Gå til innhold

Nå blir det lønnsomt å «harryhandle»


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, bshagen said:

Poenget var bare at det nødvendigvis ikke er slikt at alt som er norsk er «ræva» som enkelte skal ha det til her inne. Jeg har reist verden rundt, både med jobb og privat og jeg kan ikke annet enn å si at jeg syns råvarene vi har her i Norge er ganske ålreit. Det gjelder kjøtt også. Faktisk er jeg ganske glad for den maten vi har og hvor sikker den er

Mye gode råvarer men også mye som er tragisk dårlig. I utlandet kan man stort sett unngå de dårligste mens her er det umulig. Når det kommer til utvalg av ost og prosessert mat som spekeskinker, salami etc.. så er utvalget i Norge tragisk dårlig og til latterlig pris. Også på kjøtt er det vanskelig å finne godt utvalg som ikke koster enormt. 

Alt i alt foretrekker jeg 100 av 100 ganger å kjøpe mat i utlandet kontra Norge.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Dubious said:

Har vært artikler om kjøtt som er merket som norsk, men som er fra utlandet. 

Grunnen til at man vet hvor kjøttet kommer fra er at det er merket med opprinnelsesland. Hvis du kjøper "Norgesribba" før jul, og det står opprinnelsesland: Tyskland på den, så har du ikke kjøpt norsk kjøtt. Selvsagt finnes det folk som tror at de har det, men noen er det bare ikke håp for.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (15 timer siden):

Det er bare å kjøpe den svenske kjøttdeigen. Sist jeg dro med meg ti kilo hjem var den fortsatt billigere enn den norske kjøttdeigen. Kvernet i Sverige, av kjøtt fra svenske kuer. Og de hadde importert kjøttdeig som var enda billigere - fra Irland. Begge deler godt merket.

PS de selger billig kjøtt fra afrikanske kuer i norske butikker til de som vil spare penger..

Finner med jevne mellomrom First Price biff hvor kjøttet er fra Namibia. Mye bedre kjøtt enn om kua er norsk

Lenke til kommentar
koots skrev (1 time siden):

Finner med jevne mellomrom First Price biff hvor kjøttet er fra Namibia. Mye bedre kjøtt enn om kua er norsk

Ikke min erfaring. Prøvde det et par ganger fordi det skulle i gryta: var slintrete og smakløst. har som oftest ikke problemer med first price (f.eks er frossenkyllingen svært bra), men akkurat Namibisk kjøtt falt ikke i smak her i gården.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

var en tur i Sverige i går, hørte rykter i butikken at man nå har åpnet/bemannet den gamle tollstasjonen igjen. Den har jo vært ubemannet i flere år (pga. skiltet grønn sone) og kun åpnet når det er sporadiske kontroller. De stod der (politi, ikke toll) både når jeg kjørte bort, og kom tilbake. Ingen ble stoppet/kontrollert mens jeg var der, men man måtte altså kjøre sløyfa innom plassen på baksiden i sneglefart og ut på hovedveien igjen bortenfor. Selv om ingen ble stanset, ble det allikevel kø tilbake til brua. På en lørdag eller søndag ville køen nok stått over hele brua og inn på svensk jord.

Hvis gjenåpning/kontroll 24/7 stemmer, er det vel siste desperate påfunn fra AP/SP/departementet for å bremse handle-flyktningene.

Kunne vært interessant å høre tilbakemelding hvis noen skal over gamlebrua i dag eller senere, om hvorvidt ryktet stemmer at politi/toll nå står der permanent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Mye rar prising på butikkene nå. Kjøpte en pakke morrpølse som jeg pleier, prisen i disken var gammel. Pris før 20.50, pris på handlelapp 35 kroner. En ganske betydelig økning og attpåtil ganske skjult.

skal man ikke da få varen til hylle-pris? tror jeg fikk kranglet meg til det en gang. men er muligens ikke noe de er nødt til å vise velvilje for da, men bare er "snille"

men du så det kanskje ikke før du var hjemme? jeg oppdaget det i kassa.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alkan skrev (8 minutter siden):

Norge har et elending utvalg

aldri egentlig skjønt denne ganske utbredte holdningen.

Vil si det er langt større utvalg både på den Rema1000 og Meny her jeg holder til, enn f.eks. Maximat og Eurocash over grensa. Der borte får man ikke engang tak i typiske hermetikkvarer innen middag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mr.M said:

aldri egentlig skjønt denne ganske utbredte holdningen.

Vil si det er langt større utvalg både på den Rema1000 og Meny her jeg holder til, enn f.eks. Maximat og Eurocash over grensa. Der borte får man ikke engang tak i typiske hermetikkvarer innen middag.

Det har kommet diverse rapporter som bla, peker på at Sverige og Nederland har større og bedre utvalg enn Norge, så denne følelsen du sitter med er direkte feil.

F.eks. https://vartoslo.no/dagligvarer-handel-hele-oslo/norske-dagligvarebutikker-har-dyrere-og-darligere-utvalg-enn-de-svenske/209906

Endret av Alkan
Lenke til kommentar
Alkan skrev (18 minutter siden):

utvalget er elendig.

like greit det, ellers risikerer man komme hjem med masse jalla-mat man ikke aner noenting om. :grin2:

men hvis du vil ha bredt utvalg, ta en tur innom Slemani Market Ab, Kirkuk Matvare, BR Food AB på Svinesund, eller Asia Market i Strømstad. så ser du tingen du ikke engang viste fantes :grin2:

Endret av Mr.M
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Alkan said:

Det har kommet diverse rapporter som bla, peker på at Sverige og Nederland har større og bedre utvalg enn Norge, så denne følelsen du sitter med er direkte feil.

F.eks. https://vartoslo.no/dagligvarer-handel-hele-oslo/norske-dagligvarebutikker-har-dyrere-og-darligere-utvalg-enn-de-svenske/209906

Nå er det vel ingen som har hevdet (eller bevist) at Maximat eller Eurocash er av de butikkene som har stort utvalg ...
(De henvender seg vel først og fremst til nordmenn - som ikke er så godt vant ...)

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (59 minutter siden):

var en tur i Sverige i går, hørte rykter i butikken at man nå har åpnet/bemannet den gamle tollstasjonen igjen. Den har jo vært ubemannet i flere år (pga. skiltet grønn sone) og kun åpnet når det er sporadiske kontroller.


Den var jo bemannet under hele perioden pandemien pågikk, når man måtte vise dokumentasjon på vaksinering og den slags.

I ettertid har det gått tilbake til slik det var, med kun sporadisk kontroll, dog svært sjeldent, ettersom Tollvesenet klager over lite midler.

Jeg kjørte frem og tilbake på tirsdag, det var ikke kontroll ved ellevetiden, men rundt totiden sto de der, noe som er ganske vanlig, da det gjerne er litt ut på dagen flest har kommet med fergen, eller bare vært på Nordby for å handle, det er sjeldent de står der på formiddagen.

Kjører alltid den gamle veien, da det de senere årene har vært mye veiarbeid, grensekontroller og annet på den nye broen. Særlig inn til Sverige står det ofte lange køer når de en sjelden gang bestemmer seg for å ha grensekontroll, og lastebilene står ofte i kø fra Svinesund til Halden, over hele broen.
 

nebrewfoz skrev (9 minutter siden):

Nå er det vel ingen som har hevdet (eller bevist) at Maximat eller Eurocash er av de butikkene som har stort utvalg ...


Har du noen gang vært på MaxiMat?

Endret av 0laf
Lenke til kommentar
0laf skrev (1 time siden):

Jeg kjørte frem og tilbake på tirsdag, det var ikke kontroll ved ellevetiden, men rundt totiden sto de der, noe som er ganske vanlig, da det gjerne er litt ut på dagen flest har kommet med fergen, eller bare vært på Nordby for å handle, det er sjeldent de står der på formiddagen.

enig, virker som de dukker opp etter tolv/ett tiden, hører flere si det.

Lenke til kommentar
8 hours ago, Mr.M said:

aldri egentlig skjønt denne ganske utbredte holdningen.

Vil si det er langt større utvalg både på den Rema1000 og Meny her jeg holder til, enn f.eks. Maximat og Eurocash over grensa. Der borte får man ikke engang tak i typiske hermetikkvarer innen middag.

Vanskelig å si på utvalget i sin helhet, men for å ta noe enkelt så er det en del mer interessante varianter av brus, for eksempel coca cola uten koffein (den kom til norge lenge etter) og andre sorter som har forsvunnet fra norge som coca cola vanilla. For Tulip som tidligere nevnt så finner man plutselig salami med chilli, potet eller andre krydderier. I Norge er man heldig om man får Tulip salami med pepper. Kjedelig hvis en slik variant plutselig blir favoritten! På den andre siden kan hende vi har ting som andre ikke har. Brunost 😋

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...