Gå til innhold

Det tok/tar over 30 (50?) år å bli kvitt handleposene i plast


lada1

Anbefalte innlegg

sveibuen skrev (15 minutter siden):

Hadde de heller gått ut å opplyst enda bedre, sammen med hele Europa(altså alle land i Europa) så hadde man kanskje fått en effekt, men når lille Norge med så få innbyggere og så få plastposer så er det bare helt idioti.

Å at man skal straffes enda mer nå når det er så ekstremt dyrt å leve her i landet, er bare ... ja, hva skal jeg skrive? Spyr av det hele.

Har noen spørsmål. Hva mener du med å opplyse bedre? Tror du ikke innbyggerne i andre land får med seg dette, men bare her i Norge, og at det bare er her i Norge det har en effekt? I så fall - hvorfor?

I England har forbruket av plastposer falt fra 7.6 milliarder til 130 millioner, en nedgang på 98% etter at de økte prisen.

https://amp.theguardian.com/environment/2023/jul/31/government-urged-to-repeat-success-of-plastic-bag-charge

Å redusere unødvendig plastforbruk og forsøpling er vel ikke idioti? Finnes det i det hele tatt noe negativt med det? Ville du vært like negativ om flaskepanteordningen ble innført i dag, fordi de ikke har det andre steder? Det er jo så få flasker her i lille Norge!

At du ser på dette som «straff» (?) skjønner jeg heller ikke helt. Hvordan blir du straffet, er det de to kronene du tenker på?

Det virker på meg som at det å endre vaner har vært ganske uproblematisk for folk, siden endringen i forbruket allerede er stor - og det bare som følge av et par kroner dyrere plastposer. Det forteller jo en del om hvor unødvendig høyt forbruket av plastposer har vært.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
WeirdFace skrev (3 timer siden):

Men de rullene med poser som man kan kjøpe til å ha søppel i, er vel tynnere enn de handleposene som brukes til å pakke matvarer eller andre ting i.

Dersom posene er tynnere, så blir det vel mindre plast (og mindre plast burde jo være positivt)

De er for tynne til å være spesielt nyttige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
59 minutes ago, sveibuen said:

Hadde de heller gått ut å opplyst enda bedre, sammen med hele Europa(altså alle land i Europa) så hadde man kanskje fått en effekt, men når lille Norge med så få innbyggere og så få plastposer så er det bare helt idioti.

En kan tenke seg å dele opp EU (eller hele verden) i små nabolag og hver enkelt del var ubetydelig i den store sammenhengen. Slik kunne den definere vekk mange problemer 🙂

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, WeirdFace said:

Men de rullene med poser som man kan kjøpe til å ha søppel i, er vel tynnere enn de handleposene som brukes til å pakke matvarer eller andre ting i.

Dersom posene er tynnere, så blir det vel mindre plast (og mindre plast burde jo være positivt)

Denne søppelpose-plasten er vel ikke av samme type som plasten i handle-posene?

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (På 11.9.2023 den 10:13 AM):

Her er en studie om livsløpet for plastposer i Norge, som viser at mye dessverre havner i naturen:
https://dl8y9d78cbd9m.cloudfront.net/reports/Life-cycle-assessment-of-plastic-bags-and-other-carrying-solutions.pdf

 

Du har sannsynligvis linket til feil studie. 

Denne studien viser på ingen måte at mye havner i naturen, den referer til en annen studie på området og har gjort en del forutsetninger/beregninger som er skrevet så dårlig(uforståelig for meg som ikke kan dette fagfeltet) at jeg mistenker at de har bommet med en faktor på 10.  

Sitat

 

3.7.1

...i.e. 5% of 2.4%, which is 1.2%. ..

 

Jeg har lest avsnitt 3.7.1 og litt til. den biten jeg har sitert er det som så verst ut, men det er masse tall/tekst som får meg til å tenke at den som har skrevet dette har dårlig matematisk forståelse.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det jeg selv savner mest i debatten rundt plastposer er en sammenligning med hva vi forbruker til vanlig. 

Altså at istedenfor å sammenligne bærenett og plastposer og si at bærenett er litt bedre, så burde det vært en vurdering på om plastposer er ett så stort problem at det er verdt å bruker 200 millioner i avgift på å bli kvitt dem. (jeg vet ikke hva det faktiske gebyret er, jeg har bare gjort en vill gjetting)

Det er jo sånn at nesten alt vi gjør forbruker ressurser og påvirker miljøet negativt på en eller annen måte, det å gjøre alt dette med plastposer for alle mennesker i Norge burde ha en miljøeffekt som er målbar, og som kan sammenlignes med andre ting, f.eks kostnaden av å ha elektriske ferger istedenfor diesel ferger.  

Endret av HW1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Har noen spørsmål. Hva mener du med å opplyse bedre? Tror du ikke innbyggerne i andre land får med seg dette, men bare her i Norge, og at det bare er her i Norge det har en effekt? I så fall - hvorfor?

I England har forbruket av plastposer falt fra 7.6 milliarder til 130 millioner, en nedgang på 98% etter at de økte prisen.

https://amp.theguardian.com/environment/2023/jul/31/government-urged-to-repeat-success-of-plastic-bag-charge

Å redusere unødvendig plastforbruk og forsøpling er vel ikke idioti? Finnes det i det hele tatt noe negativt med det? Ville du vært like negativ om flaskepanteordningen ble innført i dag, fordi de ikke har det andre steder? Det er jo så få flasker her i lille Norge!

At du ser på dette som «straff» (?) skjønner jeg heller ikke helt. Hvordan blir du straffet, er det de to kronene du tenker på?

Det virker på meg som at det å endre vaner har vært ganske uproblematisk for folk, siden endringen i forbruket allerede er stor - og det bare som følge av et par kroner dyrere plastposer. Det forteller jo en del om hvor unødvendig høyt forbruket av plastposer har vært.

Jeg bruker handlenett når jeg handler, men surt å måtte bruke nesten 5kr på en pose når du har glemt handlenettet. Føler man blir straffet av dette, som man har blitt av den nå sittende regjeringen i 2 år 😕

Samme med bil og el-bil. Man blir straffet av staten for man har ikke råd til å kjøpe ny el-bil til flere hundre tusen(men dette er en annen diskusjon som vi ikke skal ta her)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Krøvel Vellevoll said:

Så fordi vi bruker mye plast så har det ingen hensikt å prøve å redusere plastposeforbruket? Det er mange typer emballasje som er veldig vanskelig å gjøre noe med, ofte fordi plasten øker holdbarheten til varer og gjør matsvinn mindre. Å bruke mindre plastposer er noe alle kan få til. Prøv plastposer på rull du også, det er helt konge. 

Detta har ingenting me forbruket i seg selv å gjøre. Hvorfor bare plastposer og ikke plast generelt? Burde da gå ann å si "vi vil ha alt av plastforbruk redusert" og ikke bare gå etter plastposer

Og hvorfor har vi ingen økonomisk forsvarlige alternativer? Som detta med å bytte over fra plastikk sugerør til papir sugerør for eksempel. Papir sugerøret er trash, samme er detta hersens trebestikket(tar med eget bestikk hjemmefra som er i rustfritt stål). Og vil du ha tresplintere i kjeften er trebestikk perfekt for deg. Klarer ikke en gang skjære noe så enkelt som et brød. Detta er en fail på alle mulige måter, og er utrolig at folk har ikke noe problemer med det. Detta var ikke noe jeg stemte for, og ville ha stemt imot det hvis det var et faktisk valg på emnet. Er ikke interessert at out-of-touch politikere i Oslo skal bestemme alt. 

Som sagt, detta handler om kontroll og hva slags toskeri de kommer unna med, og har pågått i flere tiår. 

Nå, jeg har ingenting imot å forsøple mindre. Tvert imot, jeg er for det, for blandt annet å redusere utslipp og ha mindre søppel i naturen, men jeg vil ha ordentlige alternativer som er økonomisk forsvarlige å bruke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
WeirdFace skrev (4 timer siden):

Hvor "solide" poser trenger du egentlig, hvis det bare er snakk om vanlig søppel? 

Solide nok til at de ikke så lett blir stukket høl på. De posene jeg sålangt har prøvd er veldige tynne, og store, og lar seg ikke så lett knyte heller. De er upraktiske å bruke rett og slett. 

Vi har et sånt "sugesystem" i borettslaget som frakter søppelet i flere hundre meter lange rør, jeg setter ikke lit til at de kommer helskinnet frem så flimsy de er. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Min opplevelse av bæreposer er at de er skjøre, bare se på kantene på fks diverse kjøttdeigpakker, de har skarpe kanter som gjør de ubrukelige til å kaste noe annet en plast i dem.

Gidder ikke vaske bossbøtta hver gang jeg skal  bytte pose, dessuten blir det kliss og møkk som lekker ut av posen og på gulvet.

Gått over til avfallsposer og handlenett.

Men det utrolige er at matvarebutikkene ble tatt på senga at de skulle selge flere handlenett, så fikk bare kjøpt en på den lokale butikken før de gikk tom. 
 

Ny forsyning til høsten/vinteren

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Vi vet at rundt 300 millioner plastposer havner i Atlanterhavet hvert år. Kan du forklare hvordan det ikke er et miljøproblem?

Plastposer i havet er et forsøplingsproblem, det er ikke et plastposeproblem. Det er ikke bare plastposer som er i havet, det er plast fra ferdigmat, tannbørster, sko, møbler, you name it. Skal man ulovliggjøre alt som er laget av plast eller tvinge folk til å oppføre seg slik at de ikke forsøpler? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
debattklovn skrev (På 15.9.2023 den 9:53 PM):

Bæreposer er verken et klimaproblem eller miljøproblem, det er en myte. 

Et sted må man starte. Det vil si, å redusere plast har foregått på mange andre plan allerede. Nå har turen kommet til plastposer, og det er en enklere måte å redusere plast på, enn mange andre måter. Jeg bruker gjerne handlenett og de tynne søppelposene. Selv om mitt bidrag er en dråpe i havet, så hjelper det. Og selv med "gamle" plastposepriser så sparer jeg en del kroner på det i løpet av et år.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...