Gå til innhold

Lekkasje på Nord Stream 2


Anbefalte innlegg

13 minutes ago, Ekspertkommentator said:

Ok. Vidoen jeg lenket til kommer fra en artikkel hvor det er mere detaljer. Merk at dette gjelder en liten 9kg ROV eller "drone".

Low visibility and challenging conditions 
With 1-2 m visibility horizontally and, even worse, vertically, the ROV had to be positioned between 20-50 cm above the seafloor to see the bottom. Getting lower whirled up loose sediments, and at higher positions, one lost visuals of the seafloor.


https://www.blueyerobotics.com/blog/underwater-drone-located-and-inspected-the-damage-on-nord-stream-pipeline

 

image.thumb.png.a5140ef1866c7b8315e6a107108f5f63.png

 

Og korleis unngår dykkarar å virvle opp sediment slik at dei ikkje ser noko?

Min påstand er stadig at jobben kunne vært gjort like enkelt eller enklare med ROV. Ok, ROV i offshore klassen. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som kommer frem om sabotasjen av Nord Stream 1 og 2 stemmer godt med mine antagelser like etter sabotasjen. Dette var som Biden bestilte og USA stod ansvarlig for terroren. Men norske marinejegere fra Vestlandet utførte sabotasjen. Det er også logisk når vi ser hvor sabotasjen ble utført og reaksjonene på attentatet etterpå. 

Så kan Norge rose seg selv som et land som kan asymmetrisk krigføring. Gratulerer!! 

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 minutes ago, Kahuna said:

En veldig lavmælt sonar da så ingen kan høre at du er der. ;)

Ingen problem der, sonar med oppløysing til å navigere ROV kan ikkje observerast på så lang avstand. Sjekk linken tidlegare i tråden til ein leverandør.

Impact Subsea ISS360 Sonar | Blueye underwater ROVs (blueyerobotics.com)

Sonaren deira har 90 meter rekkevidde. Ein kilometer unna kan kan den neppe observerast.

Lenke til kommentar

"Not a proxywar"

Quote

WASHINGTON — President Joe Biden on Monday said the U.S. would “bring an end” to the Nord Stream 2 natural gas pipeline if Russia invades Ukraine.

“If Russia invades — that means tanks or troops crossing the border of Ukraine — then there will be no longer a Nord Stream 2. We will bring an end to it.” Biden said while standing next to the new chancellor of Germany, Olaf Scholz, at a White House news conference.

 

When pressed for details on how he would keep that promise given that the pipeline is not under U.S. control, Biden did not elaborate.

“I promise you, we will be able to do it,” he told reporters.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Samms skrev (4 timer siden):

Ingen problem der, sonar med oppløysing til å navigere ROV kan ikkje observerast på så lang avstand. Sjekk linken tidlegare i tråden til ein leverandør.

Impact Subsea ISS360 Sonar | Blueye underwater ROVs (blueyerobotics.com)

Sonaren deira har 90 meter rekkevidde. Ein kilometer unna kan kan den neppe observerast.

Joda, det kan den. Om det er lytteanlegg der da og om hvor kapable eventuelle lytteanlegg er.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Kahuna said:

Joda, det kan den. Om det er lytteanlegg der da og om hvor kapable eventuelle lytteanlegg er.

Sonaren kan oppdagast med lytteanlegg om dei er nær nok. Der og da er ein god beskrivelse.😉

Sonar for navigasjon har høg frekvens, 700kHz stod det på sida eg linka. Den frekvensen blir dempa mykje med avstand. Sjekk til dømes denne: Calculation of absorption of sound in seawater - Underlying Physics (npl.co.uk)

Det er ei fysisk grense for kor gode lytteanlegga kan være. Den som sitter i sonaren eg linka til er neppe så god den kan bli, men absolutt beste er kanskje berre dobbelt så god. Den kan få inn eit ekko maksimalt 90 meter unna. Så ein kilometer unna eller deromkring går det ikkje å detektere sonaren. 

Lenke til kommentar
Samms skrev (8 timer siden):

Og korleis unngår dykkarar å virvle opp sediment slik at dei ikkje ser noko?

Min påstand er stadig at jobben kunne vært gjort like enkelt eller enklare med ROV. Ok, ROV i offshore klassen. 

Sender du meg ned på havbunnen, så skal jeg love deg at alt av sedimenter, sand og det meste annet blir virvlet opp. Men jeg er ikke en god dykker. Har kun tatt noen få hobbydykk ned til ~20 meters dybde. Ikke er jeg god til å svømme med svømmeføtter, heller.

Noen av mine meddykkere har en helt annen teknikk og stil. Og ikke minst erfaring. De bruker såpass rolige og små bevegelser at ingen løsemasser virvles opp. Litt som en fisk, kanskje? Dersom større fisk klarer å navigere seg rundt på havets bunn uten å virvle opp alt, burde vel en proff dykker klare det samme?

Nuvel ... Ikke at dette er et bevis hverken for eller mot. Men jeg tror nok det er mulig å komme seg ned uten å virvle opp alt for mye.  Men jeg hadde ikke klart det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Samms skrev (1 time siden):

Sonaren kan oppdagast med lytteanlegg om dei er nær nok. Der og da er ein god beskrivelse.😉

Sonar for navigasjon har høg frekvens, 700kHz stod det på sida eg linka. Den frekvensen blir dempa mykje med avstand. Sjekk til dømes denne: Calculation of absorption of sound in seawater - Underlying Physics (npl.co.uk)

Det er ei fysisk grense for kor gode lytteanlegga kan være. Den som sitter i sonaren eg linka til er neppe så god den kan bli, men absolutt beste er kanskje berre dobbelt så god. Den kan få inn eit ekko maksimalt 90 meter unna. Så ein kilometer unna eller deromkring går det ikkje å detektere sonaren. 

At 700KHz er blir dempet mye er riktig. Men lavere frekvenser kan bevege seg veldig langt om de reflekteres mellom lag i vannet med forskjellig temperatur og saltinnhold. Jeg ser ingen grunn til at denne effekten ikke virker med 700Khz. Så det er ikke automatisk maks 180 meters rekkevidde. Det er uansett andre ting som støyer med en ROV.

Lenke til kommentar

Hva hvis det er KGB som later som de er en troverdig kilde? Dette er en sak der alle har noe å tjene og noe å tape. Sånn sett en genial operasjon. Men hva med forurensning og miljø? Ingen militære bryr seg om det. De har vel frikvote uansett. Så til slutt, hva med panikken vi hadde? Totalt bortkastet? Folk så jo russiske droner i ukesvis, som om en russisk drone ville flydd med lyset på?!? Var også noen observasjoner ute på oljeplattform. Fint triks å fly noen droner rundt for å skape panikk og lede oppmerksomheten over på andre. Heimevernet stasjonert ut folk døgnet rundt langs kysten, som om en ny aksjon ville gå via land?!? Forventet de å forhindre noe som helst der?

Endret av Abigor
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 timer siden):

Hva hvis det er KGB som later som de er en troverdig kilde? Dette er en sak der alle har noe å tjene og noe å tape. Sånn sett en genial operasjon. Men hva med forurensning og miljø? Ingen militære bryr seg om det. De har vel frikvote uansett. Så til slutt, hva med panikken vi hadde? Totalt bortkastet? Folk så jo russiske droner i ukesvis, som om en russisk drone ville flydd med lyset på?!? Var også noen observasjoner ute på oljeplattform. Fint triks å fly noen droner rundt for å skape panikk og lede oppmerksomheten over på andre. Heimevernet stasjonert ut folk døgnet rundt langs kysten, som om en ny aksjon ville gå via land?!? Forventet de å forhindre noe som helst der?

Innerst inne så tror jeg ikke de forventet å hindre noe nei. Tror det var litt samme mentaliteten som når Støre sa at "vi følger nøye med på situasjonen" når strømprisene gikk bananas og magasinene på østlandet var "tomme".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Aiven skrev (11 timer siden):

KGB ble nedlagt for 31 år siden.

Her er muligens flyet som slapp sonden Hersh beskriver:

 

Videoen er på nesten ti minutter, og fra en svært suspekt kilde. Kan ikke du oppsummere det du mener er relevant her? Vi vet jo at artikkelen til Hersh er ren diktning, da hans påstander om Norge for eksempel beviselig er feilaktige.

KGB ble til FSB. Det går egentlig for det samme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...