Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Føltes som nye runde i dag da jeg våknet. Toget innstillt fra Oslo til Grorud. "Som vanlig" flom ved Lørenskog stasjon, mer vann der enn under ekstremværet Hans. En bil under vann under togbrua mot Økernveien v163.

Flomkaos på Østlandet: Stengte veier og kansellerte tog

Sitat

En rekke veier er stengt, og vannet flommer over jernbanen flere steder på Østlandet

 

Endret av Subara
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kom voldsomt mye regn ja. Flere med vann i kjelleren rundt her, aldri skjedd før ifølge naboen som har bodd her siden 65.

Ny klar døgnrekord for august på Tryvannshøgda målestasjon i Oslo med 82mm (!). Den gamle rekorden fra 1957 var på 78mm. Nedbøren siste døgn er også den nest største noensinne uansett måned. Bare 88.6mm den 7. juli 2008 er større.

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Here we go again.

Oversvømmelser av viktig infrastruktur, hus og bygder. Fare for at elva renner over flomvernet i Drammen. Flere ras og evakueringer. Én skadet i ras i Oslo.

Hele 14 målestasjoner satt nye nedbørsrekorder i helga, seks av dem i Oslo. Noen av dem har målt siden 1880-årene. På Lambertseter ble den gamle nedbørsrekorden (som er fra i år) knust med det dobbelte. Fra 56.8mm til 94.8mm (!). Det er også ny månedsrekord uansett måned. Oslo ligger nå an til å få sin våteste måned noensinne registrert, ifølge meteorolog Siri Wiberg.

Det ble også satt mange augustrekorder, blant annet i Drammen, Enebakk, Gulsvik og Rakkestad.

Stasjonen i Ørje i Østfold som har målt siden 1883 fikk ny rekord uansett måned på hele 96.3mm, altså kom over 96% av den normale månedsnedbøren på ett døgn. Den gamle rekorden fra 2009 var på 73.1mm.

F4kKB0MXUAEZsF4?format=jpg&name=900x900

Endret av Snikpellik
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar

Som jeg lurte på tidligere i tråden,  Kværnerdalen slapp ikke unna. Overlevde Hans, men Alnaelva "vant" til slutt.

AO(+): Sjekk bildene: Nå flommer det over i Kværnerbyen – igjen

Spoiler

I 2015 sto hele Kværnerbyen under vann etter at en kulvert tettet seg.

Nå kan det se ut som kulverten har fått seg en smell igjen, og Kværnerbyen har fått kjenne godt på regnværet.

Borettslag har fått vann i kjelleren og minst én restaurant er oversvømt.

 

 

Endret av uname -i
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sitat

Bare 2 av 10 boligkjøpere lot fare for naturskader påvirke valget av stedet de bor. Etter ekstremværet denne sommeren, svarer 7 av 10 det samme. 

https://www.tu.no/artikler/7-av-10-vil-vurdere-fare-for-naturskade-ved-valg-av-ny-bolig/536060

Med andre ord: 5 av 10 er impulsivt etterpåkloke rett etter store hendelser.

Siden det står såpass dårlig til med bevisstheten rundt faren for naturskade - kanskje boliger bør merkes med mer enn bare energikarakter. En karakter for fare for naturskade kan også være på sin plass, der dårligste underkarakter (flom, rasfare, lyn, skogbrann etc) blir gjeldende hovedkarakter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
trikola skrev (3 timer siden):

Og risikoen bør gjenspeiles i forsikringspremien.

Boligannonser lister opp kommunale avgifter, salgsomkostninger, fellesutgifter, indirekte energiutgifter (energikarakter) og mye annet, men akkurat forsikringspremien på naturskade står ikke oppført, så det er jo typisk noe man ikke har enkel tilgang til å sjekke før kjøpet. Enig i at det bør reflekteres i forsikringsprisen (premie forbinder jeg med noe helt annet enn en regning, så det ordet bruker jeg bevisst ikke). Men risiko og pris er noe noe man bør være klar over før man legger inn bud. Det sagt så er det ikke så lett å sette en sånn fast pris i annonsen. Det vil jo typisk avhenge av mange ting. Også bør vel prisen for forsikring av selve boligen også være med i annonsen. Naturskade og boligforsikring er jo to forskjellige ting.

 

Lenke til kommentar

Klimaforsker Hygen svarer Værstat: https://verstat.no/2023/08/29/met-svarer-styrtregn-ostlandet/
Han avslutter med: 

Sitat

Alt er interessante studier som noen bør gjøre, men jeg ikke rekker i en slik spørsmål-svar setting.

Dette er dessverre alt jeg rekker av svar nå, og jeg kommer ikke til å behandle ytterligere spørsmål i denne tråden.

Når dataene ikke viser det resultatet man ønsker, så er det vel best å trekke seg tilbake ja.

Lenke til kommentar
4 hours ago, sk0yern said:

Når dataene ikke viser det resultatet man ønsker, så er det vel best å trekke seg tilbake ja.

"En dåre kan spørre mer enn ti vise kan svare."
(Gammelt ordtak.)

Hvis jeg ved en tilfeldighet finner et godt tilsvar til Værstats spørsmål, så kommer jeg selvfølgelig til å poste det her. (Jeg har antageligvis ikke mer tid å bruke på dette enn du har, så jeg kommer i likhet med deg ikke til å fremlegge egenproduserte forskningsresulter, bare ting jeg finner på nettet.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 9/1/2023 at 9:00 PM, sk0yern said:

Supert, da hører vi vel ikke mer fra deg. 

En ting jeg har lurt på er om Værstat har gjort noen modellberegninger av ekstremvær-nedbør som ser på effekten av nedbørområdets utstrekning. Det blir ikke nødvendigvis flom i Drammenselva selv om det kommer ekstremt mye nedbør på Vang i Valdres. Hvordan har den historiske utviklingen av nedbørområdenes utstrekning vært over de siste 100 årene?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (37 minutter siden):

En ting jeg har lurt på er om Værstat har gjort noen modellberegninger av ekstremvær-nedbør som ser på effekten av nedbørområdets utstrekning. Det blir ikke nødvendigvis flom i Drammenselva selv om det kommer ekstremt mye nedbør på Vang i Valdres. Hvordan har den historiske utviklingen av nedbørområdenes utstrekning vært over de siste 100 årene?

Hvis du lurer på sånt, foreslår jeg at du tar en kikk på siden: http://verstat.no
Eventuelt kan kanskje google hjelpe?
Stasjonene (Beito, Geilo, Maristova, Skjåk, Tunhovd og Vang) som statistikken i artikkelen er fra (altså de som ble "kirsebærplukket") kan du se ringet rundt på kartet her:

image.thumb.png.22d1802b02c69ca7950d2e91b79ced2c.png

Lenke til kommentar

Meteorologisk Institutts månedsrapport er klar.

Det ble satt over 100 nye nedbørsrekorder i august, og over 50 varmerekorder.

August 2023 vil bli husket for ekstremværet som rammet Sør-Norge
https://www.met.no/nyhetsarkiv/august-2023-vil-bli-husket-for-ekstremvaeret-som-rammet-sor-norge

Sitat

En våt juli ble etterfulgt av en enda våtere august i deler av Sør-Norge. Dette sto i sterk kontrast til flere varmerekorder i Nord-Norge og på Svalbard.

Mange tidligere vær-rekorder har falt flere steder i Norge i august. Mens det i Nord-Norge handlet om varmerekorder og tørke, regnet det i Sør-Norge så kraftig at det ble sendt ut farevarsler om både nedbør, flom og skred i gult, oransje og rødt.

– Det er sjelden at det settes så mange rekorder som det gjorde i august, sier Jostein Mamen, klimaforsker ved Meteorologisk institutt.

Han nevner at flere værstasjoner med over 100 års drift har satt nedbørrekord, mens Svalbard lufthavn satte varmerekord.

– I august har vi notert oss over hundre nedbørrekorder, og femti varmerekorder, sier Mamen.

Se full rekordoversikt fra side 19 i rapporten. 

August har vært høyst uvanlig, der ekstremværet Hans, sammen med kraftig nedbør flere steder også i ukene etter, har gjort stor skade som det vil ta lang tid å reparere.

Flere har nok erfart at klimaet ikke lenger er stabilt, og at fremtidens klima må tas hensyn til når kommuner skal planlegge framtidige prosjekter.


Global oppvarming fører til mer regn i Norge
https://www.met.no/nyhetsarkiv/global-oppvarming-forer-til-mer-regn-i-norge

Sitat

En varmere verden vil føre til mer regn i Norge. I august ble Sørøst-Norge rammet av flere kraftige nedbørhendelser. Er dette den nye normalen?

Det startet med ekstremværet Hans. Store områder i Sørøst-Norge ble rammet av kraftig regn og påfølgende flom. Det regnet intenst og over flere dager, noe verken natur eller mennesker i dette området er vant til. 

Men det stoppet ikke der, forklarer leder for Norsk Klimaservicesenter, Anita Verpe Dyrrdal. 

– For mens bakken var helt mettet av vann, og vassdragene såvidt var på retrett, begynte det å regne igjen. I to omganger. Som igjen førte til mange nye nedbørrekorder, sier Verpe Dyrrdal.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...