Gå til innhold

Freia/Mondelez opprettholder sine fabrikker i Russland. Svartelistet og kastes ut fra enkelte utsalg.


Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (2 minutter siden):

eller oppkonstruerte verdier? via massesuggesjon?

som jeg var innpå tidligere, "hvorfor føler ikke folk like stor avsky" mot traktorer fra John Deere eller bulldoseren fra Caterpillar? Skal vi slutte å kjøpe poeter og gulrøtter fra bonden fordi han bruker traktor fra John Deere? osv? Det tror jeg ikke kommer til å skje, selv om nevnte produsenter også har virksomhet i Russland slik som Mondelez.

Tja, folk flest, inkludert meg selv, har aldri brukt ei enkelt krone på hverken John Deere eller Caterpillar. Men kanskje er det en eller annen bonde der ute som tenker seg om en ekstra gang. Er nok langt enklere å oppmane massene til boikott av produkter de faktisk vet eksisterer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
22 minutes ago, O3K said:

folk flest, inkludert meg selv, har aldri brukt ei enkelt krone på hverken John Deere eller Caterpillar

Folk flest tror jeg faktisk bruker produkter og tjenester gjort mulig ved hjelp av disse to produsentene på en daglig basis. De er to giganter i hvert sitt felt og noe man ikke kommer unna. Produkter oppstår ikke bare plutselig i butikkhylla, det kreves råvarer, transport, foredling osv.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (13 timer siden):

Hadde det vært pliktig merking av produktene så hadde folk fått et bedre beslutningsgrunnlag. Ikke at alle benytter seg av det, men det kunne dreid noe av salget over til produkter som er bedre for verden. Ser jeg en Freia-sjokolade som er merket med 4% russisk tilvirking, mens en annen sjokolade er merket 0% så kan jeg bruke infoen til å gjøre mine valg.

Heilt einig. Ei slik objektiv merking av verdiskapninga vil også gi eit betre grunnlag enn dei merka som alt finnes i dag men som krever at ein må sette seg ganske godt inn i den aktuelle sertifiseringsordninga for å forstå detaljane. Eit litt tilfeldig eksempel her er Fair Trade merkinga som heilt overordna betyr at produksjonen er bærekraftig, både med tanke på økonomi, miljø og arbeidsforhold, men det treng ikkje å bety at det er særleg mykje av verdiane som går til bonden og produksjonslandet.

Med tanke på at vi alt har krav om merking av næringsinnholdet, heilt ned til milligram med metaller som jern og sink, til andelen metta fett, så burde det ikkje være eit uoverkomeleg krav at produktet også skal merkast på ein måte som viser både verdiskaping og produksjonsrekka produktet har vært gjennom.

 

Simen1 skrev (13 timer siden):

Når vi først er inne på det, så vil jeg gjerne ha en prissøkemotor for dagligvarepriser der jeg kan sortere på ulike egenskaper, f.eks næringsinnhold, klimafotavtrykk, opprinnelseslandene (alle som har bidratt til verdiskapninga bakover i kjeden), osv. 

Det fantes ei slik teneste for daglegvareprisar og næringsinnhald men regjeringa satte ned foten med den begrunninga at tenesta kunne gjere det enklare for daglegvaretenestene å samanlikne prisane med kvarandre, og at ein antok at forbrukarane hadde god oversikt over daglegvareprisane fordi det var basisvarer som dei handla ofte og dermed var i stand til å sjølv vurdere om prisen i butikken var høg eller lav.
Det tragiske med dette er at daglegvarekjedene har god oversikt over kvarandres sine prisar, og det er derfor eigentleg berre forbrukarane som ikkje har slik oversikt ettersom dei ikkje har tid til å sjekke prisane i alle butikkane fleire gongar per dag for å finne dei beste tilboda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei folk! Jeg sliter med denne saken, jeg har min mening, men jeg vil gjerne ha den utfordret med fornuftige synspunkt. Her er det jeg tror vil skje, og derfor har jeg til nå valgt å fortsette å kjøpe Mondelez-produkter: 

A: Freia taper penger, og går i verste fall konkurs. Norge mister hundrevis av arbeidsplasser, og skatteinntekt av både arbeidsplasser og en lønnsom bedrift. Mondelez fortsetter i Russland som før. Norge taper. 

B: Mondelez stenger sine fabrikker i Russland. Russisk lovgivning gjør at de umiddelbart overtas av staten, og åpnes to timer etter stengning. Putin har pressekonferanse og sier " Kjære landsmenn! Kapitalismen vil sulte dere! Russland og kommunismen vil aldri la russere sulte, eller la kapitalismen seire, vi åpner fabrikkene igjen, slik at folket kan få mat, og arbeidere kan få jobben sin. Alle inntektene går tilbake til landet vårt, i stedet for å fylle lommene til kapitalistiske svin! " 

I begge tilfeller taper vesten. Tanken med boikotten kan være god, men jeg tror resultatet blir verre. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 minutes ago, OJ Doe said:

Mondelez stenger sine fabrikker i Russland. Russisk lovgivning gjør at de umiddelbart overtas av staten, og åpnes to timer etter stengning. Putin har pressekonferanse og sier " Kjære landsmenn! Kapitalismen vil sulte dere! Russland og kommunismen vil aldri la russere sulte, eller la kapitalismen seire, vi åpner fabrikkene igjen, slik at folket kan få mat, og arbeidere kan få jobben sin. Alle inntektene går tilbake til landet vårt, i stedet for å fylle lommene til kapitalistiske svin! "

Tror du Russland er kommunistisk idag?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Støre om Freia-boikott: – Må være opp til folk

Sitat

 

Jonas Gahr Støre (Ap) mener det må være opp til folk om de ønsker å boikotte Freia-produkter.

– Når det gjelder hvilke produkter folk kjøper, det må være opp til folks egne beslutninger, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NRK.

Bakgrunnen er at flere selskaper den siste tida har droppet Freias varer fra sortimentet sitt. Det skjer etter at eierselskapet Mondelez ble svartelistet av Ukraina, fordi de fortsatt driver virksomhet i Russland.

Støre sier likevel at regjeringa vil sørge for at vedtatte sanksjoner mot Russland blir fulgt:

– De skal vi sørge for blir etterfulgt til punkt og prikke. Det er vårt ansvar, sier Støre.

 

Sjokoladen som er igjen i hyllene?

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (10 minutter siden):

I begge tilfeller taper vesten. Tanken med boikotten kan være god, men jeg tror resultatet blir verre. 

man har lurt folk til å tro at denne boikotten har noe for seg strategisk/økonomisk for Russland, men det handler nok mer om et underliggende ønske om å påføre Putin prestisjetap ved at utenlandske selskap liksom forlater landet.

Forstålig ønske sett fra ukrainsk side, men vi kan/bør nødvendigvis ikke la de bestemme absolutt alt.

Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (18 minutter siden):

A: Freia taper penger, og går i verste fall konkurs. Norge mister hundrevis av arbeidsplasser, og skatteinntekt av både arbeidsplasser og en lønnsom bedrift. Mondelez fortsetter i Russland som før. Norge taper. 

Dette er kostnaden ved å drive med boikott, at vi taper økonomisk for å være prinsippfaste er ein del av totalpakka. Hadde vi tenkt norsk økonomi og norske arbeidsplassar. Så hadde vi brukt blitt krigsprofitørar og auka vår eksport av fisk og maskineri til Russland no når russisk betalingsvilje er stor fordi dette er varer som er vanskeleg å få tak i frå andre land på grunn av sanksjonane mot Russland.

 

Wheeljack skrev (11 minutter siden):

Hvis jeg har lyst på Freia melkesjokolade så kjøper jeg Freia melkesjokolade.

Ja, det er det sjølvsagt fritt fram for. Du velger sjølv kva du vil bruke pengane dine på, du kan til og med gi pengane direkte til russland sjølv om det har blitt litt vanskelegare på grunn av at sanksjonane mot russiske bankar gjer at ein ikkje kan overføre pengar direkte frå ein norsk bank til ein russisk bank.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
OJ Doe skrev (25 minutter siden):

Hei folk! Jeg sliter med denne saken, jeg har min mening, men jeg vil gjerne ha den utfordret med fornuftige synspunkt. Her er det jeg tror vil skje, og derfor har jeg til nå valgt å fortsette å kjøpe Mondelez-produkter: 

A: Freia taper penger, og går i verste fall konkurs. Norge mister hundrevis av arbeidsplasser, og skatteinntekt av både arbeidsplasser og en lønnsom bedrift. Mondelez fortsetter i Russland som før. Norge taper. 

Det ville vært et ideelt scenario. Freia er en så sterk merkevare at den vil overleve uavhengig av hva Mondelez gjør. Om lønnsomheten i Norge går ad dundas og Mondelez tvinges til handling på grunn av en boikott, vil Mondelez enten gjøre noe for å bedre sitt omdømme, eller så vil Freia med sin enorme attraktivitet plukkes opp av et annet selskap. Kanskje til og med et norsk et. Win-win.

Sitat

B: Mondelez stenger sine fabrikker i Russland. Russisk lovgivning gjør at de umiddelbart overtas av staten, og åpnes to timer etter stengning. Putin har pressekonferanse og sier " Kjære landsmenn! Kapitalismen vil sulte dere! Russland og kommunismen vil aldri la russere sulte, eller la kapitalismen seire, vi åpner fabrikkene igjen, slik at folket kan få mat, og arbeidere kan få jobben sin. Alle inntektene går tilbake til landet vårt, i stedet for å fylle lommene til kapitalistiske svin! " 

I begge tilfeller taper vesten. Tanken med boikotten kan være god, men jeg tror resultatet blir verre. 

Jeg skjønner ingenting av dette resonnementet, med mindre du skriver dette fra 1982. Russland er ikke kommunistisk, det er et ultrakapitalistisk oligarki, og dette du skildrer her har ingen realisme over seg. Dette er ikke i nærheten av hva som har skjedd med andre merkevarer eller huller i markedet etter andre utenlandske selskaper har trukket seg helt ut av Russland.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Subara skrev (34 minutter siden):

Støre om Freia-boikott: – Må være opp til folk

Sitat

 

Jonas Gahr Støre (Ap) mener det må være opp til folk om de ønsker å boikotte Freia-produkter.

– Når det gjelder hvilke produkter folk kjøper, det må være opp til folks egne beslutninger, sier statsminister Jonas Gahr Støre (Ap) til NRK.

Bakgrunnen er at flere selskaper den siste tida har droppet Freias varer fra sortimentet sitt. Det skjer etter at eierselskapet Mondelez ble svartelistet av Ukraina, fordi de fortsatt driver virksomhet i Russland.

Støre sier likevel at regjeringa vil sørge for at vedtatte sanksjoner mot Russland blir fulgt:

– De skal vi sørge for blir etterfulgt til punkt og prikke. Det er vårt ansvar, sier Støre.

 

Sjokoladen som er igjen i hyllene?

som forventet at regjeringa svarer slikt.

de forholder seg til EU's sanksjons-regime, og er ikke noe der som rammer fødevarer/næringsmidler (eller fisk, som Norge håndterer for russerne)

Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (29 minutter siden):

Det ville vært et ideelt scenario. Freia er en så sterk merkevare at den vil overleve uavhengig av hva Mondelez gjør. Om lønnsomheten i Norge går ad dundas og Mondelez tvinges til handling på grunn av en boikott, vil Mondelez enten gjøre noe for å bedre sitt omdømme, eller så vil Freia med sin enorme attraktivitet plukkes opp av et annet selskap. Kanskje til og med et norsk et. Win-win.

Jeg skjønner ingenting av dette resonnementet, med mindre du skriver dette fra 1982. Russland er ikke kommunistisk, det er et ultrakapitalistisk oligarki, og dette du skildrer her har ingen realisme over seg. Dette er ikke i nærheten av hva som har skjedd med andre merkevarer eller huller i markedet etter andre utenlandske selskaper har trukket seg helt ut av Russland.

Målet er at Freia bytter eier da egentlig? Hjelp meg å forstå dette: Hvorfor hjelper det å bytte eierskap på Freia, totalt sett? Mondelez vil da fortsatt drive i Russland, det blir ingen reell bedring av situasjonen der? Det eneste som skjer er at vi kan spise melkesjokolade med "ren" samvittighet? 

-

Hva har skjedd da? Jeg har ingen problemer med å innrømme at jeg har en viss "tidsbias", jeg har lest en del historie, og kanskje ikke nok ny historie? 

"Talen", er jo akkurat det - det jeg antar at Putin ville sagt, og han ville vel neppe sagt at Russland er et ultra-kapitalistisk oligarki. Sannheten er bare relevant når folk tror på det. Så lenge russere flest tror på den historien vil det skape mistro til vesten, og da er vi ikke noe nærmere en langsiktig løsning? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

som forventet at regjeringa svarer slikt.

de forholder seg til EU's sanksjons-regime, og er ikke noe der som rammer fødevarer/næringsmidler (eller fisk, som Norge håndterer for russerne)

Bare vi får kontroll over Freia er jeg fornøyd. Kan være det vil bli et krav fra "folkedypet". Og fisken er det visst også noen fasiliteter med.

Det var obligatorisk for skoleungdom i Oslo og omhegn å besøke sjokoladefabrikken og å få med smaksprøver, veldig stas. Munch-malerier i kantinen, som man kan få komme inn å se-ofte under Oslo kulturnatt. Freia er forbundet med høytidene. Særlig Twist og Kvikk-lunsj. Man glemmer ikke sjokoladen man fikk som barn.

Men også at de som jobber der får beholde arbeidsplassene sine.

Ellers vet jeg egentlig lite om fabrikken og hvordan den blir styrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, OJ Doe said:

Jeg tror hverken Sovietunionen eller Russland noen sinne var kommunistiske, så om man har kalt en høne en hest i 100 år, kan man vel fortsette?

Det er jo et forbausende godt svar.
Me jeg tror du får problemer med kommunikasjonen dersom du skal beskrive Russland som kommunistisk som en slags protest-stunt over fks beskrivelsen av stalinisme som kommunisme. Jeg tror det tvinger deg til å stadig måtte redegjøre at når du sier statlig overtagelse, så mener du egentlig privat overtagelse, osv. osv.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Atib Azzad skrev (4 minutter siden):

Det er jo et forbausende godt svar.
Me jeg tror du får problemer med kommunikasjonen dersom du skal beskrive Russland som kommunistisk som en slags protest-stunt over fks beskrivelsen av stalinisme som kommunisme. Jeg tror det tvinger deg til å stadig måtte redegjøre at når du sier statlig overtagelse, så mener du egentlig privat overtagelse, osv. osv.

Hold my beer 🙂

 

 

Svein M skrev (9 minutter siden):

Målet med boikott av Mondelez er å få de til å selge seg ut i Russland. Tanken er at det at vestlige selskaper trekker seg ut fungerer som en straff for Russland.

 

Er ikke den "straffen" at i stedet for at alt overskudd og utbytte går ut av landet, blir den nå værende i Russland, i russiske hender?  I tilegg til at russiske eiere får en del gratis fabrikker, produksjonsmateriell og infrastruktur, helt gratis? I tillegg til eierskap og kontroll over matvareproduksjon. Høres egentlig ut som en god måte å forlenge konflikten på i mitt hode?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...