Gå til innhold

Nå er det vanlige folk sin tur (til å overvåkes)!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Baranladion skrev (26 minutter siden):

På hvilken måte skal dette bidra til det eller i det hele tatt forenkle prosessen? Jeg forstår det rett og slett ikke. 

Hver gang det har vært terror her hjemme har det jo vist seg at de har tøffet seg på nett med dette i forkant, så kanskje de kan fange det opp før det er for sent nå. Iallefall ett steg i rett retning for akkurat det begrensede området der. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, sedsberg said:

Folk flest bryr seg ikke. De føler seg jo bare tryggere når de blir overvåket. De siste gangene det ble forsøkt innført ble vi reddet av EU.

Det virker som at Nordmenn ikke bryr seg om at Norske myndigheter gjør det same som Kina for masseovervåking.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (12 minutter siden):

Hver gang det har vært terror her hjemme har det jo vist seg at de har tøffet seg på nett med dette i forkant, så kanskje de kan fange det opp før det er for sent nå. Iallefall ett steg i rett retning for akkurat det begrensede området der. 

Det viser seg at de har vært i kommunikasjon med andre, ja... Så en logisk konklusjon er jo da at all kommunikasjon bør overvåkes? Jeg skjønner tankegangen, men høyst usikker på om det er rette veien å gå, og jeg kan jo bare innbille meg hvilke enorme mengder mennesker som trengs for å da sile all denne informasjonen. 

Såvist kan man jo snevre inn søket med at enkelte ord og uttrykk flagges, men for å sette et helt banalt eksempel, så la oss si at all kommunikasjon med ordet "bombe" flagges for gjennomgang... Vil dette da lette eller gjøre det vanskeligere å finne informasjon om en kommende terrorhandling utført med en bombe? 

Jeg mener... Terroristen kan jo bare bruke ordet "middag" når han skal skrive til sine medskyldige at bomben er klar, mens da kripos sitter å leser igjennom mailer ala: 
"Oi, litt av en bombe at det ble slutt mellom de to"
"Jeg tok bomba for første gang i svømmehallen igår"
 

Så har de sikkert smartere måter å jobbe på, men det er det ingen info eller særlig debatt om, det skal bare innføres masseovervåkning av all tilgjengelig data på nett, dvs alt du bedriver på nett er det noen som potensielt følger med på. Jeg syns det er ubehagelig, og ganske overkill ift hva som er målet her, å stoppe terrorhandlinger. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (4 minutter siden):

Det viser seg at de har vært i kommunikasjon med andre, ja... Så en logisk konklusjon er jo da at all kommunikasjon bør overvåkes? Jeg skjønner tankegangen, men høyst usikker på om det er rette veien å gå, og jeg kan jo bare innbille meg hvilke enorme mengder mennesker som trengs for å da sile all denne informasjonen. 

Såvist kan man jo snevre inn søket med at enkelte ord og uttrykk flagges, men for å sette et helt banalt eksempel, så la oss si at all kommunikasjon med ordet "bombe" flagges for gjennomgang... Vil dette da lette eller gjøre det vanskeligere å finne informasjon om en kommende terrorhandling utført med en bombe? 

Jeg mener... Terroristen kan jo bare bruke ordet "middag" når han skal skrive til sine medskyldige at bomben er klar, mens da kripos sitter å leser igjennom mailer ala: 
"Oi, litt av en bombe at det ble slutt mellom de to"
"Jeg tok bomba for første gang i svømmehallen igår"
 

Så har de sikkert smartere måter å jobbe på, men det er det ingen info eller særlig debatt om, det skal bare innføres masseovervåkning av all tilgjengelig data på nett, dvs alt du bedriver på nett er det noen som potensielt følger med på. Jeg syns det er ubehagelig, og ganske overkill ift hva som er målet her, å stoppe terrorhandlinger. 

Nei jeg peker bare på en potensiell god ting med dette. Om en klarer å forhindre les utøya så er det jo en stor gevinst! Mye viktigere for meg enn at noen leser søke historikken min som sannsynligis er helt standard. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

Nei jeg peker bare på en potensiell god ting med dette. Om en klarer å forhindre les utøya så er det jo en stor gevinst! Mye viktigere for meg enn at noen leser søke historikken min som sannsynligis er helt standard. 

Jeg tror kosten er enorm, og ikke verdt det. Hvis det skulle være slik, at dette vil fungere ypperlig mot terror, så bør jo det være enkelt å forklare, ved å vise til konkret fakta og eksempler, men det er altså ikke på denne måten man innfører overvåkningen, den foregår tildels i det skjulte. 

Falsk trygghet i mitt syn, man legger frem en løsning som liksom skal forhindre et problem vi praktisk talt ikke har, uten at det er noe beviser på at det faktisk skal fungere, og folk syns det er greit siden målet helliger middelet. 

Hvis du syns det er greit at noen overvåker alt du skriver og driver med på nett, fordi du har en flagget person i vennelista di, eller har utvekslet en mail med, så for all del... Jeg derimot synes en slik tanke er helt grusom, selvom jeg ikke gjør noe galt. 

Jeg tenker løsningen kan ha èn forebyggende effekt, og det er at man er mer varsom med hva man driver med, feks kunne Kripos sendt en tekstmelding i ny og ne og sagt: Husk at vi følger med på deg, så ikke gjør noe dumt. 

Hvis jeg dog skulle gjøre noe dumt, så er det kjekt å vite at kripos følger med, for da kan jeg ta de forholdsregler jeg trenger for å gjennomføre kriminelle handlinger uten at det er sporbart. 

Endret av Baranladion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (6 timer siden):

Regjeringen innfører sammen med Høyre overvåkning av trafikk på det åpne nettet i Norge. Et tiltak som trolig mer eller mindre bare kommer til å ramme vanlige norske borgere. De kriminelle har metoder for å omgå dette!

"Stortinget sier ja til masseovervåking i regi av PST

Med støtte fra Høyre får regjeringen flertall for forslaget om å gi PST mulighet til å overvåke, lagre og analysere alt som skjer på det åpne internettet i Norge."

https://www.digi.no/artikler/stortinget-sier-ja-til-masseovervaking-i-regi-av-pst/527892

Hva innebærer dette egentlig? At de logger og lagrer alt som er åpent tilgjengelig? Dvs. litt som Google indekserer nettsteder?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (Akkurat nå):

Jeg tror kosten er enorm, og ikke verdt det. Hvis det skulle være slik, at dette vil fungere ypperlig mot terror, så bør jo det være enkelt å forklare, ved å vise til konkret fakta og eksempler, men det er altså ikke på denne måten man innfører overvåkningen, den foregår tildels i det skjulte. 

Falsk trygghet i mitt syn, man legger frem en løsning som liksom skal forhindre et problem vi praktisk talt ikke har, uten at det er noe beviser på at det faktisk skal fungere, og folk syns det er greit siden målet helliger middelet. 

Hvis du syns det er greit at noen overvåker alt du skriver og driver med på nett, fordi du har en flagget person i vennelista di, eller har utvekslet en mail med, så for all del... Jeg derimot synes en slik tanke er helt grusom, selvom jeg ikke gjør noe galt. 

For meg er det absolutt bedre, om det klarer å fakke slike jækler. Vi er overvåket allerede, bompenger osv. Det er lett å overvåke en person i dag om en har tilgang til rett system.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (6 minutter siden):

For meg er det absolutt bedre, om det klarer å fakke slike jækler. Vi er overvåket allerede, bompenger osv. Det er lett å overvåke en person i dag om en har tilgang til rett system.

Skjønner. Har du noen grense for hvor omfattende kontrollen og overvåkningen kan bli for å fakke jæklene? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

1984 visjonen ble fullført raskere enn man trodde. "Ja har man litt digitale spor så kan vi vel akseptere full overvåkning" mentaliteten er skremmende naiv.

Men hvis dette førte til at hver eneste husstand fikk tilgang til en personlig SOC som følge av dette skulle jeg muligens stilt meg annerledes. Men det gjør vi selvsagt ikke, vi får ikke tilgang til våre egne sammenstilte data.

Endret av Theo343
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (2 timer siden):

Det er denne type svar som er erketypisk for naivitet. Hvis bare vi får stoppet èn terrorist, eller en pedofil så er denne overvåkningen verdt det, for ofrenes skyld, og ja... det er vanskelig å argumentere mot, ikkesant? For hvis du gjør det er du jo en forsvarer av kriminelle? 

Problemet er at denne type overvåkning ikke er designet for å konkret stoppe ditt eller datt, det er det allerede egne organer som jobber målrettet med. Denne typen overvåkning brukes for å feks samle alle info om alle dine poster på feks facebook for å avgjøre om du skal settes i en bås som potensiell terrorist eller rasist eller you-name it.  Man kan altså, simpelthen ved bare å ha sterke, egne meninger bli flagget som potensiell kriminell med alle de ulemper det måtte medføre. 

Vi skal selvfølgelig jobbe beinhardt mot å stoppe terrorister og pedofile, men måten å gjøre det på er ikke å overvåke, samle info og profilere hele befolkningen. 

Paradoksalt nok, så kan en slik overvåkning føre til at færre blir tatt, fordi man jobber såpass bredt med overvåking og kartlegging at mengden data man får bli uhåndterbar stor, slik at etterforskning blir dårligere og mindre treffsikker. 

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan denne masseovervåkingen ev. skal foregå. Men det ser ut som den får kritikk fra solid hold.

Sitat

 

Justisminister Emilie Enger Mehl (Sp) har tidligere uttalt at Politiets etterretningstjeneste trenger utvidede muligheter, fordi Norge kan stå overfor nye typer trusler som sikkerhetstjenesten må kunne være i stand til å forutse.

Da lovforslaget var på høring, ble det kritisert av blant annet Datatilsynet, Advokatforeningen, Norges institusjon for menneskerettigheter og Tekna.

https://www.digi.no/artikler/stortinget-sier-ja-til-masseovervaking-i-regi-av-pst/527892

 

Kan det være at forslaget er på bordet for at politiet ønsker å gjøre en bedre jobb. Jeg regner med at PST ikke bare består av udugelige folk, men at de mangler redskap for å bli enda bedre? Ellers har jeg ikke oversikt over hvordan de arbeider.

Da har PST i hvert fall sagt i fra hvis forslaget blir stemt ned, så de har ryggen fri. Og at privatlivet/personvernet må stilles opp i mot graden av sikkerhet for samfunnets borgere.

Det er ellers sjelden at gode hensikter ikke går utover noen. Bla. NAV-erne som kom i fengsel pga. trygdemisbruk. NAV blir kritisert for å mistenkeliggjøre de som oppsøker dem. Hensikten er å avdekke misbruk av skattepengene våre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Subara skrev (38 minutter siden):

Jeg har ikke satt meg inn i hvordan denne masseovervåkingen ev. skal foregå. Men det ser ut som den får kritikk fra solid hold.

Rett og slett fordi det er vanskelig å sette seg inn i den grunnet ekstremt lite info, allikevel støtter mange den pga argumentet om at vi kan stoppe en terrorist. Så blir det kanskje konspiratorisk å tenke at agendaen er å overvåke og kontrollere befolkningen, men lar man slikt passere uten debatt av overnevnte argument, så er det egentlig kort vei til å også godta GPS chip på hvert nyfødte barn, slik at vi kan spore hvor de er, og således ta den skyldige fordi hen var på stedet når en kriminell handling skjedde. De samme argumentene er like gyldige her, så lenge du ikke gjør noe galt, så gjør det vel ikkeno om noen følger med på hvert skritt du tar? 

Eller kamera i hvert hjem i tilfelle vold
Eller strømsjokk dersom man i sitt eget hode vurderer en kriminell handling. 

Målet i de tilfellene er også å ta de få som gjør noe kriminelt, 

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Salvesen. said:

For meg er det absolutt bedre, om det klarer å fakke slike jækler. Vi er overvåket allerede, bompenger osv. Det er lett å overvåke en person i dag om en har tilgang til rett system.

Da regner jeg med at det er greit at jeg kommer og setter opp kameraer og mikrofoner i alle rom i huset/leiligheten din, også lover jeg på tro og ære at jeg ikke skal sjekke hva som er tatt opp uten at jeg mistenker at det har foregått noe kriminelt. Det vil selvfølgelig være tilkoblet internett for lettvinthetens skyld, sånn at jeg kan egentlig ikke garantere at noen ikke klarer å bryte seg inn på systemet, men pyttsann, det er det jo verdt, for å fakke kriminelle. Ikke sant?

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (3 minutter siden):

Da regner jeg med at det er greit at jeg kommer og setter opp kameraer og mikrofoner i alle rom i huset/leiligheten din, også lover jeg på tro og ære at jeg ikke skal sjekke hva som er tatt opp uten at jeg mistenker at det har foregått noe kriminelt. Det vil selvfølgelig være tilkoblet internett for lettvinthetens skyld, sånn at jeg kan egentlig ikke garantere at noen ikke klarer å bryte seg inn på systemet, men pyttsann, det er det jo verdt, for å fakke kriminelle. Ikke sant?

Nå er ikke dette sammenlignbart i det hele tatt, så nei. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Nå er ikke dette sammenlignbart i det hele tatt, så nei. 

Neivel. Da får vi heller montere kamera og mikrofon på deg da, sånn at vi kan ta opp alt som skjer rundt deg hele tiden, 24 timer i døgnet. Sånn at alt du gjør både på nett og ute i den store verden blir tatt opp, sånn at vi kan gå tilbake og se på opptak dersom vi mistenker at du eller noen rundt deg har gjort eller sagt noe kriminelt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Ratleto skrev (Akkurat nå):

Neivel. Da får vi heller montere kamera og mikrofon på deg da, sånn at vi kan ta opp alt som skjer rundt deg hele tiden, 24 timer i døgnet. Sånn at alt du gjør både på nett og ute i den store verden blir tatt opp, sånn at vi kan gå tilbake og se på opptak dersom vi mistenker at du eller noen rundt deg har gjort eller sagt noe kriminelt.

Det er fortsatt ikke sammenlignbart. Dette er snakk om ting som ligger på det åpne nettet, som denne samtalen vi har her. Ett webkamera ligger ikke på det åpne nettet, eller de fleste gjør ikke det. Så det er ikke inkludert i denne overvåkningen. 

Prøv å vær litt seriøs 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...