Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Tips til ny seng


Anbefalte innlegg

Tiden er kommet for ny seng, ønsker å kjøpe noe som varer lenge og tar godt vare på rygg/kropp. Ønsker 180x200 ish størrelse. 

Hører folk si at en kan kjøpe en rimelig seng og spe på med god overmadrass, men stemmer det? 

 

Ser for meg å bruke 20-30 000. Ser en lokal møbelring har en seng på 50% hvor nypris var på hele 68 000. Frister å gå for noe slikt. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Med dårlig rygg er det bra å være kjent med hva du trenger. For mykt er katastrofalt for min. Det hjelper lite med tjukk overmadrass om du får feil svai. 

I tillegg er det greit å tenke på om du har preferanser ift. temperatur når du sover. Med en overmadrass som skal kompensere kan det gjerne bli varmt.

Bill mrk: seng er viktig 

Endret av process
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte som sagt den dyreste senge på ikea, hardeste de hadde, som var kjempegod å ligge i butikken.
Ble missfornøyd når jeg kom hjem, for den var mye hardere...
Regnet med at det var fordi den var ny, og sengen på Ikea var nedligget, som stemte bra, for etter noen måneder så var den god.  Var uansett bedre enn min forrige seng, og den ble bedre og bedre. 

Lenke til kommentar

Vekten din og sovestillingen du vanligvis har har noe å si med hva slags type madrass og pute. Investerer i god madrass og pute.

Jeg aner ikke noe om hvor lett eller tung du er, så svarer bare generelt: Tyngre mennesker trenger gjerne fastere madrass, fordi de gjerne synker sammen ved rumpa og får en bananform i sengen , noe som kan gi økt risiko for ryggproblemer. Generelt sett hvis man har ryggproblemer/for å forebygge ryggsmerter så kan fastere madrasser gi mer ergonomisk sovestilling, et tilleggstips ved ryggsmerter her/for å forebygge ryggsmerter er å sove med pute mellom knærne hvis du sover på siden. 

 

NY_korrekt_soevn_1_600x600.jpg

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ny overmadrass hjelper svært lite. Det blir ofte som å legge ny parkett på ugjevnt undergulv. Overmadrassen er der mere for en "hygienisk barriere". Den har i hovedsak som oppgave å puste/drenere bort all svetten slik ikke dette havner i fjærene i hovedmadrassene å ruster. Dette er viktig for et godt klima i sengen.Se litt på den som en "sluk"🙂

En overmadrass varer normalt i 3-5 år. Avhengighet av materialet i kjernen. Trekket bør også kunne deles i 2 for plass i vaskemaskin for vask på 60 grader.

Har ofte mange kunder som kommer innom vår møbelbutikk å skal kjøpe en ny overmadrass for å "slite" ut de allerede 15-20 år gamle hovedmadrassene. Dette går sjeldent bra. 

Du skal fint kunne finne en seng innenfor ditt budsjett. Jeg selger wonderland, svane, tempur og dominari (north beds) i vår butikk.

Har du en møbelbutikk med en av disse levrandørene kan jeg hjelpe deg og svare på spørsmål. Dog finnes det andre sengeprodusenter. Men disse kan jeg ikke noe om.

Tenk godt over hvilken seng du kjøper. Mange kjører rundt i biler til 700-800 000,- i 20-30 minutter om dagen. Men å bruke litt penger på en seng man ligger i 7-8t dagen er uaktuelt. Et lite tankekors 

Spør gjerne om du lurer på noe 

 

Hilsen møbelselger.

Endret av Megalomania
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sovestilling og alt det der spiller inn, men det gjør også hvordan du liker å sove.

Jeg hadde vondt i ryggen etter å ha sovet på en skummadrass på hytta, men jeg får ikke vondt i ryggen av å ligge på sofaen hjemme. Det er noe jeg har blitt vant med, for den var ikke like god når den var ny. 

Samme med senga, den var hard når jeg fikk den, men ble god å ligge i, fortsatt hard.

Jeg kan sove på siden på gulvet, med en god pute. 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 16.4.2023 den 17.21):

Ønsker 180x200 ish størrelse. 

Jeg har 220x220. Fantastisk når man er lang og har småbarn. Dillete med laken.

Sitat

Ser for meg å bruke 20-30 000. Ser en lokal møbelring har en seng på 50% hvor nypris var på hele 68 000. Frister å gå for noe slikt. 

Jeg har inntrykk av at senger «alltid» er 50%. Vær obs på fiktive eller evigvarende kampanjer.

-k

Lenke til kommentar

Kjøpte selv nettopp ny seng, endte opp med tempur etter å ha prøvd en del forskjellig. På møbelring butikken fikk jeg hjelp av en "søvn ekspert" som skled en hånd innunder ryggen min for å finne den riktige hardheten for meg, endte opp med en hardere seng enn jeg ville valgt uten hjelp og råd fra denne personen. Så det beste tipset en kan gi er vel å prøve mange forskjellige senger og få hjelp av noen som er kompetente når det kommer til valg av riktig seng til forskjellige kropper.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (3 minutter siden):

Kjøpte selv nettopp ny seng, endte opp med tempur etter å ha prøvd en del forskjellig. På møbelring butikken fikk jeg hjelp av en "søvn ekspert" som skled en hånd innunder ryggen min for å finne den riktige hardheten for meg, endte opp med en hardere seng enn jeg ville valgt uten hjelp og råd fra denne personen. Så det beste tipset en kan gi er vel å prøve mange forskjellige senger og få hjelp av noen som er kompetente når det kommer til valg av riktig seng til forskjellige kropper.

Takk, får ta meg en runde!

Hvordan var det med ventetid og rabatter? Virker som det er gode marginer på seng..

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...