Gå til innhold

Er CV viktig å legge ved jobbsøknaden?


Gjest 6ad6c...519

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 6ad6c...519

men hvor godt bør jeg kjenne bedriften før jeg søker dit? jeg har kompetanse jeg må bruke, men ikke bli misbrukt. 

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (22 minutter siden):

men hvor godt bør jeg kjenne bedriften før jeg søker dit? jeg har kompetanse jeg må bruke, men ikke bli misbrukt. 

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

De fleste som søker jobb kjenner ikke særlig til bedriften, da de ikke jobber der..

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519
Salvesen. skrev (8 minutter siden):

De fleste som søker jobb kjenner ikke særlig til bedriften, da de ikke jobber der..

Godt sagt, det er sant i seg selv. Nå skal jeg igjen søke til ny bedriftskultur som jeg ikke kjenner. Men viktig at min kompetanse får komme til uttrykk nå.

Følte at jeg utleverte for mye og kanskje gir feil signaler om jeg sender med CV. 

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519
Kajac skrev (8 minutter siden):

Vi hadde nok aldri ansatt noen, eller i det hele tatt vurdert kandidaten, om ikke CV var sendt med søknaden.

Veldig streng tankegang. Er fordi det er makt som er viktig?

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Lenke til kommentar

Kommer jo an på hvor attraktiv og kjent du er i bransjen, noen trenger bare og nevne navnet sitt og responsen fra arbeidsgiver er når kan du begynne.

Jeg har aldri brukt noen CV med så har jeg stor sett bare jobbet på regning og det setter jo ofte en strek over slike formaliteter.

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (10 minutter siden):

Veldig streng tankegang. Er fordi det er makt som er viktig?

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Det er nok mest fordi i nesten alle stillingar er det kompetansekrav som må fyllast, og den kompetansen er vanlegvis i form av utdanning, kurs og arbeidserfaring. Utan ein CV er det veldig mykje arbeid å innhente opplysningane for å samanlikne kandidatane. Det er trivielt om det er 3 søkarar å ta ein prat med alle tre, men det er noko heilt anna når det er fleire titalls søkarar og ein ikkje har tid til å intervjue alle. 

Dei fleste større arbeidsgivarar brukar i dag nettløysingar der du skriv inn opplysningane som vanlegvis står i CV, då er det ikkje nødvendig å også laste opp ein CV i pdf format som vedlegg. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (25 minutter siden):

Godt sagt, det er sant i seg selv. Nå skal jeg igjen søke til ny bedriftskultur som jeg ikke kjenner. Men viktig at min kompetanse får komme til uttrykk nå.

Følte at jeg utleverte for mye og kanskje gir feil signaler om jeg sender med CV. 

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Om du føler det er noe som kommer feil ut i CV kan du alltids forklare dette med feks ett vedlegg, eller i søknadstekst osv. Kanskje til og med i epost om du leverer den veien. 

En kan også legge detaljer inn i CV, som forklarer ting der. 

Lenke til kommentar
agvg skrev (3 minutter siden):

Kommer jo an på hvor attraktiv og kjent du er i bransjen, noen trenger bare og nevne navnet sitt og responsen fra arbeidsgiver er når kan du begynne.

Jeg har aldri brukt noen CV med så har jeg stor sett bare jobbet på regning og det setter jo ofte en strek over slike formaliteter.

Nå snakker du om en veldig liten promille av de som søker på jobber. Hadde TS vært en av disse hadde han nok aldri stilt spørsmålet. 

 

CV gir ett første inntrykk av kompetanse. 

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (44 minutter siden):

Veldig streng tankegang. Er fordi det er makt som er viktig?

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Hæ?

Nei, det er fordi det er en rask og enkel måte å få oversikt over kandidatenes kunnskaper, erfaring og ferdigheter. Vanligvis er det mange søkere, og man må ha en enkel måte å få overblikk over hvem som kan være interessante. I tillegg vitner en manglende CV om enten slurv, uprofesjonalitet eller at man forsøker å skjule noe. Og alt dette er egenskaper man helst ikke ønsker i en arbeider.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

 

Jeg skal for øyeblikket rekruttere 7 stillinger, helst før påske, og om en søker ikke har fylt ut eller lagt ved en CV så er det svært liten sjanse for at vedkommende blir vurdert. Om jeg ikke kjenner til bakgrunnen som i tidligere arbeidserfaring og utdanning og eventuelle verv, kurs o.l. så er det vanskelig å forstå om vedkommende er kvalifisert til stillingen vi ønsker at hen fylle. 

En CV viser jo hvor lenge du har holdt på med noe, hva slags rolle(r) du har hatt i arbeidslivet, utdanningsløpet ditt, gjerne litt om personlige egenskaper med mer. Har enda til gode å se en søknadstekst som klarer å gi en god oversikt over dette uten at det blir veldig mye tekst. 

Så min klare anbefaling er å ha med CV når du søker jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CV er veldig viktig ja. Det er tilfeller der du slipper unna, men om jeg ikke finner en CV der jeg kan lese dine ferdigheter så sliter jeg med å forsvare å bruke mer tid på deg når 199 andre søkere med en CV venter på sin vurdering.

Rekruttering er en del av jobben min, så det kunne like godt vært meg som sorterte søknaden din.

Lenke til kommentar
6 hours ago, Guest 6ad6c...519 said:

Veldig streng tankegang. Er fordi det er makt som er viktig?

Makt har ingenting med saken å gjøre. En CV er et kort og oversiktlig sammendrag av deg og din utdanning/karriere. Om en stilling har 300 søkere, så er CV det første som grovscannes før søknaden din eventuelt går videre til en nøyere vurdering.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...