Gå til innhold

Det tok/tar over 30 (50?) år å bli kvitt handleposene i plast


lada1

Anbefalte innlegg

Man legger merke til at disse handleposene i plast er på vei ut. Når prisen på en pose blir over 10 kr/stk så forsvinner de vel helt. Man visste allerede for 50 år siden at slike handleposer er en uting, men hvorfor er det først nå bevegelse i saken om å få de vekk?

Endret av lada1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • lada1 endret tittelen til Det tok/tar over 30 (50?) år å bli kvitt handleposene i plast
Videoannonse
Annonse
lada1 skrev (På 10.9.2023 den 7.57):

Har EU en politikk på å bli kvitt disse handleposene i plast?

Ja. Målet er at hver borger bruker i snitt 40 plastposer årlig. Tallet i Norge, før denne endringen var på 135 stk årlig, så da må vi i snitt kutte forbruket av plastposer med 70% i løpet av to år. I fjor brukte vi 722 millioner plastposer her til lands.

Her er en studie om livsløpet for plastposer i Norge, som viser at mye dessverre havner i naturen:
https://dl8y9d78cbd9m.cloudfront.net/reports/Life-cycle-assessment-of-plastic-bags-and-other-carrying-solutions.pdf

sveibuen skrev (På 10.9.2023 den 7.55):

For det er noen idioter som styrer dette landet som faktisk trur at de få handleposene vi bruker her i landet utgjør noe som helst i verdens sammenheng. Kun for å tappe oss vanlige folk for enda mer penger.

Det er ikke klimagassutslippene, men miljøet som er hovedårsaken til at man ønsker å redusere forbruket av plastposer. 

Nå er vel heller ikke dette noe bare Norge gjør, men også EU og Storbritannia.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

image.jpeg.fca405a91b43456aa81a3f93ae53b073.jpeg

Men alt anna er innpakka i plast. Takk Karen i regjeringa, din ubrukelige tosk. Å bli kvitt plastposer vil ikke hjelpe en dritt hvis vi ikke har ordentlige, økonomiske forsvarlige alternativer. Disse forbanna "øko" posene deres koster 10kr stk, og egner seg egentlig ganske lite som søppelposer.

Detta har ingenting med naturen eller klimaet å gjøre, det handler om kontroll, se hva de slipper unna med og hva slags idioti folk går fem på for.

Endret av Yakamaru
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg handler fortsatt like mange plastposer som jeg alltid har gjort.

 

Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg må jo ha poser til pant/søppel, og hvis jeg går og kjøper en annen type rull med plastposer istedenfor å bruke de jeg kjøper på butikken så er jeg jo like langt...

 

Nisselandspolitikk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Deechon said:

Jeg handler fortsatt like mange plastposer som jeg alltid har gjort.

 

Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg må jo ha poser til pant/søppel, og hvis jeg går og kjøper en annen type rull med plastposer istedenfor å bruke de jeg kjøper på butikken så er jeg jo like langt...

 

Nisselandspolitikk.

Bruk en svartsekk for panten, og bruk den gjerne opp att. Slipper alt styret med å kaste posen, og du har en pose med mye volum i.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Deechon skrev (6 minutter siden):

Jeg handler fortsatt like mange plastposer som jeg alltid har gjort.

 

Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg må jo ha poser til pant/søppel, og hvis jeg går og kjøper en annen type rull med plastposer istedenfor å bruke de jeg kjøper på butikken så er jeg jo like langt...

 

Nisselandspolitikk.

Hvis du kjøper riktig type pose på rull er de både billigere og bedre. Du kan få 40-liters poser som koster under 3 kr per stykk, og de er større og har gode håndtak. Å ta ut søpla går som en lek, og du får bedre plass til panten i en av disse. Prøv ut et par forskjellige typer så vil du se lyset. 

Hvis du skyller panten før du legger dem i posen kan du også bruke posene flere ganger. Det ligger alltid massevis av hele, fullt brukbare poser ved panteautomaten, det er et svinn uten like. 

Yakamaru skrev (16 minutter siden):

image.jpeg.fca405a91b43456aa81a3f93ae53b073.jpeg

Men alt anna er innpakka i plast. Takk Karen i regjeringa, din ubrukelige tosk. Å bli kvitt plastposer vil ikke hjelpe en dritt hvis vi ikke har ordentlige, økonomiske forsvarlige alternativer. Disse forbanna "øko" posene deres koster 10kr stk, og egner seg egentlig ganske lite som søppelposer.

Detta har ingenting med naturen eller klimaet å gjøre, det handler om kontroll, se hva de slipper unna med og hva slags idioti folk går fem på for.

Så fordi vi bruker mye plast så har det ingen hensikt å prøve å redusere plastposeforbruket? Det er mange typer emballasje som er veldig vanskelig å gjøre noe med, ofte fordi plasten øker holdbarheten til varer og gjør matsvinn mindre. Å bruke mindre plastposer er noe alle kan få til. Prøv plastposer på rull du også, det er helt konge. 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
49 minutes ago, Ros59 said:

Skal alle land i verden sitte på hver sin haug og si at det ikke er noe poeng å gjøre miljøtiltak, det er et dråpe i havet i forhold til resten? Merkelig resonnement. 

Men dette (med dråpe i havet) er ikke et *nytt* argument.

Endret av lada1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (1 time siden):

bruker jo ikkje mye plastposer her i landet. å det er bare en dråpe i havet ihht resten av verden.

Det er ikke bare i Norge vi gjør dette, men også i hele EU, i Storbritannia samt et par andre europeiske land.

Bare i Norge dreier det seg om hele 6% av all emballasjeforbruk årlig og 722 millioner plastposer. Mye av dette havner dessverre i havet og naturen, ifølge en studie som ser på livssyklusen til en plastpose i Norge.

Så hvis hele Europa-ish klarer å redusere bruken solid så er det klart dette vil få en god effekt for miljøet.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Deechon skrev (13 timer siden):

Jeg handler fortsatt like mange plastposer som jeg alltid har gjort.

 

Jeg har egentlig ikke noe valg, jeg må jo ha poser til pant/søppel, og hvis jeg går og kjøper en annen type rull med plastposer istedenfor å bruke de jeg kjøper på butikken så er jeg jo like langt...

 

Nisselandspolitikk.

Men de rullene med poser som man kan kjøpe til å ha søppel i, er vel tynnere enn de handleposene som brukes til å pakke matvarer eller andre ting i.

Dersom posene er tynnere, så blir det vel mindre plast (og mindre plast burde jo være positivt)

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mye annen emballasjeplast (enn akkurat plast bæreposer) havner i hvert fall i naturen ved hver tømming pga renovasjons-bilene ikke er designet for annet enn avfall pakket/samlet i plast bæreposer.  3-4 mat-emballasjer ligger på bakken etter hver tømming om det ikke allerede er tatt av vinden.

Få tenker også på at vind kan få søppelkassene til å velte og løs emballasjeplast til å spre seg med vinden... er nok endel tonn som finner veien ut i naturen fra de som tenker at de selv er miljøvennlige fordi de ikke bruker bæreposen til å pakke det inn.

Bedre om de kunne produsert bæreposene av bioplast (mais/sukker/tang osv) som har kort nedbrytningstid - men det er kanskje utfordringer knyttet til både styrke og pris?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Er det meir miljøvennleg å bruke avfallssekkar til søppelposar eller til panteflaskene? Om avfallssekkane kan brukast om att kan også bereposane det.

Og kvifor blir det ikkje gjort noko med det verkelege problemet, som er all plastemballasjen som følgjer med alle varene ein kjøper? Eg skulle gjerne ha betalt ei ekstra avgift dersom den kunne brukast til å finne fornuftige folk som kan styre landet, matkjedene eller produsentane som skaffar oss all den unødvendige plastemballasjen.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (5 timer siden):

Det er ikke bare i Norge vi gjør dette, men også i hele EU, i Storbritannia samt et par andre europeiske land.

Bare i Norge dreier det seg om hele 6% av all emballasjeforbruk årlig og 722 millioner plastposer. Mye av dette havner dessverre i havet og naturen, ifølge en studie som ser på livssyklusen til en plastpose i Norge.

Så hvis hele Europa-ish klarer å redusere bruken solid så er det klart dette vil få en god effekt for miljøet.

Hadde de heller gått ut å opplyst enda bedre, sammen med hele Europa(altså alle land i Europa) så hadde man kanskje fått en effekt, men når lille Norge med så få innbyggere og så få plastposer så er det bare helt idioti.

Å at man skal straffes enda mer nå når det er så ekstremt dyrt å leve her i landet, er bare ... ja, hva skal jeg skrive? Spyr av det hele.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...