Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Innkalt som Vernepliktig akademisk befal


SirreStrikk

Anbefalte innlegg

Gaea skrev (13 minutter siden):

Ikke helt det du spør om, men husk å tenk over om du har noen medisinske grunner som gjør at du kan slippe. Det er jo en legitim grunn til å slippe, så lenge du ikke lyver om dine eventuelle medisinske skavanker. 

Tror ikke det hjelper. Han skal gjøre akkurat det samme som det han jobber som til vanlig, hvis han jobber i den jobben han utdannet seg til. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
RRhoads skrev (1 time siden):

Tror ikke det hjelper. Han skal gjøre akkurat det samme som det han jobber som til vanlig, hvis han jobber i den jobben han utdannet seg til. 

For å jobbe som VAB lege må man tilfredstille fysiske og medisinske krav. 

Lenke til kommentar

Det er krig i Europa og så har vi fortsatt folk som ønsker å frita seg for den plikten man har når det kommer til å bidra til landets forsvar..... 

 

Lovhjemmelen er jo allerede blitt forklart av andre, så da er det bare å brette opp ermene og bidra. 

Er heldigvis ikke alle stillinger du trenger sikkerhetsklarering til om det skulle bli et problem. 

Endret av Duncan
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg har vært innom vernepliktsverket i løpet av karrieren, og kan bare tilføye at offiserene der ikke så særlig vennlig på folk som klagde på repetisjonsøvelse og prøvde sno seg unna. Det ble nesten alltid nektet og ny plassering ble Vardø og Vadsø og grenseelver nordpå. 

Enkleste vei her kan være å bare gjennomføre det som er på programmet og så gå videre, ikke starte en lang / kostbar krangel med forsvaret.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (22 timer siden):

Legar, tannlegar, prestar, juristar, osv.
Det er altså personar med høg utdanning som forsvaret har bruk for til å utføre jobben sin.

Det er altså litt same ordninga som når forsvaret sett dei som har fagbrev til å utføre yrket sitt under fyrstegongstenesta, til dømes at den med kokkeutdanning får teneste som kokk, bilmekanikarar får teneste på køyretøyverkstedet, osv.

For kvifor skal forsvaret tilsette personar med rett utdanning og tilby dei vanleg lønn når forsvaret kan pålegge militærteneste og betale med lommerusk og mat.

Jepp, hvorfor betale når man kan forlange å få tjenestene gratis... Eller... Dette er det sikkert noen med juridisk kunnskap som kan svare på, er man PÅLAGT å stille utdannelsen sin til disposisjon? Jeg forstår at man på ene eler andre viset er pliktet å stile til tjeneste, men jeg kan ikke minnes å ha lest noen plass at man er pålagt å stile med spisskompetanse man ikke har tilegnet seg under tjenesten. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Leo_ said:

Jepp, hvorfor betale når man kan forlange å få tjenestene gratis...

Er man VAB får man full lønn og ellers vilkår (bolig etc) ihht den offisersgraden man har, selv om man er i førstegangstjeneste går man overhodet ikke på de samme vilkårene som menige.

I den grad konseptet førstegangstjeneste overhodet skal vurderes som urimelig synes jeg de aller siste som har grunn til å klage er dem som pålegges å motta relevant arbeidserfaring og full lønn etter å ha mottatt støtte fra Lånekassen i 5-6 år og en svindyr utdannelse tilnærmet gratis.

  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (7 timer siden):

Jepp, hvorfor betale når man kan forlange å få tjenestene gratis..

Må ikke glemme at utdanning på universiteter og høyskoler i Norge er tilnærmet gratis (staten subsidierer det meste av det selve utdanningen koster) så at man faktisk gir noe tilbake er vel ikke så ille?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (På 29.3.2023 den 16.08):

Jeg ble kalt inn i Heimevernet 10år etter endt førstegangstjeneste. 1 uke i året, med minimal kompensasjon.

Jeg kjemper gjerne for landet, men dette var utrolig dårlig bruk av tiden min, og jeg hadde en arbeidsgiver som ikke var særlig patriotisk, så de ga kun ulønnet permisjon, noe som gjorde at jeg måtte bruke en ferieuke i året på å tjenestegjøre for ikke å lide økonomisk.

Jeg gikk sikkerhetsklareringsruten; sendte de noen feriebilder fra Amsterdam i A4 format og sa at vi måtte oppdatere sikkerhetsklareringen min, ref. bilde.

De kastet meg da ut, og sendte meg i politiavhør med 5 betjenter, narkohund og hår/blodprøve kit.

Men jeg tror hovedårsaken her kanskje var at jeg var satt opp med AG3 og MP5 som skulle oppbevares i egen bopel, mulig det krever høyere sikkerhetsklarering enn å være akademisk befal. 

Meget interessant scenario det du skriver her, vanligvis vil jo folk uten noen form for tjenesteyting i forsvar eller politi ikke få noen problemer med politiet om du viser til at du liker å ta deg en joint eller to i uken, men de ble tydeligvis provosert eller bekymret når du får tilgang til diverse våpen.

Hva skjer forresten om man nekter å følge ordre om tjenesteplikt/verneplikt? Kan man slippe unna ved å si at man i dag er pasifist?

Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (5 minutter siden):

Hva skjer forresten om man nekter å følge ordre om tjenesteplikt/verneplikt? Kan man slippe unna ved å si at man i dag er pasifist?

Fengselsstraff. En som var i rekrutten når jeg var inne fant plutselig ut at han var pasifist og ble dimittert.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
NoBo skrev (3 timer siden):

Må ikke glemme at utdanning på universiteter og høyskoler i Norge er tilnærmet gratis (staten subsidierer det meste av det selve utdanningen koster) så at man faktisk gir noe tilbake er vel ikke så ille?

Da jeg tok utdannelsen min kan jeg ikke minnes å ha signert på noen avtale der jeg forpliktet meg til å utføre sådan tjeneste under tvang. Jeg lurer virkelig på om argumentet ditt holder i retten, og spiller det inn om det er en utdannelse UTEN  subsider..?

 

Lenke til kommentar
Penny skrev (11 timer siden):

Er man VAB får man full lønn og ellers vilkår (bolig etc) ihht den offisersgraden man har, selv om man er i førstegangstjeneste går man overhodet ikke på de samme vilkårene som menige.

I den grad konseptet førstegangstjeneste overhodet skal vurderes som urimelig synes jeg de aller siste som har grunn til å klage er dem som pålegges å motta relevant arbeidserfaring og full lønn etter å ha mottatt støtte fra Lånekassen i 5-6 år og en svindyr utdannelse tilnærmet gratis.

Hva med de som IKKE har fått finansiert utdannelsen sin da, skal de ha andre vilkår, slippe sånt mener du? Jeg kan ikke minnes å ha signert noen avtale om pålagt praksis jobb da jeg tok utdannelsen min i alle fall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Leo_ said:

Hva med de som IKKE har fått finansiert utdannelsen sin da, skal de ha andre vilkår, slippe sånt mener du? Jeg kan ikke minnes å ha signert noen avtale om pålagt praksis jobb da jeg tok utdannelsen min i alle fall.

Om du har tatt en utdannelse fullstendig betalt av egen lomme har du fortsatt verneplikt, og jeg ville tro det var i din interesse å bruke utdannelsen og motta full lønn når du gjør din plikt, men for all del, om du absolutt vil unngå å motta lønn og relevant erfaring burde du ha mulighet til å avtjene helt ordinær førstegangstjeneste.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Leo_ skrev (12 timer siden):

Hva med de som IKKE har fått finansiert utdannelsen sin da, skal de ha andre vilkår, slippe sånt mener du? Jeg kan ikke minnes å ha signert noen avtale om pålagt praksis jobb da jeg tok utdannelsen min i alle fall.

Trenger ikke signere en avtale når det allerede er nedfelt i forsvarsloven :)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
20 hours ago, Leo_ said:

Hva med de som IKKE har fått finansiert utdannelsen sin da, skal de ha andre vilkår, slippe sånt mener du? Jeg kan ikke minnes å ha signert noen avtale om pålagt praksis jobb da jeg tok utdannelsen min i alle fall.

Du gjorde det da du ble født i Norge. Verneplikten har vi hatt omtrent sålenge Norge har eksistert. 

Det er vel heller ingen i Norge som ikke har fått finansiert sin utdannelse av staten.

Endret av Reg2000
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/30/2023 at 3:55 PM, RRhoads said:

Tror ikke det hjelper. Han skal gjøre akkurat det samme som det han jobber som til vanlig, hvis han jobber i den jobben han utdannet seg til. 

Det er 8 uker med rekrutt og befalsskole. Jeg ble utdannet for ca 2 år siden og fikk under studiet diagnosen hypertensjon og paroxysmal atrieflimmer. Disse har jeg ikke noe dokumentasjon på annet enn at jeg står på faste medisiner for dette som jeg har startet opp med selv. Men jeg har hyperelastiske ledd og har fått subluksasjoner i høyre kneskålen og har en menisk skade. Jeg kan utføre legejobben, null stress. Men jeg kan hverken løpe, gå langt og ihvertfall ikke bære noen tung sekk. Så vis jeg kan gå gjennom 8 uker med rekrutt og befalsskole uten å gjøre dette så kan jeg forsåvidt klare det. 

 

Det står på selve forsvaret sine sider at man ikke kan gå på faste blodtrykksmedisiner pga faren for at man i visse situasjoner må være uten. Men tror dette gjelder førstegangstjeneste. Men uansett, hvordan skal jeg komme meg gjennom rekruttskolen om jeg ikke kan løpe, gå langt eller bære noen sekk? 

Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (22 minutter siden):

Det er 8 uker med rekrutt og befalsskole. Jeg ble utdannet for ca 2 år siden og fikk under studiet diagnosen hypertensjon og paroxysmal atrieflimmer. Disse har jeg ikke noe dokumentasjon på annet enn at jeg står på faste medisiner for dette som jeg har startet opp med selv. Men jeg har hyperelastiske ledd og har fått subluksasjoner i høyre kneskålen og har en menisk skade. Jeg kan utføre legejobben, null stress. Men jeg kan hverken løpe, gå langt og ihvertfall ikke bære noen tung sekk. Så vis jeg kan gå gjennom 8 uker med rekrutt og befalsskole uten å gjøre dette så kan jeg forsåvidt klare det. 

 

Det står på selve forsvaret sine sider at man ikke kan gå på faste blodtrykksmedisiner pga faren for at man i visse situasjoner må være uten. Men tror dette gjelder førstegangstjeneste. Men uansett, hvordan skal jeg komme meg gjennom rekruttskolen om jeg ikke kan løpe, gå langt eller bære noen sekk? 

Ville forhørt meg med en militærlege her og få diagnosene dokumentert.  Står uansett i stillingsbeskrivelsen til VAB-leger at de skal kunne innfri medisinske og fysiske krav (i hvert fall de jeg stillingsbeskrivelsene jeg har sett), og det gir lite mening å jobbe som lege i militæret dersom man uansett har fått helseutfordringer som gjør en ikke-tjenestedyktig i en potensiell fremtidig krig? Militærlegen kan nok gi svar :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
SirreStrikk skrev (1 time siden):

Det er 8 uker med rekrutt og befalsskole. Jeg ble utdannet for ca 2 år siden og fikk under studiet diagnosen hypertensjon og paroxysmal atrieflimmer. Disse har jeg ikke noe dokumentasjon på annet enn at jeg står på faste medisiner for dette som jeg har startet opp med selv. Men jeg har hyperelastiske ledd og har fått subluksasjoner i høyre kneskålen og har en menisk skade. Jeg kan utføre legejobben, null stress. Men jeg kan hverken løpe, gå langt og ihvertfall ikke bære noen tung sekk. Så vis jeg kan gå gjennom 8 uker med rekrutt og befalsskole uten å gjøre dette så kan jeg forsåvidt klare det. 

 

Det står på selve forsvaret sine sider at man ikke kan gå på faste blodtrykksmedisiner pga faren for at man i visse situasjoner må være uten. Men tror dette gjelder førstegangstjeneste. Men uansett, hvordan skal jeg komme meg gjennom rekruttskolen om jeg ikke kan løpe, gå langt eller bære noen sekk? 

Få dokumentert diagnosene dine. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det stemmer at det er en aldersgrense for verneplikt i Norge, og at innkallelse til verneplikt/førstegangstjeneste normalt bortfaller når man fyller 33 år. Dette følger av vernepliktsloven § 2.

Imidlertid er det også riktig at det kan gjøres unntak fra aldersgrensen for verneplikt for personer som ønsker å tjenestegjøre som befal eller spesialist. Dette følger av vernepliktsloven § 5, som gir Forsvaret adgang til å kalle inn personer over 33 år til tjeneste som befal eller spesialist dersom det er behov for det.

Dersom du er blitt innkalt som vernepliktig akademisk befal, kan det derfor være at Forsvaret mener at det er behov for din kompetanse og erfaring i en befalsrolle. I slike tilfeller gjelder altså ikke aldersgrensen på 33 år.

Hvis du likevel ønsker å unngå tjenesten, kan du kontakte Forsvaret og forsøke å få en avtale om å utsette eller slippe tjenesten. Det kan være lurt å ta kontakt med Forsvarets vernepliktsenter for å få mer informasjon om dine muligheter og rettigheter i denne situasjonen.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...