Gå til innhold

Er roasting ok ?


Anbefalte innlegg

Mine kontakter i barneskolen forteller nå at utfrysing og mobbing har fått et nytt og mer uskyldig navn; roasting.
Barn som har sett «rikets roast» får signaler om at mobbing har blitt mer akseptert og mindre alvorlig

Er nedverdigende mobbing ok så snart det får engelsk navn ?

https://www.nettavisen.no/livsstil/morten-hegseth-advarer-mot-hatstorm-kommer-til-a-sjokkere-mange/s/5-95-1300128

Dette underholdningskonseptet er særdeles tvilsomt….

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er også kritisk til denne "trenden", som nå har vart i noen år. De som forsvarer roasting, sier at det kun er en spøk/kameratslig erting mellom venner, og at det foregår i en vennskapslig setting.

Problemet er at barn og ungdom ikke ser forskjellen på kameratslig erting og mobbing, og denne trenden med roasting er med på å ufarliggjøre og normalisere det å mobbe andre.

"Komikere" som er med på dette, burde hatt et litt mer kritisk syn på hvilke signaler de faktisk sender.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Inspector skrev (27 minutter siden):

Barn som har sett «rikets roast» får signaler om at mobbing har blitt mer akseptert og mindre alvorlig

Nei, det er barn som er dumme og ikke forstår kontekst og sosiale settinger. Det er ikke signalene som sendes ut som er gale, det er mottakerne og deres tolkninger. Spøk mellom venner som går på bekostning av den andre, men der begge er inneforstått med at det er ok, går nok tilbake til huleboertidene. Jeg tror vi overlever.

Inspector skrev (27 minutter siden):

Er nedverdigende mobbing ok så snart det får engelsk navn ?

Sier du at "Rikets Roast" er mobbing? Jeg regner med svaret er nei. Det er stand-up der man vitser om en ekte persons liv, men det er ikke mobbing selv om det er frekt. Kontekst har alt å si.

Mobbing er selvfølgelig ikke ok uansett hvilket navn det får. Og om noen mobber men prøver å late som det bare er "roasting" så er det fortsatt ikke ok, fordi da er det fortsatt bare mobbing og ikke "roasting".

Jeg har venner der vi spøker med hverandre og kan 'roaste' hverandre greit. Men vi er ikke idioter så vi forstår hvis man går for langt, man tør å si ifra. Slike spøker mellom venner er noe som gjør venneforholdet sterkere, så lenge man gjør det riktig. Det er stort sett venner man gjør slikt med.  

Nukleosid skrev (7 minutter siden):

Problemet er at barn og ungdom ikke ser forskjellen på kameratslig erting og mobbing, og denne trenden med roasting er med på å ufarliggjøre og normalisere det å mobbe andre.

Det er foreldrenes ansvar å passe på hva de ser på og å lære de hva som er greit og ikke. Jeg kan uansett garanterer at de ser 100x verre ting på YouTube og TikTok og hva enn ungdommen henger på.

Dette er ikke en ny trend. Det er ikke engang et nytt format. "New York Friars Club" har holdt på med dette siden 50-tallet.

Endret av Comma Chameleon
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Roast gjort riktig kan være utrolig gøy. Problemet med "Rikets Roast" på VGTV er at deltagerene er så himla dårlig på det, bortsett fra Dag Sørås. Jeg vet ikke om Trude Drevland skrev vitsene sine selv men hun var faktisk ganske bra. Resten var så inni granskauen pinlig dårlige at jeg ble flau av å se på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
JonTj skrev (11 minutter siden):

Roast gjort riktig kan være utrolig gøy. Problemet med "Rikets Roast" på VGTV er at deltagerene er så himla dårlig på det, bortsett fra Dag Sørås. Jeg vet ikke om Trude Drevland skrev vitsene sine selv men hun var faktisk ganske bra. Resten var så inni granskauen pinlig dårlige at jeg ble flau av å se på.

Jeg deler den oppfatningen (har ikke sett den nyeste roasten) .. jeg ble pinlig berørt av det aller meste der. Det var faktisk på nivå med slik barn mobber; "du er feit", "dere er så støgge alle sammen" osv. 

At enkelte trekker paralleller til mobbing etter det greiene der forstår jeg godt. En ordentlig roast derimot er noe helt, helt annet. 

 

Endret av Baranladion
Lenke til kommentar

Spørsmålet er helt legitimt. Med roast blir det jo litt som med sex: Med gjensidig samtykke mellom voksne er alt ok. Uten samtykke eller med medvirkende som ikke er klar for det, blir det veldig feil.

Historisk sett har man hatt diskusjoner tilsvarende denne i forbindelse med vold på skjermflater. Jeg registrerer at enkelte sendinger med roast har aldersgrense, men at denne er heller lav (9 til 12 år). Det kringkastere av roast kan gjøre, er å påse at det er satt en passende aldersgrense, samt at sendingene er utilgjengelige for barn. Jeg regner med at tiåringer ikke er målgruppen for roast, og elementet med at mange barn ikke forstår spillereglene for roast, gjør at det er vanskelig å sammenligne det direkte med for eksempel voldsskildringer, noe som tilsier relativt høye aldersgrenser.

I andre enden har foresatte et ansvar. Skoler kan jobbe med holdningsarbeid, men barneoppdragelse er, til manges store overraskelse, primært et foreldreansvar. Roast uten samtykke er selvsagt krenkende over den som blir roastet, og er enig med de som betegner det som mobbing, og følgelig noe som må slås hardt ned på. Jeg kan heller ikke se roasting blant elever som kompatibelt med et trygt og godt skolemiljø for alle elever.

Roast hvor mottaker av roast har samtykket, og hvor målgruppen er voksne, mener jeg må være greit. Programmer med roast blir jo i all hovedsak redigert, slik at skaden begrenses for de involverte om roasten blir ubehagelig drøy. Om man ikke liker roast, er jo det også greit, men da faller det inn under alt annen man ikke liker av ytringer.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (12 timer siden):

Er også kritisk til denne "trenden", som nå har vart i noen år. De som forsvarer roasting, sier at det kun er en spøk/kameratslig erting mellom venner, og at det foregår i en vennskapslig setting.

Problemet er at barn og ungdom ikke ser forskjellen på kameratslig erting og mobbing, og denne trenden med roasting er med på å ufarliggjøre og normalisere det å mobbe andre.

"Komikere" som er med på dette, burde hatt et litt mer kritisk syn på hvilke signaler de faktisk sender.

Det er riktig.
Barn ser ikke denne forskjellen. De ser bare at det nå er blitt kult/morsomt/uskyldig å fortelle noen at de er feite osv

Mange voksne flytter også indre grenser når dette blir en gjengs omgangsform.
Flere av mine yngre kollegaer har nå begynt å vise langefingeren når de hilser på hverandre på morgenen.
Hvis man gjør dette til ukjente, kan man få en knytteneve tilbake.

Er det dette programskaperne ønsker seg ?
Alle snakker om befolkningens økende mentale utfordringer, ensomhet og mobbing.
Jeg kan ikke se at Rikets roast bidrar positivt på det området…..
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Roasting er et 30-40 år gammelt fenomen fra USA, og noe man gjør med kjendiser på TV, hvor vitsene er godkjent på forhånd.

Det er i min oppfatning ikke TV eller film eller internett som er problemet, det er manglende barneoppdragelse fra stadig mer passive foreldre ;) Men det er klart det er lettere å skylde på TV enn egeninnsats.

Jeg er født i 1980, så jeg fikk gudskjelov lov til å leke ute sammen med andre barn, slå meg og blø litt, lekeslåss, og gjøre mine egne feil, som jeg også måtte stå til rette for. Jeg er redd for at barn av denne og forrige generasjon ofte ikke lærer noe særlig konsekvenstenkning eller ansvar. Særlig gjelder det innvandrerbarn, hvor foreldre ser ut til å være enda mindre engasjert.

Alle generasjoner er litt forskjellige og det bølger vel frem og tilbake. Jeg tror nesten generasjon vil bli tøffere igjen, fordi deres foreldre vil være tøfler 😄

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (3 timer siden):

Det er riktig.
Barn ser ikke denne forskjellen. De ser bare at det nå er blitt kult/morsomt/uskyldig å fortelle noen at de er feite osv

Mange voksne flytter også indre grenser når dette blir en gjengs omgangsform.
Flere av mine yngre kollegaer har nå begynt å vise langefingeren når de hilser på hverandre på morgenen.
Hvis man gjør dette til ukjente, kan man få en knytteneve tilbake.

Er det dette programskaperne ønsker seg ?
Alle snakker om befolkningens økende mentale utfordringer, ensomhet og mobbing.
Jeg kan ikke se at Rikets roast bidrar positivt på det området…..
 

Nå er vel kanskje ikke Rikets Roast beregnet på barn? Det er også foreldrekontroll på VGTV, og jeg vil tippe det er en aldersgrense på dette programmet dersom VGTV følger Medietilsynets retningslinjer.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):

Roasting er et 30-40 år gammelt fenomen fra USA, og noe man gjør med kjendiser på TV, hvor vitsene er godkjent på forhånd.

Det er i min oppfatning ikke TV eller film eller internett som er problemet, det er manglende barneoppdragelse fra stadig mer passive foreldre ;) Men det er klart det er lettere å skylde på TV enn egeninnsats.

Jeg er født i 1980, så jeg fikk gudskjelov lov til å leke ute sammen med andre barn, slå meg og blø litt, lekeslåss, og gjøre mine egne feil, som jeg også måtte stå til rette for. Jeg er redd for at barn av denne og forrige generasjon ofte ikke lærer noe særlig konsekvenstenkning eller ansvar. Særlig gjelder det innvandrerbarn, hvor foreldre ser ut til å være enda mindre engasjert.

Alle generasjoner er litt forskjellige og det bølger vel frem og tilbake. Jeg tror nesten generasjon vil bli tøffere igjen, fordi deres foreldre vil være tøfler 😄

Dette (bildet under) var også en del av oppveksten våres, så litt roasting går sikkert like bra/dårlig

FB_IMG_1693585129078.jpg

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

En sjelden gang når jeg er ute blant skoleelever som er på vei hjem, virker det som det er en forverring der de forsøker å roaste fremmede, voksne mennesker. De kan rope "sånn er det å ikke ha bil", noe som ikke treffer helt hvis den voksne er ute og går av egen fri vilje. Eller gi den voksne karakterer for utseendet, enten ved utrop eller ved håndtegn, til kraftig latter fra kameratene. 

Unge sier de ikke trenger å hilse på tilfeldige turgåere i fjellet, fordi de ikke kjenner dem. Hvis dette kommer fra samme person som roaster fremmede, er det en bekymringsfull utvikling. Der vedkommende rett og slett ikke ønsker å være høflig, men foretrekker å kommunisere ved å roaste, eller grille andre. "Steke dem over svak varme" eller hva det nå skal kalles. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (22 timer siden):

Det blir ikke nevnt direkte hva som skal gjøres med dette. Mener motstanderne av roast at man skal sensurere programmet? 

Programskapere i dette segmentet tar ingen hensyn til uønskede/ønskede/langsiktige utviklingstrender. De strekker kun grenser for å selge et produkt. Et produkt som tar det enda litt lengre enn det forrige, bare for å få overskrifter og omtale.

Redaksjonene må ansvarliggjøres for de mange negative utviklingstrekkene som kan observeres av alle oppegående mennesker.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (1 time siden):

Programskapere i dette segmentet tar ingen hensyn til uønskede/ønskede/langsiktige utviklingstrender. De strekker kun grenser for å selge et produkt. Et produkt som tar det enda litt lengre enn det forrige, bare for å få overskrifter og omtale.

Redaksjonene må ansvarliggjøres for de mange negative utviklingstrekkene som kan observeres av alle oppegående mennesker.

Morsom teori, men har du beviser for at det FAKTISK gjør ting verre?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Inspector skrev (2 timer siden):

Programskapere i dette segmentet tar ingen hensyn til uønskede/ønskede/langsiktige utviklingstrender. De strekker kun grenser for å selge et produkt. Et produkt som tar det enda litt lengre enn det forrige, bare for å få overskrifter og omtale.

Redaksjonene må ansvarliggjøres for de mange negative utviklingstrekkene som kan observeres av alle oppegående mennesker.

Har du en klar ide om hva denne ansvarliggjøringen skal gå ut på?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Comma Chameleon skrev (På 1.9.2023 den 20.24):

Jeg har venner der vi spøker med hverandre og kan 'roaste' hverandre greit. Men vi er ikke idioter så vi forstår hvis man går for langt, man tør å si ifra. Slike spøker mellom venner er noe som gjør venneforholdet sterkere, så lenge man gjør det riktig. Det er stort sett venner man gjør slikt med.  

Jeg syns du i grunn treffer helt korrekt på hele innlegget ditt, men syns akkurat det her er et veldig godt bilde på når dette er greit og ikke greit, hva som er roast og hva som er mobbing. 

Kamerater kan ha en mobbende tone seg i mellom, men det er sagt med vennskap eller fellesskap i bunn. En eller flere personer kan slenge dritt til deg, som gjerne er tuftet på litt sannhet (som er essensen av roast) og det er helt ok. Faktisk bygger det vennskapet. Dersom en tilfeldig annen person hadde sagt det samme, kan det være at det ikke ok i det hele tatt. Det betyr ikke nødvendigvis at man hadde brydd seg spesielt om den det kom fra eller hva som ble sagt, men som et prinsipp. Et veldig godt eksempel når det gjelder "profesjonell" roast: Se hvordan Steve O reagerer når "komikergeniet" Amy Schumer spøker om hans døde kamerat Ryan Dunn. Samtidig hyller vennene til Bob Saget han på en til tider ganske så utleverende måte, men man merker at dette er gjort med kjærlighet. 

På samme måte kan man komme med kommentarer til en eller flere kompiser, men man hadde stått opp for denne/de dersom et annet menneske hadde sagt akkurat det samme. 

Det blir nesten som en meta-kommunikasjon, hvor det som blir sagt ikke egentlig er det (eller det hele) av hva som blir kommunisert. Som du sier, kontekst er vesentlig. 

Så er det selvsagt ikke svart hvitt. Det finnes vennegjenger hvor en person gjerne er den som mottar det meste av det de andre ser på som godhjertet roast, men som i praksis ikke er det. Man bør ha en viss trygghet og tillit til at det oppfattes på riktig måte. 

Barn har selvsagt ingenting med å se på programmer med kjendisroast. For øvrig er det en form for komedie som kan være meget morsomt når det er gode folk som gjør det og fryktelig flaut om det ikke er det. 

Lenke til kommentar
Krøvel Vellevoll skrev (3 timer siden):

Har du en klar ide om hva denne ansvarliggjøringen skal gå ut på?

Man kan begynne med en offentlig debatt om hva som er som er ok / ikke ok signaler til barn og unge.
I den debatten bør man også se på kortsiktige og langsiktige konsekvenser av dårlige signaler. Konkrete eksempler på mediaskapt voldsforherligelse, årsaker til mentale utfordringer osv hos stadig yngre , bør være selvsagte temaer

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...