Gå til innhold

Scandic opplevelse. Dårlig erfaring med kundeservice.


plankeby

Anbefalte innlegg

Skulle unne oss luksus i påsken, noen netter på hotell. Booket rom på Scandic sine egne nettsider, valgte et hotell med basseng. Hotellet var dyrere enn konkurrenten i byen, men bassenget var viktig med barn. 

På hotellet er bassenget ute av drift, rommet mindre enn bildene viser for type familierom vi bestilte. Størst overraskelse, rommet koster 700 kr mindre pr natt om vi hadde bestilt nærmere påsken. 

Hotellet svarer at prisene svinger med når man bestiller. Beklager at bassenget er ute av drift, avvik på bilder av størrelse på rom tok jeg ikke opp da.

Vi er Scandic medlem og bestilte direkte hos Scandic. Trist å da vite at vi har kastet maaange hundrelapper ut av vinduet fordi vi booket i Februar og ikke nærmere påske. 

Vi har ikke så god råd og dette er litt luksus for oss, som vi selvsagt har spart til uten å gå utover annet vi trenger. Men kombo stengt basseng, at vi har betalt høyt for rommet, og at bilder avviker... 

Har vi god grunn til å sende en klage?

Den stakkaren som står i resepsjonen kan jo naturlig nok ikke gjøre så mye.

Kombo stengt basseng og at vi betaler mer for rommet enn nødvendig er hovednedturen.

Det vi har lært med Scandic er at det er veldig dumt å booke hotellrom to måneder i forkant, da betaler man en høy pris. Pluss at det å tenke på basseng og andre fasiliteter er risikosport, da alt kan stenges. 

Endret av plankeby
Endret overskrift. Ser ut til at gullkunder og bedrifter er mer viktige å pleie for Scandic?
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • plankeby endret tittelen til Hotell og svingende pris (Scandic) Pluss avvik. Klage?
Videoannonse
Annonse

Selvfølgelig. Dere har kanskje ikke noe rettslig grunnlag for å få tilbake penger, men en kjede som vil ha et godt rykte vil ordne opp i dette for dere. Jeg har klaget på "filleting" mange ganger og oftere enn ei er selgeren/leverandøren enig og gjør noe for å beholde meg som kunde.

Uansett skader det ikke å prøve :)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

At rommet ikke er som på bildene ville jeg tatt opp. Der tenker jeg du har grunnlag for noen form for kompensasjon. 

At bassenget er stengt, ja, kjipt, det skjer. Det tror jeg ikke du får noe for, hotellet må kunne stenge fasiliteter for nødvendig vedlikehold. Så lenge du ikke betalte noe ekstra for tilgang til basseng ser jeg ikke at dette er noen sak. 

Priser svinger med etterspørsel, det er helt sant. Er det ledige rom samme dag kan de finne på å dumpe prisen for å ikke brenne inne med tomme senger. 

Men, som sagt, at rommet ikke er det du ble lovet syns jeg du skal klage på. Du kan jo nevne bassenget i samme slengen. Kanskje du får litt avslag + et gavekort eller noe. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Prisen kan man ikke klage på.

Man tar risiko ved å vente med å bestille, og den risikoen kan slå ut i bedre tilbud/utsolgt.

Bassenget bør man definitivt kunne klage på spesielt om man reiser med barn i en ferie.

Avvik på bildene er nok vanskelig. Man har ikke bilder av hvert enkelt rom, og det står sikkert noe om avvik i bilder på sidene.

 

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
plankeby skrev (58 minutter siden):

Har noen erfaring med litt refusjon på lignende?

Nå har vi brukt Scandic i mange år på fritidsreiser.... Men lojalitet lønner seg sjeldent. 

Min erfaring er at lojalitet faktisk lønner seg. men da fra en annen kjede.
Jeg har som @Kikert klaget på filleting og fått kompensasjon, da som regel i ekstra rabatt eller gratis oppgraderinger eller gratis mat.

Her har nok både @WiiBoy og @Kikert i kombinasjon helt rett
Pris kan du nok neppe gjøre noe med.
Priser svinger, så med mindre du har en prisgaranti, noe meg bekjent scandic ikke har overfor privatkunder, kommer du ingen veg med dette.
Det står under bildene på hjemmesiden at rom kan avvike fra bildet.

Men bassenget kan du ha grunnlag til å klage på, om bassenget var årsaken til dere valgte dette hotellet

 

plankeby skrev (2 timer siden):

Det vi har lært med Scandic er at det er veldig dumt å booke hotellrom to måneder i forkant

Dette er gambling.
Dere kunne endt opp med å spare masse penger også.

Lenke til kommentar
Eskove skrev (22 minutter siden):

Det står under bildene på hjemmesiden at rom kan avvike fra bildet.

Gjør det? Jeg gikk inn på et tilfeldig Scandic hotell nå, og jeg kunne ikke se noe om dette. 

Klart, det kommer jo an på hva avviket er, men på et kjedehotell pleier det å være x antall rom av hver type, og rommene av hver type er så og si identiske. Hvis man har fått noe helt annet enn hva det var avbildet ville jeg klaget på det. 

Lenke til kommentar
:utakt skrev (6 minutter siden):

Gjør det? Jeg gikk inn på et tilfeldig Scandic hotell nå, og jeg kunne ikke se noe om dette. 

Klart, det kommer jo an på hva avviket er, men på et kjedehotell pleier det å være x antall rom av hver type, og rommene av hver type er så og si identiske. Hvis man har fått noe helt annet enn hva det var avbildet ville jeg klaget på det. 

Sitat

Scandic gir ingen garantier vedrørende nettstedets funksjoner eller tilgjengelighet eller for at innholdet på nettstedet er korrekt. Scandic kan ikke holdes ansvarlig for tap som oppstår direkte eller indirekte fra bruk av nettstedet eller dets innhold.

Sitat fra hjemmesiden til scandic.
Dem har tydeligvis slettet den gamle teksten under bildene hvor det sto at det var illustrasjoner, og heller lagt det inn i priser og bestillingsvilkår

Dem skriver at dem ikke garanterer for at det som står på nettsidene er det du bestiller.
Så dem har sikkret seg.

Lenke til kommentar
:utakt skrev (58 minutter siden):

At rommet ikke er som på bildene ville jeg tatt opp. Der tenker jeg du har grunnlag for noen form for kompensasjon. 

At bassenget er stengt, ja, kjipt, det skjer. Det tror jeg ikke du får noe for, hotellet må kunne stenge fasiliteter for nødvendig vedlikehold. Så lenge du ikke betalte noe ekstra for tilgang til basseng ser jeg ikke at dette er noen sak. 

Priser svinger med etterspørsel, det er helt sant. Er det ledige rom samme dag kan de finne på å dumpe prisen for å ikke brenne inne med tomme senger. 

Men, som sagt, at rommet ikke er det du ble lovet syns jeg du skal klage på. Du kan jo nevne bassenget i samme slengen. Kanskje du får litt avslag + et gavekort eller noe. 

Eg bestiller selv hoteller kun med basseng, så om det var stengt uten at det stod noen steder hadde eg laget en sak uten tvil

Lenke til kommentar
Eskove skrev (1 minutt siden):

Sitat fra hjemmesiden til scandic.
Dem har tydeligvis slettet den gamle teksten under bildene hvor det sto at det var illustrasjoner, og heller lagt det inn i priser og bestillingsvilkår

Dem skriver at dem ikke garanterer for at det som står på nettsidene er det du bestiller.
Så dem har sikkret seg.

Om du skal tolke den teksten på den måten kan du jo skyte en hvit pinn etter kompensasjon for manglende basseng også ("gir ingen garantier for at innholdet på nettstedet er korrekt"). Tipper det er ment for å sikre seg mot mindre ting som feil i åpningstider, utdatert meny i restauranten osv. Ikke at de, satt på spissen, kan love deg en suite og levere et vaskerom med madrass på gulvet. 

Men, det spiller uansett liten rolle hva vi her på forumet synser og mener. 🙂

@plankeby Ta det opp med resepsjonen og hør om de kan gjøre noe for dere nå mens dere er der. Oppgradering, en middag i restauranten, et eller annet?

Er det null muligheter for å gjøre noe som helst skriver du en saklig mail til kundeservice i etterkant av oppholdet. Vis til hva du bestilte og forventet vs hva du faktisk fikk, og vær tydelig på hva du ønsker i kompensasjon. De fleste hoteller ønsker å ha fornøyde gjester, og prøver nok å komme deg i møte på en eller annen måte. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, plankeby said:

På hotellet er bassenget ute av drift,

Utvilsomt ein mangel når det ikkje var opplyst om, og det var avgjerande for ditt val av hotell.

3 hours ago, plankeby said:

rommet mindre enn bildene viser for type rom vi bestilte

Her er det jo i stor grad subjektivt - kor stort er avviket? Det kan utgjere ein mangel.

3 hours ago, plankeby said:

Størst overraskelse, rommet koster 700 kr mindre pr natt om vi hadde bestilt nærmere påsken. 

Dei har ikkje plikt til å tilby like prisar over tid, eller gi deg rimelegaste pris. Så lenge dei gir deg den prisen dei viste deg når du bestilte rom har dei sitt på det tørre, sånn grovt sagt. At prisen har gått ned etter det er din risiko.

Lenke til kommentar

Har tatt det opp med resesjonen. De kan ikke gjøre noe, det er nok ingen ledende personal på jobb i påsken. 

Fikk tilbud om 4 frokostkuponger som kan brukes på hotell her i Sverige. Men det er verdiløst for oss (kjører jo ikke mange mil inn i Sverige en dag for å spise kun frokost på et hotell). 

Dem har vel gradert seg mot alt. Når man leser alt ned liten skrift.

Så når man bolker familierom på hotell som skryter av basseng. Så kan man nok ikke klage på noe som helst. Så lenge man tilbys et rent rom. Rommet er rent og frokosten bra, men vi hadde aldri bodd her, men på annet hotell i byen om vi visste hva vi endte opp med å få.

Annet hotell er lik standard, lavere pris og inkludert kveldsmat. Hotellet her trumfer med basseng og teksten familievennlig. 

Uansett, jeg forventet mer av Scandic her. Hadde vi betalt 700 mindre pr natt slik andre etter oss gjør, hadde vi ikke vært like lei oss. Pris, beskrivelse og forventning hører vel sammen...

Min undring er om noen har erfaring på å få en liten refusjon på noe lignende. Eller har hotellene gradert seg på alt, så lenge rommet er hygienisk forsvarlig...

Sender en mail etter oppholdet. I påsken er det nok få ansvarlige på plass.

Jeg forstår selvsagt at feil på basseng og mange andre ting kan skje på et hotell. Når det så er en barnefamilie som har betalt full vanlig toppris, ville det være fin gest å refundere litt, så man nærmer seg prisen de etter oss har betalt. Siden basseng og annet avviker.

Nettsiden reklamerer jo ennå med noe som er avstengt.. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (7 minutter siden):

Sender en mail etter oppholdet. I påsken er det nok få ansvarlige på plass. 

Jeg ville ikke ventet til etter påsken med å sende mail 

Du får neppe svar før noen dager etter påske, men man bør ikke utsette å klage for lenge, for da kan del bruke det mot deg om dem vil.

Og er det noen med myndighet på jobb sentralt kan dem gjøre mer en folkene bak resepsjonen mens dere ennå bor på hotellet 

Tar noen minutter å sende en klage.

https://www.scandichotels.no/kundeservice

Bruk skjemaet i bunnen på den siden.

Der skriver du alt du er missfornøyd med.

Lenke til kommentar

Manglende standard og ikke minst basseng er helt klart en mangel. Jeg har også bestilt hoteller alene pga. basseng, er det ute av drift burde det gitt et kraftig prisavslag, da kunne man spart mye på å valgt et annet hotell. 

Hadde dette vært en pakkereise hadde du trolig fått avslag i ettertid, da har man flere rettigheter gjennom pakkereisenemnda. Det er typisk slike mangler, som stengt basseng nok til å gi avslag. Når det er bestilt hotell alene er jeg litt usikker på hvor enkelt det er å få avslag i ettertid da det kanskje må gå igjennom forbrukerrådet og ikke pakkereisenemnda, men det viktigste er ihvertfall å klage å gi hotellet mulighet til å rydde opp - men å godta noen frokostkuponger for en frokost et par timer unna er latterlig. 

 

 

Endret av MrL
Lenke til kommentar

Tenkte vi skulle nyte noen feriedager nå. Har meldt til resesjonen og så en mail når man kommer hjem. Er jo midt i påsken når dette skrives.

Jeg vil ikke svartmale Scandic her ennå, for jeg har respekt for at stakkaren i resepsjonen ikke kan gjøre stort. At såkalt Superior family rom ikke har kjøleskap av noe slag ble jeg også litt overrasket over, men vil ikke klage på det, da kjøleskap ikke er nevnt. Vedr å holde drikke kjølig for barna.

Sender en saklig mail og ser om det er noe som gis utover standard "vi er så lei oss og beklager".

Hadde ikke penger betydd noe, hadde hotellet vært greit. Fint hotell for et voksent par, uten barn, som blåser i hva noe koster. Der fravær av basseng med mer et uviktig. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (6 timer siden):

På hotellet er bassenget ute av drift, rommet mindre enn bildene viser for type rom vi bestilte. Størst overraskelse, rommet koster 700 kr mindre pr natt om vi hadde bestilt nærmere påsken. 

Du bør klage på at bassenget er ute av drift. Er rommet mindre enn dere har bestilt, eller ble du litt blendet av at rommet så større ut på bilder enn det er ? Viktig å lese hva som står. 

Pris : Tilbud og etterspørsel avgjør. Når hotellene ser at belegget blir lavere enn de kan ha trodd at det skulle bli pga. påske, så er det vanlig at hotellene setter ned prisen.  Men,når oppdaga du at prisen på hotellrommet var lavere?Jeg pleier på følge litt med på prisene selv etter at jeg har bestilt for å se om den endrer seg nevneverdig, og gjør den det til min fordel, så avbestiller jeg hotellrommet og bestiller nytt til lavere pris. Det tar bare noen få minutter.  Bare sjekk vilkårene for det man har bestilt først. 

Kos dere med oppholdet og ha en  fortsatt fin påske 🐣

Endret av Gufi
Lenke til kommentar
Gufi skrev (41 minutter siden):

Du bør klage på at bassenget er ute av drift. Er rommet mindre enn dere har bestilt, eller ble du litt blendet av at rommet så større ut på bilder enn det er ? Viktig å lese hva som står. 

Pris : Tilbud og etterspørsel avgjør. Når hotellene ser at belegget blir lavere enn de kan ha trodd at det skulle bli pga. påske, så er det vanlig at hotellene setter ned prisen.  Men,når oppdaga du at prisen på hotellrommet var lavere?Jeg pleier på følge litt med på prisene selv etter at jeg har bestilt for å se om den endrer seg nevneverdig, og gjør den det til min fordel, så avbestiller jeg hotellrommet og bestiller nytt til lavere pris. Det tar bare noen få minutter.  Bare sjekk vilkårene for det man har bestilt først. 

Kos dere med oppholdet og ha en  fortsatt fin påske 🐣

Vi bestilte rom med binding uten fleksibilitet på Scandic sin egen side. Fordi det var "billigst" men fortsatt dyrt. Det er ofte tre priser å velge i. Full fleksibilitet og mulighet for avbestilling koster litt ekstra pr natt. 

At prisen har falt så mye så jeg tilfeldig da jeg så på bilder av hotellrommet på nytt ved ankomst. Alle bilder av Superior Family viser et romslig rom.

Alt bunner nok i om stengt basseng er en mangel. Med barn til et sted uten større attraksjoner for barn, var bassenget en viktig attraksjon. 

Bildene av rom typen booket viser 7 bilder av to ulike rom, der ingen viser nærheten av så lite rom vi bor på. 

Totalt vil jeg kalle dette villedende reklame. Har brukt hotell i over 20 år (ikke bodd på hotell hver år) . Ikke hatt så mange avvik som her. Alt i forhold til pris hotellrom. 

Rommet er greit, høres jo ikke ut som om noe er bra, men avvik fra  ref bilder og reklame mm. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Oppdatering. Fikk en vanlig beklagelse på de ulike forhold på mail. Det var det.

Første gang jeg har klaget på noe, stiller ikke høye krav, brukt alle hotllnetter på Scandic på våre ferieturer. Bare det å ha gitt noen få poeng, tilsvarende noe rabatt på en ny natt, ville vært en grei gest. 

Idioti å bestille via Scandic sine egne nettsider med binding om oppmøte. Det er jo sikre kunder de bør belønne, enn flyktige kunder som ikke har betalt og brått ikke kommer. Dette kostet oss over 2000kr mer for tre netter, på et hotell vi ikke hadde valgt om bassenget var ute av drift. Over kr 2000 pr natt når jeg booket, kr 1350 var prisen når vi ankom.

Skal lære av annet innlegg her, booke med åpen avbestilling og så sjekke pris nærmere turen. Da booke på nytt og fjerne eldre booking.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
plankeby skrev (1 time siden):

Skal lære av annet innlegg her, booke med åpen avbestilling og så sjekke pris nærmere turen. Da booke på nytt og fjerne eldre booking.

dette gjelder også flybiletter og togbiletter og alle andre biletter som svinger i pris.
Når man bestiller noe uten refusjonsmulighet er det alltid gambling.

 

 

plankeby skrev (1 time siden):

Fikk en vanlig beklagelse på de ulike forhold på mail. Det var det.

jeg står fremdeles ved det jeg skrev tidligere.
Du skulle ikke vente til etter oppholde med å klage skriftlig.
Du kunne fått deg gratis oppgradering, resturangbonger eller andre ting om du hadde klaget under oppholdet.
Det er så mye mer man kan får om man ikke har forlatt hotellet.
Og som regel er det alltid en person med myndighet på jobb hos corporate også når det er påskeferie.
 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...