Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fortell oss om din bil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2016 Golf GTE

Bilen som ble kjøpt i sin tid som en midlertidig bil som var rimeligere å pendle med enn en eldre BMW som fint kunne bruke 1.5L på mila. Bilen har bare blitt værende i mitt eie i en god kombinasjon av den er god og billig nok til mitt bruk og konemor har falt pladask for den. 

IMG_20210812_160018.thumb.jpg.7878035fdc05437ae00b8c9ea075d8b6.jpg

 

1964 Chevrolet C20 

God gammel praktisk kjøretøy. Fått gjennomgått en oppussing i statene rundt starten av 2000 tallet, men bærer preg av bruk etter dette. Rust og andre skavanker finnes, men er litt av sjarmen. 

Bilen har fått oppgraderinger som gjør den vesentlig mer lettkjørt og tryggere som blant annet bremsekraftforsterker, tokrets bremsesystem, skivebremser foran, servostyring, nyere girkasse med langt hyggeligere utveksling og en 383

FB_IMG_1683872848575_edit_937607413756928.thumb.jpg.2acb47ac67df1173de334fefaea1b187.jpg

Endret av Hansien
Skirveleif
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (6 minutter siden):

2016 Golf GTE

Bilen som ble kjøpt i sin tid som en midlertidig bil som var rimeligere å pendle med enn en eldre BMW som fint kunne bruke 1.5L på mila. Bilen har bare blitt værende i mitt eie i en god kombinasjon av den er god og billig nok til litt bruk og konemor har falt pladask for den. 

 

Nice rims, de passet bilen godt!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har en gammel Citroen C5 stasjonsvogn fra 2007 som jeg nå har her nede på Kreta.
Denne kjøpte jeg brukt i 2017 fra en bruktbilforhandler på Jæren.
Egentlig hadde vi kjøpt en Berlingo med 5 seter som vi skulle kjøre ned hit med, men den viste seg å lekke olje "alle" steder så den ville ikke forhandleren at vi skulle ha.
Han kom så med denne C5'en, to dager før vi skulle dra.
Denne hadde han hatt på EU-kontroll og det måtte skiftes bremseklosser og et hjullager.
Dette var fredag ettermiddag og vi skulle dra søndag kveld.
Lørdagen skiftet han så bremseklossene men ikke hjullageret. Det ble vi enige om at jeg skulle få fikset selv og sende regningen til ham.

Søndag kveld dro vi så avgårde med danskeferja fra Stavanger til Hirtshals og la avgårde nedover Danmark mandag morgen.
Tok det rolig de første par timene og så skulle kona kjøre ei stund.
Guffa bilen opp i 130 km/t på motorveien og da smalt det noe fryktelig, dunk-dunk-dunk.
Trodde først vi hadde punktert men det hadde vi ikke. Lyden ga seg når vi sakka av på farten men begynte igjen så snart vi gassa på litt.
Vi kjørte av på neste avkjørsel og stoppa. En varebil som hadde ligget bak oss noen minutter fulgte etter og stoppa også.
Det viste seg å være den plata som ligger under motoren som hadde løsna. Han i varebilen så bakfra at hver gang vi gassa på litt så tok vinden tak i denne plata slik at den dunka ned i asfalten. Men da vi stoppa så lå plata fint på plass oppunder motoren, så dette hadde vi aldri sett selv uten hjelp fra han i varebilen, en koselig danske på vei til jobb i Tyskland.
Han hadde en bråte strips i bilen og vi fikk stripsa plata fast oppunder der den skulle være.

Så fortsatte vi turen nedover uten noen problemer i det hele tatt.
Hjullageret fikk jeg skifta her på Kreta og selgeren satte penger inn på min konto.
Kjørte så tilbake til Norge i oktober samme år, altså 2017.
Etter det har så denne doningen tatt oss ned til Kreta igjen i 2019 og igjen i 2021, og nå er altså bilen her.
Den er nå kjørt 218000 km og går som ei klokke fremdeles. Jeg har kjørt den over 80000 siden 2017.
Den er utrolig god å kjøre, svever liksom over veien, stille og rolig.
Jeg var veldig skeptisk til franske biler tidligere men denne bilen har overrasket meg skikkelig.
Jeg simpelthen elsker den !
Men den er i største laget her nede hvor alt er lagt opp til at biler er små 🙂

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2019 (teknisk sett 2018) Toyota Auris Hybrid stasjonsvogn. Minste (smaleste), billigste og relativt nye bilen vi fant som har god plass i bagasjerommet og plass til 3 barneseter i baksetet.

Ellers er det bare en bil, verken fornøyd eller misfornøyd. Fornøyd med Jæger, da.

Det jeg savner er 4x4 og litt ekstra bakkeklaring. Nå må vi rygge siste kilometeren til hytten om vinteren, og har ikke lenger muligheten til å kjøre i grøften for å passere møtende trafikk, eller finne parkering langs skogsveier for å gå på tur.

Har også en Toyota Proace City Electric som firmabil. Har ikke fått meg ladeboks ennå, så bruker den ikke så mye privat.

For rundt et år siden hadde vi en 2009 Ford Kuga 4x4, 2009 Toyota Yaris og en 2018 VW Transporter 4x4 - føler vi har nedgradert.

Kugaen var nesten mer på verksted enn i bruk, men det var en skikkelig god bil når alt fungerte. Yarisen gikk som en klokke, aldri noen problemer...helt til den rustet i stykker. 

Endret av Dr. Brodsky
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Frank Olsen skrev (1 time siden):

Jeg har en gammel Citroen C5 stasjonsvogn fra 2007 som jeg nå har her nede på Kreta.
Denne kjøpte jeg brukt i 2017 fra en bruktbilforhandler på Jæren.
Egentlig hadde vi kjøpt en Berlingo med 5 seter som vi skulle kjøre ned hit med, men den viste seg å lekke olje "alle" steder så den ville ikke forhandleren at vi skulle ha.
Han kom så med denne C5'en, to dager før vi skulle dra.
Denne hadde han hatt på EU-kontroll og det måtte skiftes bremseklosser og et hjullager.
Dette var fredag ettermiddag og vi skulle dra søndag kveld.
Lørdagen skiftet han så bremseklossene men ikke hjullageret. Det ble vi enige om at jeg skulle få fikset selv og sende regningen til ham.

Søndag kveld dro vi så avgårde med danskeferja fra Stavanger til Hirtshals og la avgårde nedover Danmark mandag morgen.
Tok det rolig de første par timene og så skulle kona kjøre ei stund.
Guffa bilen opp i 130 km/t på motorveien og da smalt det noe fryktelig, dunk-dunk-dunk.
Trodde først vi hadde punktert men det hadde vi ikke. Lyden ga seg når vi sakka av på farten men begynte igjen så snart vi gassa på litt.
Vi kjørte av på neste avkjørsel og stoppa. En varebil som hadde ligget bak oss noen minutter fulgte etter og stoppa også.
Det viste seg å være den plata som ligger under motoren som hadde løsna. Han i varebilen så bakfra at hver gang vi gassa på litt så tok vinden tak i denne plata slik at den dunka ned i asfalten. Men da vi stoppa så lå plata fint på plass oppunder motoren, så dette hadde vi aldri sett selv uten hjelp fra han i varebilen, en koselig danske på vei til jobb i Tyskland.
Han hadde en bråte strips i bilen og vi fikk stripsa plata fast oppunder der den skulle være.

Så fortsatte vi turen nedover uten noen problemer i det hele tatt.
Hjullageret fikk jeg skifta her på Kreta og selgeren satte penger inn på min konto.
Kjørte så tilbake til Norge i oktober samme år, altså 2017.
Etter det har så denne doningen tatt oss ned til Kreta igjen i 2019 og igjen i 2021, og nå er altså bilen her.
Den er nå kjørt 218000 km og går som ei klokke fremdeles. Jeg har kjørt den over 80000 siden 2017.
Den er utrolig god å kjøre, svever liksom over veien, stille og rolig.
Jeg var veldig skeptisk til franske biler tidligere men denne bilen har overrasket meg skikkelig.
Jeg simpelthen elsker den !
Men den er i største laget her nede hvor alt er lagt opp til at biler er små 🙂

Kjekk historie å lese. 👍

Ja C5 er gode biler. Har også bare gode erfaring med C5 av den generasjonen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

1964 Chevrolet C20 

God gammel praktisk kjøretøy. Fått gjennomgår en oppussing i statene rundt starten av 2000 tallet, men bærer preg av bruk etter dette. Rust og andre skavanker finnes, men er litt av sjarmen. 

Bilen har fått oppgraderinger som gjør den vesentlig mer lettkjørt og tryggere som blant annet bremsekraftforsterker, tokrets bremsesystem, skivebremser foran, servostyring, nyere girkasse med langt hyggeligere utveksling og en 383

FB_IMG_1683872848575_edit_937607413756928.thumb.jpg.2acb47ac67df1173de334fefaea1b187.jpg

Mmmm. Dette er ekte Chevy. Skikkelig steinalderteknologi som bare virker. Ingen ODB-port! Vakkert.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 minutter siden):

Kjekk historie å lese. 👍

Ja C5 er gode biler. Har også bare gode erfaring med C5 av den generasjonen.

Det kan jeg istemme. Den generasjonen C5 er fullverdig Citroen i alt, mens den jeg har nå (2014) som er en penere bil IMO, har ikke like godt hjuloppheng, og kan også ha noe mer feil. Jeg hadde en 2006 sedan og både jeg og ungene stortrivdes i den bilen. Jeg ville bare ha noe nyere... Ikke at jeg angrer, den jeg har nå er og milevis over det meste man finner på veiene i dag ift komfort og sikkerhet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

2018 Mercedes-Benz AMG C43. Hatt siden den var ny, aldri eid en bil så lenge før. Klarer ikke å selge den, m.a.o. svært fornøyd. Både hissig (i Sport+) og komfortabel på langtur (i Comfort). Forholdsvis fornuftig ettersom servicekostnader er likt som en vanlig C-klasse (til det kommer til bremser etc.).

2017 Ford Fiesta 1.0 100 hk bensin. Kjøpt brukt for ca 1 år siden og brukes til øvelseskjøring, til utfartsparkering og all småkjøring. Enkel og billig bil, men overraskende mye kjøreglede med flott understell, direkte styring og brukbar komfort ift. størrelsen.

Begge er selvsagt i særdeles spennende, matchende gråfarger 😆

20220421_101617.jpg

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

2016 Volvo V60CC, hatt den fra ny.  Svært fornøyd, null problemer, passer for mitt bruk og glimrende sittekomfort (jeg kan kjøre 1000 km, ~10t på en dag uten å kunne merke det på kroppen overhodet, noe jeg gjør et par ganger i året).  Håper jeg kan beholde den 7-10 år til.  Jeg kommer derimot nesten helt sikkert ikke til å kjøpe Volvo igjen.  De elektriske variantene syns jeg er dårlige og sittekomforten er borte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

2008 Ford Mondeo stasjonsvogn, kjøpt ny, dessverre klar for å byttes ut, har vært veldig fornøyd med den. Sliter med å finne en bra stasjonsvogn til en fornuftig pris, blir muligens en brukt Mondeo av en av de siste årgangene. Håper det kommer mer attraktive bilmodeller på markedet etterhvert, tviler på at jeg noen gang kommer til å kjøpe en Ford igjen etter deres omlegginger.

2015 Nissan Leaf, kjøpt som brukt i 2021 som bil nr. 2. Topp til det formålet, veldig billig i drift,ingen problemer i det hele tatt, grei kjørekomfort til småkjøring. Største irritasjonsmoment er at kontrollene på rattet er kastet utover tilfeldig, stor kontrast til Mondeoen der kontrollene er veldig logisk lagt ut (synes jeg, da, minner meg om Sony DualShock). 

Begge i sort metallic, kunne godt tenkt meg litt spenstigere farger, men Ford sitt fargekart i 2008 var utrolig kjedelig og dessverre er nordmenn flest ekstremt kjedelige i fargevalgene sine, så bruktbilutvalget er litt stusselig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Habla Møberg skrev (3 timer siden):

Mmmm. Dette er ekte Chevy. Skikkelig steinalderteknologi som bare virker. Ingen ODB-port! Vakkert.

Gøy med noe som er så simpelt ja. Fungerer ikke et lys? Blås støv av en pære eller sikring og ting fungerer igjen. 

 

Usikker hvordan men hverken air condition, kupé- og taklys fungerte når jeg handlet den. Sjekket litt sikringer og pærer uten å finne en årsak og brått begynte den ene etter det andre å fungere igjen

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Iterion said:

Tøff den Mercedesen til  @liehen og må jeg si. Bilen og lakken ser ganske så strøken utifra bilde, regner med at du er litt interessert i bilpleie? 

Takk :) Jeg har en diagnose når det gjelder bilhold, men jeg vet det finnes verre folk enn meg der ute også. Til nå å være 5 1/2 år (reg. høsten 2017) og gått 89.000 er den meget bra ut- og innvendig vil jeg påstå. Men på bildet er den både nedstøvet og før vårshining 🤓

  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMW i3 2018, kjøpte den brukt, og synes den gir veldig mye for hvor billig den er i drift. Bilen har mye plass, og føles stor inni, og liten utenfor. De som designet bilen har gjort en fabelaktig jobb, og eg elsker faktisk grillen i denne bilen, ser ut som en dyresnute, og ikke en hissig hitlerbart. 

Er min første bmw, og når det negative skal nevnes => software var bedre på 2000 tallet, å koble til mobilen og styre sanger er så ribbet for funksjonalitet at det er til å grine av. Det er ikke engang play/stop, kun neste/forrige sang. Eg må bruke stemmestyring til det meste via mobilen. Veldig synd, for eg liker det hjulet eg kan fikle med for å styre skjermen (takler ikke touchscreens). Hva er vitsen med et veldig godt hjul for å styre skjermen, når softwaren ikke kan noen verdens ting? 

Alt i alt, tror eg det er min siste bmw, i4ene ser ut som standard fossilbil, hva er greia med fronten uten lagringplass? Ser ut til at de tok et gigasteg tilbake. 

Neste bil tror eg blir Tesla y, viss eg overlever prøvekjøringen der alt er på rattet og touchscreen. Er det seriøst ikke vanlig spake for å blinke til venstre-høgre? Du må knote med en knapp på rattet for å blinke? Håper det ikke føles så forferdelig som eg ser for meg. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
52 minutes ago, itgrevelin said:


Neste bil tror eg blir Tesla y, viss eg overlever prøvekjøringen der alt er på rattet og touchscreen. Er det seriøst ikke vanlig spake for å blinke til venstre-høgre? Du må knote med en knapp på rattet for å blinke? Håper det ikke føles så forferdelig som eg ser for meg. 

Model Y har vanlig blinklysspake.

Model S og X har fått knapper istedenfor spake.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...