Gå til innhold

Overemployment - 2 jobber samtidig?


Anbefalte innlegg

Heisann,

Dessverre har det seg slik at inflasjon og økte månedlige kostnader har vært mye høyere enn lønnsveksten den siste tiden, og det blir bare vanskeligere og vanskeligere å få spart i nærheten av det jeg ønsker. Synes rett og slett det er deprimerende, og det føles totalt uten mål og mening å ikke få spart noe betydelige penger, til tross for at man jobber og strever for å få hverdagen til å gå rundt. Etter Covid pandemien har det blitt en markant økning i antall "remote jobs" og aksept for hjemmekontor. Jeg er i en ganske unik situasjon hvor jeg kan jobbe 100% hjemmefra, eller hvor som helst i Norge for den sags skyld, svarer mail og iøser saker. Er mye dødtid, og er definitivt kapabel til å gjøre mer, selvom jeg allerede ligger godt over gjennomsnittet på løste saker. Jeg er god på å automatisere repetitive oppgaver for å få unna mye arbeid på kort tid.

 

Det jeg nå kommer til å nevne er nok ikke så vanlig i Norge, og jeg er usikker på om det i det hele tatt er lovlig i Norge. Det er mange mennesker som klarer å sjonglere 2, til og med 3 fulltidsjobber i samme tidsperiode, og får dermed 3x lønn. Alt over det man tjener i en fulltidsjobb man har fra før av vil jo være 100% oppspart kapital, med mindre man øker apetitten for å bruke penger. Kan jo lett klare å spare 500-750k i året om man er flink med 2 fulltidsjobber. Bruker man disse pengene smart og innvesterer riktig, så kan man fint være ute av arbeidslivet innen noen år. At det er uetisk kan jo absolutt argumenteres for, men gjør man en god jobb for arbeidsgiverne og alle er tilfredstilt, så ser jeg ikke helt problemet, så fremt dette er innenfor lovens hånd og arbeidsgivernes kontrakt? Selvfølgelig en risiko for at dette ikke blir tatt godt i mot om man skulle blitt tatt for det, men er man en verdifull ressurs for firma så beholder man etter all sannsynlighet en av jobbene iallefall. Noen andre som har vært innom samme tanke tidligere? Er en subreddit som heter r/overemployment der hundretusenvis av mennesker gjør nettopp dette, og jeg forstår de godt da det ikke er enkelt å få spart og bygd opp sin finansielle fremtid sånn som verdensøkonomien utvikler seg. Setter pris på andre synspunkter rundt emnet :)
 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I de jobbene jeg har hatt har arbeidsgiver hatt regler om hvilke bierverv man kan ha. Felles har vært at det må avtales med arbeidsgiver, men jeg kan ikke huske at det har vært et forbud. 

En annen sak er at man som regel inngår arbeidsavtaler som innebærer at man er disponibel for arbeidsgiver i hele den avtalte arbeidstiden. Det betyr at selv om du ikke bruker en full dag på å få gjort arbeidsoppgavene dine, så kan du ikke "logge av" når oppgavene er utført og starte på jobb nr 2.

To hundre prosent jobber høres helt pyton ut synes jeg, men hver sin smak. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De vil vel fort merke det, mtp skattemeldinger og sånn? Sliter med å se at dette skal være greit og akseptabelt av arbeidsgiver. Kjedelig å miste jobben hvis de finner ut. Tviler på at de ville tatt så snilt på det for å være ærlig. De betaler jo for hele tiden din.

Jeg tror heller jeg ville prøvd å starte et enkeltmannsforetak og brukt dødtiden på å jobbe på denne. Kjenner en som driver egen bedrift ved siden av fulltidsjobb. Tror ikke det er unormalt. 

Edit: 

Ellers spennende mål. Du ønsker å bli finansielt uavhengig?

Endret av PgUp
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Med tanke på hvordan en del arbeidsforhold logges i offentlige systemer, med skattekort og åpne skattelister og en del annet så vil jeg tro dette er mye vanskeligere i Norge kontra en del andre land. Og avhengig av yrket du er i så er Norge veldig lite og plutselig er det noen på LinkedIn, sosiale medier eller annet som avslører at du jobber to steder.

Teknisk sett har man jo nok timer i døgnet til å jobbe 2 fulltidsjobber hvis du ikke gjør noe annet, men det er jo ikke realistisk og det vet nok arbeidsgiverne også. Så hvis/når du blir tatt så blir det vel en heftig sak der arbeidsgivere vil prøve å argumentere for at de har betalt for å ha deg der 8 timer av gangen. Hvis du har en relativt "uavhengig" posisjon der resultatene teller mer enn antall timer så kan det nok være noen muligheter for å få dette til men fullt mulig at du får sparken når de finner det ut.

Men med tanke på alt det ekstra arbeidet og hvor mye skatten øker så er vel kanskje det mest lønnsomme å leie seg inn via et AS som en konsulent slik at du kan ta ut lønn på et nivå som gir mening og resten går inn i selskapet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det eneste jeg har strukket meg til i arbeidssammenheng er å jobbe for meg selv. Da står jeg ikke til ansvar for to ulike arbeidsgivere som garantert vil skape en konflikt før eller senere. Er du arbeidsgiver nr.2 så vet du akkurat når du har mulighet til å jobbe og når du må trå til i jobben du har ellers.

Tipper den jobben du har nå forventer at du alltid er tilgjengelig hvis behovet skulle oppstå, men det skaper neppe problemer i starten, men kommer mest sannsynlig til å skje etter hvert, og så risikerer du å sitte i skvis mellom to arbeidsgivere hvor du får et forklaringsproblem om ikke dette er avklart i starten.

Finner noen av arbeidsgivere ut hvordan du holder på risikerer du i verste fall å miste begge jobbene samtidig.

Endret av vidor
Lenke til kommentar

Det er ikke forbudt å ha flere jobber som samlet sett overstiger 100 % arbeidstid, med mindre du er under 18 år, se arbeidsmiljøloven § 11-2 fjerde ledd (arbeidstiden skal beregnes samlet, arbeidsgiver plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere). Det er imidlertid litt upraktisk, all den tid det bare er 24 timer i et døgn og 168 timer i en uke. 

En arbeidsavtale er en avtale hvor arbeidsgiver betaler for at du skal stille din innsats og tid til disposisjon eksklusivt for den arbeidsgiveren. Du beskriver at du har mye dødtid hos din arbeidsgiver. At man får betalt for dødtid er en funksjon av at du plikter å stille med innsats, ikke arbeid - arbeidsgiver bærer risikoen for at du har arbeidsoppgaver å utføre. Dette stilles ofte opp mot næringsdrivende, som gjerne fakturerer for resultater.

(Noen næringsdrivende faller i en mellomkategori, som f.eks. meglere, advokater, og rørleggere, som gjerne fakturerer for medgått tid. Disse kan imidlertid bare fakturere deg for tiden brukt på din sak/oppgave. De kan ikke fakturere deg for hele dagen begrunnet i at det ikke var andre ting å gjøre den dagen. Advokater kommer ofte litt bedre ut av det fordi de praktiserer en ordning med at en arbeidsoppgave faktureres med minimum 15 minutter.)

Ut fra dette perspektivet virker det for meg som om du ønsker å ta betalt for samme innsats i samme tidsperiode to eller tre ganger. Det er strengt tatt bedrageri. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kjenner faktisk flere som har mer en en jobb, hvor hovedjobben er 100%, så har dem en jobb i helgene ferier (taxi, butikk, matvogn, kafe) sånn at dem i realiteten jobber 120% eller mer.
Helt lovlig, og ikke no problemer med skatt heller.
Bare pass på ev klausuler i arbeidskontrakten min.

Jeg har tilbud om en sidejobb med god lønn og like lite arbeidspress (2-4 halvdager pr mnd) men må si nei pga jobben jeg har nå eksplisitt har forbud mot at jeg tar den jobben jeg har tilbud om.

Endret av Eskove
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er to store fallgruver her, den fyrste er konflikt mellom arbeidsgivarane som begge vil legge krav på tida di samtidig, som til dømes ved at du blir pålagt overtidsarbeid. Einaste måten å sikre deg mot slike situasjonar er ved å avtale disse avgrensingane med arbeidsgivarane. I enkelte tilfeller så kan det også være habilitetsutfordringar mellom dei to stillingane

Den andre utfordringa er at du fort kan ende opp med å begå eller bli anklaga for bedrageri om begge arbeidsgivarane meiner dei har betalt deg for den same arbeidstida. Har du eit ENK så kan du fort bli anklaga for å ha brukt arbeidstida di på å utføre arbeid for ditt eige ENK samtidig som du har fått betalt frå hovudarbeidsgjevar. 

 

Det fyrste du må sjekke er kva som står i arbeidsavtalen din, det er forholdsvis vanleg at det er avtalt vilkår om at du må få løyve for å ta ein ekstrajobb, eller at det er avtalt at hovudarbeidsgjevaren skal ha prioritet på din arbeidstid ved at du skal stille utkvilt til avtalt arbeisstid. 

Reint praktisk så vil det nok være enklast og minst problematisk dersom jobb nummer to er f.eks ein helgejobb innafor eit heilt anna yrke. K

Dersom du kan utføre begge jobbane frå heimekontor så slepp du litt enklare unna logistikken, men møter og telefonar kjem ofte innafor vanleg kontortid, så kva gjer du då når du er innkalla til to Teamsmøter samtidig? Det som ofte hindrar folk i å ha to 100% jobbar er at det ofte er vanskeleg å finne ein jobb nummer to som ikkje kjem i konflikt med arbeidstida. Har du arbeidstid frå 8-16 i jobb nr 1 så kan du ikkje starte i jobb nr 2 før tidlegast 16.30, og på mange arbeidsplassar så startar kveldsskiftet rundt kl 15 for at skiftet skal være ferdig til vanleg leggetid slik at arbeidarane ikkje treng å endre sovemønsteret meir enn høgst nødvendig. 

Lenke til kommentar

Dette var vel et problem første gangen gjemmekontor ble vanlig rundt dotcom boblen tidsperiode. Svært mange hadde både 2 og 3 jobber og utførte de ofte med glans. Hvis man er effektiv i det man skal gjøre ser jeg personlig ikke noe galt i det. Det er nok av arbeidstakere som kaster bort 60-70 % av dagen på å gjøre ingenting, og dette er det ingen som reagerer på. Det blir vel litt sjonglering til tider men er du dyktig på ditt felt kan du også kreve ganske bra vilkår for jobben du gjør og generelt en del frihet rundt hvordan og når jobben skal gjøres. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
On 8/5/2023 at 6:41 AM, Fucate said:

Det er mange mennesker som klarer å sjonglere 2, til og med 3 fulltidsjobber i samme tidsperiode, og får dermed 3x lønn.

Som nevnt av Krikkert over så er dette ulovlig og en form for bedrageri, hvis det skjer på samme tidspunkt på døgnet. Arbeidstid defineres som den tid man står til disposisjon for arbeidsgiver. Dreier det seg om kveldsjobber og helgejobber, så bør det være OK, så lenge man klarer å utføre hovedjobb godt nok. Studier og jobb kan jo godt kombineres, spesielt i disse Internettider. De fleste jobbene jeg har hatt har da krevd litt mer enn 100% slik at det i praksis har blitt litt gratis overtid. Man kan jo også videreutdanne seg innenfor det man jobber med, slik at man kan komme litt opp på lønnsstigen. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Aldrack skrev (På 5.8.2023 den 1.17):

I de jobbene jeg har hatt har arbeidsgiver hatt regler om hvilke bierverv man kan ha. Felles har vært at det må avtales med arbeidsgiver, men jeg kan ikke huske at det har vært et forbud. 

Det stemmer. Jeg har en avtale med arbeidsgiver at jeg kan jobbe i familiefirma så mye jeg vil, eiendom. Jeg får også leie meg ut med enk så lenge det ikke konkurrer. Leier meg stort sett kun ut til venner som trenger litt ekstra arbeidskraft av og til. 

 

Så til OP, jeg ville nok forsøkt å leid meg ut i stedet for å ha to fulle jobber. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
arne22 skrev (7 timer siden):

Studier og jobb kan jo godt kombineres, spesielt i disse Internettider. 

Vil legge til at det også her kan oppstå konflikt om ein blir pålagt å jobbe f.eks. på eksamensdagen. Ein har ingen lovfesta rett til å få permisjon for å gjennomføre eksamenen, så det bør gjerast særskilt avtale om dette så det ikkje blir eit problem. 

Ein bør derfor være forsiktig med å skulle sjonglere ulike forpliktingar utan å ha informert alle relevante partar. 

Lenke til kommentar

Jeg jobber i omsorgsyrket, mest døgnturnus, og har tatt noen nattevakter her og der, samt jeg hadde mye forskjellig vaktoppdrag som vekter når jeg var yngre.

Alle jobbene mine kunne jeg fint ha kombinert med en type 'laptop-jobb'. Sålenge det er jobber som kan stå stille i hektiske perioder.

I tillegg når man har døgnturnus har man lange friperioder, der man i praksis kunne jobbet 100% i hvilket som helst yrke.

Mange kollegaer som har to jobber, men kjenner ikke til noen driver sånn du skisserer. Utenom typ aksje/krypto-trading eller online skole.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (54 minutter siden):

Ein har ingen lovfesta rett til å få permisjon for å gjennomføre eksamenen,

Akkurat derfor man kun skal jobbe i et firma med tariffavtale.
Da har man krav på fri under eksamen, og avhengig av avtalen kanskje til og med 2 dager før også.
Og er det jobbrelatert har man i de fleste tariffavtalene krav på fri med lønn til eksamen.

Lenke til kommentar
kremt skrev (På 5.8.2023 den 15.21):

Dette var vel et problem første gangen gjemmekontor ble vanlig rundt dotcom boblen tidsperiode. Svært mange hadde både 2 og 3 jobber og utførte de ofte med glans. Hvis man er effektiv i det man skal gjøre ser jeg personlig ikke noe galt i det. Det er nok av arbeidstakere som kaster bort 60-70 % av dagen på å gjøre ingenting, og dette er det ingen som reagerer på. Det blir vel litt sjonglering til tider men er du dyktig på ditt felt kan du også kreve ganske bra vilkår for jobben du gjør og generelt en del frihet rundt hvordan og når jobben skal gjøres. 

Oppfordre til svindel og alvorlig kriminalitet på diskusjon.no, smart. 

Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 5.8.2023 den 1.28):

De vil vel fort merke det, mtp skattemeldinger og sånn? Sliter med å se at dette skal være greit og akseptabelt av arbeidsgiver. Kjedelig å miste jobben hvis de finner ut. Tviler på at de ville tatt så snilt på det for å være ærlig. De betaler jo for hele tiden din.

Jeg tror heller jeg ville prøvd å starte et enkeltmannsforetak og brukt dødtiden på å jobbe på denne. Kjenner en som driver egen bedrift ved siden av fulltidsjobb. Tror ikke det er unormalt. 

Edit: 

Ellers spennende mål. Du ønsker å bli finansielt uavhengig?

Ja det er absolutt en aktuell problemstilling at dette vil bli synlig på skattekortet, så man bør iallefall nevne for begge arbeidgivere at man har en annen jobb ved siden av for å spe på inntekten sin litt. Forøvrig er det verre om arbeidsgivere har rettslig krav på innsyn i arbeidstimer fra  andre arbeidsplasser der man jobber, da kan man fort havne i saksa. Først og fremst ville jeg vite om dette kan anses som bedrageri og bli straffeforfulgt, eller om ytterste konsekvens er sparken i jobbene.  Så lenge man klarer å gjøre en god jobb, leverer minst like mye som gjennomsnittet i jobbene fordi man er jobber smartere og raskere enn folk flest, og faktisk gir alt man har i begge jobbene. 

Har vært inne på tanken med ENK eller AS, men jeg skulle gjerne startet innenfor bransjen jeg jobber i nå, da det er et marked jeg kjenner veldig godt. Problemet er at det blir en "konkurrerende virksomhet" så da må jeg i utgangspunktet slutte i nåværende jobb, og samtidig gå ned en god del i lønn ved å finne noe annet. Dessuten en stor hjelpende faktor å få tak i produktene jobben min selger til en god pris, så det kan bli utfordrende. 

Definitivt. Og jeg er villig til å jobbe hardt for det nå som jeg kan og orker. Vil helst jobbe med noe med mål og mening da som f.eks å skalere opp en velfungerende bedrift, men man kan også komme langt ved å klare å spare 500k + i året og putte pengene på rett sted. 

Endret av Fucate
Lenke til kommentar
krikkert skrev (På 5.8.2023 den 11.30):

Det er ikke forbudt å ha flere jobber som samlet sett overstiger 100 % arbeidstid, med mindre du er under 18 år, se arbeidsmiljøloven § 11-2 fjerde ledd (arbeidstiden skal beregnes samlet, arbeidsgiver plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstiden hos eventuelle andre arbeidsgivere). Det er imidlertid litt upraktisk, all den tid det bare er 24 timer i et døgn og 168 timer i en uke. 

En arbeidsavtale er en avtale hvor arbeidsgiver betaler for at du skal stille din innsats og tid til disposisjon eksklusivt for den arbeidsgiveren. Du beskriver at du har mye dødtid hos din arbeidsgiver. At man får betalt for dødtid er en funksjon av at du plikter å stille med innsats, ikke arbeid - arbeidsgiver bærer risikoen for at du har arbeidsoppgaver å utføre. Dette stilles ofte opp mot næringsdrivende, som gjerne fakturerer for resultater.

(Noen næringsdrivende faller i en mellomkategori, som f.eks. meglere, advokater, og rørleggere, som gjerne fakturerer for medgått tid. Disse kan imidlertid bare fakturere deg for tiden brukt på din sak/oppgave. De kan ikke fakturere deg for hele dagen begrunnet i at det ikke var andre ting å gjøre den dagen. Advokater kommer ofte litt bedre ut av det fordi de praktiserer en ordning med at en arbeidsoppgave faktureres med minimum 15 minutter.)

Ut fra dette perspektivet virker det for meg som om du ønsker å ta betalt for samme innsats i samme tidsperiode to eller tre ganger. Det er strengt tatt bedrageri. 

Takk for svar. Jeg har per dags dato en 100% stilling i min primærjobb og har nylig skaffet meg en ekstra deltidsjobb i et helt annet yrke. Har ikke informert min primære arbeidsgiver om ekstrajobben enda, men de kommer ikke i konflikt med hverandre tidsmessig og jeg er kun tilkalling der så står fritt til å si nei til vakter. Mener du at jeg må fortelle hovedjobben om dette siden de plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstid hos andre arbeidsgivere, eller er det bare i det tilfelle de skulle spurt om arbeidstider på annen jobb så må det i utgangspunktet oppgis?

Ja, er ganske mye dødtid, så kunne gjerne brukt denne tiden på noe annet. Kunne sikkert klart å bruke all dødtiden på å rydde opp i andre sitt "rot", men det gir meg ikke mer enn et klapp på skulderen i beste fall. Skjønner at man må være disponibel og tilgjengelig om det skulle dukke opp noe som må gjøres asap, så måtte hatt en annen jobb der det ikke gjør noe om ting utsettes litt. Ta litt her og litt der, og ila dagen ha klart å få unna masse arbeid. 

Jobber i et yrke med mye repetitive arbeidsoppgaver der det er lett å bli dritt lei, så arbeidstempo og motivasjonen til de fleste er ikke noe å skryte av, og det skal lite innsats til for å ligge litt over gjennomsnittet. 
 

Det stemmer at det var det jeg ønsket synspunkter på ja. Når det er hundretusenvis av mennesker som gjør dette på verdensbasis så er det usannsynlig at det ikke er noen som velger å gjøre dette i Norge også, spesielt nå som økonomien til folk tynes, men det er altså å anse som bedrageri selvom alle parter er fornøyd og det gjøres en god jobb. 

Endret av Fucate
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (På 5.8.2023 den 15.01):

Det er to store fallgruver her, den fyrste er konflikt mellom arbeidsgivarane som begge vil legge krav på tida di samtidig, som til dømes ved at du blir pålagt overtidsarbeid. Einaste måten å sikre deg mot slike situasjonar er ved å avtale disse avgrensingane med arbeidsgivarane. I enkelte tilfeller så kan det også være habilitetsutfordringar mellom dei to stillingane

Den andre utfordringa er at du fort kan ende opp med å begå eller bli anklaga for bedrageri om begge arbeidsgivarane meiner dei har betalt deg for den same arbeidstida. Har du eit ENK så kan du fort bli anklaga for å ha brukt arbeidstida di på å utføre arbeid for ditt eige ENK samtidig som du har fått betalt frå hovudarbeidsgjevar. 

 

Det fyrste du må sjekke er kva som står i arbeidsavtalen din, det er forholdsvis vanleg at det er avtalt vilkår om at du må få løyve for å ta ein ekstrajobb, eller at det er avtalt at hovudarbeidsgjevaren skal ha prioritet på din arbeidstid ved at du skal stille utkvilt til avtalt arbeisstid. 

Reint praktisk så vil det nok være enklast og minst problematisk dersom jobb nummer to er f.eks ein helgejobb innafor eit heilt anna yrke. K

Dersom du kan utføre begge jobbane frå heimekontor så slepp du litt enklare unna logistikken, men møter og telefonar kjem ofte innafor vanleg kontortid, så kva gjer du då når du er innkalla til to Teamsmøter samtidig? Det som ofte hindrar folk i å ha to 100% jobbar er at det ofte er vanskeleg å finne ein jobb nummer to som ikkje kjem i konflikt med arbeidstida. Har du arbeidstid frå 8-16 i jobb nr 1 så kan du ikkje starte i jobb nr 2 før tidlegast 16.30, og på mange arbeidsplassar så startar kveldsskiftet rundt kl 15 for at skiftet skal være ferdig til vanleg leggetid slik at arbeidarane ikkje treng å endre sovemønsteret meir enn høgst nødvendig. 

Det står i kontrakt at arbeidstaker skal ivareta Arbeidsgivers interesser etter beste evne, og at man ikke har anledning til å jobbe innenfor virksomhet som indirekte eller direkte kan konkurrere med nåværende jobb, men ingenting om at man ikke kan påta en ekstrajobb urelatert til nåværende stilling. Har veldig få møter generelt sett, så tror ikke det hadde vært noe problem. Det hadde forøvrig hjulpet mye å finne noe med frihet under ansvar som jobb nr 2, at man jobber litt når man føler for det / har anledning, og det er arbeidsoppgaver som stort sett alltid kan settes til siden / vente litt til det passer bedre å utføre de. 

Lenke til kommentar
Fucate skrev (10 timer siden):

Takk for svar. Jeg har per dags dato en 100% stilling i min primærjobb og har nylig skaffet meg en ekstra deltidsjobb i et helt annet yrke. Har ikke informert min primære arbeidsgiver om ekstrajobben enda, men de kommer ikke i konflikt med hverandre tidsmessig og jeg er kun tilkalling der så står fritt til å si nei til vakter. Mener du at jeg må fortelle hovedjobben om dette siden de plikter å skaffe seg kjennskap til arbeidstid hos andre arbeidsgivere, eller er det bare i det tilfelle de skulle spurt om arbeidstider på annen jobb så må det i utgangspunktet oppgis?

Det er bare hvis du er under 18 år at du må informere hovedarbeidsgiver om arbeidstiden hos andre arbeidsgivere. Bestemmelsen i § 11-2 gjelder kun for mindreårige arbeidstakere. 

Sitat

Det stemmer at det var det jeg ønsket synspunkter på ja. Når det er hundretusenvis av mennesker som gjør dette på verdensbasis så er det usannsynlig at det ikke er noen som velger å gjøre dette i Norge også, spesielt nå som økonomien til folk tynes, men det er altså å anse som bedrageri selvom alle parter er fornøyd og det gjøres en god jobb. 

Det er ikke bedrageri dersom alle parter er fullstendig informert om alle relevante forhold. Du står fritt til å jobbe for så mange arbeidsgivere du vil, det blir bare bedrageri hvis du holder relevante forhold skjult fra dem. "Jeg ønsker å ta betalt for samme tid fra arbeidsgiver Y og Z i tillegg til fra deg, fordi jeg har ikke nok å gjøre her" er et nokså relevant forhold. 

Lenke til kommentar

Elsker idéen! :) Leste om flere i USA som holdt på med nettopp dette. Det første som slo meg var hvordan de fikk det til, men det er jo ikke alle jobber som går ut på å "produsere" effektivt gjennom hele arbeidsdagen. Noen jobber krever jo mer at du er tilstede og løser problemer som dukker opp, er tilgjengelig på telefon, etc., så jeg kan fint se at dette kan være mulig med enkelte type jobber.

Om du skal forsøke deg på dette hadde jeg nok solgt det inn til nåværende leder som en ekstra deltidsstilling i starten hvor arbeidet gjøres på kveldstid og i helger. Og så får du heller skalere opp til 100 % i jobb nummer to etter hvert. 

Tviler på det er særlig mange arbeidsgivere som ville akseptert dette om du spilte med helt åpne kort. I så fall måtte du nok vært en som var så god at du mer eller mindre kunne gjøre som du ville uansett.

De som gjorde dette i USA som jeg leste om gjorde det vel 100 % bak ryggen på arbeidsgiver og fikk det vel til ene og alene på grunn av remote work. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...