Gå til innhold

Er CV viktig å legge ved jobbsøknaden?


Gjest 6ad6c...519

Anbefalte innlegg

Først og fremst ha en CV. En god CV bør liste dine ferdigheter og ha oppført relevant utdanning. Hvordan du er som person og hvor bra du presterer er noe vi ser på i screening-prosessen, men med mindre du er lett å matche opp mot rollen så kommer vi ikke dit uten et grunnlag gjennom CV. Det er ofte mange søkere på enkelte stillinger, og da må du gjøre en del av innsatsen for at vi enkelt skal kunne se at du er den riktige kandidaten.

Å ikke legge ved CV eller søkerbrev antar jeg enten som en feiltakelse eller manglende motivasjon.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg vil si en cv er viktigere en selve søknaden , når jeg har vært med i vurderingsprossen så leser man CV først og så så vi på selve søknaden. 
i større bedrifter hvor en hr avdeling siler søknader før de blir sendt til en linjeleder så vil alt uten cv og cv uten rett kompetanse ikke nå rett person i det heletatt. 

Lenke til kommentar

Etter det jeg har hørt og lært bør man kun ta med relevant utdanning, jobb, verv etc. på CV-en og heller presisere at komplett CV kan fåes på forespørsel. Da slipper stakkaren som skal gå igjennom 100-vis av søknader og lete gjennom masse urelevant informasjon når han går igjennom søknaden din.

At du stod i pølsesjappa i byen en sommmer i '92 er f.eks. lite relevant hvis du søker jobb som programutvikler hos et høystående IT-selskap. 😛

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (8 minutter siden):

Etter det jeg har hørt og lært bør man kun ta med relevant utdanning, jobb, verv etc. på CV-en og heller presisere at komplett CV kan fåes på forespørsel. Da slipper stakkaren som skal gå igjennom 100-vis av søknader og lete gjennom masse urelevant informasjon når han går igjennom søknaden din.

At du stod i pølsesjappa i byen en sommmer i '92 er f.eks. lite relevant hvis du søker jobb som programutvikler hos et høystående IT-selskap. 😛

CVen som en helhet må jo fremstå som anstendig, men jeg er enig i at man i første sortering bare leter etter relevant utdanning og skill-profil.

At du nevner f.eks. "Python Programmering" som et stikkord er mye viktigere enn å skrive om pølsesjappe-erfaring, verv på videregående eller hva du driver med på fritiden. De andre tingene er også viktige, men det kommer senere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm

Det kommer helt an på hvilken stilling du søker på, men alle stillinger hvor fast ansettelse er utlysning, må du oppgi CV for å i det hele tatt bli vurdert - spiller ingen rolle om du er verdensmester i det du driver med og om det er relevant.

I så tilfelle må du ha noen på innsiden av firmaet med påvirkning i ansettelsesprosessen som kan "backe opp" din kompetanse og hvorfor du ikke har lagt ved CV.

CV er selve inngangen til om noen gidder å lese søknaden din.

Mitt forslag til deg er å google eller høre med erfarne rekruttere om hva som bør stå i en CV og søknad.

Mitt gratistips: tilpass både CV og søknad til den jobben du søker på.

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519
Gavekort skrev (12 timer siden):

Først og fremst ha en CV. En god CV bør liste dine ferdigheter og ha oppført relevant utdanning. Hvordan du er som person og hvor bra du presterer er noe vi ser på i screening-prosessen, men med mindre du er lett å matche opp mot rollen så kommer vi ikke dit uten et grunnlag gjennom CV. Det er ofte mange søkere på enkelte stillinger, og da må du gjøre en del av innsatsen for at vi enkelt skal kunne se at du er den riktige kandidaten.

Å ikke legge ved CV eller søkerbrev antar jeg enten som en feiltakelse eller manglende motivasjon.

problemet er at bedrifter ikke bruker dine ferdigheter i arbeidet.

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 timer siden):

Etter det jeg har hørt og lært bør man kun ta med relevant utdanning, jobb, verv etc. på CV-en og heller presisere at komplett CV kan fåes på forespørsel. Da slipper stakkaren som skal gå igjennom 100-vis av søknader og lete gjennom masse urelevant informasjon når han går igjennom søknaden din.

At du stod i pølsesjappa i byen en sommmer i '92 er f.eks. lite relevant hvis du søker jobb som programutvikler hos et høystående IT-selskap. 😛

Jeg er litt uenig. Det kommer såklart an på hvor mye en har gjort, CV skal ikke være 10 sider. Men jeg liker å se hva en har gjort som 'barn/ungdom' også. Det sier mye om en person, om en jobbet og sto på vedsiden av skole.

Men det er en minimal del av det en ser etter, såklart.

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (1 time siden):

problemet er at bedrifter ikke bruker dine ferdigheter i arbeidet.

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Om en bedrift ikke utnytter ferdighetene dine har du søkt på feil jobb og de skulle aldri tatt deg inn. Dette skjer vell typisk i situasjoner der en sitter i kassen på en butikk med mastergrad i ryggen. Det skjer av og til og er trist for begge parter.

Spesielt immigranter sliter med dette, de har papirer fra hjemlandet som ikke er 'godkjent' I Norge og derfor sliter de med å få arbeid innenfor sitt område. Dette er dog blitt langt bedre med årene.

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (2 timer siden):

problemet er at bedrifter ikke bruker dine ferdigheter i arbeidet.

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

"bedrifter" er et utrolig bredt begrep. En vesentlig og viktig del av ansettelsesprosessen er å sørge for at kandidaten matcher arbeidsoppgavene. Det er klart at kandidater med et bredt kompetansespekter ikke kan bli utnyttet til sin fulle grad, men kriteriene de blir ansatt etter handler om at rollen treffer kompetansen demmes eller at kandidaten viser potensialet til å kunne utvikle seg i rollen.

At det varierer fra industri til industri, og at det er mye slurving fra arbeidsgivere også, skal jeg ikke stikke under en stol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Salvesen. said:

Jeg er litt uenig. Det kommer såklart an på hvor mye en har gjort, CV skal ikke være 10 sider. Men jeg liker å se hva en har gjort som 'barn/ungdom' også. Det sier mye om en person, om en jobbet og sto på vedsiden av skole.

Men det er en minimal del av det en ser etter, såklart.

Det man lærer på kurs er at en CV skal helst ikke være på mer enn én side. Formålet med søknaden er å bli innkalt til intervju. Der tar man alt det personlige og diverse annet dildlall.

Kommer selvsagt an på hva man søker på, men hvis man vet at det er mange søkere så vil man ha en søknad som er så kort som mulig med kun relevant informasjon. Da øker sjansen for at den blir lagt merke til og lest av den som behandler de første søknadene. En 10 siders avhandling med CV og halve livshistoreien til søkeren vil ta for lang tid og går trolig rett i papirsorteringa.

Er det derimot en mer spesiell stilling med få søkere så kan man heller fylle på søknaden.

Man må prøve å sette seg inn i hvordan arbeidsgiverne tenker. Hvordan kan man få deres oppmerksomhet med søknaden.

Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Det man lærer på kurs er at en CV skal helst ikke være på mer enn én side. Formålet med søknaden er å bli innkalt til intervju. Der tar man alt det personlige og diverse annet dildlall.

Kommer selvsagt an på hva man søker på, men hvis man vet at det er mange søkere så vil man ha en søknad som er så kort som mulig med kun relevant informasjon. Da øker sjansen for at den blir lagt merke til og lest av den som behandler de første søknadene. En 10 siders avhandling med CV og halve livshistoreien til søkeren vil ta for lang tid og går trolig rett i papirsorteringa.

Er det derimot en mer spesiell stilling med få søkere så kan man heller fylle på søknaden.

Man må prøve å sette seg inn i hvordan arbeidsgiverne tenker. Hvordan kan man få deres oppmerksomhet med søknaden.

 

Ja som sagt, om det blir flere sider så må en begynne å kutte. Men om det likevel går inn under en side er det greit å ha med. Innsats som ung er ikke dilldall. Det sier mye om en person. 

Om det er to personer som har mer eller mindre tilsvarende kompetanse og erfaring innenfor det gitte feltet mens den ene jobbet hardt i sine yngre år er det helt klart en stor fordel til den siste. 

Jeg jobber i en ledende stilling og har drevet med ansettelse i mange år.

Lenke til kommentar
Gjest 6ad6c...519 skrev (4 timer siden):

problemet er at bedrifter ikke bruker dine ferdigheter i arbeidet.

Anonymous poster hash: 6ad6c...519

Generelt så er eg ueinig i at ferdigheitene ikkje blir brukt, men det finnes sjølvsagt både stillingar som ikkje krever anna kompetanse enn å klare å sitte i ein stol og trykke på ein knapp og stillingar som gir mindre faglege utfordringar enn arbeidstakaren sjølv ynskjer. Har du ei slik stilling så har du enten søkt på feil stillingar eller så har du ein kompetanse/ferdigheit som er så vanleg at det ikkje finnes nok relevante stillingar.

Sjølv i dei få tilfella der ei bedrift tilsett personar med ferdigheiter som dei ikkje har bruk for så er det slik at dei aller fleste bedrifter helst tilsetter den jobbsøkaren som har flest og best ferdigheiter sidan ein slik arbeidar er langt meir fleksibel. Skal det tilsettast ein fabrikkarbeidar som står ved samlebandet og utfører enkle oppgåver så speler det liten rolle om vedkommande kjem rett frå ungdomsskule eller har doktorgrad i fysikk, men ofte foretrekk ein den søkaren som har doktorgrad fordi vedkommande beviseleg er i stand til å lære ting på eit svært høgt nivå og derfor lett kan settast til andre oppgåver ved behov.

 

Salvesen. skrev (2 timer siden):

Jeg er litt uenig. Det kommer såklart an på hvor mye en har gjort, CV skal ikke være 10 sider. Men jeg liker å se hva en har gjort som 'barn/ungdom' også. Det sier mye om en person, om en jobbet og sto på vedsiden av skole.

Men det er en minimal del av det en ser etter, såklart.

Det beste i alle tilfeller er å levere ein CV som er tilpassa jobben ein søker på.
Eg er heilt einig i at ein CV der det berre står at søkaren har tatt ein bachelorgrad seier lite om kandidaten, litt forhistorie er greit å ha med. Men når du søker femte jobben innafor eit spissa fagfelt og har masse utdanning og erfaring å vise til, så er det ikkje særleg relevant å oppgi at du gjekk dei tre fyrste åra på Lilleputt barneskule, fjerdeklasse på Haugen barneskule, og dei siste åra på ein tredje barneskule. Unntaket er om du søker ein jobb der det er hensiktsmessig å vise til at du har budd eller har tilknytting til disse stadane.

I mange tilfeller kan ein også med stor fordel tilpasse CVen slik at ein slår saman ein del ting som ei oppføring. Ein kan f.eks. skrive at ein har vært aktiv i organisert idrett i ei bestemt periode i staden for å presisere når du sparka fotball og når det gjekk mest i basketball.
Når ein har vært i arbeidslivet nokre år så gjeld dette særleg for diverse kurs og liknande. Det blir ofte litt vel mykje detaljar om du skal liste opp kvart einaste to-dagarskurs du har deltatt på, så då er det ofte greitt å legge fram dette på ein annan måte.

 

 

Ofte kan det også være hensiktsmessig å endre rekkefølgja på ting i CVen. Det er ikkje nødendigvis slik at CVen må være kronologisk, ofte kan det være mykje betre at du sett den mest relevante utdanning og arbeidserfaring øvst sjølv om det ikkje er den ferskaste utdanninga eller arbeidserfaringa. Det er ikkje alltid at ei slik oppstilling er den beste sidan dei fleste CVar er kronologiske, men det er likevel aktuelt å vurdere om ein har mykje på CVen.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, The Avatar said:

Ofte kan det også være hensiktsmessig å endre rekkefølgja på ting i CVen. Det er ikkje nødendigvis slik at CVen må være kronologisk, ofte kan det være mykje betre at du sett den mest relevante utdanning og arbeidserfaring øvst sjølv om det ikkje er den ferskaste utdanninga eller arbeidserfaringa. Det er ikkje alltid at ei slik oppstilling er den beste sidan dei fleste CVar er kronologiske, men det er likevel aktuelt å vurdere om ein har mykje på CVen.

Man kan f.eks. se om det er spesifikke krav i stillingsannonsen og så få disse opp på CV-en så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (8 minutter siden):

Generelt så er eg ueinig i at ferdigheitene ikkje blir brukt, men det finnes sjølvsagt både stillingar som ikkje krever anna kompetanse enn å klare å sitte i ein stol og trykke på ein knapp og stillingar som gir mindre faglege utfordringar enn arbeidstakaren sjølv ynskjer. Har du ei slik stilling så har du enten søkt på feil stillingar eller så har du ein kompetanse/ferdigheit som er så vanleg at det ikkje finnes nok relevante stillingar.

Sjølv i dei få tilfella der ei bedrift tilsett personar med ferdigheiter som dei ikkje har bruk for så er det slik at dei aller fleste bedrifter helst tilsetter den jobbsøkaren som har flest og best ferdigheiter sidan ein slik arbeidar er langt meir fleksibel. Skal det tilsettast ein fabrikkarbeidar som står ved samlebandet og utfører enkle oppgåver så speler det liten rolle om vedkommande kjem rett frå ungdomsskule eller har doktorgrad i fysikk, men ofte foretrekk ein den søkaren som har doktorgrad fordi vedkommande beviseleg er i stand til å lære ting på eit svært høgt nivå og derfor lett kan settast til andre oppgåver ved behov.

 

Det beste i alle tilfeller er å levere ein CV som er tilpassa jobben ein søker på.
Eg er heilt einig i at ein CV der det berre står at søkaren har tatt ein bachelorgrad seier lite om kandidaten, litt forhistorie er greit å ha med. Men når du søker femte jobben innafor eit spissa fagfelt og har masse utdanning og erfaring å vise til, så er det ikkje særleg relevant å oppgi at du gjekk dei tre fyrste åra på Lilleputt barneskule, fjerdeklasse på Haugen barneskule, og dei siste åra på ein tredje barneskule. Unntaket er om du søker ein jobb der det er hensiktsmessig å vise til at du har budd eller har tilknytting til disse stadane.

I mange tilfeller kan ein også med stor fordel tilpasse CVen slik at ein slår saman ein del ting som ei oppføring. Ein kan f.eks. skrive at ein har vært aktiv i organisert idrett i ei bestemt periode i staden for å presisere når du sparka fotball og når det gjekk mest i basketball.
Når ein har vært i arbeidslivet nokre år så gjeld dette særleg for diverse kurs og liknande. Det blir ofte litt vel mykje detaljar om du skal liste opp kvart einaste to-dagarskurs du har deltatt på, så då er det ofte greitt å legge fram dette på ein annan måte.

 

 

Ofte kan det også være hensiktsmessig å endre rekkefølgja på ting i CVen. Det er ikkje nødendigvis slik at CVen må være kronologisk, ofte kan det være mykje betre at du sett den mest relevante utdanning og arbeidserfaring øvst sjølv om det ikkje er den ferskaste utdanninga eller arbeidserfaringa. Det er ikkje alltid at ei slik oppstilling er den beste sidan dei fleste CVar er kronologiske, men det er likevel aktuelt å vurdere om ein har mykje på CVen.

Nei for all del, generell skole er unødvendig. Men arbeid i ungdomstiden liker jeg å se.

Trenger ikke være mer enn en linje som sier noe slik som:

Ikke relevant arbeidserfaring inkluderer butikkansatt, budbil sjåfør og hjelpegutt på bilverksted. 

Lenke til kommentar

Tråden er vel forlengst besvart. 

Hadde vært spennende å forstå trådstarter sitt spørsmål bedre. For spørsmålet er litt av typen "må jeg ha et pass for å reise til utlandet". 

Er man 16 år forventer ikke arbeidsgiver CV... Er du voksen er det noe annet. 

Hva jobben er, er irrelevant, CV må med. 

CV viser hva du har gjort, den viser at du har brukt din energi på noe.

Hva du som søker, mener om din mulighet til å realisere deg i jobben du søker på, er et annet spørsmål. 

Lykke til. 

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (På 9.3.2023 den 18.17):

Først og fremst ha en CV. En god CV bør liste dine ferdigheter og ha oppført relevant utdanning. Hvordan du er som person og hvor bra du presterer er noe vi ser på i screening-prosessen, men med mindre du er lett å matche opp mot rollen så kommer vi ikke dit uten et grunnlag gjennom CV. Det er ofte mange søkere på enkelte stillinger, og da må du gjøre en del av innsatsen for at vi enkelt skal kunne se at du er den riktige kandidaten.

Å ikke legge ved CV eller søkerbrev antar jeg enten som en feiltakelse eller manglende motivasjon.

Men bedrifter gjør lite når du er ansatt, og utviklingsmulighetene er lite. Kun ansvar og resultater. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 minutt siden):

Men bedrifter gjør lite når du er ansatt, og utviklingsmulighetene er lite. Kun ansvar og resultater. 

Igjen så er "bedrifter" et veldig bredt begrep. En god arbeidsplass skal tilrettelegge for både personlig og profesjonell utvikling. Sistnevnte er også en langsiktig gevinst for bedriften selv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-7QKwQIfm
The Avatar skrev (På 10.3.2023 den 11.12):

Ofte kan det også være hensiktsmessig å endre rekkefølgja på ting i CVen. Det er ikkje nødendigvis slik at CVen må være kronologisk, ofte kan det være mykje betre at du sett den mest relevante utdanning og arbeidserfaring øvst sjølv om det ikkje er den ferskaste utdanninga eller arbeidserfaringa. Det er ikkje alltid at ei slik oppstilling er den beste sidan dei fleste CVar er kronologiske, men det er likevel aktuelt å vurdere om ein har mykje på CVen.

Ett hundre prosent enig! 100%

Og i en utvelgesesprosess som har vært ryddig, gjennomtenkt og god, vil uansett top 10 kandidater være kvalifisert til å utføre jobbe de blir satt til - med få unntak, man kan aldri være 100% sikre.

Å er man uheldig og ansetter en kandidat som ikke har tiltenkt kompetanse, er mennesker god på omstilling og få jobben gjort - kanskje ikke like fort som tiltenkt.

Unntakene i mitt innlegg er svært spesielle stillinger som krever master eller doktorgrad - hvor kandidaten lyver på seg utdanning man ikke har.

Men igjen, med en svært ryddig, gjennomtenkt og god prosess vil man klare å eliminere sure epler.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...