt hvis en møter det for første gang, men om man analyserer reaksjoner på dyr som f.eks akkurat har unnsluppet et angrep fra en predator så utfører de faktisk "risting" mer eller mindre automatisk for å resette nervesystemet sitt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Litt nyttig lesestoff:

https://sciencebasedmedicine.org/tension-and-trauma-releasing-exercises-tre/

 

Man kan ikke slette fortiden, og man blir aldri helt kvitt minner man sliter med - det eneste man står igjen med da er å lære seg å akseptere og takle disse minnene.

Å kunne tenke tilbake på hva som kanskje har skjedd (minner kan være komplekse og villedende greier, noen ganger konstruert av fantasien, noen ganger et forsvar mot noe annet, osv) uten å oppleve psykisk smerte, uten å reagere med fornektelse eller unnvikelse.

En betydelig del av dette blir da å jobbe med en eventuell skyldfølelse (og annen følelsesmessig nedfallsfrukt) når man prosesserer seg gjennom potensielt problematiske deler av fortiden.

Du kan komme langt med egenkjærlighet og tilgivelse.

Jeg ville satset på å få istand noe profesjonell hjelp, samtaleterapi og egenutvikling.

Endret av Kakkelfant
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Kakkelfant skrev (5 timer siden):

Det er normalt å være skeptisk i starten når man er oppvokst i et vestlig paradigme der samtaleterapi og medisinering er eneste løsning på psykiske problemer, da spesielt PTSD og liknende - det var jeg også før jeg klarte å gjøre TRE-øvelsene riktig. Dessverre er dette pinlig "knee jerk" fra forfatteren da hun har null praktisk erfaring med dette. 

Endret av logaritmemannen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, logaritmemannen said:

Det er normalt å være skeptisk i starten når man er oppvokst i et vestlig paradigme der samtaleterapi og medisinering er eneste løsning på psykiske problemer, da spesielt PTSD og liknende - det var jeg også før jeg klarte å gjøre TRE-øvelsene riktig. Dessverre er dette pinlig "knee jerk" fra forfatteren da hun har null praktisk erfaring med dette. 

Gratulerer med din opplevde placebo effekt

Lenke til kommentar

Problemet er jo det at placebo effekten er betinget, den avhenger av din tro på at dette fungerer og løser ikke årsaken til problemet.

Selvfølgelig er det jo bra at du kan bruke placebo effekten som et springbrett for å oppnå resultater, men om du skal løse opp i problemet fra bunnen av, altså en effekt som ikke er betinget av tro og andre flyktige tilstander, så er man nødt til å brette opp ermene og røre litt i suppa. Man må altså bli "hands on" i en direkte sammenheng med årsaken til problemet (f.eks. eksponerings terapi gjennom samtaler).

 

Tenk deg en lignende situasjon, hvor man bruker humor og latter som smertestillende middel - så lenge man ler og koser seg kan man nok oppleve mindre smerte, men årsaken til smerten er der fortsatt uansett hvor mye man skratter og ler.

 

Lenke til kommentar

Jeg er skolert i vitenskapelig metode, men ellers takk for at du minner meg på placebo. 

Det er for øvrig passe arrogant at du kan hevde at TRE ikke fungerer, basert på null egen erfaring og referanse til en "rasjonell" og "skeptisk" artikkel som holder VGS-nivå med tanke på argumentasjon, skrevet av en som ikke er forsker. 

Jeg er uansett ikke her for å overbevise deg. Min anbefaling om TRE er for folk som ikke har fått god effekt av konvensjonell behandling mot PTSD og liknende, og dem er det jo faktisk mange av. 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest fb7e5...5d0
logaritmemannen skrev (På 3.10.2023 den 4:42 PM):

Jeg er skolert i vitenskapelig metode, men ellers takk for at du minner meg på placebo. 

Det er for øvrig passe arrogant at du kan hevde at TRE ikke fungerer, basert på null egen erfaring og referanse til en "rasjonell" og "skeptisk" artikkel som holder VGS-nivå med tanke på argumentasjon, skrevet av en som ikke er forsker. 

Jeg er uansett ikke her for å overbevise deg. Min anbefaling om TRE er for folk som ikke har fått god effekt av konvensjonell behandling mot PTSD og liknende, og dem er det jo faktisk mange av. 

Jeg er veldig interessert i TRE, gått på en smell, utbrent av langvarig stress og belastning, akutt stress angst reaksjon som har vart og vært låst i noen måneder, ganske traumatisk og utmattende i seg selv, har mye kroppslig urolog ubehag, tinnitus og et hode som er låst i en tilstand der man hverken klarer koble seg av eller på…. Låst i fight flight freeze antagelig, er ikke i stand til samatLe terapi når tilstanden er slik. Så har fått anbefalt TRE, Så fint å finne noen som har prøvd. Det føles rett for meg å jobbe med hvertfall ut av denne tilstanden gjennom kroppen. 
men det er ikke gjort etter å ha skjelva i ti min, merker hvertfall ikke noe endring. Så har du noe erfaring med at man kan jobbe med dette over tid for å roe systemet og koble seg på igjen og kvitte seg me dspenninger?

Anonymous poster hash: fb7e5...5d0

Lenke til kommentar
Gjest fb7e5...5d0
Kakkelfant skrev (På 3.10.2023 den 1:38 AM):

Litt nyttig lesestoff:

https://sciencebasedmedicine.org/tension-and-trauma-releasing-exercises-tre/

 

Man kan ikke slette fortiden, og man blir aldri helt kvitt minner man sliter med - det eneste man står igjen med da er å lære seg å akseptere og takle disse minnene.

Å kunne tenke tilbake på hva som kanskje har skjedd (minner kan være komplekse og villedende greier, noen ganger konstruert av fantasien, noen ganger et forsvar mot noe annet, osv) uten å oppleve psykisk smerte, uten å reagere med fornektelse eller unnvikelse.

En betydelig del av dette blir da å jobbe med en eventuell skyldfølelse (og annen følelsesmessig nedfallsfrukt) når man prosesserer seg gjennom potensielt problematiske deler av fortiden.

Du kan komme langt med egenkjærlighet og tilgivelse.

Jeg ville satset på å få istand noe profesjonell hjelp, samtaleterapi og egenutvikling.

det kan ikke tenkes at vi (mennesker) har rota oss for mye inn i alle mulige metoder istedet for å se til vår natur og biologi. Dette med TRE er jo ganske fundamentalt hvis man setter seg inn i det.

selvsagt er vi mennesker mer «bevisste»  enn mange andre dyr når det kommer til tanker og minner, men jeg tenker likevel sy vi på et vis outsmarter oss selv en del ved å være for mye i hodet og overtenke istedet for å se til kroppen og sammenhenger mellom kropp og psyke.

Anonymous poster hash: fb7e5...5d0

Lenke til kommentar
Gjest fb7e5...5d0 skrev (23 timer siden):

Jeg er veldig interessert i TRE, gått på en smell, utbrent av langvarig stress og belastning, akutt stress angst reaksjon som har vart og vært låst i noen måneder, ganske traumatisk og utmattende i seg selv, har mye kroppslig urolog ubehag, tinnitus og et hode som er låst i en tilstand der man hverken klarer koble seg av eller på…. Låst i fight flight freeze antagelig, er ikke i stand til samatLe terapi når tilstanden er slik. Så har fått anbefalt TRE, Så fint å finne noen som har prøvd. Det føles rett for meg å jobbe med hvertfall ut av denne tilstanden gjennom kroppen. 
men det er ikke gjort etter å ha skjelva i ti min, merker hvertfall ikke noe endring. Så har du noe erfaring med at man kan jobbe med dette over tid for å roe systemet og koble seg på igjen og kvitte seg me dspenninger?

Anonymous poster hash: fb7e5...5d0

Jeg har flere års erfaring med TRE. De første årene prøvde jeg å riste mye selv, men det ga kun ok resultater, og jeg mistet litt interessen. Det var ikke før jeg gikk til en TRE-behandler flere år senere at jeg virkelig fikk ristet bra og fikk forbedret enkelte kognitive problemer og muskulære spenninger jeg hadde slitt med i noen år. Jeg anbefaler deg derfor å gå til en terapeut, selv om det koster litt, men det er en god investering, for da får du gjort det ordentlig. Gi det minst fem ganger hos en behandler før du vurderer om dette funker for deg eller ikke. 

Endret av logaritmemannen
Lenke til kommentar
Gjest fb7e5...5d0
logaritmemannen skrev (32 minutter siden):

Jeg har flere års erfaring med TRE. De første årene prøvde jeg å riste mye selv, men det ga kun ok resultater, og jeg mistet litt interessen. Det var ikke før jeg gikk til en TRE-behandler flere år senere at jeg virkelig fikk ristet bra og fikk forbedret enkelte kognitive problemer og muskulære spenninger jeg hadde slitt med i noen år. Jeg anbefaler deg derfor å gå til en terapeut, selv om det koster litt, men det er en god investering, for da får du gjort det ordentlig. Gi det minst fem ganger hos en behandler før du vurderer om dette funker for deg eller ikke. 

Regner med det tar tid før systemet slipper og roer seg ned, ikke meningen at man skal bli kvitt traumer og angst etter en gang?

Anonymous poster hash: fb7e5...5d0

Lenke til kommentar
Gjest 50e13...c4e skrev (På 19.9.2023 den 18.55):

Jeg lurer på om det skjedde noe i den skogen som jeg har fortrengt? Eller er det bare et dumt minne? Er det mulig å få hjelp med dette, for jeg sliter veldig uten at jeg forstår hvorfor. 

 

Først en liten disclaimer, mitt innlegg her kommer fra en som er 100% hobbypsykolog som kun har lest om emnet av ren nyskjerrighet om mennesker psyke og velvære. Om du, eller andre som leser her,  har en alvorlig lidelse så søk profesjonell hjelp først. 

 

Dersom du sliter med minnet i betydelig grad er det egentlig irrelevant hva som egentlig har skjedd så lenge hva enn som foregikk ble opplevet som overveldene fælt for deg. I en ren forsvarsmekansime har da dette blitt trøkket ned i din underbevissthet som et traume. Slike traumer har en tendens til å aktivere kroppens varslingssystemer for å beskytte deg fra å oppleve dette fæle igjen, dessverre utføres dette forsvaret basert på inntrykket du fikk som barn og behandler deg deretter. Dette varslingssystemet manefester deg ofte som angst, nervøsitet, tvangstanker, ocd, sinne, depresjon, avhengighet, osv alt ettersom hva systemet tror at du trenger for å holde deg trygg. 

For eks la oss si at 'Bjarne' blir bedt om å holde et foredrag på jobben, noe som trigger han voldsomt. Ubevisst for han er det et traume basert på at han ble utledd av hele klassen på barneskolen når han skulle prøve å lese høyt. Selvom Bjarne har glemt\fortrengt dette så har ikke det psykologiske forsvarssystemet det, således velger det å servere Bjarne massiv angst, får å klargjøre han for en potensiell fare for å bli gjort til latter igjen. Når så Bjarne føler denne angsten vil dette aktivere et voldsomt tankespinn som har som hovedmål å dempe dette ubehagelige varslingssystemet.

Dessverre så vil dette tankekjøret kun forsterke varslingssystemet ytterligere da tanker knyttet til det opprinnelige minnet selvsagt bare vil vekke de vonde følelsene igjen, således går denne signaldansen mellom tanker og nervesystem i en evig ping-pong match som krever mye energi og tilslutt bli Bjarne helt utmattet.

Mye av de psykiske utfordringene vi ser idag kommer simpelthen av at folk vil bedøve sine påtrengende varslingsystemer, gjerne da gjennom distrahering, medisiner, dop, alkohol, gambling, utagerende adferd osv.

Løsningen ligger da i flere hold - endre fastlåste tankemønster gjennom tradisjonelle terapiformer, noe som vil gjøre en mindre sårbar for aktivering av varslingssystemet. Så har vi kroppslige tilnærmeringer som TRE, Yoga eller rett og slett tung fysisk aktivitet som kan kanalisere all energien som ligger i nervesystemet.

En mer klassisk løsning er fokusbasert meditasjon, altså at en ikke løper fra varslingsystemets støy gjennom tanker eller usunne aktiviter men rett og slett åpner seg for å bare føle det som er vondt og ubehagelig. En setter seg da ned med intensjon om å droppe all grubling men heller la kroppen og sinnets mer eller mindre tydelige signaler bli hørt og ikke minst kjent skikkelig på. Dette skal da over tid gjøre en en mer fleksibel ovenfor selve følesene samt kommunisere til underbevisstheten at du nå er voksen og mer robust til å håndtere vonde ting, som igjen vil redusere graden av varslingsystemet i seg selv.   

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...