Gå til innhold

Strupet Starfield-mod som lot spillere unngå personlige pronomen


Anbefalte innlegg

bubba477 skrev (2 timer siden):

Her ser vi nok et eksempel på hvordan politikk i det virkelige liv aldri bør dras inn i fiksjon. Å fjerne noe som den enkelte spiller bare ser i sitt eget enspiller spill er ganske vilt. Nexus mods verdiposerer.

Jaha? Da tror jeg ikke du sitter igjen med mange filmer, serier eller spill. Fan av game of thrones? The boys? The expanse? Nope. Ingen av de kunne lages hvis politikk ikke er lov.

jeg er helt enig i at nexus mods gjør feil her, men politikk er bare samfunnet. Du kan ikke ekskludere det fra all media.

Fiksjon er basert på virkeligheten 

Endret av Comma Chameleon
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest slettet-ld9eg7s96q skrev (11 timer siden):

Det virker som om akkurat dette poenget har gått over hodet på 60% av de som deltar i denne tråden (og som også tydeligjør at de ikke har lest selve artikkelen).

Eller kanskje de beleilig velger å overse det, fordi det lettere bekrefter narrativet om "sensur" de ønsker å spre? Antallet medieplatformer som prioriterer høyreradikale, konservative og reaksjonære og ekskluderer venstre, egalitære og progressive stemmer, overskrider antallet til de medieplatformer som gjør det motsatte i overskridende stor grad. Likevel, når de finner et eneste tilfelle av en platform hvor kulturkrig-høyre ikke får fotfeste, skriker de "ytringsfrihet" og "sensur", og sprer propagandaen ved hjelp av sine utallige dark money-finansierte tenketanker. De klarte ikke å sette flagget sitt på akkurat denne åsen, og det gjør dem grinete.

"Kun to kjønn"-fanatikerne (ja, jeg kaller dem fanatikere, det er INGEN andre debattgrupper i denne kjønnsdebatten som er så skrikende, høylytt, klagende, inbitte, gretne, agressive og besatte) har 100% mulighet til å velge "mann/han" og "kvinne/hun" med eller uten denne modden. Det er ikke poenget. Poenget er at de ikke klarte å "annektere" denne arenaen.

Det handler ikke om virkelighetsflukt, det handler om at de ønsker å kontrollere hvem som har muligheten til å flykte. Hvis de er høylytte og agressive nok, kan de dytte alle ikke-binære tilbake til sine to beleilige bokser hvor de føler at de har kontroll.

Så også at noen prøvde å snike inn litt "transpersoner kan få deg sparket"-fryktspredning. Det er reaksjonisme 101; Du angriper en gruppe ved å sverte dets omdømme i samfunnet, man leter etter den minste ting som kan sverte omdømmet, og deretter bruke det for å overbevise så mange som mulig at det var et feiltrinn å gi denne gruppen rettigheter. Det er også en effektiv splitt og hersk-taktikk: man splitter arbeiderklasser og transpersoner så de ikke slår seg sammen.

Samme taktikk er prøvd med andre grupper også. I England prøver man seg på det "LBG without the T"-søpla der taktikken hovedsaklig er å gjøre kvinner og lesbiske kvinner redde for at transpersoner skal komme å ta dem i garderober og kvinnesport. Dette er for å forhindre kvinner og transpersoner i å slå seg sammen så deres rettigheter blir lettere å angripe. Når de er ferdige med transpersoner, går de videre til deres neste mål, som f.eks kvinners reproduktive rettigheter. Heldigvis har ikke den taktikken vært for vellykket:

https://yougov.co.uk/society/articles/45983-what-do-lesbian-gay-bisexual-and-transgender-brito?redirect_from=%2Ftopics%2Fsociety%2Farticles-reports%2F2023%2F08%2F11%2Fwhat-do-lesbian-gay-bisexual-and-transgender-brito

"Most cisgender lesbian, gay and bisexual Britons have a very positive view of transgender people - particularly cisgender bisexual and lesbian women"

Dessuten, hvert tilfelle av noen som mister jobben pga utallelser på internett o.l. burde startet en diskusjon om privatliv, personvern, tilgang til livsnødvendigheter, arbeideres rettigheter osv. Men nei, alltid transpersonene. For disse menneskene, starter og begynner arbeideres rettigheter med retten til å "stille spørsmål ved legitimitet" ved seksuelle minoriteter, tydeligvis.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, bubba477 said:

Her ser vi nok et eksempel på hvordan politikk i det virkelige liv aldri bør dras inn i fiksjon. Å fjerne noe som den enkelte spiller bare ser i sitt eget enspiller spill er ganske vilt. Nexus mods verdiposerer.

Da kan man ikke se på eller spille 99% av all underholdning som noensinne er produsert. All media speiler sin samtid på en eller annen måte.

Jeg mistenker at det ikke er politikk som er problemet, men politikk man er uenig med.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (18 timer siden):

Vi mennesker kommer som mann eller kvinne (med noen sjeldne unntak).

Det er dette jeg ikke forstår i trans debatten. At selv om en anerkjenner at det finnes unntak (uavhengig av prosentandel) velger en fortsatt å påstå at kjønn er binært. 

Dette er og forblir en falsk dikotomi. Når en i tillegg anerkjenner at noen mennesker faktisk er født med tilstander som gjør det notorisk vanskelig å definere kjønn, og i noen tilfeller får feil kjønn definert ved fødsel, som ikke er utenkelig når barnet blir født med 2 kjønnsorgan, og eller med Male XX syndrom, for eksempel, velger en å fortsette å påstå at det å definere kjønn er binært og enkelt.

Mens i realiteten er det ikke alltid like enkelt. Og disse menneskene eksisterer, uavhengig av om en kaller de for en "statistisk usannsynlighet".

Det er faktisk på tide å anerkjenne at disse menneskene eksisterer. Eller?

Når det kommer til Nexus Mods, står de selvfølgelig helt fritt til å fjerne innhold på sin nettside. Fjerne mods som er laget for å spille politikk på eksistensen av transpersoner, anser jeg ikke som politikk av Nexus. Det handler rett og slett om å fjerne, sensurere hatefullt innhold.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (15 minutter siden):

Det er dette jeg ikke forstår i trans debatten. At selv om en anerkjenner at det finnes unntak (uavhengig av prosentandel) velger en fortsatt å påstå at kjønn er binært. 

Jeg synes heller ikke at binært er et godt nok begrep, siden det er noen få som havner i mellom stolene. Og jeg ser ingen grunn til at man skal pushe at det er binært heller.

Det at det så godt som alltid er mann eller kvinne gjør at man kan si at vi har to biologiske kjønn i menneskerasen, med noen mutasjoner/variasjoner som kan være en blanding. Det betyr ikke at det er binært, men det betyr ikke at vi har flere enn 3 "offisielle" kjønn. Vi har to kjønn. Noen er "produsert feil" evolusjonært sett.

Honkajonk skrev (20 minutter siden):

Det er faktisk på tide å anerkjenne at disse menneskene eksisterer. Eller?

Jeg tror ikke det er et problem at folk ikke vet om disse? De aller fleste har vel visst at det er personer som ikke passer inn i de typiske definisjonene. Tidligere ble vel tvekjønnet brukt, nå er det vel intersex. Ganske kjent igjennom tidene.

Men igjen, så er det litt som jeg nevnte med antall armer. Bare fordi noen plutselig har 3 betyr det ikke at man må slutte å si at mennesker har 2 armer.

Honkajonk skrev (22 minutter siden):

Når det kommer til Nexus Mods, står de selvfølgelig helt fritt til å fjerne innhold på sin nettside.

Helt enig, og folk står fritt fram til å reagere. Ingen som påstår at noen har gjort noe ulovlig her.

Honkajonk skrev (22 minutter siden):

Fjerne mods som er laget for å spille politikk på eksistensen av transpersoner, anser jeg ikke som politikk av Nexus.

Hvorfor er det politikk å fjerne egne pronomen? Hva er det politiske i det? Er det politisk om en mod skulle fjernet alle navn som lignet på "Anne" fordi det skapte dårlige minner om en eks-kjæreste? Ganske absurd ja, men det er like absurd som den modden synes jeg. Enten er både moden og fjerningen politisk eller ingen av delene.

Honkajonk skrev (25 minutter siden):

et handler rett og slett om å fjerne, sensurere hatefullt innhold.

Jeg kan si meg enig i at den moden er ganske barnslig og veldig "snowflake" aktig. Men det er ikke hatefullt å bruke en mod i et singleplayer-spill som fjerner pronomen på den måten.

Lenke til kommentar
15 minutes ago, Comma Chameleon said:

Det betyr ikke at det er binært, men det betyr ikke at vi har flere enn 3 "offisielle" kjønn. Vi har to kjønn. Noen er "produsert feil" evolusjonært sett.

Er det egentlig noen som påstår at man har mer enn to kjønn?

Mitt inntrykk er at det argumenteres for at man har to kjønn *pluss* et antall individer som ikke passer inn i klassifiseringen av de to kjønnene. Altså de har en egen kategori med "none", eller "neither". Det betyr ikke at det er et tredje kjønn.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (19 minutter siden):

Du sparker inn vidåpne dører. Verken trans- eller cisfolk er uenige i det.

Ikke meningen å sparke noe som helst, jeg bare forstår ikke den endeløse diskusjonen når/om vi alle er enig om de grunnleggende realitetene. Biologisk kjønn har en åpenbar funksjon og den er helt binær. EOD. Opplevd kjønn og kjønnsidentitet er noe annet. Jeg er langt fra så sikker som du er på at alle er enig om dette, dog.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (24 minutter siden):

Er det egentlig noen som påstår at man har mer enn to kjønn?

Mitt inntrykk er at det argumenteres for at man har to kjønn *pluss* et antall individer som ikke passer inn i klassifiseringen av de to kjønnene. Altså de har en egen kategori med "none", eller "neither". Det betyr ikke at det er et tredje kjønn.

Hva de egentlig mener er jeg vel litt usikker på, men når noen folk mener at å si "Vi mennesker har to biologiske kjønn" er feil så må de jo mene noe rart. Om det er 3+ kjønn eller hva det vet jeg ikke, kanskje de ikke er enige selv.

Og noe av forvirringen kommer nok rundt det skillet på den ene siden der du har biologisk kjønn og andre siden med kjønnsidentitet/sosial kjønn/kjønnsroller. Noen mener vi burde snakke om kjønn som kun biologisk kjønn, og det er nok de som reager mest på pronomen.

For min del kan jeg godta at vi har 'kjønnsidentitet' knyttet opp mot kjønnsroller i samfunnet og at folk kan identifisere seg fritt der. Det påvirker ikke meg så mye og samfunnet tjener nok mer på at disse personene har det bra. Det er ikke så mange av de engang.

Jeg reager kun hvis jeg opplever at noen mener vi har mer enn to kjønn biologisk sett eller prøver å blande biologisk kjønn og kjønnsidentitet.
 

Endret av Comma Chameleon
Lenke til kommentar
17 minutes ago, bo1e said:

Ikke meningen å sparke noe som helst, jeg bare forstår ikke den endeløse diskusjonen når/om vi alle er enig om de grunnleggende realitetene. Biologisk kjønn har en åpenbar funksjon og den er helt binær. EOD. Opplevd kjønn og kjønnsidentitet er noe annet. Jeg er langt fra så sikker som du er på at alle er enig om dette, dog.

Merk at dette er en overforenkling av en betent og kompleks debatt.
Dette med biologien sier alle seg enige í (dersom trans-folk ikke annerkjente grunnleggende biologi ville det ikke vært noen grunn til å definere seg som trans), og grunnen til at det er en endeløs diskusjon er at denne anti-trans-retorikken innebærer å fremstille det som om trans-folk (og andre gærninger) påstår at det finnes flere biologiske kjønn når de snakker om kjønns-identitet og -dysfori.
De har gjort en så god jobb med å fremstille det slik at påstanden; Det finnes bare to kjønn, ender opp som en dog-whistle for de som aktivt jobber med å marginalisere trans-folk, samtidig som det fremstår som en helt vanlig påstand for de som ikke har involvert seg, og sågar fremstår det hysterisk at trans-folk opponerer mot denne hundefløytingen (som ikke gjenkjennes som en hundefløyte blant de u-invidde), og som om de går imot etablerte biologiske sannheter.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (49 minutter siden):

Hva de egentlig mener er jeg vel litt usikker på, men når noen folk mener at å si "Vi mennesker har to biologiske kjønn" er feil så må de jo mene noe rart. Om det er 3+ kjønn eller hva det vet jeg ikke, kanskje de ikke er enige selv.

Intetkjønn er en reell ting, uavhengig av om en vil kalle det tredje kjønn eller hva som helst.. Det blir mer et semantisk spørsmål. En språklig problemstilling for min del.

Poenget er at når noen påstår at vi kommer som mann eller kvinne (egentlig hun og hankjønn, da ingen blir født mann eller kvinne) binært kjønn, så ekskluderes mennesker som faller litt mellom hun og hankjønn, eller har egenskaper fra begge. Der kjønnet potensielt ikke har blitt definert korrekt, eller det rett og slett ikke har vært mulig å definere kjønnet i den binære dikotomien på en god måte før kanskje senere i livet med ulike kjønns definerende behandlinger.

Menneskene finnes. De har potensielt blitt gitt feil kjønn ved fødsel (trans) eller kanskje ikke har et definert kjønn i det hele tatt, og går for pronomen som (de/dem)

Det å tvinge disse menneskene inn i dikotomien, når de potensielt ikke passer i noen av de, er feil, etter min mening. Det er mitt poeng og mitt synspunkt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Men igjen, så er det litt som jeg nevnte med antall armer. Bare fordi noen plutselig har 3 betyr det ikke at man må slutte å si at mennesker har 2 armer.

Er med på den. Normalt sett har mennesker 2 armer. Normalt sett blir mennesket født han eller hunkjønn.

Men å påstå at alle mennesker blir født med 2 armer, når noen faktisk blir født med 1 eller ingen, blir da feil.

På samme måte som det å påstå at alle mennesker blir født han eller hunkjønn. Også feil. 

Også det å påstå at alle mennesker blir gitt korrekt kjønn ved fødsel, er også feil.

Comma Chameleon skrev (2 timer siden):

Jeg kan si meg enig i at den moden er ganske barnslig og veldig "snowflake" aktig. Men det er ikke hatefullt å bruke en mod i et singleplayer-spill som fjerner pronomen på den måten.

Om en later som en ikke vet hva tanken bak en slik mod er, kan jeg si meg enig med deg. Men du kaller selv modden både barnslig og "snowflake" aktig. Du har vel tiltenkt deg noen meninger på hvorfor du syns det?

Folk kunne laget mods for å fjerne svarte karakterer i spillet også. Motivet er vel ganske selvforklarende om noen velger å gjøre slikt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
On 18.9.2023 at 1:55 PM, rabler said:

Pong med ande ord. Deg om det 🙄

Tror ikke du finner et woke spill før år 2000.  Nogen av historiens desidert beste spill, som f.eks. Sid Meier's Pirates, Civilization, Colonization (ikke minst!) har alle elementer som i dag ville fått woke-gjengen til å gå amok - og det uten det overhodet var meningen til spillutviklerne å fornærme nogen.  Antakelig ville heller ikke The Sims kunne blitt laget i dag om ikke man hadde mulighet til å velge å være kortvokst tvekjønnet transvestitt. 

Nådagens spill er jævnt over elendige på alt utenom det rent visuelle. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (8 minutter siden):

Tror ikke du finner et woke spill før år 2000. 

Noe som ikke var temaet du svarte på. Det du svarte på, var til "Nei, jeg savner når dataspill ikke var politisert. 

Du sier jo selv, de eldre spillene "har alle elementer som i dag ville fått woke-gjengen til å gå amok" - noe som jo viser tydelig at de var politiserte.

Hvilke nasjoner Civilization tok med, hvilke undere den hadde, hvilke ledere hver nasjon hadde, er definitivt påvirket av politisk ståsted. Hvordan Colonization fremstilte koloniseringen like så.

Endret av Capitan Fracassa
  • Liker 3
Lenke til kommentar
9 minutes ago, tigerdyr said:

Tror ikke du finner et woke spill før år 2000.  Nogen av historiens desidert beste spill, som f.eks. Sid Meier's Pirates, Civilization, Colonization (ikke minst!) har alle elementer som i dag ville fått woke-gjengen til å gå amok - og det uten det overhodet var meningen til spillutviklerne å fornærme nogen.  Antakelig ville heller ikke The Sims kunne blitt laget i dag om ikke man hadde mulighet til å velge å være kortvokst tvekjønnet transvestitt. 

Nådagens spill er jævnt over elendige på alt utenom det rent visuelle. 

Av dette konkluderer jeg at "politiserte spill" (hva nå det er) er spill med innhold du ikke liker. Det er notert… 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Honkajonk skrev (30 minutter siden):

Er med på den. Normalt sett har mennesker 2 armer. Normalt sett blir mennesket født han eller hunkjønn.

Men å påstå at alle mennesker blir født med 2 armer, når noen faktisk blir født med 1 eller ingen, blir da feil.

På samme måte som det å påstå at alle mennesker blir født han eller hunkjønn. Også feil. 

Ingen sier at alle mennesker er født med to armer. "Mennesker er født med to armer" indikerer hva som er normalt, ideelt og signaliserer et friskt menneske, altså en generell ting. Ikke at det ikke finnes unntak. Å påstå at "Mennesker har to armer" ikke skulle stemme er like rart som å si at "Mennesker har to biologiske kjønn" ikke skal stemme.

Når man sier at mennesker har to biologiske kjønn så har vi jo det. De som ramler mellom er mutasjoner som ikke liner opp direkte mot et kjønn. Den tredje gruppen er intersex/tvekjønnet. Altså ikke et separat kjønn menn en eller annen sjeldent blanding. Jeg sier ikke at alle er født han eller hunkjønn. Jeg sier at vi har to kjønn, og så har du noen som er en tilfeldig kombinasjon av disse. Men ikke mange nok eller konsekvente nok til å definere opp et tredje kjønn. Som du nevner blir det litt semantikk i hva man skal kalle intersex/tvekjønnet.

Honkajonk skrev (33 minutter siden):

Også det å påstå at alle mennesker blir gitt korrekt kjønn ved fødsel, er også feil.

Selvfølgelig. Alle kan gjøre feil. Det går ikke an å si at noe "alt gjøres korrekt" innen noe som helst. Men med unntak av intersex/tvekjønnede, som igjen er veldig sjeldent, så skal det godt gjøres å ta feil av biologisk kjønn.

Med mindre du nå snakker om kjønnsidentitet i den setningen, og da går du inn på noe helt annet. Kjønnsidentitet er ikke knyttet opp mot biologi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...