Gå til innhold

Nå er det vanlige folk sin tur (til å overvåkes)!


Anbefalte innlegg

knutinh skrev (3 timer siden):

Stikkord: «LOVEINT». Det var den interne sjargongen i NSA for ansatte som brukte offentlige avlyttingsverktøy for å spionere på eks-er eller potensielle framtidige partnere.

Men Norske offentlig ansatte er jo ukorrumperbare og de tenker jo bare på vårt beste så det går sikkert bra.

-k

Yes, naivitet. Egentlig, så er ikke denne nye loven sånn kjempeskummel, innhold osv skal ikke loggføres, mer hvor du ferdes på nett og hvem du er i kontakt med. Problemet at det blir gjennomført uten debatt og  utviklingen vi ser... Det startet med datalagringsdirektivet som ble innført med samme begrunnelse, og nå skal det altså utvides. DLD hjalp ikke, dette kommer heller ikke til å hjelpe, så hva blir neste steg? 

 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
nightowl skrev (19 minutter siden):

Nå ble vel DLD skrinlagt, takket være EU-domstolen. Norske folkevalgte nisser prøvde så godt de klarte å innføre det.

https://snl.no/datalagringsdirektivet

Du har helt rett. Utifra det jeg forstår så er vel det som skal iverksettes nå ganske så likt som DLD? Hva er egentlig forskjellene mellom DLD og det som nå skal gjøres?

 

Datalagringsdirektivet, ofte forkortet til DLD, er et kortnavn på EU-direktiv 2006/24/EF. Det påbyr lagring av nærmere angitte abonnements-, lokaliserings- og trafikkdata, også kalt metadata. Dataene gir informasjon om hvem man har hatt kontakt med på telefon og e-post, samt når og hvor man har hatt det. Dessuten når og hvorfra man har logget på internett, fra PC og mobil. Lagringspåbudet begrunnes med at opplysningene kan benyttes til å bekjempe alvorlig kriminalitet.

Direktivet ble vedtatt av EU i 2006, med ikrafttredelse 2007 - 2009, som en reaksjon på terrorangrepene i New York den 11. september 2001, i Madrid den 11. mars 2004 og i London den 7. juli 2005.[trenger referanse]

 

Eller er det såpass annerledes at følgende lenger ikke kan brukes som argument imot? 

Direktivet er omstridt i flere land og har blitt kritisert for å være et urimelig inngrep i privatlivet. I 2014 konkluderte EU-domstolen i Luxembourg at direktivet strider mot forholdsmessighetsprinsippet europeisk rett og dermed er ugyldig. Konklusjonen var at «direktivet innebærer et meget omfattende og særlig alvorlig inngrep i den grunnleggende rett til respekt for privatlivet og til beskyttelse av personopplysninger, uten at dette inngrepet er begrenset til det strengt nødvendige».[1][2][3][4][5][6]

 

https://no.wikipedia.org/wiki/Datalagringsdirektivet

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/16/2023 at 2:36 PM, Baranladion said:

Kan ikke se annet enn at man skal flagge enkelte brukere her, fordi de har kommunisert med noen som kanskje har noen meninger som kanskje kan føre til at de kanskje får en ekstrem retning som kanskje gjør at de kanskje etter lang tid med mange andre problemer kanskje havner i en situasjon hvor de kanskje vil gjøre noe kriminelt fordi de har blitt "overbevist" av noe over nett. 

Korrekt. Her er en artikkel som beskriver hvordan Stasi kartla all mulig informasjon om personer for senere å sette opp koblinger og sammenhenger til andre personer og hendelser. Nå begrenset Statsi seg til 25% av befolkningen. Jeg antar PST har tenkt å kartlegge hele befolkningen, da jeg ikke ser at det er lagt inn unntak for mindreårige.
 
Hvis PST benytter metoder hvor de finner ut av identiteten på de som tror de poster anonymt så kan selvsagt informasjon benyttes til sleipe taktikker som utpressing ("ikke bra om arbeidsgiver for vite dette..."), leder til angiveri etc. Det vil begrense lysten til å utlevere seg anonymt på nettet og dele eventuelle problemer eller bekymringer.

https://www.propublica.org/article/how-the-stasi-spied-on-social-networks

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (12 minutter siden):

Du har helt rett. Utifra det jeg forstår så er vel det som skal iverksettes nå ganske så likt som DLD? Hva er egentlig forskjellene mellom DLD og det som nå skal gjøres?

DLD skulle ta vare på alle metadata hvert individ / hver enhet på Internett etterlot seg. Mens det nye som kommer nå i grunn handler om masselagring av all åpen informasjon. Dvs. alt som kan leses av hvem som helst på Internett. Av disse to tror jeg nok DLD er verst.

Endret av nightowl
EDIT: Enda verre. DLD omhandlet både Internett og telefoni.
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (5 timer siden):

Yes, naivitet. Egentlig, så er ikke denne nye loven sånn kjempeskummel, innhold osv skal ikke loggføres, mer hvor du ferdes på nett og hvem du er i kontakt med. Problemet at det blir gjennomført uten debatt og  utviklingen vi ser... Det startet med datalagringsdirektivet som ble innført med samme begrunnelse, og nå skal det altså utvides. DLD hjalp ikke, dette kommer heller ikke til å hjelpe, så hva blir neste steg? 

 

Enig, dette i seg selv er ikke sånn mega-alvorlig, men det kan sees på som en byggestein som senere kan bli til en autoritær pyramide. Samme med smartmålere. Dette er bunn igrunn deler av en autoritær infrastruktur, det tjener absolutt ingen bortsett fra autoritære ideologier.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (24 minutter siden):

Enig, dette i seg selv er ikke sånn mega-alvorlig, men det kan sees på som en byggestein som senere kan bli til en autoritær pyramide. Samme med smartmålere. Dette er bunn igrunn deler av en autoritær infrastruktur, det tjener absolutt ingen bortsett fra autoritære ideologier.

Det som ofte mangler i slike systemer er muligheten til å kikke overvåkeren nærmere i kortene.

Å lagre alle (meta-) data om meg for all fremtid er på en eller annen måte økonomisk forsvarlig. Men å lagre søke-historikken til de som bruker databasen og å publisere så mye som mulig av denne (evt anonymisert/aggregert) etter 5-10 år er av en eller annen grunn alt for dyrt og komplisert.

Jeg skulle gjerne ha kunnet lese det dersom hysj-hysj-tjenester gjorde 4 millioner separate søk, at 2000 av disse var tilknyttet pågående terror-etterforskninger og at 23 av disse resulterte i tiltale. Jeg skulle også gjerne ha sett at 3 ansatte fikk sparken for å ha søkt på ting som de ikke kunne begrunne i etterkant.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (20 timer siden):

Dette vil vel ha motsatt effekt av det myndighetene vil - altså å overvåke potensielle farlige mennesker. For de som planlegger terror eller andre, alvorlige lovbrudd, vil jo nå bli enda mer forsiktige og sørge for å være anonym på nettet.

Jeg er dypt skeptisk til overvåkning av borgere (både den Silicon Valley driver med og den stater driver med).

Men de fleste skurker er heldigvis ikke master minds og jeg tror at mange ekstremister sklir gradvis ut i galskap. Dvs det finnes et digitalt spor hvor de gradvis ble mer ekstrem før de krysser en grense og begynner å tenke på å skjule sine spor.

Dvs overvåkning kan tenkes å ha en effekt mot middelmådige skurker og ekstremister som en gang har vært moderat. Jeg tror bare ikke at det er verdt prisen.

-k

  • Liker 1
Lenke til kommentar
On 3/15/2023 at 8:21 PM, Salvesen. said:

Det som er litt morsomt er jo at folk som i tråder som denne er veldig negative er nok de første som flagges når dette settes i gang 😅

Det høres ut som du hadde sklidd rett inn i Stasi med den mentaliteten du utviser i denne tråden. Skremmende at man ikke forstår mulige konsekvenser bedre.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 3/15/2023 at 9:00 PM, qualbeen said:

Var det ikke snakk om å installere utstyr hos Telenor, Altibox, Telia og alle de andre internett-tilbyderne, slik at all trafikk kan speiles, og en råkopi sendes rett til myndighetene? 🙄

Jeg fikk inntrykk av at all form for metadata rundt min nett-aktivitet må inn til myndighetene, slik at de vet hvor ofte jeg søker på porr., hvilke medievaner jeg har, døgnrytme, kan se om jeg er innom tvilsomt mange russiske eller antivax nettsider, avdekke om jeg er på hjemme-/gjemme- eller faktisk kontor. Avdekke bruk av nettpoker og andre ulovligheter på nett, etc etc.

Det meste av trafikken er riktignok kryptert. Men metadata er jo ikke det. Tidspunkt, IP-adresser, domene som kontaktes, browser-signatur, etc. etc.

Og når man vet hvor enkelt det er å dekryptere trafikk når man først får installere slikt utstyr hos ISPene så betyr kryptering null niks. Dessverre. Det  virker ikke som folk forstår omfanget av  dette..

Jeg er glad jeg ikke er ung i dag og må leve lenge i et slikt samfunn,

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Alle relevante innvendinger i Datatilsynets høringsnotat til loven ble ignorert. Ikke tvil om at Datatilsynet har blitt overkjørt.

Fra høringsnotat 5 Jan 2022:

"[Lov] Forslaget må sees i sammenheng med andre større overvåkingstiltak som politi og etterretningstjenesten har fått hjemmel til å innføre. Dette dreier seg om tilrettelagt innhenting som vil lagre metadata om internettbruk, lagring av ip-adresser og overvåking av flypassasjerer. Samlet sett innebærer dette at myndighetenes mulighet til å overvåke borgerne har blitt betydelig utvidet de siste årene.

Forslaget medfører en betydelig risiko for å samle inn taushetsbelagt informasjon som ufrivillig har bli lagt ut på både internett og darknet, feilaktig eller utdatert informasjon tatt ut av kontekst og opplysninger som blir utilgjengelig ved at de blir slettet fra internett etter innsamling. Alt dette medfører en risiko for analyseverktøy basert på kunstig intelligens eller andre liknende metoder vil gjøre feil basert på kvaliteten av den innsamlede informasjonen.

Datatilsynet mener at konsekvensene av [lov] forslaget kan bli for store og at det derfor ikke bør innføres i sin nåværende form.

[Lov] forslaget mangler en grundig vurdering av konsekvenser for personvern og ytringsfrihet, og er ikke i samsvar med praksis fra EMD og Europadomstolen når det gjelder masseinnsamling av personopplysninger til bruk for etterretnings- og politiformål."


https://www.datatilsynet.no/contentassets/4c69cbb2cb614d3c905f025ddf1edb8f/horingsuttalelse----psts-etterretningsoppdrag-og-bruk-av-apent-tilgjengelig-informasjon.pdf

Er det "broiler" rådgiverne i 20-30 årene som forteller politikerene at "alt dette er greit". Åpenbart at politikerne ikke forstår hva de signerer på av lovforslag! 

Dette er ikke en lov for å finne de kriminelle men for å lage kriminelle ut av "vanlige folk"!
 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (40 minutter siden):

ok 🤣 Jeg prøver bare å se de positive sidene jeg, det er såklart mange negative også.

Det at folk i denne tråden er de første som blir tagget er noe positivt? På hvilken måte? Jfr:

»Det som er litt morsomt er jo at folk som i tråder som denne er veldig negative er nok de første som flagges når dette settes i gang 😅»

Det at de som er maktkritisk blir registrert slår meg som negativt.

-k

Endret av knutinh
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Denne loven har sammenheng med PST sin trusselvurdering fra 2021 hvor det ble påpekt at "høyreekstreme" radikalisers via digitale platformer. Videre nevner PST at "antistatlige strømninger" er en trussel!
 
PST ble kritisert for dette da mange lurer på hvem de "høyreekstreme" og "antistatlige" er. PST har nå fått på plass en lov slik at de nå kan støvsuge internett for å dokumentere at det finnes "høyreekstreme" og "antistatlige" personer i Norge. Da er det bare å legge seg lavt i terrenget for å slippe ubehagelig oppmerksomhet. Kritiserer du islam, transer, pronomer eller det "grønne skiftet" blir du en del av PST sin "trusselvurdering".

Utdrag fra PST sin trusselvurdering i 2021:

"Det forventes økt radikalisering til høyreekstremisme det kommende året. Digitale plattformer vil være viktige arenaer for denne radikaliseringen, der enkelte kan inspireres til høyreekstrem terrorplanlegging.

Antistatlige strømninger, der staten anses som illegitim, vurderes å ha et potensial for å radikalisere enkelte personer i 2021. Miljøaktivisme vurderes å være en sak som har et potensial for å radikalisere enkelte personer på sikt.

Trusler mot myndighetspersoner forventes å øke noe i 2021. Dette forårsakes av enkeltes misnøye med Covid-19-tiltak, flere radikaliserte høyreekstreme samt økt eksponering av saker og politikere i forbindelse med stortingsvalget."


https://www.pst.no/alle-artikler/trusselvurderinger/nasjonal-trusselvurdering-2021/

 

Endret av Ekspertkommentator
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Så jeg vil tro at alle som heretter demonstrerer foran stortinget dermed registreres som "antistatlige". Alle som viser misnøye mot situasjonen regjeringen har satt oss i på vannkraft, på facebook her og andre plattformer, blir registrert som "antistatlige".

Når det å uttrykke misnøye (både sterkt og svakt) skal gi deg stemplet "antistatlig" så er vi ikke noe bedre enn Kina og Nord Korea. Bare noen år bak.

Er man også antistatlig når man ønsker at rikspolitikere skal straffes på samme måte som vanlige borger når de bedriver systematisk skatteunndragelse og utnyttelse av fellesgoder? Blir trusselsituasjon mot eks. Giske da registrert som "trussel mot myndighetsperson" fordi folk viser misnøye mot hans fortsatte politiske engasjement? Huff, da er det virkelig mange kvinner i dette landet som nå vil være registrert.


Og dette ønsker folk velkommen :) 

Bruk stemmen godt ved neste valg, selv om det nok også kan sees på som "antistatlig" at man er sterkt kritisk til dagens regjering.

Endret av Theo343
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oldboy skrev (12 timer siden):

Først kudos for tittelen på denne tråden 👍

 

Tenker jeg skal få meg en vpn når dette trer i kraft. 

Bevisste individer vil gjøre det ja. Og selvfølgelig de som planlegger noe kriminelt.  Så de eneste Staten dermed får spionere på er eldre damer som ikke er spesielt bevisste på nettbruk, du vet de som oftest lar seg lure av "Windows Technical Departement" og som ellers søker mest på kakeoppskrifter eller kos og klem på Facebook. Mye "interessant" for PST å følge med på der ja.

Med mindre politikernes neste steg blir å forby VPN, noe som allerede skjer i land Norge ikke umiddelbart pleier å sammenligne seg med, men vi vet jo hvor stadig mer totalitære tendenser som gjør seg gjeldende også her. 

Endret av Morromann
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Og når man vet hvor enkelt det er å dekryptere trafikk når man først får installere slikt utstyr hos ISPene ..


De fleste VPN-tilbydere benytter minst 128 bits kryptering (noen 256 bit), som er "umulig" å knekke med dagens teknologi, i hvert fall på noen som helst meningsfull måte hvor de plutselig kan se all trafikk.

Det betyr at ip-adresser, dns og annet sendes mellom din maskin og serveren med kryptering som det ikke er plausibelt at myndighetene har noen måte å knekke.

Med SSL/TLS, altså alle nettsider som benytter https, som er de fleste i dag, så sendes innholdet med 256 bits kryptering i tillegg, slik at det vil være helt umulig for PST å se hva de aller fleste skriver på nett, dog uten VPN kan man fremdeles se IP-adresser og annet på ISP-nivå.

Hele loven er bare tull. I beste fall kan det hende PST ramler over noen skrullinger som sitter på helt åpne fora og diskuterer terror og statskupp, men sannsynligheten for det er trolig lik null.

Vi andre bruker VPN, og jeg kan nærmest garantere at det ikke kan knekkes, og at de større kjente selskapene som tilbyr VPN-tjenestene ikke utleverer informasjon, i og med at de ikke en gang har utlevert slikt til FBI etter rettsordre, i saker hvor lovbrudd og gjerningsmann allerede er kjent.

Det finnes måter å spore brukere selv om de bruker VPN, for eksempel packet sniffers, kløktige phsising-angrep og annet, men det er ingen myndighet som bruker tid på det for å ta "vanlige folk".

For mange kan kanskje Brave være et greit alternativ?
https://brave.com

 

US-984XN

Endret av 0laf
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...