Gå til innhold

Nå er det vanlige folk sin tur (til å overvåkes)!


Anbefalte innlegg

Hvis det blir at de som ønsker andre regjeringer enn Ap, Høyre og sentrumspartiene er for antistatlige, finnes allerede medlemslister for andre partier og organisasjoner som er mot EU, f.eks. Problemet med å forutsi terror som den i Pride-strøket, er at skytteren ikke brukte lang tid til å forberede seg. Sikkert ikke vanskelig for ham å kjøpe et våpen av en mistenkelig gjeng. Og politiet blir obs på andre konservative som er i nærheten av et opptog. Selv om skytteren hadde noen klare kjennetegn - av muslimsk opprinnelse og langvarige psykiske problemer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok blant annet for å utvikle al. En av grunnpilarene til al er maskinlæring og maskinlæring trenger massevis av data. Hvor skal de få den? Jo de innfører tiltak som dette. Det kan være positivt ved å trekke bort mye av makten organisasjoner som meta sitter på og den enorme mengden dataen de innehar 

Lenke til kommentar

Dette vil vel ha motsatt effekt av det myndighetene vil - altså å overvåke potensielle farlige mennesker. For de som planlegger terror eller andre, alvorlige lovbrudd, vil jo nå bli enda mer forsiktige og sørge for å være anonym på nettet. Men kanskje det ikke er farlige personer PST ønsker å overvåke, men vanlige folk. Hvordan dette utvikler seg inn i fremtiden vet vi ikke, men jeg ser for meg en kopi av amerikanske NSA der man aktivt overvåker sitt eget folk akkurat som i gamle Sovjet. Da kan vi ikke lenger klage på land som Kina, når vi selv er like gode.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Hva innebærer dette egentlig? At de logger og lagrer alt som er åpent tilgjengelig? Dvs. litt som Google indekserer nettsteder?

Var det ikke snakk om å installere utstyr hos Telenor, Altibox, Telia og alle de andre internett-tilbyderne, slik at all trafikk kan speiles, og en råkopi sendes rett til myndighetene? 🙄

Jeg fikk inntrykk av at all form for metadata rundt min nett-aktivitet må inn til myndighetene, slik at de vet hvor ofte jeg søker på porr., hvilke medievaner jeg har, døgnrytme, kan se om jeg er innom tvilsomt mange russiske eller antivax nettsider, avdekke om jeg er på hjemme-/gjemme- eller faktisk kontor. Avdekke bruk av nettpoker og andre ulovligheter på nett, etc etc.

Det meste av trafikken er riktignok kryptert. Men metadata er jo ikke det. Tidspunkt, IP-adresser, domene som kontaktes, browser-signatur, etc. etc.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Baranladion skrev (6 timer siden):

Problemet er at denne type overvåkning ikke er designet for å konkret stoppe ditt eller datt, det er det allerede egne organer som jobber målrettet med.

Nettopp. Dessuten, de aller, aller fleste som utøver terroraksjoner, er gjerne de samme som hadde elsket å ha slike overvåkningsmidler til disposisjon.

Apropos begrepet terror, Store Norske Leksikon beskriver begrepet "terror" slik:

Terror betyr redsel, skrekk eller skrekkvelde og er en betegnelse både på ekstrem frykt og på det som kan utløse slik frykt. Å terrorisere er å skape ekstrem frykt ved å utføre redselshandlinger eller ved å true med slike.

Denne overvåkningen passer for meg fint inn i denne beskrivelsen. Spesielt hvis man leser avsnittet om "statsterror".

https://snl.no/terror#:~:text=Terror betyr redsel%2C skrekk eller,ved å true med slike.

Det burde printes bannere, t-skjorter og evt. lages sanger med mantraet "overvåking er terror".

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Det som er litt morsomt er jo at folk som i tråder som denne er veldig negative er nok de første som flagges når dette settes i gang 😅

Overhodet ikke. Men jeg er oppegående nok til å skjønne at det kan, og VIL misbrukes. Og hva neste steg er, og neste og neste, og plutselig så sitter vi der, "trygge" som bare det, men helt uten rettigheter.

"Den som er villig til å ofte litt frihet for trygghet, fortjener ingen av delene".

Datatilsynet er imot dette, som er et av få tilsyn jeg har veldig tiltro til. EU-domstolen har sagt slikt er ulovlig. Osv osv. Hva skal til for at sånne som deg skjønner at dette er veldig feil vei å gå?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

"Med støtte fra Høyre får regjeringen flertall for forslaget om å gi PST mulighet til å overvåke, lagre og analysere alt som skjer på det åpne internettet i Norge.

PST ønsker å overvåkelagreanalysere alt du foretar deg på åpne nettet.

Da kan de overvåke dine bevegelser ganske mye mer nøyaktig enn overvåkingskamera.

Det er vel og bra, og en kjempefordel for oppklaring av kriminelle forhold.

Det vil aldri være ressurser nok til å overvåke såpass at man kan forhindre all ulovligheter.

Derfor må man tenke "kostnad og nytteverdi".

Man forhindrer garantert, kanskje, muligens, noe kriminalitet. Men er det verd prisen av å overvåke 5.5 milioner mennesker, hvor de aller fleste er lovlydige?

Konsekvensen av massiv overvåking av mennesker hvor de fleste er lovlydige er at man i større grad dømmer noen på feil grunnlag.

"Fikk diagnosen MS i 2019, søkte på cannabis i 2021, mistenkt som importør av cannabis"

"Har en sønn på 11år i 2010 og søker på Google: fotballtrener for barn. Blir mistenkt som overgriper i 2021 fordi nabo er overgriper, har en sønn på 11 og brukte samme søkeord"

Vi er mange mennesker, og feil gjøres stadig vekk. En halvgod analysering gjort av mennesker eller AI kan gjøre livet vanskelig/uholdbart for uskyldige.

Moralen i dette: Bedre å la en skyldig slippe fri enn å straffe en uskyldig - uansett handling til den skyldige.

Endret av Slettet-7QKwQIfm
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (3 timer siden):

Det meste av trafikken er riktignok kryptert. Men metadata er jo ikke det. Tidspunkt, IP-adresser, domene som kontaktes, browser-signatur, etc. etc.


VPN til noen tiere i måneden løser det problemet, så blir det ikke noe å overvåke.

De som har noe å skjule, gjør selvfølgelig det.
De som ikke vil overvåkes, unngår det.
De andre naive sauene blir overvåket, til politikernes store fornøyelse, av en eller annen grunn?

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):


VPN til noen tiere i måneden løser det problemet, så blir det ikke noe å overvåke.

De som har noe å skjule, gjør selvfølgelig det.
De som ikke vil overvåkes, unngår det.
De andre naive sauene blir overvåket, til politikernes store fornøyelse, av en eller annen grunn?

Det er ikke bare slik at om man kobler seg på en VPN så er alle problemer ute av verdenen. Du kan fortsatt identifiseres og jeg regner med at PST ikke bare lagrer IP-adresser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (30 minutter siden):

Det er ikke bare slik at om man kobler seg på en VPN så er alle problemer ute av verdenen. Du kan fortsatt identifiseres og jeg regner med at PST ikke bare lagrer IP-adresser.

Identifiseres for hva?

All trafikken går kryptert mellom meg og en server VPN-tilbyderen eier, det er ingenting for myndigheten å se, de vet ikke hvilke nettsider jeg besøker, eller hva jeg gjør der, de vet kun at det går trafikk mellom meg og en eller annen server i utlandet.

Det eneste PST sitter igjen med fra meg (og andre med VPN) er en hel haug med jibberish som går til en VPN-server. Det er helt uleselig, og uinteressant.

Dersom alle brukte VPN, så ville det ikke være noe igjen å overvåke, og det er vel i stor grad det som skjer når man innfører tåpelige ting som dette.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar

VPN er hypet opp, det er langt fra sikkert.

Sikkerhetsmyndigheter i inn- og utland pleier å samarbeide. Og borgernes privatliv gis det ofte f i. Det er ikke utenkelig at PST eller E-tjenesten kan motta informasjon om norske VPN-brukere. Og det selv om ingen er mistenkt for noe konkret. Skaffes det nok informasjon til veie kan man antagelig spores.

Jeg ville i hvertfall ikke stolt på et VPN-selskap om jeg planla noe virkelig skummelt. Og minst av alt VPN-selskaper som har tilknytning til USA, Storbritannia, osv. I grunn er vel omtrent alle land i Vesten ganske overvåkningskåte nå ..

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
nightowl skrev (12 minutter siden):

VPN er hypet opp, det er langt fra sikkert.


Det er sikkert nok, for folk flest.
Er man terrorist eller super-hacker, så finner man nok andre løsninger.
  

nightowl skrev (12 minutter siden):

Sikkerhetsmyndigheter i inn- og utland pleier å samarbeide. Og borgernes privatliv gis det ofte f i. Det er ikke utenkelig at PST eller E-tjenesten kan motta informasjon om norske VPN-brukere. Og det selv om ingen er mistenkt for noe konkret.


Problemet med den påstanden er at flere kjente VPN-tilbydere (bl.a. PIA) allerede har blitt stevnet av FBI, og ettersom de ikke fører logger, så er det ingenting å utlevere.

At disse selskapene driver å utlever informasjon til norske myndigheter, uten rettsordre eller annet, er særdeles lite sannsynlig, og beviselig feil, ut fra det man vet om tidligere forsøk fra myndighetene på å få ut infomasjon.
  

nightowl skrev (12 minutter siden):

Jeg ville i hvertfall ikke stolt på et VPN-selskap om jeg planla noe virkelig skummelt. .


Ikke jeg heller, men det var dog ikke poenget.
Ønsker man kun å unngå at den norske Staten ser alt man gjør på nett, så er det likevel en glimrende løsning.

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (2 minutter siden):

Problemet med den påstanden er at flere kjente VPN-tilbydere (bl.a. PIA) allerede har blitt stevnet av FBI, og ettersom de ikke fører logger, så er det ingenting å utlevere.

Leste en sak om PIA nå nettopp. Mon tro hva resultatet ville blitt om den hadde handlet om terror i stedet for småhacking. Plutselig ville PIA kanskje funnet noen logger likevel .., for å ikke selv havne på kroken.

0laf skrev (37 minutter siden):

At disse selskapene sitter å utlever informasjon til norske myndigheter, uten rettsordre eller annet, er særdeles lite sannsynlig.

Selskapene selv ville selvsagt ikke overlevert noe direkte til Norge. Det er jo ikke deres jobb. Informasjonen ville blitt samlet inn av NSA (antar jeg), også kanskje videresendt. Alt ettersom. At dette faktisk foregår hos flere VPN-selskaper, selv om de utad sikkert sverger på at de ikke logger, ville ikke overraske meg. Amerikanske sikkerhetsmyndigheter, med den historien de har, er sikkert veldig flinke til å skape press.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

I tilegg har E-komloven blitt opdatert i det stille slik at IP adresser skal lagres angivelig for at politiet skal ta "alvorlig kriminalitet". "Alvorlig kriminalitet" er ikke definert men jeg antar at opposisjon til regimets politikk kommer under denne kategorien.

"Stortinget har vedtatt endringer i ekomloven. Endringene innebærer en plikt for tilbydere av elektroniske kommunikasjonstjenester (ekomtjenester) til å lagre IP-adresser (unik adresse som tildeles en enhet som er tilkoblet internett) mv., slik at politiet kan få tilgang til IP-adressene for å bekjempe alvorlig kriminalitet."

https://www.stortinget.no/no/Saker-og-publikasjoner/Saker/Sak/?p=84446

Big tech bruker alle data de samler inn til å best mulig plassere ads så de kan tjene mere penger. 

Politiet og PST vil nå ende opp med veldig mye data. De tenker ikke på penger men på hvordan de kan gjøre livet mest mulig surt for "vanlige folk". De vil konstruere "sammenhenger" og ringe på døra en dag. "Vi er bekymret da det virker som du er veldig kritisk til.... Hva mener du med å si ....?". Alt designet for å skape frykt og å drepe ytringsfriheten.
 
Da er det bare å planlegge exit fra Diskusjon.no

Endret av Ekspertkommentator
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Det er fortsatt ikke sammenlignbart. Dette er snakk om ting som ligger på det åpne nettet, som denne samtalen vi har her. Ett webkamera ligger ikke på det åpne nettet, eller de fleste gjør ikke det. Så det er ikke inkludert i denne overvåkningen. 

Og hvilken hensikt skal dette ha? Kriminelle som planlegger kriminelle handlinger vil jo selvsagt ikke planlegge det på diskusjon.no? De bruker andre krypterte samtaleverktøy som ikke havner innunder norsk lovgivning og på lukkede nett. 

Kan ikke se annet enn at man skal flagge enkelte brukere her, fordi de har kommunisert med noen som kanskje har noen meninger som kanskje kan føre til at de kanskje får en ekstrem retning som kanskje gjør at de kanskje etter lang tid med mange andre problemer kanskje havner i en situasjon hvor de kanskje vil gjøre noe kriminelt fordi de har blitt "overbevist" av noe over nett. 

Salvesen. skrev (11 timer siden):

Det som er litt morsomt er jo at folk som i tråder som denne er veldig negative er nok de første som flagges når dette settes i gang 😅

Kritikken er massiv blant vanlige folk, datatilsynet og EU... Er alle gryende kriminelle, eller kan det tenkes at det ligger andre ting til grunn for denne motstanden? 

  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Stikkord: «LOVEINT». Det var den interne sjargongen i NSA for ansatte som brukte offentlige avlyttingsverktøy for å spionere på eks-er eller potensielle framtidige partnere.

Men Norske offentlig ansatte er jo ukorrumperbare og de tenker jo bare på vårt beste så det går sikkert bra.

-k

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...