Gå til innhold

Kongsberg Politivold


Melding lagt til av Uderzo,

Navn og annen identifiserende informasjon er fjernet. Det er ikke aktuelt med "doxxing" her.
Enn så lenge er ikke navn på de involverte, utover de fornærmede, offentliggjort.
Videre forsøk på å dele navn og annen informasjon som leder til identifisering, vil bli premiert med en advarsel.

Anbefalte innlegg

knutinh skrev (På 21.5.2023 den 6.39):

Hvorfor det egentlig? Jeg mener, en alternativ forklaring er at det alltid har vært slik i politiet (eller verre), men at nå er det lettere å bevise pga video.

Generelt synes det som om samfunnet utvikler seg i retning av mindre vold.

https://www.ssb.no/sosiale-forhold-og-kriminalitet/artikler-og-publikasjoner/offerbilder-i-endring

-k

Ja, jeg tror du har rett i det. At det blir kastet et lys på problemet, i tillegg til at det dokumenteres i større grad, tilsier ikke at det har blitt verre, jeg tror det i varierende grad alltid har vært et problem.
Det er et systemproblem som bare forverres med en ukultur som eksempelvis gjenkjennes med "snitches get stitches" og "oss og dem" tankegang.



Enkelte drar inn helt irrelevante ting som multikulturalisme, hva det har med ukultur i politiet gudene veit. Korrelasjon medfører ikke kausalitet. For å ta et eksempel, flere jenter/kvinner blir diagnosert med autisme i dag, men det betyr ikke at det er flere autister, men blant annet at helsevesenet har mer kunnskap om dette nå enn tidligere, og dermed flere får diagnosen og får hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Uderzo skrev (5 minutter siden):

For å ta et eksempel, flere jenter/kvinner blir diagnosert med autisme i dag, men det betyr ikke at det er flere autister, men blant annet at helsevesenet har mer kunnskap om dette nå enn tidligere, og dermed flere får diagnosen og får hjelp.

Det betyr ikke _nødvendigvis_ at det er flere autister, men det _kan_ vel bety det?

Jeg har nok en bias ved at alle politifolk jeg har møtt har oppført seg skikkelig. Noen har tilogmed gått langt for å bygge tillit. Det gjør at det er vanskelig for meg å innse at også Norge har politifolk som er uskikket.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (3 timer siden):

Det betyr ikke _nødvendigvis_ at det er flere autister, men det _kan_ vel bety det?

Skjønner ikke helt hva du mener. På papiret så er det flere, men i praksis så har de alltid vært autister, men det har blitt "flere" ved at de har fått diagnosen. Det er poenget mitt, at noe avdekkes behøver ikke å bety at det er flere tilfeller av noe enn det har vært tidligere. 
Det var ment som et eksempel på at korrelasjon medfører ikke kausalitet.

knutinh skrev (3 timer siden):

Jeg har nok en bias ved at alle politifolk jeg har møtt har oppført seg skikkelig. Noen har tilogmed gått langt for å bygge tillit. Det gjør at det er vanskelig for meg å innse at også Norge har politifolk som er uskikket.

-k

Ja, det er min erfaring også, jeg har aldri hatt noe problem med Politiet. Derfor denne saken er såpass alvorlig at dette skader tilliten til Politiet såpass mye. Og når vi ser hvordan saken håndteres så sender det tydelige signaler, ikke forvent at rettferdigheten seirer når Politiet selv begår lovbrudd.

Jeg har kun hatt en ubehagelig opplevelse, men det var ikke Politiet som sådan, selv om livvaktene er ansatt i Politiet. Jeg stod og ventet på toget for noen år siden, plutselig kommer en stor kar i dress og bare dytter meg vekk. Han sa ingenting men det gikk opp for meg hva greia var, jeg hadde stått ved siden av Kronprins Håkon uten at jeg la merke til det, jeg var sliten og trøtt etter en lang arbeidsdag. Det var tydeligvis ikke greit at jeg sto 5-6 meter unna en kongelig 😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (34 minutter siden):

Skjønner ikke helt hva du mener. På papiret så er det flere, men i praksis så har de alltid vært autister, men det har blitt "flere" ved at de har fått diagnosen. Det er poenget mitt, at noe avdekkes behøver ikke å bety at det er flere tilfeller av noe enn det har vært tidligere. 
Det var ment som et eksempel på at korrelasjon medfører ikke kausalitet.

Korrelasjon medfører som du sier ikke nødvendigvis kausalitet. Men den motbeviser ikke kausalitet heller.

Det at vi registrerer flere med autisme i dag _kan_ skyldes at vi har bedre måter å måle noe som uansett ville ha vært der. Og/eller at «noe» har medført at vi faktisk har flere autister i dag enn før.

-k

Lenke til kommentar

Jeg har selv kun noen få interaksjoner med politiet og de har alltid oppført seg veldig korrekt. 

Men når jeg leser oppslag som det vi diskuterer her og det jeg lenker til under, så er det helt klart at man må anta at Politiet absolutt ikke vil deg noe godt, og at man ikke må overlevere noe bevis, eller snakke med de i det hele tatt, uten advokat tilstede.

Du vet aldri hva slags politiperson du møter, og de har veldig stor makt. Korrupsjonen går helt opp i systemet, se politiadvokatens innstilling i artikkelen under

"15-åring anmeldte overgrep, men endte selv med å få bot for å røyke hasj. "

https://www.politiforum.no/abid-raja-forelegg-hasj/15-aring-anmeldte-overgrep-men-endte-selv-med-a-fa-bot-for-a-royke-hasj-na-ber-abid-raja-v-politiet-snu--foles-som-et-dobbelt-overgrep/143235#:~:text=I går kveld meldte VG,med selv å bli straffet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Det at vi registrerer flere med autisme i dag _kan_ skyldes at vi har bedre måter å måle noe som uansett ville ha vært der. Og/eller at «noe» har medført at vi faktisk har flere autister i dag enn før.

-k

Igjen, det var et eksempel, med det sagt så kan du lese mer om dette her:
https://forskning.no/adhd-barn-og-ungdom-kjonn-og-samfunn/na-far-flere-jenter-diagnosen-autisme-enn-for/1969507
Dette er en avsporing så jeg lar det ligge :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (25 minutter siden):

Korrelasjon medfører som du sier ikke nødvendigvis kausalitet. Men den motbeviser ikke kausalitet heller.

Det at vi registrerer flere med autisme i dag _kan_ skyldes at vi har bedre måter å måle noe som uansett ville ha vært der. Og/eller at «noe» har medført at vi faktisk har flere autister i dag enn før.

-k

Kriteriene for autismediagnose har forandret seg veldig, diagnoseverktøyene likeså, så det er omtrent like mange nå som før.

Samtidig kan for tidlig fødsel bidra til autisme, og siden prematurbarn har en høyere overlevelsesrate nå enn tidligere så kan det tenkes at det er flere med autisme nå enn tidligere. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
RRhoads skrev (11 minutter siden):

Kriteriene for autismediagnose har forandret seg veldig, diagnoseverktøyene likeså, så det er omtrent like mange nå som før.

Samtidig kan for tidlig fødsel bidra til autisme, og siden prematurbarn har en høyere overlevelsesrate nå enn tidligere så kan det tenkes at det er flere med autisme nå enn tidligere. 

Poenget mitt var at selv om korrelasjon ikke beviser kausalitet så er det heller ikke et bevis på det motsatte. Sammenhengen er mao ukjent (fram til man evt har annen kunnskap).

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
knutinh skrev (4 minutter siden):

Poenget mitt var at selv om korrelasjon ikke beviser kausalitet så er det heller ikke et bevis på det motsatte. Sammenhengen er mao ukjent (fram til man evt har annen kunnskap).

-k

Du skrev dette:

knutinh skrev (53 minutter siden):

 

Det at vi registrerer flere med autisme i dag _kan_ skyldes at vi har bedre måter å måle noe som uansett ville ha vært der. Og/eller at «noe» har medført at vi faktisk har flere autister i dag enn før.

-k

"Kan skyldes" er feil å bruke. "Det skyldes hovedsaklig" er riktig å bruke. Dette er ikke bare en teori. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Sitat

Kongsberg-saken: Skjerper tiltale mot politibetjent

Riksadvokaten har besluttet å skjerpe tiltalen mot en politibetjent etter politivoldsaken på Kongsberg, melder Dagbladet.

Tiltalen er utvidet fra kroppskrenkelse til grov kroppskrenkelse, ifølge avisen.

– Vi tar riksadvokatens avgjørelse til etterretning. Utvidelse av tiltalen endrer ikke faktum i saken. Min klient erkjenner ikke straffskyld, han mener han anvendte makt innenfor den rammen tjenesten gir anledning til, sier politimannens forsvarer, advokat John Christian Elden.

Les mer om voldshendelsen her.

 

Endret av Uderzo
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Uderzo skrev (1 time siden):

Kongsberg-saken: Skjerper tiltale mot politibetjent


Dette er jo litt flaut for flere parter, men særlig for spesialenheten.
 

"Først ville aktor Marit Oliver Storeng – som også er påtalefaglige etterforskningsleder i Spesialenheten for politisaker – gi politimannen et forelegg.

Noe som ble omgjort av Terje Nybøe - sjef for Spesialenheten for politisaker. Han tiltalte politimannen for kroppskrenkelse – etter straffelovens paragraf 271"

Joa, hvorfor ikke gi en liten bot til politi som utøver grov vold, og så rett tilbake på jobb.
Man undres hva Storeng tenkte på, når dette var straffen hun kom frem til etter å ha sett videoen?

Man tenker ofte at Spesialenheten hindres av at de ansatte er tidligere politiansatte, men Storeng kommer fra kriminalomsorgen.
Så går sjefen inn og endrer det til tiltale.
Nybøe har lang erfaring, fra betjent opp til politimester, og deretter som statsadvokat og del av Riksadvokatens ledergruppe.

Så kommer Riksadvokaten inn, å høyner enda en gang, til grov kroppskrenkelse.

Det spørsmålet som da dukker opp, er hvordan man kan tiltale en politibetjent, og eventuelt kanskje dømme, for grov kroppskrenkelse etter §272, uten at det også tas ut tiltale for misbruk av offentlig myndighet, eller i det minste tjenestefeil?

Grov kroppskrenkelse er en generell paragraf, som ikke har noe med politibetjentes misbruk av sin myndighet å gjøre, men han kan da ikke dømmes for å banke opp noen, uten å bli dømt for minst tjenestefeil samtidig. Så vidt jeg forstår er han fremdeles kun siktet for uaktsom tjenestefeil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Sitat

KONGSBERG (Dagbladet): I utgangspunktet var politibetjenten i Sør-Øst politidistrikt tiltalt for kroppskrenkelse etter straffelovens paragraf 271, et lovbrudd som vanligvis straffes med bøter – alternativt fengsel i inntil ett år.

Etter ordre fra Riksadvokaten har fungerende sjef for Spesialenheten for politisaker, Guro Glærum Kleppe, tatt ut ny og skjerpet tiltale mot ham - nå for overtredelse av straffelovens paragraf 272, grov kroppskrenkelse.

https://www.dagbladet.no/nyheter/dette-er-den-nye-tiltalen/79557850

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Quote

Dermed risikerer politibetjenten langt strengere straff dersom han blir dømt i tråd med i tiltalen, da den øvre strafferamme øker til inntil seks års fengsel.

Jeg mener at som offentlig og autoritære tjenestepersoner burde politiet bli holdt til høyere standarer. Spesielt siden dem er i utgangspunktet dem eneste som har lov å bruke vold som virkemiddel i jobben sin.

Seks års fengsel (hvorav han kanskje soner maks 2) og SELVFØLGELIG miste jobben i politiet skulle bare mangle. Det er ingen unnskyldning for å banke blindt løs på en som ligger nede på den måten der.

Endret av Wheeljack
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kanskje mediene kunne få en kommentar fra Marit Oliver Storeng, påtaleansvarlig i Spesialenheten som opprinnelg ville gi politimannen en liten bot for å banke opp folk på gata, og som ga den andre politimannen en bot på 12 000 for sletting av bevis, og henla sakene mot de øvrige betjentene som dekket over det hele i sine rapporter?

Litt sånn "Hva tenker hun nå..." greie, og hvorfor i alle dager hun mente det var riktig å så godt som ikke straffe noen av betjentene, etter hun hadde sett videoen og lest vitneforklaringene?

Når man først snakker om gapestokk, så er vel Storeng høyt oppe på lista over kandidater, etter et knippe politibetjenter i Kongsberg.

Endret av 0laf
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...