Gå til innhold

Er roasting ok ?


Anbefalte innlegg

Inspector skrev (1 minutt siden):

Her gjelder ikke enten eller. Både foreldre, skole, media og samfunn har hver sin del av ansvaret.

Ja det stemmer det, men det hjelper ikke at media tar sin del av ansvaret om ikke foreldre gjør det samme, tv kanalene kan ikke gå inn i stua di og fortelle deg at unga dine nå må gå til sengs. Det må bli foreldrenes jobb. Ta ansvar for oppdragelsen selv ikke legg det ansvaret over på tv kanalene, de sender bare det folket vil se.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
skaftetryne32 skrev (46 minutter siden):

Ja det stemmer det, men det hjelper ikke at media tar sin del av ansvaret om ikke foreldre gjør det samme, tv kanalene kan ikke gå inn i stua di og fortelle deg at unga dine nå må gå til sengs. Det må bli foreldrenes jobb. Ta ansvar for oppdragelsen selv ikke legg det ansvaret over på tv kanalene, de sender bare det folket vil se.  

Et helt uregulert marked, vil etterhvert gå i oppløsning eller medføre uro.

Hva slags samfunn ønsker du for kommende generasjoner ?

Lenke til kommentar
Inspector skrev (Akkurat nå):

Et helt uregulert marked, vil etterhvert gå i oppløsning eller medføre uro.

Det er regulert, vi har noe vi kaller et vannskille, noen programmer kan sendes før et visst tidspunkt, andre må sendes etter.

Tv kanalene kan ikke lære barna dine folkeskikk for deg, du må gjøre det sjøl. Skal alt ethvert individ ikke liker bli sensurert så blir det lite igjen. 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (18 minutter siden):

Det er regulert, vi har noe vi kaller et vannskille, noen programmer kan sendes før et visst tidspunkt, andre må sendes etter.

Tv kanalene kan ikke lære barna dine folkeskikk for deg, du må gjøre det sjøl. Skal alt ethvert individ ikke liker bli sensurert så blir det lite igjen. 

Så enkelt er det ikke.
Alle må bidra, inkludert «søppelprodusentene» hvis vi ønsker en god fremtid…..

Lenke til kommentar
Inspector skrev (31 minutter siden):

Så enkelt er det ikke.

Jo det er det. Man kan ikke sensurere for alle andre bare fordi man selv ikke gidder å gi barna sine oppdragelse. 

Inspector skrev (32 minutter siden):

Alle må bidra

Som sagt, det er regulering, resten er opp til foreldrene, vi kan ikke ha et samfunn der alle som ikke liker noe skal forby det for alle andre fordi de er for late til å gjøre en innsats selv. 

Hva slags samfunn vi du ha ?

Ett der sensur og bok brenning er normen ? Bare fordi noen moralister ikke greier å ta vare på ungene sine, nei takk du, jeg foretrekker min frihet til å ytre meg som jeg vil framfor sensur, og idiotisk moralisme som skal trykkes nedover hodene våre fordi et ekstremt lite antall mennesker ikke gidder å gi ungene sine en god oppdragelse, de folka kommer til ødelegge ungene sine på et eller annet vis uansett, tv er i den store sammenhengen knapt involvert i den prosessen.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nå er kommentaren min litt på siden av det innlegget handler om, men jeg tar sjansen likevel. Legger ved et videoklipp der et ektepar "roaster" hverandre. Khalid Al Ameri og Salama er fra De forente arabiske emirater og ganske kjente profiler på YouTube. Her roaster de hverandre. Jeg vet at klippet er mer underholdning enn alvor, men legger det til likevel. 
 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Tja, der jeg bodde så fikk vi leid ultravold å video nasties på vhs fra vi var ca 7-8 år gamle, kjerringa bak skranken ga stort sett faen selv om hu spurte noen få ganger om vi fikk lov til å se på dette, vi sa bare ja i kor med pipestemmene våre, og det gikk greit. Blei da folk av oss, igjen vil jeg peke på oppdragelse, jeg fikk se på hva jeg ville på tv, men med en forståelse av at det er enkelte ting som skjer på tv som en ikke kan gjøre i det virkelige liv.

Lener meg mer på at det er noe ikke de fleste 7-8 åringer ofte gjorde på din tid.. Noen få? Absolutt.. Men fleste? Nope.
Forskjellen nå er også tilgang.  Du måtte gjøre noe for å få tilgang, nå ligger det i lomma di til enhver tid.

Er ikke super "fan" av når folk sier " ble jo folk av oss også"

Det blir "folk" av alle..Selv de rasistiske gamle besteforeldrene der ute som ikke vet bedre ble det også folk av.
Om de har gode sunne verdier som er verdt å dele videre derimot?  Not so much.

Samme vil gjelde ungdommer som er på vei inn i en form for " Vi må ikke være så hårsåre" Også bruker de det som et argument for at det skal være lov å mobbe eller være fæle mot andre.

Noe som nettopp ting som slike underholdningsprogrammer ++ gir inntrykk av til barn


 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (1 time siden):

Lener meg mer på at det er noe ikke de fleste 7-8 åringer ofte gjorde på din tid.. Noen få? Absolutt.. Men fleste?

Snakker bare for meg selv jeg nevnte aldri "de fleste", men greia er den at det er ikke tv kanalenes ansvar å sørge for at avkommet oppfører seg som folk, det er og har alltid vært foreldrenes ansvar, det er  ikke tv2 som skal gjøre den jobben.

 

DIYDari skrev (1 time siden):

Er ikke super "fan" av når folk sier " ble jo folk av oss også"

 Jeg er ikke superfan av sensur fordi en dude har bestemt seg for at noe er kjipt.

 

DIYDari skrev (1 time siden):

Noe som nettopp ting som slike underholdningsprogrammer ++ gir inntrykk av til barn

Og der bør det være noen foreldre som forklarer at dette er et underholdningsprogram, problem løst. Det er jo måte på hvor dumme og avstumpa disse barna tilsynelatende er, og helt ute av stand til og tenke selv tydeligvis, det er ikke spesielt realistisk at disse barna skal være så totalt ubrukelige som det skildres her.

 

DIYDari skrev (1 time siden):

Selv de rasistiske gamle besteforeldrene der ute som ikke vet bedre ble det også folk av.

Vel nei, betydningen av ordtaket er jo at til tross for motgang, problemer merkelig oppdragelse osv så ble det jo anstendige folk av dem likevel, det er ikke noe anstendig ved rasister. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Jo det er det. Man kan ikke sensurere for alle andre bare fordi man selv ikke gidder å gi barna sine oppdragelse. 

Som sagt, det er regulering, resten er opp til foreldrene, vi kan ikke ha et samfunn der alle som ikke liker noe skal forby det for alle andre fordi de er for late til å gjøre en innsats selv. 

Hva slags samfunn vi du ha ?

Ett der sensur og bok brenning er normen ? Bare fordi noen moralister ikke greier å ta vare på ungene sine, nei takk du, jeg foretrekker min frihet til å ytre meg som jeg vil framfor sensur, og idiotisk moralisme som skal trykkes nedover hodene våre fordi et ekstremt lite antall mennesker ikke gidder å gi ungene sine en god oppdragelse, de folka kommer til ødelegge ungene sine på et eller annet vis uansett, tv er i den store sammenhengen knapt involvert i den prosessen.  

Søppelpåvirkning fra tv er en viktig del så lenge de fleste bruker timesvis foran skjermen. Foreldrene er en annen viktig del.
Noe må uansett gjøres på flere områder for å stoppe en uønsket utvikling:  https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/01/31/bekymringsfull-utvikling-innen-ungdomskriminalitet/

Da kan man ikke ta utgangspunkt i at barn skal sidestilles med voksne som klarer sette nye/oppsiktsvekkende inntrykk i perspektiv.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (14 timer siden):

Noe må uansett gjøres på flere områder for å stoppe en uønsket utvikling:  https://www.politiet.no/aktuelt-tall-og-fakta/aktuelt/nyheter/2024/01/31/bekymringsfull-utvikling-innen-ungdomskriminalitet/

Er det noe som helst som tyder på at ungdomskriminalitet er forårsaket av tv programmer ? Kan du dokumentere ? Hvis det er noe på tv du ikke liker så ikke se på det, det er faktisk så enkelt.

Dine egne unger får du kontrollere selv, det er så latskap å legge skylda over på media, og folk har gjort det i flere tusen år, Socrates mente lesing av bøker var latskap, og at direkte kommunikasjon var beste måte å overføre kunnskap, jeg tror vi kan konkludere med at han tok grundig feil. 

Inspector skrev (14 timer siden):

Da kan man ikke ta utgangspunkt i at barn skal sidestilles med voksne som klarer sette nye/oppsiktsvekkende inntrykk i perspektiv.

Hvis en time med tv hver uke har mer påvirkning på barnet enn det foreldrene totalt kan påvirke barnet på ei uke så gjør de virkelig ikke jobben sin, da gjør de mer eller mindre ingenting, jeg tviler på at foreldre flest er sånn. Og hvis du virkelig ikke vil at barna dine skal se på dårlig tv så fins det vel noen sånne blokkerings program som man kan installere på pc, telefon osv, sånn kan man sensurere for seg selv, men ikke for alle andre, som sagt foreldrene må ta ansvar selv, og ikke legge ansvaret for sin egen manglende bruk av barneoppdragelse på media.

https://en.wikipedia.org/wiki/Net_Nanny

  • Liker 1
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (18 timer siden):

Forskjellen nå er også tilgang.  Du måtte gjøre noe for å få tilgang, nå ligger det i lomma di til enhver tid.

Syns dette er et viktig poeng, og det understreker egentlig bare det noen andre i tråden mener, at man kan ikke stoppe mobbing ved å sensurere internett eller TV programmer. 

Barn har tilgang til, eller får tak i akkurat hva de vil, og dette er "umulig" å stoppe. Å løse problemet med mobbing ved å forsøke stanse de millioner av inntrykk man får i disse dager er en kamp mot vindmøller.

Heldigvis er ikke roasting, pranks eller tiktok rotårsaken til mobbing, slik at mulighetene for å vinne frem i kampen er der, men da må man jo finne og ta tak der det nytter, og ikke skylde på rikets roast, sex on the beach eller tiktok. 

Endret av Baranladion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (34 minutter siden):

Er det noe som helst som tyder på at ungdomskriminalitet er forårsaket av tv programmer ? Kan du dokumentere ? Hvis det er noe på tv du ikke liker så ikke se på det, det er faktisk så enkelt.

Dine egne unger får du kontrollere selv, det er så latskap å legge skylda over på media, og folk har gjort det i flere tusen år, Socrates mente lesing av bøker var latskap, og at direkte kommunikasjon var beste måte å overføre kunnskap, jeg tror vi kan konkludere med at han tok grundig feil. 

Hvis en time med tv hver uke har mer påvirkning på barnet enn det foreldrene totalt kan påvirke barnet på ei uke så gjør de virkelig ikke jobben sin, da gjør de mer eller mindre ingenting, jeg tviler på at foreldre flest er sånn. Og hvis du virkelig ikke vil at barna dine skal se på dårlig tv så fins det vel noen sånne blokkerings program som man kan installere på pc, telefon osv, sånn kan man sensurere for seg selv, men ikke for alle andre, som sagt foreldrene må ta ansvar selv, og ikke legge ansvaret for sin egen manglende bruk av barneoppdragelse på media.

https://en.wikipedia.org/wiki/Net_Nanny

Det blir altfor enkelt å bare skylde på foreldrene og frikjenne alt annet som er en stor del av barns hverdag.
Vi kan også ta med utenforskap, dårlig integrering , manglende rollefigurer osv , men det er en annen diskusjon.

Lenke til kommentar
Inspector skrev (4 minutter siden):

Det blir altfor enkelt å bare skylde på foreldrene og frikjenne alt annet som er en stor del av barns hverdag.

Men det er likevel du alene som må sørge for at dine barn ikke ser på det du ikke vil at de skal se, jeg har gitt deg et alternativ som er langt bedre enn din sensur av alt du ikke vil se, bruk det alternativet, det er så fullstendig hodeløst å ville stoppe opp all type underholdning bare fordi du ikke vil gjøre en innsats selv, og ja det er så enkelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Men det er likevel du alene som må sørge for at dine barn ikke ser på det du ikke vil at de skal se, jeg har gitt deg et alternativ som er langt bedre enn din sensur av alt du ikke vil se, bruk det alternativet, det er så fullstendig hodeløst å ville stoppe opp all type underholdning bare fordi du ikke vil gjøre en innsats selv, og ja det er så enkelt. 

Naivt å tro at du alene kan sørge for hva barn inntar av underholdning i hverdagen.
Låser du barna inne så har man kanskje muligheten til det.

Samfunnet og kulturen rundt oss i det daglige har en stor, om ikke størst påvirkning.
Foreldrene legger grunnlaget i form av gener og tidlig utvikling. Også kommer samfunnet/kulturen/venner/skole inn når det virkelig gjelder for å forme deg inn til den personen du blir. 
 

Min bestefar på 86 har samme tankegang som deg..mener at alle foreldrene må steppe opp og kontrollere ungene sine.
Til sammenligning har han aldri byttet en bleie, eller vet hvordan en ovn/vaskemaskin/oppvaskmaskin funker og var mer eller mindre totalt fraværende da hans egne barn vokste opp.
Så noen vil kanskje si at han har lært av egne feil...Men da igjen har han heller ingen grunnlag på hvordan ting funker i første omgang.. Og det er kanskje det største problemet vi har idag.

Samtlige tror de vet svaret på hvordan ditt og datt funker fordi de har opplevd det motsatte og dermed "vet" hva som må til.
Men så vet man egentlig ingenting ettersom man ikke vet hvordan det er å være på den andre siden.

Litt som med foreldre som sitter der å ser andre foreldre sine barn bli rusmisbrukere, problembarn osv osv og bare sier " herregud de foreldrene har jo feilet totalt, bare gjør sånn og sånn, smack smick så er det fikset"  

Familiekoden programmet er jo gull verdt og et perfekt eksempel på akkurat dette..Man dømmer så ekstremt fort uten å være i de andre sine sko og tror at man sitter på en hellig fasit.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (8 minutter siden):

Naivt å tro at du alene kan sørge for hva barn inntar av underholdning i hverdagen.

Det er også ganske naivt å tro at et  tv show er en grunn til mobbing, all den tid det har vært mobbing siden tidenes morgen å at dette "instinktet" ligger i vårt dna. Men er man av den oppfatning av et tv program er skadelig eller tv generelt, så ikke kjøp tv, eller telefon , eller i det aller minste installer et sånt nannystate program til å filtrere ut noe av det.

Det er ikke et alternativ å sensurere et eller flere tv program fordi et fåtall har bestemt seg for at det er skadelig.

DIYDari skrev (13 minutter siden):

Min bestefar på 86 har samme tankegang som deg..mener at alle foreldrene må steppe opp og kontrollere ungene sine.

Vel kontrollere , har jeg brukt det ordet ? Jeg mener at en god oppdragelse er alt som skal til, ikke kontroll, men om ts føler det behovet så er det fremdeles opp til hen, alle andre skal ikke lide for hen sitt problem.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 timer siden):

Det er også ganske naivt å tro at et  tv show er en grunn til mobbing, all den tid det har vært mobbing siden tidenes morgen å at dette "instinktet" ligger i vårt dna. Men er man av den oppfatning av et tv program er skadelig eller tv generelt, så ikke kjøp tv, eller telefon , eller i det aller minste installer et sånt nannystate program til å filtrere ut noe av det.

Det er ikke et alternativ å sensurere et eller flere tv program fordi et fåtall har bestemt seg for at det er skadelig.

Vel kontrollere , har jeg brukt det ordet ? Jeg mener at en god oppdragelse er alt som skal til, ikke kontroll, men om ts føler det behovet så er det fremdeles opp til hen, alle andre skal ikke lide for hen sitt problem.

Er nok ikke mange som mener at regelmessig påfyll av blod, gørr, ondskap, svindel, mobbing og dreping er sunt i et langsiktig samfunnsperspektiv.
De fleste seere som liker dette, er heller drevet av et svært kortsiktig og egoistisk adrenalinhbehov uten tanke på ringvirkningene.
En ruslignende avhengighet som stadig må ha mer. Derfor må strikken strekkes enda lenger i neste episode…….

Lenke til kommentar
Inspector skrev (9 minutter siden):

Er nok ikke mange som mener at regelmessig påfyll av blod, gørr, ondskap, svindel, mobbing og dreping er sunt i et langsiktig samfunnsperspektiv.

Det er fint lite som er sunt i et langsiktig perspektiv, en ting som neppe er sunt for samfunnet er om det skal se ut som nord-korea.

Inspector skrev (10 minutter siden):

En ruslignende avhengighet som stadig må ha mer. Derfor må strikken strekkes enda lenger i neste episode…….

kan du dokumentere ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (4 timer siden):

Det er også ganske naivt å tro at et  tv show er en grunn til mobbing, all den tid det har vært mobbing siden tidenes morgen å at dette "instinktet" ligger i vårt dna. Men er man av den oppfatning av et tv program er skadelig eller tv generelt, så ikke kjøp tv, eller telefon , eller i det aller minste installer et sånt nannystate program til å filtrere ut noe av det.

Det er ikke et alternativ å sensurere et eller flere tv program fordi et fåtall har bestemt seg for at det er skadelig.

Vel kontrollere , har jeg brukt det ordet ? Jeg mener at en god oppdragelse er alt som skal til, ikke kontroll, men om ts føler det behovet så er det fremdeles opp til hen, alle andre skal ikke lide for hen sitt problem.


Et tv show som viser gitt oppførsel kan fint være EN grunn til mobbing jo. Men det er ikke eneste grunn..Skal en god del faktorer til. Poenget er jo som du helt klart misser ut på.. At slike program bør ikke nå ut til små barn

Og husk at mennesker har den fordelen av at vi kan bli bedre da..

Og du kan ikke styre alle eksterne faktorer er også en del av poenget.  Hvis du ikke har tv hjemme..Så kan du banne på at ungen din får sett tv andre steder.  Har de ikke telefon, ja da får de infoen fra et annet sted.

Du klarer ikke, ei heller BØR vi skulle måtte holde på sånn..

Det vi kan klare er å sensurere for aldersgrenser bedre, også lar vi de få som gidder å gjøre en større innsats for å komme gjennom de barrierene akkurat det.. Men det forblir med fåtallet siden de fleste av oss klarer å følge normer og regler.

 

Lenke til kommentar
DIYDari skrev (8 minutter siden):

Poenget er jo som du helt klart misser ut på.. At slike program bør ikke nå ut til små barn.

Jeg "misser" ikke på dette, jeg har vært veldig klar på at foreldrene må ta ansvar, så jeg har ingen anelse om hva du babler om her, jeg har også informert ts om vannskillet som norske kanaler gjerne benytter seg av, altså regulering med det formål å unngå at barn ser på programmer som ikke er beregnet for dem. Herfra og ut så er det opp til foreldrene, greier de ikke den jobben uten statlig sensur så er de ikke egnet til å være foreldre. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...