Gå til innhold

Ekstremværet "Hans" på Østlandet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Snikpellik skrev (6 timer siden):

Jernbanebrua på Ringebu har nå rast. Dovrebanen åpner neppe med det første.

Brua ble oppført på 50-tallet.

https://www.nrk.no/innlandet/jernbanebrua-pa-ringebu-har-rast-sammen-1.16515698

S5o6v7kAd_FcXtxoQ8JyrA7cWjliV1vHQFB37eFk

Ellers har flomtoppen blitt nådd i Glomma, men det er fremdeles flom, veier er stengt og mange er fortsatt evakuert. I morgen er det dessverre meldt styrtregn over de flomrammede områdene på Østlandet igjen, noe som kan forlenge og forverre flommen både i Drammensvassdraget og Glommavassdraget.

Pff, fake news! 

Noen har sprengt brua med viten og vilje for at vi skal tro på global oppvarming! 😆

/sarcasm

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (18 minutter siden):

Pff, fake news! 

Noen har sprengt brua med viten og vilje for at vi skal tro på global oppvarming! 😆

/sarcasm

Det er sikkert det lokale raftingbyrået som står bak. De øyner sjansen til å tjene grovt på å tilby rafting for tog i samarbeid med Vy. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Folk fra Østlandet/Viken Fylke bør heretter nektes å bygge broer, det her ikke peiling på hva de holder på med.

Først hadde vi denne:

undefined

Og det var i fjor. Og nå har de fått denne:

f228bf4c-bacc-415f-885f-d2262fbc726c?fit=crop&format=auto&h=1445&w=1244&s=5ba7ff5dcff089475866b414f5b49dde968229d6

Og til slutt denne:

 

Jernbanebrua over Gudbrandsdalslågen i Ringebu brøt sammen mandag.

 

Og nå har vi fått denne, der Dovrebanen nå for alle praktiske formål er stengt i minst seks månder.

Hva er det de holder på med på Østlandet? 

Endret av Windfarmer
Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (10 minutter siden):

Hva er det de holder på med på Østlandet? 

Har en midlertidig test av hvordan det er å være Nord-Norge, uten å faktisk måtte reise dit? Vil bare minne om at Dovrebanen har knyttet Oslo og Trondheim sammen i 102 år, mens Nord-Norges to største byer, Tromsø og Bodø har vært knyttet sammen med jernbane i nøyaktig 0 år. Kan jo også nevne at selv om fergefri E39 har vært et politisk ønske mål i mange år, og mange milliarder er allerede delt ut i den forbindelse, så er det ingen debatt om fergefri E6, ingen mål og ingen penger til det heller.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Har en midlertidig test av hvordan det er å være Nord-Norge, uten å faktisk måtte reise dit? Vil bare minne om at Dovrebanen har knyttet Oslo og Trondheim sammen i 102 år, mens Nord-Norges to største byer, Tromsø og Bodø har vært knyttet sammen med jernbane i nøyaktig 0 år. Kan jo også nevne at selv om fergefri E39 har vært et politisk ønske mål i mange år, og mange milliarder er allerede delt ut i den forbindelse, så er det ingen debatt om fergefri E6, ingen mål og ingen penger til det heller.

Jeg vet ikke helt hva du ønsker å oppnå med dette innlegget. Men en fergefri E39 er en fuckings vits, og er enda et eksempel på norsk hybris. 

Før noen slasker på Hordaland Veikontor begynner å planlgge en bro over Sognefjordnen, burde de alle hatt fått et nakkeskudd, vel nå skal jeg være litt tilbakeholden, jeg begynner på nytt;

Før noen slasker på Hordaland Veikontor foreløpig har benytttet ca. 50 mill. NOK på å planlegge fantasibroen over Sognefjorden, avbildet her:

original.jpg

Burde de alle å blitt tvangsendt til Vadheimsdalen, eller alle de andre stedene trailere og bobiler må rygge for å passere.

Forslaget er aldeles latterlig. Nesten på lik linje med Nord Norge banen og en rekke andre samferdselsprosjketer i Norge.

Og toppen av tåpelighet er vel Nord Norge banen?  

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Vil bare minne om at Dovrebanen har knyttet Oslo og Trondheim sammen i 102 år, mens Nord-Norges to største byer, Tromsø og Bodø har vært knyttet sammen med jernbane i nøyaktig 0 år. 

Og det er bra. Det er både samfunnøkonomisk, fornuftig, bedriftsøkonomisk og ikke minst nasjonaløkonomisk riktig at dette tåpelige prosjektet aldri blir fullført.

Eller tar du en Sandra Borch og hevder at "nu er det våres tur?" 

Da vil jeg anbefale deg et lite regnestykke, hvem har mest antall jernbanekilometer pr. innbygger i Norge, og da kan du dele dette mellom Nordland, Troms og Finnmark, mot resten av Norge.

Det er neppe Sandra Borchs tur. En burde vel heller bruke pengene på det sentrale østlansområdet der jernbane har noe for seg. 

Lenke til kommentar
Windfarmer skrev (21 minutter siden):

En burde vel heller bruke pengene på det sentrale østlansområdet der jernbane har noe for seg. 

Det gjør vi allerede. I høyeste grad. Det er også Østlandet som får fine 4-felts motorveier, mens tullingene i vest og nord avspises med smuler og ingenting. 

Så skal jeg riktignok slå pisken hardt og stramt på nettopp tullingene i vest. De har absolutt vært delaktige på å trenere statlig finansierte infrastrukturprosjekter. Svært så delaktige! 

Monsterbroen omtalt over av @Windfarmer er ett eksempel. Dette trenger vi jo ikke. Vi trenger å rassikre utsatte steder, samt heve standarden på dødsveien, slik at vi en gang i fremtiden kanskje slipper å ha et veistykke med den lite klingende rekorden i å være Norges farligste strekning!

Når Statens vegvesen omsider kommer med planer og forslag på gjennomføring av ny ringvei for å avlaste Bergen sentrum, samt tunnel for å avlaste boligområder som er så heldige å ha E39 tvers gjennom tunet, så kommer plutselig lokalpolitikere fra Bergen på banen, og messer i om hvordan feltene på motorveien skal klassifiseres. De skal ha kollektivfelt på motorveien, må vite. Fire felts ringvei, tilpasset trafikkmengder for ~100 km/t, har null nada behov for slikt! Men Statens vegvesen ble tvunget tilbake på tegnebrettet, prosjektet tar lenger tid, og med tanke på all mikro-managment bergenske politikere ønsker å bedrive, finner "plutselig" regjering og storting ut at andre prosjekter haster mer. Heh! 😅

... Og sånn går nu dagan

  • Liker 3
Lenke til kommentar
46 minutes ago, Windfarmer said:

Og toppen av tåpelighet er vel Nord Norge banen?  

Med tanke på at den ikke har koster mer enn litt feilprosjekterte regjeringstunneller i Oslo, så nei.
Toppen av tåpelighett er at vi ikke har bygget noe fra Narvik og til Finskegrensa for å koble på det Finske jernbanenettet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
del_diablo skrev (1 time siden):

Med tanke på at den ikke har koster mer enn litt feilprosjekterte regjeringstunneller i Oslo, så nei.
Toppen av tåpelighett er at vi ikke har bygget noe fra Narvik og til Finskegrensa for å koble på det Finske jernbanenettet. 

Dine påstander er enda et eksempel på uvitenhet.

Det finske jernbanenettet har en sporvidde på 1524 mm - i praksis russisk sporvidde- og det skal Norge knytte seg til?

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, del_diablo said:

Og prøver man ikke får man ingenting til. Og man blir stående.

Tullete kommentar...
Du finansierer byte frå 1524 til 1435 for Finland du då eller?

Er faktisk begge deler eit lite stykke mellom Haparanda og Tornio.
https://openrailwaymap.org/?style=gauge&lat=65.835745480762&lon=24.142606258392334zoom=15

Eit anna problem er at Finland brukar 25kV 50Hz for køyrestraum medan vi brukar 15kV 16.67Hz.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Joda, spennende. Men sametidelig så er det ingenting på Norsk side av grensen der oppe for du kommer ned til Narvik.
Du skal ikke gå så langt tilbake i tid for å se siste runde med utredninger og gavekvister, som f.eks https://e24.no/naeringsliv/i/kJvxGj/finland-gaar-videre-med-arktisk-jernbane-til-kirkenes-en-fantastisk-dag 2018

Selv har jeg nå ikke trua på at noe som helst skjer, mest fordi vi har ikke bygget jernbane siden 1930.

Lenke til kommentar
del_diablo skrev (7 minutter siden):

Joda, spennende. Men sametidelig så er det ingenting på Norsk side av grensen der oppe for du kommer ned til Narvik.
Du skal ikke gå så langt tilbake i tid for å se siste runde med utredninger og gavekvister, som f.eks https://e24.no/naeringsliv/i/kJvxGj/finland-gaar-videre-med-arktisk-jernbane-til-kirkenes-en-fantastisk-dag 2018

Selv har jeg nå ikke trua på at noe som helst skjer, mest fordi vi har ikke bygget jernbane siden 1930.

Jeg tror vi beveger oss langt utenfor trådens tema, men på den annen side, hvem bryr seg? Uværet "Hans" kan jo brukes til så mangt. Herunder jernbanepolitikk i Norge.

Jeg har rimelig bra peiling på jernbane, men det på ren hobbybasis, derfor skal jeg være forsiktig.

Har dere hørt om Ringeriksbanen? En bane som ble besluttet utbygget av Stortinget første gang for snart 100 år siden:

Ringeriksbanen – Wikipedia

Og nå skal Nord Norge banen bygges ut på ti - femten år?

Jeg sier som Elvis:

 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (17 minutter siden):

Jernbane i Nord-Norge er jo i praksis umulig å bygge etter Fosen-dommen. Reindriftsnæringen har vetorett og det er lite de misliker mer enn jernbane. Se hvor vanskelig det er for Statnett å få bygget en skarve 420kV høyspentlinje, protestene hagler fra alle kanter. Men de protestene blekner mot hva som ville blitt rettet mot et jernbaneprosjekt. 

Og hva skal vi med jernbane i Nord Norge i det hele tatt?

Samferdselen i Nord Norge er langdistanse (og i Nord Norge har de virkelig lang distanse.)

Jeg har reist massevis i Nord Norge og forstår at det er nesten 100 mil fra Tromsø til Kirkenes, (i praksis ca. 80 - 90 mil.)  

Men samferdselen i Nord Norge har i de siste 50 årene blitt håndtert av Twin Otter, og noe senere av de Havilland Dash 7.

Og vil fortsatt i mange år bli betjent på samme måte.

Men Sandra Borch hevder at det "nu er  det våres tur,"  de skal bygge en latterlig jernbane mellom Bodø (i praksis Fauske) til Tromsø.

Om ti - femten år tipper jeg at Widerøe har elektriske fly som kan håndtere denne strekningen. I luftlinje mellom Tromsø og Bodø er det ca. 350 km. Gi batteriutviklingen litt mer tid. 

Det vil uansett ta langt mindre tid enn å håpe på den latterlige Nord Norge banen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...