Gå til innhold

Hvilke sjokolade er trygt å spise, uten å støtte opp Mondelez (som er på ukrainas boikott liste)?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Baardsen skrev (1 time siden):

Hvor havner Kraft foods oppi alt dette?


Mondelez er det som tidligere var Kraft Foods, for mange år siden.
Så blir det litt komplisert, men om jeg forstår det riktig opprettet Mondelez et nytt "Kraft Foods" i 2012.
Dette fusjonerte så med Heinz, til Kraft Heinz, som i all hovedsak er eiet av Warren Buffet.

Deretter har selskapet blitt "sliced and diced", ved at forskjellige virksomheter er delt ut i underselskaper, som igjen er solgt hit og dit med god fortjeneste, så hva som er igjen, utover ketchup, vet ikke jeg?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
0laf skrev (6 timer siden):

Joa. Men kan du vise til hvordan Mondelez driver business med russiske myndigheter, støtter folkemord osv?

Mondelez bidro med over 61 millioner USD i skatteinntekter til den Russiske staten i 2022. Av den totale omsetningen til konsernet utgjorde det Russiske markedet litt over 2%.

Vestlige selskaper som bevisst velger å fortsette å operere i det Russiske markedet og bidra til den Russiske økonomien til tross for alle menneskerettighetsbruddene og krigsforbrytelsene Russland nå har utført frem til dags dato, er med på å støtte dette finansielt. Forsvarssektoren utgjorde ikke en rent liten post på statsbudsjettet før krigen. Nå som den Russiske økonomien mer og mer legges om til en krigsøkonomi svulmer denne andelen bare mer. Og 61M USD er ikke en ubetydelig sum og ihvertfall ikke hvis vi legger sammen dette med den resterende andelen av bidrag vestlige selskaper fortsatt gir den Russiske staten av de som ikke har valgt å legge ned virksomheten helt.

0laf skrev (6 timer siden):

Svært mange selskaper selger varer i Russland, slik svært mange utenlandske selskaper selger varer i Norge.
Mange av de selskapene har drevet forretninger i Russland i flere tiår.

Hva slags unnskyldning og sammenligning er det? Hallo?? Ja mange utenlandske selskaper selger varer i Norge men hvor kommer Norge inn i dette og hva gjør Norge sammenlignbart med Russland, siden det liksom skal være en unnskyldning for å fortsatt drive en virksomhet der?

0laf skrev (6 timer siden):

Mange av de selskapene har også valgt å stanse nye investeringer i Russland, de har fordømt krigen og Russland, gjort en rekke andre tiltak for å minimere driften i Russland, og flere av de har valgt å gi all fortjeneste fra salg i Russland til ting som Røde Kors og andre organisasjon som bidrar i Ukraina.

Skjønner. Noen fagre ord til fordømmelse og litt donasjoner til frivillige organisasjoner for å pynte litt på optikken så er det fritt frem å bidra titalls millioner dollar til den Russiske krigskassen.

0laf skrev (7 timer siden):

Betyr det at disse selskapene støtter krig og elendighet? Absolutt ikke.

Jo absolutt. Forunderlig hvordan du kan tolke hundrevis av millioner kroner rett i den Russiske krigskassen som noe annet enn beviselig støtte til krigen og elendigheten som skjer der. Det er ingen som tvinger Mondolez til å drive virksomheten og bidra med disse pengene til Russland. Alternativet er at de trekker seg ut og må avskrive 2% av omsetningen sin. For en katastrofe.

0laf skrev (7 timer siden):

I beste fall så betaler de en mindre andel skatt til Russland, som kanskje ender opp i Russlands krigskasse

Det er ingen tvil om at en god porsjon av skattebidragene til Mondolez brukes til det Russiske forsvaret

0laf skrev (7 timer siden):

Det er selvfølgelig en viktig signaleffekt i seg selv, men det virker noe utopisk å tro at alle verdens selskaper skal stoppe all handel i Russland fordi Ukraina ber de om det?

Jeg har ingen forventninger fra selskaper som Mondolez, at de gjør noe annet enn å mele sin egen kake. Noe annet ville vært naivt og "utopisk". Men hva slags valg jeg velger å gjøre som forbruker ut ifra mine egne overbevisninger og prinsipper er noe helt annet og også hva slags press jeg kan bidra med ved å ytre meg kritisk og ta avstand fra selskaper som gjør forretninger med massemordere, torturister og barnemishandlere.

Vi prioriterer annerledes bare. Kos deg med Freia sjokoladen din.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q
Tåkefyrste skrev (9 timer siden):

Ikke tving alle til å være med på dette

Tåkefyrste skrev (8 timer siden):

Nei, men det er hysterisk å tro at verden går under om man ikke gjør det.

Er vel et eim av hysteri rundt det å påstå at noen "tvinger" deg "til å være med på dette" også, just sayin'

Endret av Gjest slettet-ld9eg7s96q
Lenke til kommentar

https://www.tv2.no/nyheter/coop-hasteinnkaller-naeringsministeren/15807894/

Coop har tydeligvis ikke forstått hva en forbrukerstyrt boikott innebærer. De har innkalt næringsministeren for å få en avklaring på hvordan blant annet forbrukerne skal forholde seg til svartelisting av selskaper som fortsatt opererer i Russland.

Jeg ser for meg melding fra Coop: "Hei, jeg ser i Coop-kort-statistikken at du har sluttet å kjøpe Freia-produkter. Vi har snakket med næringsministeren, og han sier at det er greit å handle Freia, så...?"

Jeg vet ikke om de ikke er i stand til å treffe en selvstendig avgjørelse på hvorvidt de vil selge Freia-produkter eller ikke, eller om de bare kjøper seg tid. Kan være de ønsker å droppe Freia, men ikke så lenge Norgesgruppen og Rema tjener penger her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om de ikke er i stand til å treffe en selvstendig avgjørelse på hvorvidt de vil selge Freia-produkter eller ikke, eller om de bare kjøper seg tid. Kan være de ønsker å droppe Freia, men ikke så lenge Norgesgruppen og Rema tjener penger her.

det er en vesensforskjell om Freia blir boikottet av et antall enkeltindivider vs. at dagligvarekjedene i samlet flokk evt. gjør Freia utilgjengelig i hyllene.

I første scenario kan fabrikken nok fortsette en viss produksjon (siden boikotten ikke har 100% oppslutning i befolkningen)

I det andre scenarioet stopper salget til forbrukere helt opp, og produksjonen må stanses.

Sånn sett har jeg sansen for at Coop presser regjeringen på et svar/respons om hva "de bør gjøre" siden det vil ha konsekvenser for 250 arbeidsplasser.

Lenke til kommentar
Cascada81 skrev (14 timer siden):

En forbrukerboikott har som formål å tvinge eller presse et selskap til å endre atferd, eventuelt ramme selskaper som ikke følger de samme forbrukernes verdier.

Mondelez overlever uten inntekter fra Freia, men en nasjonal boikott kan spre seg. Norges protest mot Qatar-VM stoppet ikke VM, men markeringer fra Norge førte likevel til at større fotballforbundene til enkelte av de større nasjonene fulgte opp, og menneskerettighetsbruddene fikk større oppmerksomhet enn de ellers ville ha fått. En boikott er også fryktelig dårlig PR for et selskap, og utligner effektene fra selskapets egen markedsføring. Over tid kan boikotten skade merkevaren, fordi det åpner opp for at forbrukerne venner seg til konkurrentenes produkter, samt at konkurrenter kan lansere nye produkter i nisjer hvor freia står særlig sterkt, for eksempel tursjokolade.

Er man bekymret for norske arbeidsplasser, kan man kjøpe annen norskprodusert sjokolade. Inntil jeg ser bevis for noe annet, vil  jeg tro at kakaobøndene kommer ganske likt ut om de selger kakaobønner til Freia, Minde eller andre selskaper.

Til alle som mener at alle selskaper opptrer uetiske utelukkende av egoistiske formål: Kan være at det er noe i det, men dårlige valg kan likevel ikke få stå seg. Hurtigmatkjedene var imidlertid snare med å trekke seg ut av Russland, i stedet for en vent-og-se-strategi. Kan være at det har sett latterlig ut hvis krigen hadde vært over i løpet av en måned, men krigen kan komme til å dra ut i årevis.

Jeg skal ikke promotere en boikott, og jeg kommer ikke til å spørre om det er Freia-produkter i mat jeg blir servert, men hvis det har en effekt å droppe å kjøpe Mondelez-produkter, må det sies å være lavterskel for støtte fra min side.

Mitt problem med denne boikotten er at Freia er 100 % uskyldig oppi dette. Freia har ingen fabrikker i Russland. De selger ingen varer i Russland. De har ingen ting med Russland å gjøre whatsoever. Freia er bare uheldigvis eid av et selskap som enda ikke har trukket seg helt ut av Russland. Å straffe Freia for hva morselskapet har gjort, er helt bak mål!

Freia, som det minste av Mondelez underselskaper, har minimal påvirkningskraft på hva Mondelez foretar seg. Freia står for under 1 % av Mondelez inntekter. Den russiske avdelingen står for 4 %. Hvem tror dere Mondelez legger ned/kvitter seg med dersom de blir en byrde? Ikke den russiske avdelingen i hvert fall....

Jeg er alltid tilhenger av en god og målrettet boikott. Men dette er den mest meningsløse og useriøse boikotten jeg har hørt om til dags dato. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Denne boikotten har allerede fungert og hatt betydning, i motsetning til mange andre.

Den får enorm oppmerksomhet ettersom store selskaper er flinke og følger Ukrainas svarteliste. I tillegg er Freia en kjær merkevare her i Norge. Perfekt.

Dermed har det blitt stort fokus på problemstillingen i media og befolkningen har blitt oppmerksomme på at Mondelez og andre drittselskaper fremdeles ikke har trukket seg ut av Russland.

Neste delmål må være å få Mondelez, Red Bull og de andre folkemord-støttende selskapene til å trekke seg ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Kajac skrev (11 minutter siden):

Freia, som det minste av Mondelez underselskaper, har minimal påvirkningskraft på hva Mondelez foretar seg. Freia står for under 1 % av Mondelez inntekter. Den russiske avdelingen står for 4 %. Hvem tror dere Mondelez legger ned/kvitter seg med dersom de blir en byrde? Ikke den russiske avdelingen i hvert fall....

Er det nødvendigivis en negativ ting om Mondelez selger Freia? 

Lenke til kommentar
Kajac skrev (1 time siden):

Mitt problem med denne boikotten er at Freia er 100 % uskyldig oppi dette. Freia har ingen fabrikker i Russland. De selger ingen varer i Russland. De har ingen ting med Russland å gjøre whatsoever. Freia er bare uheldigvis eid av et selskap som enda ikke har trukket seg helt ut av Russland. Å straffe Freia for hva morselskapet har gjort, er helt bak mål!

Freia, som det minste av Mondelez underselskaper, har minimal påvirkningskraft på hva Mondelez foretar seg. Freia står for under 1 % av Mondelez inntekter. Den russiske avdelingen står for 4 %. Hvem tror dere Mondelez legger ned/kvitter seg med dersom de blir en byrde? Ikke den russiske avdelingen i hvert fall....

Jeg er alltid tilhenger av en god og målrettet boikott. Men dette er den mest meningsløse og useriøse boikotten jeg har hørt om til dags dato. 

Så kan man spørre seg hvorfor matvarer eller varer til produksjon av mat ikke er på sanksjonslisten. Bør vi ikke få kansellert alt det også sånn at vi kan føle oss på riktig side her? Det får nok store konsekvenser for fattigere land som ikke får mat til å leve av, men vi kan i det minste ha ren samvittighet og sole oss i kansellerings glansen. 

Endret av minim
Lenke til kommentar
8 hours ago, Gjest slettet-ld9eg7s96q said:

Er vel et eim av hysteri rundt det å påstå at noen "tvinger" deg "til å være med på dette" også, just sayin'

Om man ikke får kjøpt Freia fordi alle butikker boikotter dem så tvinges jeg til å være med på boikotten. Hvordan er dette vanskelig å forstå?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Om man ikke får kjøpt Freia fordi alle butikker boikotter dem så tvinges jeg til å være med på boikotten. Hvordan er dette vanskelig å forstå?

Du boikotter ikke et produkt hvis du lar være å kjøpe det fordi at det ikke er tilgjengelig. Hvis produktene tas ut av butikkhyllene av Norgesgruppen, Coop og Rema, er det i så fall de som boikotter Freia. Det er ingen menneskerettighet å få hylleplass i privateide butikkutsalg.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (39 minutter siden):

Om man ikke får kjøpt Freia fordi alle butikker boikotter dem så tvinges jeg til å være med på boikotten. Hvordan er dette vanskelig å forstå?

Jeg ser ikke helt problemet. Vi er avhengige av leverandørkjeder uansett. F.eks hva som velges importert og hvilke norske produsenter som havner i kjedenes makt. Se f.eks saken om sjolkoladeprodusenten Hval. Svært mye slikt foregår "på bakromet", der vanlige forbrukere ikke ser. Det er mye vanskeligere for den jevne forbruker å stå for privat import, privat kjøp fra småprodusenter osv enn å bare vippe en vare eller to ekstra oppi handlekurven når vi først handler. Hvis du synes dette med "tvang" er et problem, så var det også det lenge før Mondolez-saken kom på bordet. Synes du det ikke var noe problem før nå, så kan du jo strengt tatt bare bestille Freia-varer fra fabrikken, på samme måte som du kunne bestille Hval rett fra fabrikken før 2015.

 

Endret av Simen1
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Cascada81 said:

Du boikotter ikke et produkt hvis du lar være å kjøpe det fordi at det ikke er tilgjengelig

Jo, hvis jeg ønsker å kjøpe det men butikkene har boikottet det på et fåtalls vegne, så er jeg ufrivillig med på boikotten.

 

1 hour ago, Cascada81 said:

Det er ingen menneskerettighet å få hylleplass i privateide butikkutsalg.

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg synes fortsatt det er uheldig at et fåtall aktivister klarer å presse igjennom salgsstopp på enkelte produkter pga. følelser. DET virker å være en menneskerett.

Samme gjelder den gjengen som ville fjerne et russisk spill fra steam. Hva med heller å la produktene være ute, og la det være opp til hver enkelt om de ønsker å boikotte det eller ikke. Er møkk lei av sensur og tvang.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (5 minutter siden):

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg synes fortsatt det er uheldig at et fåtall aktivister klarer å presse igjennom salgsstopp på enkelte produkter pga. følelser. DET virker å være en menneskerett.

 

Det er den ønskede effekten av en boikott. Det er fritt fram for forbrukere å velge bort produkter man ikke ønsker, uansett årsak. Hvis en boikott får et visst omfang, kan det påvirke Mondelez' og andre produsenters vilje til å opprettholde produksjon i Russland. De trenger bare en liten dytt i ryggen.

Det er, som nevnt lengre opp i tråden, fritt fram å bestille varer direkte fra Freia. Enn så lenge er ikke Freia-produkter ulovlige, og enn så lenge er de også tilgjengelige i butikken. Hvis du er misfornøyd med den enkelte butikkjedes utvalg, er det fritt fram å handle et annet sted.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tåkefyrste skrev (19 minutter siden):

Det har jeg heller ikke påstått. Jeg synes fortsatt det er uheldig at et fåtall aktivister klarer å presse igjennom salgsstopp på enkelte produkter pga. følelser. DET virker å være en menneskerett.

Det er ikke et «fåtall aktivister», men staten Ukraina som nylig har satt opp Mondelez på sin svarteliste.

Denne listen følges av selskaper og organisasjoner i hele verden, inkludert flere av Norge og nordens største bedrifter.

Dette er ikke «følelser» for Ukraina, å svarteliste selskaper som opererer i landet som har invadert dem er en del av deres kamp for å i det hele tatt fortsette å eksistere. Det er blodig alvor. Det er fint at store norske og skandinaviske selskaper hjelper Ukraina med å få oppmerksomhet på dette.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...