Gå til innhold

Ønsker anbefalinger om løpesko


Anbefalte innlegg

Jeg overpronerer, planlegger i sommer å løpe 1 gang i uka 1 time +  1 gang kortere økter intervaller på forskjellig underlag (hovedsakelig grus og asfalt). Jeg har siden ifjor vinter hatt plantar fasciitt i den ene foten tross en rekke tiltak, så det er viktig at jeg finner en god sko som ikke forverrer problemet.  Hvilke sko anbefaler dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mizuno hadde i sin tid gode løpesko, men det er noen artrosegrader siden jeg hold på aktiv med det. Asics hadde også noen gode løpesko men man må jo selvfølgelig sjekke sålens egenskaper i forhold til proneringsproblematikken. Hoka hadde god demping men ble for ustabil, spesiellt i hælpartiet, men springer man bare på hardt underlag så er det ikke et så stort problem.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Husker når jeg skulle ha joggesko så testet jeg over 12 stykker før jeg landet på ASICS Cumulus som fungerte veldig bra. 

Nå er ikke Cumulus anbefalt for overpronering, men hvis du vil ha gode sko som spesielt hensyntar overpronasjon er disse anbefalt;

GEL-KAYANO, GEL-KAYANO Lite, GT-2000, GT-1000

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (15 timer siden):

Ikke bry deg om pronering, kjøp en sko som føles bra på foten.

Når fastlegen min som kom gående bak meg på legekontoret og lurte på om det jeg vondt i føttene av å gå såpass skjevt som jeg gjorde, og jeg har plantar fasciiitt, så tror det kan være litt lurt å ta litt hensyn til også pronering, selv om jeg velbehag på foten seff er førstepri.

Lenke til kommentar
Gaea skrev (4 timer siden):

Når fastlegen min som kom gående bak meg på legekontoret og lurte på om det jeg vondt i føttene av å gå såpass skjevt som jeg gjorde, og jeg har plantar fasciiitt, så tror det kan være litt lurt å ta litt hensyn til også pronering, selv om jeg velbehag på foten seff er førstepri.

Ikke nødvendig med spesialsko ved pronering

Ordinary running shoes function perfectly well for new runners regardless of how they pronate, according to new research.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 6/22/2023 at 8:19 AM, Dassen said:

New Balance Fresh foam 1080 er jeg veldig fornøyd med. Jeg hadde plantar fasciitt etter å ha løpt for meg lenge på noen gamle Asics. Svært god demping med fresh foam. 

Ja, man merker at slitne sko mister spensten og dempningen de hadde som nye. Dette var helt tydelig når jeg kjøpte meg nye Cumulus-sko og gikk til butikken med de gamle på meg. Det var alltid som å få nye støtdempere.

Lenke til kommentar

For meg er det Asics Nimbus som har vært gull for beina, når jeg løper på asfalt så går det mest med de, har og noen Asics magic speed karbonsko som jeg trener på litt for å bli vandt med og kunne bruke vis jeg skal løpe løp.

Så har jeg noen Salomon sko som er for grus og skog, de er ikke helt riktig for mine føtter men mye bedre grep på løst underlag så de blir brukt de og. 

 

Lenke til kommentar

Jeg har vært veldig fornøyd med GOrun Ride 10 fra skechers. Har brukt de 3-4 ganger i uken ca. I 3 mnd. Løper for det meste på asfalt, med solid grep, men de har vært gode på grus også. De tåler veldig lite alle andre steder enn rett under skoen, ganske tynt stoff, så hvis du kommer borti ting med skoen blir det fort rift.

God demping når jeg lander midt på,  «mid striker» som det heter på engelsk.

Endret av Emsal
Lenke til kommentar

Dette innlegget er delvis off-topic - intet om sko, kun plantar fasciitt. :) 

Så denne videoen for et par år siden, og har siden greid å holde plantar fasciit ganske bra i sjakk, ved å endre en smule på en helt standard leggtøyningsøvelse som bortimot alle har gjort. Fremstillingen er veldig amerikansk og irriterende skråsikker, men jeg har fått litt tro på at måten å betrakte problemet på har noe for seg. Jeg oppfatter at hovedtesen er er at problemet ikke er plantar fasci i seg selv, men at noe som skjer (eller ikke skjer) høyere opp gjør at den overbelastes i hvert skritt/steg - og at det er høyere oppe løsningen ligger.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...